Tuesday 20 July 2010

Hanya Dia 33


BAB 33


TERNGANGA mulut Hanum melihat hidangan yang masih berasap tiba di mejanya. Terliur dia melihat makan tengahari yang dipesan yang masih panas dan baunya sungguh menyelerakan.
“Apalah kau ni! Malulah orang tengok. Macam tak pernah makan!”
Maisara memandang Hanum kurang senang. Tersengih Hanum dengan teguran Maisara itu.
“Aku bukannya apa! Happy sangat dapat keluar makan berdua dengan kau macam ni,”
“Entah apa-apalah kau ni. Selalu pun aku keluar dengan kau, kan?” Maisara menggelang-gelangkan kepalanya.
Hanum tersenyum memandang Maisara. Memang benar! Biasanya memang dia akan keluar makan tengah hari bersama Maisara. Namun entah mengapa dia dapat merasakan suatu hari nanti sahabatnya itu akan ada peneman lain.
“Apa yang kau tersenyum-senyum ni?” Maisara menjegil Hanum.
“Taklah Cuma aku berfikir je.......” Hanum masih tersenyum. “Selama kita masih boleh keluar berdua ni, lebih baik kita gunakan masa kita dengan sebaik-baiknya.”
Maisara sudah meletakkan camca dan garfunya di pinggan. Kunyahannya dihabiskan lalu memandang Hanum di hadapannya.
“Apa maksud kau ni?”
Hanum memandang Maisara. Dia tahu Maisara tidak suka dia berkata begitu. Namun, dia dapat merasakannya. Sebelum ini, mereka berdua biasanya akan pergi dan balik bersama dari pejabat. Sekarang, Maisara sudah punya kenderaan sendiri.
Walaupun Maisara mengatakan kereta itu hanyalah kereta yang dipinjamkan kepadanya, namun dia yakin kereta itu bukanlah kereta pinjam melainkan hadiah dari seseorang. Entah apalah yang dirahsiakan Maisara. Naluri hatinya mengatakan pemberian itu dari Encik Zack. Tetapi dia tidak berani untuk menyatakannya di depan Maisara.
Encik Zack juga secara terang-terangan kelihatan seperti menyimpan perasaan pada Maisara. Walaupun Maisara menafikan hubungannya dengan Encik Zack, namun ramai kakitangan di Nusmefa Emas sudah sibuk berkata tentang pasangan itu.
“Janganlah marah......” pujuk Hanum. “Satu hari nanti kita masing-masing akan ada teman. Jadi, selama kita dapat keluar bersama ni, aku nak kita manfaatkan masa kita bersama. Takut-takut satu hari nanti bila kita dah sibuk dengan pasangan masing-masing, kita dah tak punya waktu bersama.”
Maisara ketawa kecil mendengar kata-kata Hanum. Dia tidak menyangka Hanum akan berfikiran jauh sebegitu.
“Aku tak tahu apa yang akan jadi di masa depan. Cuma, apa yang aku harapkan......kalau satu hari nanti kita masing-masing punya pasangan sendiri atau punya keluarga sendiri, aku berharap sangat hubungan kita sebagai teman baik akan kekal sampai bila-bila.....”
Hanum mengukir senyuman gembira. Dia senang mendengar ujaran Maisara. Baginya, Maisara tidak sukar memiliki pasangan dahulu berbanding dengannya. Maisara cantik dan baik. Dia pula hanyalah seorang gadis yang sederhana dan jarang di pandang oleh lelaki. Dan yang paling digusarkan, di Nusmefa Emas dia hanya punya Maisara sebagai teman baiknya. Dia tidak mahu kehilangan Maisara.

