Monday 9 August 2010

Hanya Dia 35


BAB 35


MAISARA mengetap bibir menahan perasaan yang terluka di hatinya. Kenapa Ilyana tidak mahu mengerti? Wanita itu sentiasa menyakitkan hati! Setiap kali mereka berjumpa ada saja perkara yang akan menyakitkan hati dilakukan wanita itu.
Foto Aiman yang terlekat di partition ambil dan direnungnya lama. Apa yang dilakukan semuanya demi masa depan Aiman. Bukan Fariz yang menjadi persoalannya sekarang. Tapi Aiman! Mana mungkin dia melepaskan Aiman kepada Ilyana!
“Baguslah kalau macam tu. Walau apa pun terjadi, Fariz tetap akan jadi milik I. Dan I tak suka berkongsi ‘sesuatu’ yang menjadi milik I dengan orang lain. So, you kena bersedia untuk kehilangan Fariz.......dan Aiman!”
Kata-kata itu terngiang-ngiang terus di telinganya. Kata-kata yang menunjukkan betapa bertekadnya Ilyana ingin merampas Fariz darinya. Dia yakin, hanya Fariz yang diinginkan Ilyana tetapi gadis itu begitu pentingkan diri sendiri hingga perasaan orang lain diabaikan. Hanya kerana mahukan Fariz dan tidak mahu berkongsi, dia akan kehilangan Aiman!
Perasaan amarah yang bermukim di hati Maisara bertukar gusar! Bagaimana jika perkara itu benar-benar terjadi? Kenapa sukar benar untuk Ilyana berkongsi kasih dengannya.
Dia rela seandainya kasih Fariz terus diberi pada Ilyana tetapi kasih Aiman.....Dia tidak rela kehilangan Aiman. Namun, apa yang dilihatnya sekarang keadaan lebih berpihak pada Ilyana.
Fariz dan Ilyana saling menyintai. Satu hari nanti mereka pasti akan hidup bersama dan di saat itulah Ilyana akan membuat onar sehingga dia dan Aiman dipisahkan. Pasti itulah yang dirancang Ilyana. Begitulah telahan Maisara.
Jadi apa yang perlu dilakukan sekarang? Memisahkan Ilyana dan Fariz? Patut ke? Tapi bagaimana caranya?
Belum sempat pun Maisara habis berfikir, telefon di atas mejanya berbunyi. Pantas dia menangkat. Tak tahan rasanya mendengar deringan yang membingitkan telinganya.
“Hello......Nusmefa Emas. Selamat petang,” ucapan klise setiap kakitangan di situ.
Kedengaran suara Hanum menyapa dari talian di sebelah sana. Berdekeh-dekeh dia ketawa.
“Apahal kau ni?”
Maisara sudah memotong tawa Hanum. Entah apa saja yang membuatkan gadis itu ketawa langsung tidak diketahui.
“Tak de....aku senang hati sebab nama kita berdua tersenarai!”
Girang sahaja bunyinya. Tetapi dahi Maisara sudah berkerut. Keliru dia dengan kenyataan yang baru di dengarnya tadi. Terdiam dia seketika.
“Kau tu mesti tak buka e-mail ni! E-mail ni baru saja masuk dalam inbox aku dua minit yang lalu. Kalau kau nak tahu, bukalah cepat! Bye!”
Kedengaran berdentum bunyi ganggang diletakkan. Maisara sudah menekan-nekan telinga kirinya yang terkejut kerana hentakkan itu. Dia menggelang kepalanya mengenangkan sikap kalut Hanum itu. Memang begitulah sikap sahabatnya. Kalau orang tidak mengenali Hanum, pasti sudah salah faham dengan sikapnya yang begitu.
Maisara sudah memegang tetikus dan icon ‘e’ yang mewakili internet explorer ditekannya. Laman web yahoo sudah terpampang lalu dia menekan tab sign in untuk masuk ke e-mailnya.
Ya...memang benar kata Hanum. Namanya dan nama Hanum tersenarai sebagai pasukan kedua yang akan menghadiri team building yang dianjurkan Infera Emas selaku syarikat utama. Anak syarikat Infera Emas yang lain termasuk Nusmefa Emas akan menghantar setiap wakil ke aktiviti tersebut yang akan beroperasi di Pulau Pangkor.
Maisara sudah melepaskan keluhan. Nampaknya dia akan berpisah sementara dengan Aiman. Mujurlah hanya dua hari.

