Monday 17 May 2010

Hanya Dia 26


BAB 26


MAISARA membelek wajahnya untuk kali yang terakhir di cermin. Kemudian dia beralih menghampiri Aiman yang sedang tidur di atas katil. Pipi Aiman dicium. Tas tangannya di capai sebelum melangkah keluar dari kamar. Sempat lagi dia melirik Fariz yang masih terbaring di sofa sebaik sahaja dia menunaikan solat Subuh pagi tadi.
Sebaik sahaja anak-anak tangga dituruninya kedengaran suara Maimun menegurnya. Lantas dia berpaling memandang uminya di tingkat bawah dan kemudian menghampirinya.
“Sara nak ke mana ni?” tanya Maimun.
Maisara tersenyum. Terasa kelakar dengan soalan itu.
“Pergi mana? Pergi kerjalah umi!”
Maimun tercengang seketika dengan jawapan Maisara. Maisara faham dengan reaksi yang ditunjukkan umi. Tetapi dia hanya mendiamkan diri.
Maisara melangkah menuju ke dapur untuk menhidangkan sarapan yang telah disediakan Maimun. Maimun mengekori langkah anaknya.
“Mana Fariz?” tanya Maimun perlahan sambil matanya liar mencari kelibat menantunya.
“Ada kat atas. Tidur!” jawab Maisara sambil tangan kanannya ligat menyusun pinggan-pinggan di atas meja.
“Sara nak pergi kerja?! Sara tahu tak, Sara tu baru bernikah semalam dengan Fariz?! Takkan hari ni dah nak pergi kerja?!” Menyinga wajah Maimun walaupun suaranya diperlahankan.
Maisara mengerling uminya dengan ekor mata.
“Alah......umi ni.....Sara tak de cutilah....” Dia memeluk bahu Maimun, meminta simpati dari uminya itu. mengharapkan agar Maimun akan menghentikan omelannya.
Janganlah umi membebel pagi-pagi ni....
“Sara jangan nak bagi alasan macam-macam. Kan umi dah pesan ambil cuti perkahwinan! Takkanlah bos Sara tak benarkan?!”
Macam manalah dia nak ambil cuti perkahwinan sedangkan dia merahsiakan semua ini dari teman-temannya. Maisara menarik kerusi lalu melabuhkan punggungnya di situ. Nasi goreng dicedoknya masuk ke dalam pinggan.
“Tengok tu, umi cakap dia buat tak tahu je!” Maimun mencekak pinggangnya. “Dahlah makan pun tak tunggu suami!”
“Alah.....umi ni!!” Selera makannya terus hilang. “Fariz tengah tidur kat atas tu. Biarlah! Lagipun Aiman belum bangun lagi!”
Maisara bangun lalu mencapai tangan Maimun lalu tunduk menyalaminya.
“Ni kenapa ni tak makan?” tanya Maimun sambil pandangannya jatuh pada sepinggan nasi goreng yang diambil Maisara tadi.
“Umi makanlah! Sara dah hilang selera!” ujar Maisara. “Umi tolong tengok-tengokkan Aiman, okey?”
“Tahulah umi!” ujar Maimun sambil mengerling Maisara tajam. “Pergi kerja, ambil cuti!”
Maisara terdiam tanpa membalas arahan ibunya. Kemudian dia melangkah keluar. Sempat dia mengerling Maimun yang masih merenungnya tajam.
Dia mengeluh......
Memang salah aku.....
Ah.....Kenapa mulutnya begitu celupar berkata begitu dengan umi? Dia tahu, umi hanya mahukan yang terbaik untuknya.
Maaf umi......

