Saturday 15 January 2011

Hanya Dia 47

BAB 47



MELIAR Zack memandang persekitaran yang cukup asing baginya. Suasana yang sunyi dan kakitangannya kelihatan begitu tekun melaksanakan kerja tanpa suara. Berlainan sekali dengan Nusmefa Emas.

Walaupun kakitangannya sangat fokus pada kerja, namun masih ada gelak tawa yang kedengaran. Mungkin Warisan Syed juga telah diterapkan undang-undang seperti di rumah warisannya.

“Mari Encik Syed, saya bawa Encik Syed ke bilik Encik Syed,” ujar Farah, setiausaha Zack yang baru.

Zack terkesima seketika. Belum pernah lagi ada orang yang memanggil dia dengan gelaran turun temurun itu. Memang dia terasa janggal sekali.

“Hhmm.....Farah?” tanya Zack.

Farah menganggukkan kepalanya mengiakan bahawa benar namanya adalah Farah.

“Uh....Okey! Farah.....Saya tak nak awak panggil saya macam tu. Saya lebih senang kalau awak panggil saya Encik Zack!”

“Encik Zack?” Farah menganggukkan kepalanya. “Baiklah Encik Zack. Mari saya tunjukkan bilik Encik Zack!” Farah mengulangi kata-katanya.

“Awak tolong beritahu staff lain jangan panggil saya macam tu...” Sambil berjalan Zack memberikan arahan.

“Baik Encik Zack!” Farah tersenyum.

Sampai sahaja di kamar kerjanya, Farah meminta diri untuk menyambung semula kerjanya. Zack mundar mandir di kamar yang asing itu. Dia perlu menyesuaikan diri dengan suasana yang baru ini. Jika tidak, dia tidak boleh melakukan kerjanya dengan sempurna.

Belum sampai pun lima minit Zack bersendirian di kamar itu, kedengaran satu ketukan dan Farah kembali muncul di situ.

“Encik Zack, Cik Ilyana minta Encik Zack ke biliknya!”

Zack mengangguk lalu membontoti Farah yang membawanya ke kamar kerja Ilyana. Sebaik sahaja tiba di pintu kamar kerja Ilyana, Farah meninggalkannya semula.

Setelah mengetuk pintu dua tiga kali, Zack terus meluru ke dalam. Kelihatan Ilyana sedang menyemak fail-fail yang bertaburan di atas mejanya.

“Hi cousin.....Welcome back to our family!!” Ilyana kelihatan begitu mesra menyambut kedatangan Zack. Sedangkan di hatinya tidak senang apabila mengenangkan Warisan Syed kini terpaksa berkongsi dengan Zack.

“Semacam je gembira kau ni?” sindir Zack. “Kau tak takut ke kalau Warisan Syed akan jatuh ke tangan aku?”

“Mengarutlah you ni!” Ilyana cuba mengelak soalan itu.

“Well......” Ilyana menyandarkan tubuhnya di kerusi. “Macam mana dengan suasana kerja di sini?”

“Hmmm......” Zack menganggukkan kepalanya. “Okey!”. Apa lagi yang boleh dikatakan Zack selain itu. Zack menarik kerusi dan duduk bertentangan dengan Ilyana.

I ada hal sikit nak bincang dengan you!” beritahu Ilyana.

Ilyana diam seketika. Otaknya masih berfikir kata-kata yang sesuai di depan sepupunya ini. Zack masih setia menanti.

“Well.......??” Kening Zack sudah terjungkit. Tidak sabar pula dia menanti.

“Actually.....I just want to ask about.....Maisara....” Ilyana masih ragu-ragu untuk bertanya pada Zack memandangkan lelaki itu kelihatan seperti masih dalam angin yang tidak baik.

Mendengar sahaja nama Maisara secara spontan terkeluar satu keluhan berat dari bibir lelaki itu. Ilyana yakin, pasti ada yang tidak kena pada hubungan Zack dan Maisara. Jika tidak, masakan begitu mudah Zack berpaling ke Warisan Syed. Tak mungkin kerana walid Zack melakukan keputusan drastik begitu. Pasti ada sesuatu yang tidak kena. Semuanya pasti kerana Maisara. Hanya perempuan itu yang selalu menjadi halangan setiap rancangannya.

“Tak ada apa yang tak kena dengan Sara.” Dengan berat Zack menjawap. “Otherwise, she has a husband ta take care of her.”

Tenganga mulut Ilyana. Zack tahu tentang Maisara dan Fariz? Sejak bila? Macam mana dia tahu? Tak mungkin Maisara yang beritahu! Macam-macam persoalan mula timbul di benak Ilyana.

“Talking about Maisara, there’s something I want to ask. Do you know Maisara’s husband?”

Terkedu Ilyana di situ. Bagaimana dia mahu beritahu yang Fariz adalah suami Maisara sedangkan selama ini Zack beranggapan dia adalah kekasih Fariz. Dia yang mulanya ingin tahu tentang Maisara dan Zack dan mahu bertanyakan tentang hubungan Zack dan Suhana akhirnya terperangkap sendiri dengan soalan Zack.

“Hmm.....Hmm.....” Ilyana menggigit bibirnya. “I tak tahulah......”

