Thursday 22 December 2011

HANYA DIA (NEW N3)

Assalamualaikum buat semua pembaca. Dah terlalu lama saya menghentikan N3 untuk Hanya Dia. Alhamdulillah.....manuskrip Hanya Dia telah diluluskan dan akan keluar ke versi cetak tak lama lagi. Syukur pada Allah, ini adalah karya kedua saya yang akan ada di pasaran. Mungkin ada di antara dah lupa jalan ceritanya. Jadi, di sini saya postkan N3 baru agar dapat anda mengimbas semula perjalanan kisah hidup Maisara, Fariz, Zack dan Suhana. Jangan lupa, ikuti juga karya baru saya-Putera Arab yang di ambil dari kisah Hanya Dia tetapi kali ini heronya adalah Zack pula. Zack akan digandingkan dengan heroin yang muda bernama Audra Laily. Setiap N3 baru Putera Arab saya link-kan dengan penulisan2u. Harap anda sudi mengikuti karya yang tak sehebat penulis yang ternama lain.


Apa-apa pun, jutaan terima kasih buat anda yang sudi menjadi follower blog ini dan sentiasa terjah masuk ke blog PSB ini. Sebagai penulis baru, saya sangat menghargai kesudian anda singgah di blog ini walaupun adakalanya tiada N3 baru yang dipos. Sangat2lah terharu dengan kehadiran anda walaupun bila melihat traffic, mungkin hanya ada satu atau dua orang sahaja yang melayari dalam satu tempoh masa. Dan kerana satu dua orang inilah, akhirnya bilangan pengunjung bertambah dan bertambah. Dan harapan saya, blog PSB ini suatu hari nanti akan menjadi peneman anda bila kesepian.

Saya mohon maaf juga kepada anda, jika karya2 di sini atau nukilan saya di sini kurang memuaskan hati anda. Atau ada bentuk penulisan saya yang kurang disukai. Bak kata pepatah, bukan mudah untuk memenuhi keinginan semua orang. Namun, mungkin dengan kritikan dan komen2 anda saya dapat menulis dengan lebih baik lagi. Tapi jika ada punya kritikan atau apa-apa sahaja anda boleh terus luahkannya.

Okeylah ya, rasanya saya dah terlalu banyak mencuri waktu dan kesabaran anda untuk membaca N3 baru. Jangan marah ya...Last but not least, saya sangat menghargai anda semua kerana tanpa anda karya-karya saya yang tak seberapa ini mungkin takkan tercetak, kan? Saya percaya, bagi semua penulis, jika pembaca merasakan karya mereka bagus itu bukan hanya kerana bakat mereka yang menjadikan karya itu bagus. Tetapi bagi semua penulis, karya mereka bagus kerana mereka memiliki pembaca yang juga bagus!

Selamat membaca!

Salam....

******************************************

HANYA DIA


SURAH YAASIIN selesai dibaca. Lalu dia menutup dan mengucup buku Yaasiin ditangannya. Setitis airmatanya mengalir.

Maafkan Sara Kak Su. Maafkan Sara......Sara menyesal dengan apa yang telah berlaku. Sudahlah hidup Kak Su menderita, Sara tambahkan lagi penderitaan Kak Su. Kalaulah Sara tahu sebabnya, Sara takkan buat begini. Kenapa Kak Su rahsiakan semuanya dari Sara?

Airmata yang setitis itu akhirnya menjadi esakan. Selama hampir dua tahun Suhana pergi, barulah ini pertama kali dia duduk di hadapan pusara arwah.

Fariz disebelahnya, menggosok-gosok belakang Maisara untuk menenangkannya.

“Maafkan Sara....” sayu suaranya sesayu pandangannya pada pusara itu.

“Sudahlah sayang, ini semua suratan,” pujuk Fariz.

“Tapi Sara dah banyak buat salah dengan Kak Su,” teresak-esak Maisara bersuara.

“Dahlah sayang. Jangan salahkan diri sendiri. Semua yang berlaku bukan salah sesiapa. Semuanya dah kehendak Dia. Apa yang berlaku ada sebab dan hikmahnya. Apa yang boleh kita buat sekarang, banyakkan sedekah Al-Fatihah untuk Suhana. Semoga roh dia ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.”

“Tapi sejak abang berkahwin dengan Kak Su, hubungan kami dah renggang. Walaupun Kak Su cuba dekat dengan Sara, tapi Sara tak pernah pedulikan dia. Tentu Kak Su makan hati dengan sikap Sara.” Airmata yang mengalir disapu dengan selendang yang menutupi kepalanya.

