Tuesday 11 May 2010

Hanya Dia 25





BAB 25



ILYANA menyelak langsir yang menutupi cermin tingkap lalu membuang pandangannya ke luar jendela. Dia menyandarkan tubuhnya di dinding dan memandang ke bawah dari tingkat tiga puluh bangunan itu.
Matanya mencerlung memandang manusia-manusia yang kelihatan seperti semut sedang bergerak menuju ke destinasi masing-masing. Pandangannya jatuh pula kepada deretan kereta-kereta yang di parkir di situ lalu memandang pula pada kereta-kerata yang menyusuri jalan raya.
“Fariz!!” Nama itu tiba-tiba meniti di bibirnya.
Dengan rasa marah Ilyana menutup langsir dan kembali semula ke kerusinya dan menyandarkan tubuhnya di situ. Matanya meliar pula memandang segenap sudut pejabatnya.
Kamar pejabatnya besar dan luas. Segala sudut hanya perabot-perabot mewah yang tersusun. Dinding-dindingnya pula tergantung indah lukisan-lukisan yang dibeli dengan harga ribuan ringgit. Di sebelah kiri, terdapat pula sebuah pintu yang memisahkan pejabatnya dengan kamar peribadi yang dikhas untuknya.
Kamar itu lengkap dengan set kamar tidur, kamar mandi dan tandas peribadinya. Sebuah almari besar juga diletakkan disudut dan almari itu dipenuhi dengan baju-baju untuk memudahkannya menukar pakaian pada bila-bila masa. Kamar itu digunakan untuk merehatkan diri setelah dia keletihan menguruskan perniagaannya.
Syarikatnya yang menguruskan segala keperluan bahan-bahan mentah untuk pembinaan mempunyai beberapa buah kilang. Adakalanya dia terpaksa menggantikan tempat abah dan turun ke kilang apabila terdapat masalah yang berkaitan dengan mesin-mesin pemprosesan.
Walaupun bosan dengan kerja-kerjanya, namun kerana dia satu-satunya pewaris Syed Hussin dan Syarifah Nur Ain, terpaksalah dia berkecimpung juga dalam perniagaan ini.
Segala-galanya sempurna untuk Ilyana. Apa sahaja yang diigini pasti didapatkan. Walid dan umi sentiasa menurut kemahuannya. Tetapi kenapa hal yang satu ini amat sukar untuk dimiliki?
Fariz!!!
Mengingatkan lelaki itu, hatinya berdarah kembali. Sejak dia mengenali Fariz ketika belajar di London dahulu, lelaki itu sudah menarik perhatiannya. Namun, di mana kekurangannya Fariz hanya menganggap dia sebagai kawan dan tidak lebih dari itu. Alasannya, dia menumpukan perhatian pada pelajaran.
Selepas menamatkan pelajaran, Fariz hilang entah ke mana. Semua kawan-kawan di tanya tentang Fariz. Tetapi tiada satu pun yang tahu mengenainya. Selepas tiga tahun baru dia menemui Fariz semula. Itu pun secara kebetulan apabila syarikat Fariz menandatangi kontrak dengan syarikatnya untuk pembekalan bahan-bahan mentah.
Berjumpa Fariz semula bagai mendapat nyawa baru untuknya. Mulanya memang dia agak terkejut apabila mengetahui status Fariz. Namun, dia cuba untuk menerima Fariz sebagai duda anak satu.
Tetapi setiap kali dia ingin mendekati lelaki itu, ada sahaja halangan yang terpaksa ditempuhinya. Maisara!
Kenapa perempuan itu perlu menjadi penghalangnya seandainya tiada sekelumit kasihnya pada Fariz. Begitu juga dengan Fariz. Mengapa Maisara juga yang perlu dipilihnya? Takkan semuanya kerana Aiman dan kerana arwah isterinya?
“Argh!!!”
Ilyana menghentak mejanya. Genggaman tangannya dikuatkan.
Segala anganan dan impiannya berkacai tatkala Fariz membawa berita tentang persetujuan Maisara.
Terbayang di ruang mata Ilyana, Fariz dan Maisara sedang bergembira menyambut hari pernikahan mereka hari ini dan dia......keseorangan merawat hatinya yang luka.
Walaupun pernikahan ini dirahsiakan dan hanya diketahui oleh mereka yang tertentu seperti permintaan Maisara. Namun dia juga telah dijemput oleh Fariz untuk menyaksikan pernikahan mereka. Tetapi apakan daya, dia tidak sanggup untuk melihatnya!
Bam!! Sekali lagi Ilyana menumbuk mejanya.
Walau sekalipun mereka telah bersatu, aku akan pastikan Fariz tetap akan menjadi milik aku!!

