Friday 30 July 2010

Hanya Dia 34


BAB 34


ZACK menghembuskan nafas kurang senang. Wanita di depannya direnung. Wanita itu juga merenungnya kembali sambil memeluk tubuh. Terjungkit-junkit kening Zack cuba meleraikan kekusutannya sekarang.
Entah apalah yang kurang difahami Ilyana dengan jawapannya sehinggan wanita itu masih terus mendesaknya. Bukan dia tidak sudi untuk menerima lamaran wanita itu. tetapi seperti alasan yang diberikannya, dia tidak mahu kehilangan Maisara.
Seandainya satu hari nanti hati Maisara sudah dimiliki, dia rela melepaskan jawatannya sekarang dan bekerja dengan Warisan Syed.
“Come onlah Zack! Please! I need you! I really.....really.....need you!”
“No! As I said! I won’t accept that offer!”
Ilyana memuncungkan bibirnya. Mengapa sukar benar untuk dia memujuk Zack. Ah....kuat sunggup penangan Maisara dalam hidup Zack hingga bisa membuatkan lelaki itu menolak mentah-mentah tawaran Warisan Syed.
Niatnya untuk menunggu dahulu dari mengajak Zack ke Warisan Syed kerana dia sudah merencanakan sesuatu untuk lelaki itu dan Maisara, terbantut kerana walid memaksanya untuk terus memujuk Zack. Walid mahu Zack kembali semula ke Warisan Syed secapat mungkin. Dia sendiri tidak pasti apa rancangan walid sedangkan selama ini walid tidak pernah menyebut nama Zack di depannya.
“Takkanlah sepupu sendiri pun tak nak tolong kot!”
Zack tersenyum melihat wajah Ilyana yang mencuka. Dia kenal benar persis sikap Ilyana. Gadis itu tak mungkin berputus asa selagi apa yang dihajati belum tercapai. Dia tahu, Ilyana takkan menawarkannya jawatan di Warisan Syed seandainya gadis itu tidak bermasalah.
Seperti apa yang didengarnya, Warisan Syed sedang berhadapan dengan tuduhan yang berat. Tetapi, kes ini masih belum di bawa ke pihak pengadilan. Menurut sumber-sumber yang didengarinya, wanita itu mendapat bantuan dari keluarga Haji Ismail. Memandangkan Haji Ismail adalah kawan baik kepada Dato’ Jamaluddin dan kebetulan pula Ilyana mempunyai hubungan istimewa dengan Fariz, jadi tentu sahaja mereka akan membantu Warisan Syed.
“So tell me......the job that you offered me in Warisan Syed, is it all because Warisan Syed is facing a big problem?”
Ilyana mengurut-ngurut dagunya sambil matanya mengerling Zack.
“May be yeah.......may be not......” Ilyana bermain tarik tali. “No....No...not really.....Actully, Fariz dan Haji Ismail dah berjaya yakinkan Dato’ Jamaluddin yang I ni di khianati! Just think! It doesn’t make sense! Warisan Syed tak mungkin melakukan perkara keji begitu! It’s imposibble for successful company as Warisan Syed will do such stupid thing like that!”
Zack memandang wajah Ilyana lama. Bersungguh benar wanita itu cuba mendapat keyakinannya. Walaupun dia juga mahu berfikir perkara yang sama tapi entah mengapa dia masih tidak mempercayai Ilyana.
Ketika Warisan Syed masih diuruskan oleh Syed Hussin, dia memang mempercayai ketulusan dan ketelusan syarikat itu. Tetapi sejak Syed Hussin dan Syarifah Nurain menyerahkan Warisan Syed kepada Ilyana, dia mula merasa kurang yakin dengan kejujuran syarikat itu di bawah pimpinan Ilyana.
“Yeah......” Akhirnya Zack bersuara walaupun masih punya rasa ragu dalam dirinya. “Kalau macam tu, you’ve got to do something untuk mencari dalangnya! By the way, kenapa kau tak report terus je dengan polis?”
Terngadah Ilyana sekejap. Air liurnya ditelan. Berubah riak wajah wanita itu. Zack berkerut melihat reaksi Ilyana. Seperti ada sesuatu yang tidak kena!
“I don’t want this thing to be published! Warisan Syed will get bad reputation if it became a police case. But I already investigate by myself. That’s why I need you, my cousin and the only Syed Hakim descendent after me.”
Zack tersenyum mendengar nama Syed Hakim disebut Ilyana. Sudah lama benar rasanya nama itu tidak menyapa cuping telinganya. Nama yang penuh impak padanya!

