Monday 24 May 2010

Hanya Dia 27


BAB 27


“TAK NAK!!” Maisara menjeling Fariz tajam.
“Awak janganlah macam ni! Saya dah book tiket!” Fariz cuba memujuk.
“Kenapa awak buat keputusan sendiri? Kenapa tak nak bincang dengan saya dulu!” Maisara memeluk tubuh.
“Okey.....Sorry, okey......” Fariz cuba berlembut. “Bukan saya tak nak berbincang, tapi saya nak buat suprise! Hadiah perkahwinan saya untuk awak!”
Suprise?! Yup! Memang suprise sangat-sangat! Awak langsung tak tanya saya. Saya setuju ke tak.......Terus je awak booking tiket nak pergi Paris! Pleaselah......Kita bukan loving couple!”
Fariz melepaskan keluhan. Memang sukar untuk menawan hati Maisara sekarang. Apa sahaja yang dilakukan semuanya salah dimata Maisara.
“Baiklah......kalau awak dah tak nak.” Akhirnya Fariz mengalah. “Jadi, sekarang awak nak pergi mana?”
“Kita pergi yang dekat je!” Maisara masih berfikir. Dia memandang Fariz semula.
Tatkala ini dia benar-benar tidak merasa untuk pergi ke mana-mana bersama Fariz. Ikutkan hati, dia langsung tak mahu pergi berbulan madu. Semuanya kerana umi. Kalau tidak kerana umi, dia takkan bersetuju.
“Kita pergi dalam Malaysia?” tanya Fariz. Maisara mengangguk.
“Kalau macam tu, apa kata kita pergi........Pulau Tioman....atau.....Cameron Highland.....” cadang Fariz.
“Jauh!” Maisara menggeleng.
“Jauh?” Giliran Fariz pula menggeleng. “Dekat macam mana lagi yang awak nak?”
“Langkawi!”
“Langkawi?” Tercengang Fariz seketika. “Langkawi bila-bila masa je kita boleh pergi! Kita pergi Cameron Highland, okey?”
Maisara merenung Fariz tajam. Sememangnya dia cuba tidak mahu memberi ruang dan kesempatan kepada lelaki itu. Sudah beberapa kali sebenarnya dia telah pergi ke Langkawi. Lagipun, biasanya dia hanya pergi sehari dan kembali semula ke Pantai Miami. Mungkin inilah kesempatan untuk dia berjalan-jalan ke seluruh Langkawi.
“Kalau awak nak pergi Cameron Highland, awak pergi sorang yek!” Maisara berlalu. Sempat dia menghadiahkan jelingan kurang senang pada Fariz.
Fariz terus terdiam. Hanya keluhan hampa dilepaskan.

“SYARAT?” Fariz mengerutkan dahinya.
Wajah Maisara yang kelihatan kelam disinari cahaya purnama direnung dengan penuh tanda tanya.
“Seperti yang awak tahu, saya bersetuju kerana Aiman! Sebab saya tak nak orang lain yang tak layak untuk mendidik Aiman menjadi mamanya.”
Tak lain dan tak bukan yang dimaksudkan Maisara adalah Ilyana. Fariz mengerti itu. Tetapi sekarang, untuk meyakinkan Maisara bahawa dia dan Ilyana tiada apa-apa hubungan mungkin agak sukar. Tak mungkin gadis itu mahu menerimanya. Biarlah masa yang menentukan segalanya.
Fariz mengerti. Maisara meletakkan syarat untuk menjadi isterinya. Maknanya, dirinya langsung tidak bermakna untuk gadis itu. Memang dia sedikit kecewa. Namun, dia perlu terima hakikat cinta Maisara telah hilang untuknya.
Walau apa pun, akan ku pastikan cinta itu hadir semula dalam hati kau, Sara!
“Jadi, apa syaratnya?”
Maisara memusingkan tubuhnya memandang Fariz. Dia melihat jauh ke dalam anak mata lelaki itu. Kecewa dan sedih. Itulah yang dapat dirasakan tatkala anak mata Fariz direnungnya. Benarkah perasaan itu yang dirasakan Fariz? Akalnya menyangkal tetapi hatinya mengiakan.
Tak mungkin Fariz merasa kecewa atau sedih. Kalau benar, untuk apa? Kerana dia meletakkan syarat? Atau kerana Fariz merasakan sekiranya mereka menjadi suami isteri, hubungannya dengan Ilyana akan menjadi sukar?
“Perkahwinan kita mesti dirahsiakan! Dan dalam hubungan ni, hanya ada hubungan saya dengan Aiman. Antara kita tiada langsung hubungan suami isteri. Awak dengan jalan awak, dan saya dengan jalan saya!”
Fariz mengeluh tatkala syarat itu diucapkan.
Seperti jangkaannya! Pasti syarat itu yang diletakkan Maisara. Biarlah! Satu hari nanti, gadis itu akan sedar betapa besarnya cintanya pada Maisara.
“Baiklah. Saya setuju. Tapi saya ada satu permintaan,” ujar Fariz setelah agak lama mendiamkan diri.
“Walaupun awak tak nak ada apa-apa ikatan dengan saya, tapi hakikatnya tetap awak kena terima. Awak boleh pilih jalan awak sendiri. Cuma satu yang saya minta, jangan keluar dengan lelaki lain tanpa pengetahuan saya! Itu je!”
“Baiklah! Saya setuju!”
Pantas Maisara bersetuju tanpa sebarang bangkangan. Yang penting, Fariz bersetuju dengan syarat yang diberi. Bukan dia mementingkan diri. Tetapi dia tidak mahu rasa cinta berputik lagi untuk lelaki itu. dia tidak mahu terluka lagi.