Fariz menarik nafas panjang. Dia mengetap bibir. Memang benar kata Maisara. Hati Suhana sering terluka setiap kali Maisara menjauhkan dirinya. Tetapi Suhana tidak pernah marah atau berkecil hati. Hanya penyesalan sahaja yang keluar dari bibirnya. Menyesal kerana melukakan hati Maisara, adik kesayangannya.

Fariz mengambil tangan Maisara dan menggenggamnya kemas dan di bawa ke dadanya. “Selama abang menjadi suami Suhana, sikit pun dia tak marah atau makan hati dengan sikap Sara. Apa yang selalu dikesalinya, hanyalah kerana dia telah melukan hati Sara. Tiada sikit pun di dalam hatinya ada perasaan benci atau marah sebab dia sangat sayangkan Sara. Percayalah, abang yakin walau sehingga ke akhir hayatnya, sayangnya pada Sara tak pernah padam.”

Mendengar sahaja kata-kata Fariz, airmata Sara semakin laju mencurah. Fariz memeluk bahu Maisara dan menggosok-gosok perlahan. “Sabarlah sayang. Pasti Suhana sekarang sedang bahagia melihat kita. Abang yakin itu!”

Kata-kata semangat dari Fariz membuatkan Maisara berhenti menangis lalu melangut memandang Fariz di sebelahnya. “Betulkah?” Dia masih mahukan kepastian.

Fariz mengukir senyuman lalu mengangguk dengan yakin. Maisara tersenyum puas. Mungkin benar kata Fariz. Suhana tetap sayang padanya dan mungkin saat ini Suhana sedang tersenyum melihat segala amanahnya ditunaikan dengan sempurna.

Fariz mencapai sejag air putih yang dipenuhi dengan bunga-bungaan di dalamnya lalu menyirami pusara itu. setelah itu diserahkan pula pada Maisara. Baki air yang masih tinggal di dalam jag itu disiram semuanya oleh Maisara. Lalu pusara itu ditaburi lagi dengan bunga-bungaan.

“Mari!” Fariz memimpin Maisara untuk berjalan pulang. Sebaik sahaja tiba di gerbang pintu pusara, sekali lagi Maisara berpaling.

Selamat tinggal Kak Su. Insyaallah, lain kali Sara datang lagi bersama Aiman, permata hati Kak Su.



ILYANA bertekad, walau apa pun berlaku, dia tetap mahu berhadapan dengan walidnya itu. Sejak Zack kembali ke Warisan Syed, walid sentiasa melebihkan lelaki itu. Entah kenapa tiba-tiba sahaja walid boleh menyerahkan segala urusan pejabat kepadanya. Bukankah Zack anak Syed Zarkasyi, abang yang dibenci oleh walid?

Sampai sahaja di pintu pagar Rumah Warisan, Ilyana membunyikan hon beberapakali sehinggalah pintu pagarnya di buka. Dia memandu masuk dan berhenti betul-betul di hadapan pintu utama.

Keluar sahaja dari perut kereta, dia terus melangkah ke dalam. Tanpa salam atau bertegur sapa dengan Che Enon yang membuka pintu, Ilyana terus meluru masuk ke kamar kerja Syed Hussin.

“Tuan Syed tak ada, Cik Ilyana,” beritahu Che Enon setelah menyedari wanita itu mencari walidnya.

“Walid tak balik lagi? Tapi tadi dia dah balik dulu!” ujar Ilyana. Dia sendiri melihat walid keluar dari bangunan Warisan Syed.

“Belum lagi. Cik Ilyana tunggulah dulu. Kejap lagi Tuan Syed baliklah.”

Ilyana memandang Che Enon yang sedang memegang foto album ditangannya. Dia menjeling sekilas lalu melangkah ke ruang tamu. Tentu Che Enon sedang bersenang lenang melihat foto album sebentar tadi! Pantang tuan rumah tiada, ada saja yang mencuri tulang! “Che Enon tolong buatkan air untuk saya!” arahnya.

“Cik Ilyana nak minum air apa?” tanya Che Enon sambil menundukkan sedikit kepalanya tanda hormat.

“Macam biasalah Che Enon! Fresh Orange!” ujar Ilyana kasar sambil menjeling wanita tua itu. “Takkanlah setiap kali balik sini, saya nak kena beritahu!”