“No....No...No.....” Zack sudah bersandar di kerusi. Wajah Ilyana ditenung lama. Ada sesuatu yang tidak kena. Bisik hatinya.

You know but you pretend like you don’t know!”

Riak wajah Ilyana berubah serta merta. Tak sanggup rasanya dia melihat renungan tajam Zack yang tepat ke wajahnya. Seolah-olah lelaki itu sedang membaca apa yang tersirat di fikirannya.

Pantas dia bangun dan membelakangkan Zack. Pandangannya di buang jauh ke luar jendela.

“Okey....find!” Ilyana menghembuskan nafas geram. Kenapa semuanya perlu jadi begini?!

I tahu tentang Fariz dan Maisara. You mungkin terkejut. Tapi apa yang you tak tahu diorang berkahwin sebab Aiman! Semua sebab Aiman! Hanya kerana dia!” Tegas Ilyana.

“Kalau tak kerana Aiman tentu sekarang I dah bahagia dengan Fariz.....” Ada nada sedih kedengaran.

“Aiman?” berkerut dahi Zack. “Siapa Aiman?”

“Aiman......anak Fariz dengan Suhana.” Ilyana memandang Zack lalu dia membuka laci mejanya lalu menyerahkan foto Suhana yang dijumpainya tempoh hari pada Zack.

You kenal dengan Suhana, kan?”

Mata Zack terus terpaku pada wajah itu. Wajah yang sudah lama tidak dilihatnya. Terasa dirinya melayang seketika. Senyuman itu.......takkan dilupakan sampai bila-bila.

Suhana......

“Mana you dapat foto ni?” Mata Zack masih terpaku menatap foto yang sudah lama tidak direnungnya.

I jumpa masa kat ofis you hari tu. You cicirkan foto tu......” ujar Ilyana.

Zack mengeluh seketika. Kenangan lama menyingkap memorinya seketika. Namun tiba-tiba dahinya berkerut apabila mengingatkan sesuatu. Pantas wajah Ilyana disapa matanya.

“Apa kaitan Suhana dalam perkara ni?”

Ilyana memandang wajah di depannya lalu menjungkitkan keningnya. Tentu apa yang dikatakannya sebentar tadi tidak dapat ditangkap oleh Zack.

Suhana is Fariz’s late wife. Kakak kepada Maisara.” Ilyana menerangkan semula. “Fariz dan Maisara berkahwin kerana keluarga mereka mahu Aiman tetap membesar dengan dua keluarga yang sama. Sebab tulah.....”

Zack diam seketika. Dia cuba berfikir kewajaran kata-kata Ilyana.

“Jadi maksud you.....Aiman tu anak Fariz dan arwah Suhana?” Zack memejam matanya rapat dan beristighfar seketika. Sempat dia menghadiahkan Al-Fatihah buat Suhana.

“Bila Suhana meninggal......?” sayu suaranya bertanya. Tiba-tiba sahaja rindu pada wanita itu menyucuk tangkai hati lelakinya.

“Suhana meninggal ketika melahirkan Aiman. Dia amanahkan Aiman kepada Maisara. Mulanya, memang Maisara dan Fariz tak bersetuju dengan perkahwinan tu. Tapi....” satu lagi keluhan dihambukan Ilyana. “....nak buat macam mana,kan. Walaupun Fariz dah berkahwin, tapi kami masih bersama.”

Ilyana membalas renungan Zack. Dia tahu lelaki itu pasti tidak suka dengan kenyataannya. Pasti lelaki itu akan cuba menjadi hero dan menyelamatkan wanita idamannya dari dimainkan.

“Jadi, hubungan you dengan Fariz tak pernah putus walaupun dia dah berkahwin dengan Sara?!” Ada nada kurang senang di situ.

“Come on lah Zack!” Ilyana sudah mula memainkan peranannya. “Fariz dan Maisara tak menyintai antara satu sama lain. Fariz sayangkan aku! Keluarga diorang yang terlalu mendesak. Semuanya kerana Aiman! Aku pun boleh menjaga Aiman!” Ilyana memeluk tubuh. “Saja je keluarga diorang tu yang lebih sudu dari kuah!”

“Mungkin itu dah jodoh......”

“Jodoh tanpa rasa cinta?” Ilyana memandang Zack. “Cuba kau tanya Maisara, apa dia bahagia dengan kehidupan dia sekarang?”

Zack terdiam. Dia memang tidak pasti sama ada Maisara bahagia dengan Fariz atau tidak. Wanita itu biasa sahaja dari penglihatannya. Memang sukar memahami wanita yang bernama Maisara. Tetapi Fariz....

Aiman anak Fariz dan Suhana? Mungkinkah Fariz adalah lelaki yang bertanggungjawab sehingga hubungannya dan Suhana putus dahulu? Atau.......

Bercelaru Zack memikirkan berita yang baru diketahui ini. Walau apa pun dia perlu berjumpa dengan Fariz bagi meleraikan persoalan di fikirannya.

Suhana......Fariz......Aiman........Mai.....sara....





2 comments:

  1. cepat ler smbung x saba la nak tau endingnyer.....

    ReplyDelete
  2. lamnya mnyepi...cpt 2 lh penuhkn n3 ttrbaru di blog anda...

    ReplyDelete