Sebaik sahaja ucapan ijab dan Kabul dilafazkan, mereka mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibaca oleh Tuan Khadi.
Walaupun Maisara melakukan semua ini demi Aiman, entah mengapa sebaik sahaja kata sah kedengaran dari saksi-saksi, hatinya tersentuh dan airmatanya jatuh juga di pipi.
Fariz mengerling Maisara sebentar selepas sahaja doa selesai di baca. Tatkala ini dia dapat merasakan di dalam hatinya bagai ada bunga-bunga indah yang berkembangan. Kemudian, Fariz yang berbaju melayu bewarna putih berjalan menghampiri Maisara.
Maisara hanya menundukkan wajahnya tatkala Fariz duduk berhadapan dengannya. Wajahnya mula merona merah seolah-olah dapat merasakan wajahnya direnung oleh lelaki itu.
Rosnah yang berada di sebelah Fariz menyerahkan cincin. Fariz menyambut lalu jari jemari kanan Maisara di ambilnya. Dia terasa jari jemari itu kesejukan. Mungkin Maisara merasa gemuruh. Lalu dia menyarungkan cincin emas putih yang ditengahnya diletakkan sebatu berlian.
Maisara menunduk bersalam dan mencium tangan lelaki itu. dia dapat merasakan satu ciuman singgah di dahinya. Tiba-tiba sahaja dia terasa bahagia......
“Ma....ma....ma.....” Kedengaran suara halus memanggilnya.
Aiman terkedek-kedek melangkah menghampirinya. Maisara menjulurkan kedua-dua tangannya. Aiman ketawa sambil mengaturkan langkahnya. Sebaik sahaja tiba di depan Maisara, lantas Maisara memeluknya dengan erat.
“Sayang anak mama!”
Fariz tersenyum gembira melihat Maisara dan Aiman yang sedang berpelukan. Di dalam hati dia bersyukur kepadaNya. Akhirnya harapan Suhana termakbul. Walaupun dia tahu Maisara melakukan semua ini kerana Aiman. Tetapi dia berjanji, dia akan mengembalikan semula cinta Maisara yang telah hilang.

MAIMUN melirik Maisara yang sedang leka bermain dengan Aiman. Sedari tadi anak kecil itu yang dilayannya. Suaminya Fariz langsung tak diendahkan.
Walaupun Maisara telah menerangkan kepadanya bahawa dia menerima Fariz semata-mata kerana Aiman dan dalam masa yang sama sekadar menunaikan amanat arwah Suhana, namun dia mahu anaknya itu lupa kewajipannya sebagai seorang isteri.
Walaupun dia tidak cintakan Fariz, namun syurga seorang isteri adalah ketaatan kepada suaminya.
Sejak pulang dari masjid tadi, Fariz membawa haluannya sendiri setelah Maisara kelihatan tidak berminat untuk berdekatan dengannya.
Malam sebelumnya, dia telah mengingatkan Maisara untuk mengemas pakaiannya kerana setelah mereka pulang dari masjid, Maisara perlu pulang bersama-sama Fariz ke Tanjung Bungah.
Tetapi sebaik sahaja mereka ingin berangkat pulang dari masjid, Maisara berkeras tak mahu pulang bersama Fariz. Akhirnya, setelah berbincang dengan kedua besannya, mereka bersetuju, Fariz dan Maisara akan pulang ke Pantai Miami. Fariz rela beralah asalkan Maisara dapat dipujuknya kembali.
Maisara yang masih berbaju kurung putih satin direnungnya lama dari jauh.
Sebagai ibu dia sentiasa mengimpikan yang terbaik untuk anak-anaknya. Pernah dia berniat untuk membuat majlis perkahwinan yang terindah untuk mereka. Namun, cita-citanya itu hanya sekadar anganan. Baik ketika perkahwinan Suhana dahulu mahu pun perkahwinan Maisara.
Dahulu, ketika Suhana meluahkan niatnya untuk mendirikan rumahtangga, dia menangis kerana terlalu gembira. Tetapi harapannya untuk melihat anak sulungnya itu bersanding dalam suasana yang meriah tidak kesampaian apabila Suhana hanya mahukan majlis yang ringkas sekadar dihadiri oleh sanak-saudara yang dekat, jiran tetangga dan sahabat handai.
Berkali-kali dia cuba memujuk Suhana, namun Suhana tetap menolak. Dia tetap dengan keputusannya untuk diraikan dengan majlis ringkas.
Akhirnya, diturutkan sahaja permintaan anak sulungnya itu. Dan dia bertekad takkan membiarkan perkara yang sama berulang untuk Maisara.
Tetapi apa yang berlaku sekarang sama seperti ketika perkahwinan Suhana dahulu. Namun, ia jauh lebih ringkas dari majlis perkahwinan Suhana. Hanya akad nikah di masjid dan jamuan kecil.
Maimun menghembus nafas kecewa. Mengenangkan anaknya itu, dia menjadi sebak. Dia tahu, tak sepatutnya dia menyalahkan Maisara. sedangkan mereka semua sedia tahu dari awal lagi tentang keengganannya untuk menerima Fariz.
Hanya kepada Fariz sahaja dapat disandang harapan untuk menyemai cinta antara mereka berdua.

2 comments:

  1. salam...
    smbung lg...
    xsbr nk cite slanjutnya...
    tahniah ye...
    cite best..:)

    ReplyDelete
  2. fariz...gunakan hak suami tu!!!! cheeeewah!!! apapun, nak maisara dgn fariz..........apapun, akak follow..................

    ReplyDelete