Che Enon menelan air liurnya. Sikap Cik Ilyana tak ubah seperti walidnya, Tuan Syed. Jauh sekali berbeza dengan Syarifah Nurain yang lemah lembut itu. Tempoh hari ketika Ilyana datang, dia menyediakan jus oren tetapi diminta jus epal. Dengan rasa takut di hatinya, dia meletakkan foto album di tangannya dan terkoncoh-koncoh melangkah ke dapur.

Ilyana duduk bersandar sambil matanya tajam memandang Che Enon yang berlalu pergi. Kemudian, matanya menangkap foto album yang baru diletakkan Che Enon di depannya. Dia mencapai foto itu. Walaupun dia tahu, foto album itu milik Che Enon tetapi biarlah, dia tidak kisah. Bukankah semua yang ada di sini adalah haknya? Dia berhak melakukan apa sahaja mengikut kehendaknya.

Satu persatu helaian di selak. Kelihatan foto-foto Che Enon di zaman mudanya. Gambar ketika perkahwinannya dengan suami dan gambar-gambar keluarganya juga ada sekali. Gambar anak Che Enon yang sedang melanjutkan pelajaran di universiti tempatan juga ada. Dia menyelak kesemua foto-foto sehinggalah tiba di helaian terakhir.

Seraut wajah seseorang yang dikenali turut termuat di situ. Berkerut keningnya cuba mengecam gerangan di dalam foto itu. Dua orang gadis yang sedang tersenyum dan mengenakan pakaian jururawat itu ditenungnya lama. Salah seorang dari mereka seakan pernah dilihatnya.

“Minum Cik Ilyana,” tegur Che Enon yang tiba bersama segelas jus oren ditangannya. Che Enon menunduk hormat dan berpaling untuk pergi.

“Nanti Che Enon!” Ilyana menghalang. “Siapa perempuan ni?” Foto dua orang gadis yang berbaju putih itu diunjukkan pada Che Enon.

Che Enon mencapai. “Oh, ini foto Syikin dan Suhana! Bekas jururawat di sini!” ujat Che Enon.

Ilyana terdiam sambil berfikir. Jadi ini Suhana, kakak Maisara. Bekas jururawat walid! Patutlah selama ini dia sering merasa seperti dia pernah melihat wajah itu. “Tak pelah!” Ilyana menyerahkan semula foto album itu kepada Che Enon tanpa menyerahkan kembali foto Suhana dan Syikin.

“Foto tu.....” Che Enon menunjukkan foto ditangan Ilyana. “Cik Ilyana nak buat apa dengan gambar tu?”

“Sibuklah Che Enon ni! Foto ni saya simpan! Sudahlah! Pergi sana! Menyibuk je!” tengking Ilyana.

Che Enon berlalu hampa. Hanya itulah satu-satunya foto Suhana dan Syikin yang ada dalam simpanannya. Terpaksa pula diberi kepada Ilyana.

Ilyana memasukkan foto itu ke dalam begnya. Dia sendiri pun tidak pasti kenapa dia perlu mengambil foto itu. Semua yang berlaku hanyalah spontan. Tiba-tiba sahaja dia mahu menyimpan foto itu.

Baru seteguk dua dia menelan jus oren yang disediakan Che Enon, dia mendengar bunyi enjin kereta di halaman. Pasti itu walid! Dengan segera Ilyana berjalan ke muka pintu. Memang benar telahannya.

Syed Hussin yang baru melangkah keluar dari kereta berpandangan mata dengan Ilyana seketika. Kemudian dia berpaling ke tempat lain dan berjalan masuk ke dalam rumah. Ketika dia berselisih dengan Ilyana langsung tiada sapaan di antara mereka.

Ilyana mencebik. Memang dia benci keadaan begini. Dia berpaling dan melihat Syed Hussin yang sudah melepasinya. “Walid!”

Langkah Syed Hussin terhenti. Dia berpaling memandang Ilyana. “Begitu cara kamu bercakap dengan orang tua kamu?!” Tajam matanya merenung Ilyana.

Ilyana menjeling sambil nafas yang panjang untuk menenangkan dirinya. Dia tidak mahu terbawa oleh amarahnya sehingga walid membuangnya dari keluarga. “Maaf walid! Yana ada hal nak bincang dengan walid,” ujarnya.

“Mari!” Syed Hussin berpusing dan menuju ke kamar kerjanya.

Ilyana membontoti di belakang.

“Ada apa?” Syed Hussin bersandar di kerusi sambil memandang Ilyana yang berdiri di hadapannya.