FARIZ menghampiri Maisara yang sedang bersiar-siar di halaman rumah. Maisara yang sedang asyik mengelamun, sedikit terkejut apabila lelaki itu menegurnya.
“Baiklah,” ujar Fariz. “Saya setuju, kita pergi Langkawi!”
Maisara tersenyum dalam diam.
Okey, tapi ada satu lagi. Kita kena bawa Aiman sekali!”
“Aiman?!” Fariz mengeluh lagi.
Kalau Aiman di bawa bersama, bukan honeymoon namanya!
Okey! Kalau nak bawa Aiman, kena bawa Tarti sekali.”
Fariz bersetuju juga dengan kehendak Maisara. Tak mengapa.....hatinya memujuk. Asalkan Maisara mahu pergi bersamanya, itu sudah memadai.
“Kenapa? Saya boleh jaga Aiman!” Maisara tidak bersetuju. Untuk apa dibawa pembantu sedangkan dia sendiri boleh menguruskan Aiman?
“Saya tahu dan saya yakin, awak boleh jaga Aiman! Tapi kalau Tarti ada, sekurang-kurangnya dia boleh meringankan tugas awak! Kita pergi bercuti, sayang. Mesti letih!”
Sayang?! Rasa nak muntah pulak!
Maisara mencebik. Tak kisahlah macam mana pun. Tapi benar juga kata Fariz. Jika mereka membawa Tarti bersama, tugas menjaga Aiman dapat dibahagi dua.
Okeylah!” Maisara bersetuju.
Setelah memberi kata putus, Maisara memalingkan tubuhnya untuk pergi dari situ. Namun, pantas Fariz mencapai lengannya untuk menghalang Maisara dari pergi.
“Saya ada hal sikit nak bincang dengan awak?”
Maisara sudah mula mengerutkan keningnya. Hal apa? Adakah tentang tengahari tadi? Sangkanya, Fariz sudah melupakan hal itu.
“Untuk sekali lagi, saya nak ingatkan awak. Saya tak nak awak keluar dengan lelaki lain tanpa pengetahuan saya!”
Maisara sudah menelan air liurnya.
“Saya tahu. Tapi, pasal tengahari tadi tu, saya tak dapat nak buat apa. Kalau saya menolak, cuti saya takkan diluluskan!”
“Sekurang-kurangnya, awak boleh beritahu saya, kan?”
Maisara terperangkap dengan soalan Fariz. Di dalam hati, dia menyumpah dengan kebodohannya.
“Saya tak nak terserempak awak dengan mana-mana lelaki lagi. Expecially, Zack!”
Maisara mengangguk.
Perkahwinan mereka dirahsiakan tanpa pengetahuan sesiapa. Mungkin kerana itu, alasan untuk memohon cuti yang agak lama, agak sukar untuk diluluskan. Tetapi dia tidak menyangka Zack akan mengambil kesempatan dari itu dengan mengajak Maisara keluar bersama.
“Lepas ni, kalau awak nak mohon cuti dan Zack bagi syarat bodoh pada awak, awak terus bagi pada saya. Saya akan luluskan!”
Tanpa sebarang respon, Maisara melangkah untuk pergi. Sekali lagi Fariz menahannya.
“Ingat, kalau awak boleh abaikan permintaan saya yang satu tu, saya juga akan abaikan syarat awak!”
Mendengar sahaja kata-kata yang berbaur ugutan itu, pantas membuatkan Maisara berpaling dan merenung fariz tajam.
“Are you threatening me?”
“Yes! If you think so!”

1 comment:

  1. saling ugut-mengugut...........best!!!!!! akak suka sgt!!!!! sikit-sikit, akhirnya mesti maisara lemas................... dengan fariz.............hehheeeeeeeee

    ReplyDelete