Sebaik sahaja Sofea meletakkan semua surat-surat dan fail di atas mejanya, Zack mula menyemak satu-persatu dokumen yang terdapat dalam ‘in-tray’ nya.
Terlihat sahaja borang permohonan cuti yang ditandatangani Maisara, pantas tangannya mencapai borang itu dan membaca satu persatu ayat yang tertulis. Namun, dahinya berkerut apabila Maisara tidak menyatakan dengan lengkap tujuan cuti yang dipohonnya.
“Seminggu?” Dagunya disapu berkali-kali.
Pantas dia menekan punat interkom lalu meminta Sofea memanggil Maisara untuk masuk ke pejabatnya.
“Baik Encik Zack!” Sofea dengan rasa kurang senang menurut juga arahan itu.
“Maisara! Maisara!Tak habis-habis Maisara yang dicari!” Omel Sofea.
Dia menghampiri Maisara yang sedang menatap komputer sambil tangannya pantas bergerak manaip segala maklumat yang diberi.
“Sara,” Sofea memeluk tubuh di depan meja Maisara sambil menjelingnya. Pandangan Maisara beralih.
“Encik Zack panggil!” Sofea terus berlalu selepas berkata begitu. Satu jelingan dilemparkan lagi untuk Maisara.
Maisara mengeluh seketika. Dia pasti, tentu ia ada kaitan dengan permohonan cuti yang diambilnya. Dengan perlahan Maisara bangun lalu menuju ke bilik Zack.
Daun pintu diketuk. Apabila terdengar suara Zack yang menyuruhnya masuk, Tombol pintu dipegang. Dia menarik nafas sekali lagi untuk menenangkan dirinya lalu tombol pintu dipulas dan daun pintu dikuak.
“Encik Zack panggil saya?” Maisara berdiri tegak di depan Zack.
Zack melangutkan wajahnya lalu menyandarkan tubuh di kerusi. Maisara di depannya diperhatikan lama sehingga gadis itu tertunduk memandang lantai. Zack tersenyum. Dia memang suka melihat reaksi Maisara yang agak malu-malu apabila ditenung begitu.
“Awak ada masalah?” Soalan Zack itu membuatkan Maisara mengangkat wajahnya semula. Sempat dia menangkap boring permohonan cuti yang dipegang Zack.
“Tak. Cuma saya adahal peribadi sikit nak diuruskan sebab tu saya minta cuti lama sikit,” terang Maisara.
“Lama sangat ni.....” Berkerut dahi Zack. “Besar sangat ke hal peribadi awak tu?”
“Hmm.....” Maisara tertunduk. Tidak tahu untuk menjawab apa.
Zack yang memerhatikannya mengetapkan bibir.
“Tak pelah......” Zack bersuara. “Saya boleh luluskan cuti awak tapi bersyarat!” Wajah Maisara ditenung. Maisara mengangkat wajahnya.
“Syarat?”
“Tengahari ni, keluar makan dengan saya, okey?”
Maisara diam seketika. Berat hatinya untuk menerima pelawaan itu. Terasa berdosa pula jika dia yang kini berstatus isteri, keluar bersama lelaki lain. Tetapi seandainya dia menolak, mungkin cutinya akan dikurangkan.
Zack menarik nafas panjang. Dia masih menunggu kata putus dari Maisara. Namun, melihatkan kebisuan itu, dia sedia tahu keengganan Maisara. Mungkin Maisara tidak mahu perkara yang sama berulang sewaktu dia keluar makan tengahari bersamanya dahulu.
“Kenapa? Awak tak sudi atau awak takut Sofea marahkan awak?”
“Tak....Bukan macam tu Encik Zack.....” ujar Maisara. “Cuma saya segan je,” Maisara cuba mencari alasan lain. Sedangkan dalam hatinya kini sudah mula rasa bersalah.
“Tak de apa yang nak disegankan!” Zack tersenyum. “Okey, tak pelah. Saya luluskan cuti awak, tapi ada satu lagi syarat!”
Maisara sudah mengangkat kening. Terkejut dia apabila Zack memberitahu ada syarat yang lain.
“Bila dah bercuti, jangan pulak awak call minta cuti disambungkan, okey,” Zack tersenyum. “Nanti saya rindu.....”
Tertunduk terus Maisara apabila Zack berkata begitu. Terasa jantungnya berlari laju. Lidahnya terus kelu tidak terkata apa-apa.
“Tak pelah. Awak boleh sambung kerja!”
Arah Zack apabila melihat tubuh Maisara yang sudah tegak berdiri bagaikan patung. Ingin sekali dia melihat gadis itu tersenyum gembira apabila dia berkata begitu. Namun ternyata, Maisara tidak mempunyai apa-apa perasaan padanya.
Walaupun begitu, dia tetap akan cuba untuk memenangi hati Maisara kerana perasaannya pada Maisara, kini pasti adalah.......cinta.
Maisara yang masih tertunduk, hanya menganggukkan kepalanya tanda faham arahan itu. Kemudian dia memusingkan badannya dan melangkah perlahan. Terasa berat sekali kakinya untuk diangkat keluar dari situ. Ayat yang baru sahaja diluahkan Encik Zack, terasa seperti telah membuat seluruh tubuhnya berhenti berfungsi.
“Maisara.....” panggil Zack lagi. Langkah Maisara terhenti sekejap.
“Tengahari nanti, tunggu saya, okey!”
“Tapi Encik Zack.......” Tubuh Maisara teralih.
“Tak de tapi-tapi,” Zack membuang pandangannya pada dokumen-dokumen di atas mejanya. “Saya sibuk. Kita jumpa tengahari nanti!”
Maisara mengeluh lalu berjalan keluar.
Encik Zack ni memang suka mendesak!