KELUAR sahaja dari kamar kerja Zack, melilau mata Ilyana mencari kelibat Maisara. Sengaja dia mahu berjumpa dengan Maisara. Bagaimana agaknya reaksi Maisara melihatnya di sini.
Bibirnya mengukir senyuman penuh sinis sebaik sahaja melibat kelibat Maisara yang baru melintas untuk ke mejanya. Dengan lengangan yang penuh gaya, Ilyana menghampiri Maisara.
“Hai Sara!” tegur Ilyana sambil menarik kerusi dan melabuhkan punggungnya di depan Maisara.
Maisara kaget sebentar melihat Ilyana yang tiba-tiba muncul entah dari mana sudah duduk di depannya.
Well......Well.....Am I suprising you? Kalau ye pun janganlah buat muka macam tu!”
Ilyana ketawa sambil menutup mulut. Maisara menjeling. Ketawa yang dibuat-buat! Hipokrit sungguh wanita di depannya ini!
“Ada apa you datang sini? Setahu I Infera Emas bukan di sini!”
Maisara cuba beramah namun kata-katanya itu langsung tidak menunjukkan keramahan melainkan kemarahan.
Please don’t get me wrong! I datang sini nak jumpa sepupu I, Zack! Kekasih hati you tu......Lepas ni baru I nak pergi jumpa the lover of my life, Fariz, your husband!”
Berderau darah Maisara dengan kelancangan mulut Ilyana. Pantas mata Maisara melilau keadaan sekeliling. Takut-takut orang lain mendengar kata-kata Ilyana. Ilyana yang menyedari tingkah Maisara sudah mula ketawa.
“Kenapa? You takut orang lain tahu?” Ilyana menyindir sambil memek mukanya menunjukkan rasa kurang senang. “Apa yang you takut sebenarnya? Takut orang tahu you ni kekasih Zack.......atau pun you takut orang tahu you tu dah berkahwin atau......you takut orang lain tahu yang you ni dah curang dengan suami you?”
Maisara semakin berang dengan sindiran Ilyana. Tergamak wanita itu menghinanya sedemikian rupa. Sedangkan Ilyana sendiri tahu persis apa yang berlaku antara dia dan Fariz sebenarnya.
“Let me make it all clear and clean.....There’s nothing between me and your cousin. He’s only my boss! And there is no such stupid relation between us! Tentang I dengan Fariz....you sendiri tahu, kan? You kekasih dia dan pastinya you tahu I berkahwin dengan dia semata-mata kerana Aiman!”
Maisara merasa sangat marah namun suaranya terpaksa di tahan kerana dia tidak mahu orang lain mencuri dengar perbualan mereka. Lebih-lebih lagi Sofea.
“The same thing as Fariz told me!” selamba sahaja Ilyana menjawab. “Tapi I kurang yakin dengan alasan tu. Sebab alasan bodoh you tu, I dah kehilangan Fariz!”
Perkara yang sama diberitahu Fariz? Maknanya memang benar Fariz mempunyai hubungan dengan Ilyana! Jika benar Fariz masih menyintai dia, tak mungkin Fariz beritahu Ilyana tentang semua perkara ni. Fariz berbohong lagi!
Look, sekali pun I dah berkahwin dengan Fariz, I tak pernah halang hubungan you dengan dia!”
Ilyana ketawa menyindir.
“Baiknya hati you! Dahlah you jadi penghalang dalam hubungan kami dan sekarang you pura-pura nak jadi malaikat pulak. Kenapa? You rasa I tak layak nak jaga Aiman ke? You seorang saja yang layak jaga dia? You rasa you tu baik sangat ke?”
Maisara sudah mula terdiam. Rasanya tak guna jika dia bertekak dengan Ilyana dalam perkara begini. Bukan dia takut untuk menegakkan kepercayaannya, tetapi mereka berada di tempat yang salah. Ada baiknya dia mengambil jalan mudah dengan mendiamkan diri daripada perkara itu menjadi hangat dan orang lain akan mengetahui rahsianya.
“Entahlah Ilyana.....You fikirlah apa yang sepatutnya. Cuma I nak you tahu, I takkan jadi penghalang antara you dengan Fariz.”
Ilyana tersenyum menyindir lalu melirik Maisara tajam. Wanita di depannya ini memang berlagak sebagai malaikat tetapi sebenarnya dialah iblis! Begitulah yang difikirkan Ilyana.
“Baguslah kalau macam tu. Walau apa pun terjadi, Fariz tetap akan jadi milik I. Dan I tak suka berkongsi ‘sesuatu’ yang menjadi milik I dengan orang lain. So, you kena bersedia untuk kehilangan Fariz.......dan Aiman!”
Ilyana menghempap meja Maisara lalu mencapai tas tangannya dan berlalu pergi.
Maisara memejam matanya rapat, cuba untuk menenangkan diri.
Ya Allah Ya Tuhanku tabahkanlah hati hambamu dalam meniti setiap ujian yang Kau berikan.....

2 comments:

  1. apa ni sara?????? give fariz 2nd chance..................

    ReplyDelete
  2. hish gram tul aku ngan llyana nie...xhbis2 dah org xsdi nk thegeh wk per....nk sara ngan fariz ujak...xmau ngan org lain...hehe...jgn mrah..ape pn...nk lgi...plezzz...smbg cpat...xsbar nk bca n3 bru

    ReplyDelete