ZACK menggelengkan kepalanya beberapa kali. Lalu memandang wajah Ilyana yang penuh mengharap. Sudah beberapa kali dia menolak pelawaan itu. Tetapi Ilyana masih belum berputus asa. Tegar sungguh semangat wanita ini.
“Please Zack.......” rayunya lagi.
Sudah berapa kali dia merayu begitu. Tetapi keputusan Zack tetap sama. Sudah berjumlah angka wang dinaikkan tetapi itu juga jawapan yang diterima.
“Cuba you bagi tahu I. Berapa bayaran yang you mahu? Berapa sahaja I sanggup tunaikan.....”
“This is not about money or what. I just..... can’t!”
Ilyana sudah melepaskan nafas kurang senang. Balik-balik itu juga alasan Zack. Apa yang membuatkannya sukar sangat meninggalkan Nusmefa Emas? Lebih dari bayaran Nusmefa Emas sudah di tawarkan. Jawapan Zack tetap sama.
Ilyana sudah bersandar di kerusi sambil memeluk tubuh. Wajahnya dipalingkan ke tempat lain. Namun tidak disangka-sangka, kelibat Maisara melintas bersama seorang gadis. Melihatkan Maisara yang kini sudah berlalu pergi bersama temannya, membuatkan Ilyana terfikirkan sesuatu.
“Don’t tell me it’s all about Maisara!”
Zack kelihatan terkejut diawalnya namun tiba-tiba tersenyum. Jangkaan Ilyana memang tepat. Dia tidak kisah kalau Ilyana mahu mentertawakannya atau apa. Yang pasti, hatinya kini sudah terpaut pada gadis itu. Untuk meninggalkan Nusmefa Emas dan beralih pada Warisan Syed di saat cintanya sedang berputik bukanlah satu cadangan yang baik.
Yang pasti, mengenali Maisara membuatkan dia mengenangkan seseorang.
“Oh my..... gosh! You’re going after her?!”
Ilyana seakan tidak percaya. Zack masih menaruh harapan pada gadis itu yang sudah pun berkahwin dengan Fariz? Tidakkah Zack tahu Maisara bukan solo lagi? Atau....mungkinkah Zack masih belum mengetahui yang Maisara sudah menjadi isteri Fariz?
Ya......Kini Ilyana pasti, Zack masih belum mengetahui status Maisara. Bukankah Fariz pernah bercerita padanya tentang syarat Maisara yang tidak mahu sesiapa pun tahu status hubungan mereka.
Bagus juga Zack masih belum tahu.....Aku akan rencanakan sesuatu agar Zack akan merampas Maisara dari Fariz!
Kini rancangannya untuk membawa Zack ke dalam Warisan Syed sudah bertukar. Mungkin waktu ini masih belum sesuai. Biarlah Zack mengejar bunga yang sudah dimiliki dahulu. Kemudian, baru dia akan mencari jalan lain.
Ilyana sudah tertawa jahat di dalam hati.