MAISARA melirik jam ditangannya. Hampir jam satu tengahari. Dia melirik pula pejabat Encik Zack. Masih belum ada-tanda-tanda lelaki itu akan keluar dari kamar kerjanya. Teman sepejabatnya satu persatu sudah mula beransur pergi. Lampu di ruang pejabat juga sudah di tutup.
Mana Encik Zack ni? Lapar dah ni.....
Maisara memegang perutnya yang sudah memulas minta diisi. Jam di tangan di lirik lagi.
“Sara!”
Satu suara garau menegurnya. Tersenyap Maisara seketika kerana terkejut. Apa lelaki itu buat di sini?
“Awak belum keluar makan lagi?” suara itu bertanya.
Maisara berpaling ke tuan empunya suara itu. Kelihatan Fariz sedang tegak berdiri sambil memegang briefcasenya. Di satu sudut lain kelihatan Mr. Lim sedang berbual dengan seseorang.
“Awak buat apa kat sini?” tanya Maisara kembali.
“Saya dan Mr. Lim ada meeting dengan klien,” jawap Fariz sambil matanya melirik Mr. Lim sekejap. “Awak tunggu siapa?” tanya Fariz lagi.
Maisara mengetap bibir. Lidahnya mula terasa kelu. Macam mana Fariz boleh berada di sini. Sedangkan apa yang dia tahu, lelaki itu telah pun memohon cuti selama seminggu. Apa yang perlu dikatakan kepada Fariz? Mana mungkin dia memberitahu dia sedang menunggu Encik Zack untuk makan tengahari bersama.
Fariz masih lagi menunggu jawapan Maisara. Perasaannya dapat meneka sesuatu yang tidak enak. Kerana itulah dia mengambil keputusan untuk datang ke Nusmefa Emas. Kebetulan ketika dia berjumpa Mr. Lim, lelaki itu memberitahu dia akan menghadiri mesyuarat dengan wakil dari syarikat penjualan hartanah. Mungkin ini kesempatannya untuk mendapatkan maklumat tentang tanah-tanah yang bernilai untuk dimajukan.
“Encik Fariz!” Satu suara menegur.
Fariz dan Maisara beralih kepada suara itu. melihatkan kelibat Zack yang sedang berjalan menghampiri mereka. Jantung Maisara sudah berdegup. Dia melirik Fariz yang masih lagi memandang Encik Zack.
Zack menghampiri Fariz lalu menghulurkan tangan untuk bersalam. Fariz menyambut.
“Lama tak jumpa Encik Fariz! Apa khabar?” Zack cuba bermesra.
Sejak dia tahu, Maisara adalah adik ipar Encik Fariz, dia telah bertekad untuk menjalinkan hubungan baik dengan Encik Fariz. Mungkin dengan cara itu, Encik Fariz akan menerimanya bersama dengan Maisara.
“Alhamdulillah........” Fariz membalas dengan senyuman.
“Sebenarnya, kami nak keluar lunch. You wanna join us?”
Pandangan mata Fariz beralih kepada Maisara. Maisara tertunduk apabila mendapat renungan tajam dari lelaki itu.
“Tak pelah......saya ada meeting dengan Mr. Lim,” ujar Fariz.
“What’s up? Why everyone is gathering? Is there any important discussion is going on?” Mr. Lim menghampiri mereka.
No....nothing! Jom Mr. Lim!” Fariz terus berlalu. Sempat dia melemparkan pandangan kurang senang pada Zack.
Zack mengangkat keningnya sambil matanya masih terus memerhatikan kelibat Mr. Lim dan Encik Fariz yang berlalu pergi.
“Wow!! Abang ipar awak tu, macam tak suka dengan saya je!” Zack kembali memandang Maisara.
Gadis itu hanya tersenyum.

1 comment:

  1. adus maisara......fariz dah jealous giler dah tu.........apapun, akak follow..........

    ReplyDelete