“Yana cuma nak tahu kenapa walid terlalu beri perhatian pada Zack? Walid dah lupakah wasiat yang ditinggalkan arwah atok dulu? Sepatutnya walid cari jalan macam mana nak hapuskan Zack dari menjadi waris utama.”

Syed Hussin ketawa sinis. Tahu benar dia persis apa yang ada dalam hati anak perempuannya itu. “Kamu takut semuanya akan dirampas oleh Zack?” tanya Syed Hussin. “Dari awal lagi sepatutnya kamu lahir dari rahim ibu mu sebagai anak lelaki. Jika tidak, pasti semua ini tidak akan terjadi!”

“Walid!!” Terkejut dia dengan omongan itu.

“Jangan pernah meninggikan suara pada orang yang lebih tua dari mu!!” Tengking Syed Hussin.

Ilyana terdiam. Hatinya membengkak. Walid memang keterlaluan berkata begitu padanya. Bukan kehendaknya untuk menentukan jantinanya sendiri. Dia lebih bersyukur menjadi seorang perempuan dari menjadi seorang lelaki jika berperangai seperti walid dan arwah atuknya, Syed Hakim.

“Ibu mu juga tidak berguna! Sudahlah melahirkan anak perempuan, kemudian tidak bisa melahirkan pula!”

“Walid tak sepatutnya kata macam tu! Semuanya dah takdir! Jangan salahkan ummi dengan apa yang terjadi. Selama ini ummi dah berkorban macam-macam untuk walid!” sayu hati Ilyana mendengar uminya dicerca sebegitu. “Kalau walid benar mahukan waris lelaki, kenapa walid tak lakukan seperti wasiat atuk?” tanya Ilyana.

“Kamu fikir semudah itu untuk melakukannya? Apa kamu tahu tentang urusan orang-orang tua?!” Syed Hussin menjegil memandang Ilyana.

Syed Hussin bangun lalu menghadap jendela kacanya. Dia merenung jauh. Dia sendiri tidak pasti adakah rancangan yang sudah diatur akan membuahkan hasil seperti yang dirancang. Tetapi segalanya sudah diatur dengan sempurna. Tidak lama lagi, dia pasti dia akan menjadi satu-satunya waris yang akan mewarisi Warisan Syed.

“Usahlah kamu khuatirkan tentang hal ini. Cukuplah sekiranya kamu tahu, suatu hari nanti Warisan Syed tetap akan utuh berada di tangan keluarga kita! Warisan Syed tidak mungkin jatuh ke tangan pengkhianat!” ujar Syed Hussin dengan pasti.

Ilyana tahu benar siapakah pengkhianat yang dimaksudkan Syed Hussin. Kasihan Syed Zikri, kerana menjadi mangsa keadaan. Tapi apa boleh buat, semuanya berkenaan dengan harta. Seandainya, Syed Hakim tidak lembut hati memasukkan nama Syed Zikri, pasti semua ini tidak akan berlaku. “Apa rancangan walid?” tanya Ilyana. Jika walid merancang sesuatu pastinya rancangan yang besar. Walaupun dia juga berniat untuk menghapuskan Zack dari menjadi waris utama, namun dalam masa yang sama dia tidak mahu nyawa Zack terancam. Cukuplah seandainya Zack terkeluar terus dari keluarga Syed Hakim.

“Kamu tidak perlu tahu!”

Ilyana menjungkitkan keningnya. Buang masa jika dia terus bertanya tentang rancangan walid. Seperti biasa, pastinya walid akan menyimpan rahsia darinya.

“Kelmarin ummi telefon Yana,” beritahu Ilyana tentang Sharifah Nurain yang masih lagi berada di Paris. “Hujung minggu ni, ummi akan balik Malaysia. Yana harap, hujung minggu ni walid tak bekerja. Bolehlah kita berkumpul bersama,” cadang Ilyana. Sudah lama dia mengimpikan untuk berhimpun bersama keluarganya.

“Tengoklah jika walid tidak sibuk,” keras nadanya. Tiada langsung tanda kegembiraan mendengar isterinya akan pulang. “Sudahlah! Kalau kamu tidak ada urusan penting lebih baik kamu pulang!” Syed Hussin mencapai fail tanpa mengendahkan Ilyana.

Ilyana mengeluh kehampaan dan kekecewaan disertai sedikit api kemarahan. “Yana pulang dulu!” ujar Ilyana dengan hambar lantas memusingkan tubuhnya untuk melangkah pergi.

“Ilyana!” Panggil Syed Hussin semula. Tiba-tiba sahaja dia teringatkan sesuatu.

************************************************

No comments:

Post a Comment