MILA mengerling Maisara dan Hanum yang baru melintasi mereka dan menuju ke pantry. Sofea yang tidak menyedari kelibat mereka dicuitnya sambil mulutnya dimuncung ke arah yang dimaksudkan.
Sofea merenung tajam ke arah pantry lalu mengajak Mila ke sana.
“Wah.....wah.....wah.....kawan kita sekarang bukan main lagi.....” Sofea menyiku Mila.
“A’ah......datang office bawak kereta baru!” sampuk Mila pula.
Maisara dan Hanum sudah berpandangan. Mereka tahu kata-kata itu ditujukan pada Maisara.
“Maklumlah.....sekarang ni dah dapat tangkap ‘ikan besar’!” sambung Mila lagi.
“Korang bercakap tentang aku ke ni?” tanya Maisara selamba tanpa memandang mereka berdua.
Mila dan Sofea berpandangan sambil pura-pura terkejut sambil mulut mereka ternganga besar. Hanum sudah mencebik, meluat dengan gelagat mereka.
“Ada orang makan cililah!” Mila ketawa dengan kata-katanya sendiri.
Hanum sudah hilang sabar. Ingin sahaja dia bangun lalu memaki hamun mereka berdua. Tetapi terbantut kerana dihalang Maisara.
“Alah......setakat jadi kerani cabuk dengan gaji berapa sen sangat, takkanlah mampu nak beli kereta sendiri! Habis kuat pun setakat second hand bolehlah. Ini tak, nombor plat baru!”
Mila menyakat lagi sambil tangannya menyiku Sofea. Bukan sahaja mereka, malah teman-teman yang lain juga mengesyaki Maisara. Mana mungkin dengan gaji yang tidak seberapa mampu memiliki Swift baru.
Sofea semakin tercabar melihat sikap Maisara yang masih tenang begitu. Bagaimana perempuan itu boleh setenang itu! Dia mahu melihat Maisara tersentap dengan kata-katanya.
“Yang korang sibuk sangat tu apasal? Kerani-kerani pun, kalau pandai simpan duit dan berjimat, semuanya mampu! Bukan macam korang. Dapat gaji je, semua habis bershopping dalam sehari je!”
Hanum mengambil peranan mempertahankan Maisara apabila sahabatnya itu masih terus membisu.
“Tak payahlah kau nak buat alasan. Bukannya aku tak tahu! Malah satu bangunan ni dah tahu yang kawan baik kau tu.....” Mila menunding pada Maisara. “......pisau cukur! Encik Zack tu pun salah satu mangsa dia!”
Maisara memejam matanya rapat. Rasanya tak sanggup dia mendengar cacian mereka. Dia beristighfar di dalam hati memohon kesabaran dari Yang Maha Esa.
“Kalau kau rasa Maisara tu pisau cukur.....sekarang kau beritahu aku. Selain Encik Zack, siapa lagi mangsa dia?”
Hanum sudah mencekak pinggang. Tatkala ini, rasa marahnya lebih menguasai sehingga dia terlupa dia sedang berhadapan dengan setiausaha Mr. Lim yang sangat dipercayai.
Terdiam Sofea dengan Mila sekejap. Namun di dalam hatinya sudah menggelodak rasa marah tetapi bukan dengan kelancangan Hanum. Apa yang menyakitkan hatinya adalah sikap berdiam diri Maisara.
“Korang sebenarnya cemburu sebab Encik Zack tu dah terpikat dengan Maisara dan bukannya korang! Korang tu yang tergila-gilakan Encik Zack! Alih-alih Encik Zack sukakan Maisara!”
Hanum ketawa kuat sekadar untuk menyakitkan hati mereka berdua. Padan muka!
Sofea tidak memperdulikan Hanum. Dia menghampiri Maisara dan menolak bahunya. Dia tidak sanggup lagi melihat kebisuan perempuan itu!
“Kau dengar sini yek! Satu hari nanti aku akan pastikan Encik Zack benci pada kau dan pecat kau dari sini!”
“Hei!!!” Hanum sudah hilang sabar.
Melihatkan Hanum bangun untuk menghampiri Mila dan Sofea, pantas Maisara memegang lengannya dan menghalang Hanum.
Mila dan Sofea sudah tersenyum menyindir mereka. Dan kemudian mereka berlalu pergi sambil melemparkan jelingan tajam buat Maisara.
“Kenapa kau biarkan saja?” Hanum tidak berpuas hati.
“Biarkanlah! Jangan dilayan sangat diorang berdua tu!”
Hanum kembali duduk di bangku sambil kedua-dua tangannya menopang dagu. Maisara tahu Hanum sedang marah. Tak disangka Hanum akan merasa begitu sedangkan dirinya yang dihina. Belakang Hanum diusap untuk menghilangkan rasa marah sahabatnya itu.
“Betul ke kau dengan Encik Zack tu?” tanya Hanum.
Dia mahu pastikan perkara itu. dan seandainya perkara itu tidak benar seperti kata Maisara, dia tidak mahu orang lain berburuk sangka pada Maisara lagi. Biarlah Maisara berterus-terang dengan jujur.
Maisara menundukkan kepalanya di bawah. Dia tahu Hanum mencurigainya. Sememangnya Hanum dan teman yang lain perlu merasa begitu. Sudah beberapa kali mereka melihatnya bersama Encik Zack. Tapi apa yang berlaku tak seperti apa yang mereka jangkakan.
“Betul.......aku tak de apa-apa dengan Encik Zack! Aku boleh berbohong dengan orang lain tapi bukan dengan kau!”
Hanum tersenyum. Dia berpuas hati dengan jawapan Maisara.

1 comment:

  1. fariz,....where are u????? come....save me!!!!!
    heheeeeeeee( Me 2, saralah)

    ReplyDelete