ZACK termangu seketika. Fikirannya masih merewang sejak kedatangan Ilyana petang tadi ke pejabatnya. Beria-ia benar wanita itu menawarkan pekerjaan kepadanya di Warisan Syed. Memang dia agak hairan kenapa tiba-tiba Ilyana menawarkan jawatan itu kepadanya. Permainan apakah yang dirancang Ilyana dan Syed Hussin? Bukankah keturunan Syed Zarkasyi telah dibuang dari kaum keluarga Syed Hakim?
Syed Hakim.....nama yang suatu ketika dulu pernah membingit di telinganya. Seandainya boleh, dia tidak mahu mengenang lelaki yang bernama Syed Hakim. Nama itu sudah dibuangnya terlalu jauh. Tapi hari ini bayangan lelaki itu menghantuinya kembali. Terlalu banyak kepahitan yang ditinggalkan lelaki itu dalam hidupnya.
Kenapa Ilyana perlu lagi mengungkit nama Syed Hakim di depannya? Sedangkan Ilyana sudah tahu apa yang berlaku di dalam keluarga mereka. Sejak Ilyana menyebut kembali nama Syed Hakim, perasaan Zack sudah tidak tenang. Apa sahaja yang dilakukan, dia akan terkenangkan lelaki itu.
Dia menatap potret keluarganya di dinding. Melihat pada senyuman arwah kedua orang tuanya, Syed Zarkasyi dan Nurul Anis. Tatkala di jiwanya timbul rasa walang seperti ini, kerinduannya pula merantai pada kedua-dua orang tuanya. Seandainya mereka masih hidup, tentu mereka tahu apa yang perlu dilakukannya. Pasti mereka akan menasihatinya untuk melakukan perkara yang benar dan mengelakkan dari diri dipermainkan.
Dia melirik potret Nurul Anis yang tersenyum memangkunya yang masih kecil tatkala itu.
Ibu......rindu benar rasanya untuk merasa belaian seorang ibu.
Matanya beralih memandang potret Syed Zarkasyi.
Rindu benar rasanya untuk mendengar nasihat seorang ayah....
Senyuman ibunya, Nurul Anis begitu manis sekali. Senyuman yang dihiasi dengan dua lesung pipi di pipi kiri dan kanan. Kerana senyuman itulah Syed Zarkasyi jatuh cinta pada Nurul Anis sehingga sanggup berkorban demi cintanya pada Nurul Anis walaupun cinta mereka dihalang.
Ayah.....besar sungguh pengorbananmu demi cinta suci yang agung....
Zack menghenbuskan nafas kekecewaan. Kenapa cinta ibu dan ayahnya menjadi pertaruhan sehingga mereka tersingkir dari keluarga masing-masing. Begitu pentingkah gelaran Syed dan Syarifah di pangkal depan sehingga cinta mereka berdua dihalang?
Menitis air mata Zack. Mengenangkan kedua orang tuanya yang sudah pergi dijemput Illahi. Ya Allah, tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang beriman kepadaMu. Doa Zack di dalam hatinya.
Fikirannya merewang teringat pula kepada Maisara. Dia berharap cinta yang bermukim di hatinya pada wanita itu suci dan seagung cinta Syed Zarkasyi kepada Nurul Anis. Cinta yang sejati sehingga di bawa sampai mati.
Maisara bukanlah wanita pertama yang pernah singgah di hatinya. Tetapi, Maisara sangat berlainan dari wanita-wanita yang pernah mendampinginya. Pertama kali dia melihat Maisara, hatinya sudah terusik sehingga dia sanggup memohon pertukarannya ke cawangan yang lain dibatalkan.
Sebelum Maisara ditukarkan ke bahagian kewangan, sudah beberapa kali dia memohon ke pihak atasan untuk bertukar ke cawangan yang lain. Alih-alih bila permohonannya diterima, Maisara muncul.
Hari-harinya kacau bilau sejak kedatangan Maisara dan setelah dia menyedari dia sudah jatuh cinta pada gadis itu, dengan pantas dia memohon terus kepada pihak atasan untuk membatalkan permohonannya.
Di awalnya, pihak atasan tidak membenarkan. Setelah berkali-kali dia merayu baik secara bertulis mahu pun peribadi, barulah permohonannya ditarik kembali. Jika tidak, sudah tentu sekarang dia telah berjauhan dengan Maisara.
Dia sendiri tidak pasti apa lebihnya Maisara sehingga dia bisa menjadi gila mengingatkan gadis itu. Cinta memang aneh. Cinta tidak perlukan alasan untuk jatuh cinta. Hanya.....cinta.....

1 comment:

  1. nak lagi1000000000...........plezzzzzz....smbg

    ReplyDelete