Thursday 15 December 2011

Si Pencabut Kalbu







Haikal membetul-betulkan rambutnya. Setelah membelek-belek sekejap penampilannya di cermin, dia pun melangkah keluar dari tandas. Azmi sudah tertongok menunggu dia di balik tembok.

“Wei….!!! Apa kau buat lambat sangat ni?!” ujar Azmi setelah melihat kelibat Haikal sudah pun keluar dari tandas.

“Orang pergi tandas buat apa?” tanya Haikal kembali. Sengaja mahu mengenakan Azmi.

“Itu orang pergi tandas. Tapi, kalau Haikal yang pergi tandas, tak de kerja lain asyik belek rambut! Muka!” Dia mencebik.

“Wei! Jaga mulut sikit!” Haikal sudah memandang sekeliling. Malu jika pelajar lain terdengar. Nanti dikatakan mat cermin pulak. Dia beralih memandang Azmi. “Kau jangan nak buat fitnah! Jatuhlah maruah aku sebagai Pencabut Kalbu!”. ‘Si Pencabut Kalbu’, itulah gelaran yang diberikan untuk Haikal. Manakan tidak, dengan susuk tinggi lampai, kulit sowo matang dan wajah tampan yang dimilikinya sentiasa membuatkan pandangan para gadis tak mempu beralih dari menatap wajahnya. Tambahan lagi, Haikal menyandang sebagai kepten pasukan sofbol di kolej. Itu menambahkan lagi popularitinya. Di tambah pula dengan kepandaiannya menggunakan kata-kata manis untuk memikat para gadis.

“Yelah…! Yelah…! Jomlah pergi kantin! Aku dah lapar dah ni. Petang karang, ada latihan sofbol pulak.” Azmi bersuara. Malas mahu memanjangkan pertengkaran.

“Jom! Jom! Jom!” Haikal mendahului Azmi. Azmi mengejar langkahnya.

Sampai sahaja di kantin mereka beratur di gerai nasi campur. Setelah mendapatkan hidangan tengahari masing-masing, mereka melangkah ke sebuah meja yang terletak bertentangan dengan taman.

Ketika itu mereka melintas sekumpulan pelajar perempuan yang sedari tadi asyik memerhatikan Haikal. Haikal yang sememangnya sudah perasan sedari tadi akan pandangan mata pelajar-pelajar perempuan itu, memberikan satu senyuman buat mereka. Kemudian dia mengenyitkan matanya.

Kedengaran pelajar-pelajar perempuan itu ketawa seakan-akan suka mendapat perhatian dari Haikal. Haikal melabuhkan punggungnya bertentangan dengan Azmi.

Azmi menggelengkan kepalanya melihat sikap Haikal yang gemar melayan gadis-gadis yang suka padanya. Apa yang seronoknya menjadi kegilaan para gadis? Apa yang dilihatnya, hidup Haikal semakin rumit bila ada gadis yang bergaduh sesama mereka kerana berebutkan Haikal.

“Sudah-sudahlah tu Haikal! Lemas aku menengoknya!” Azmi menyindir. Haikal mengerling Azmi.

“Alah…..diorang tu cuma nak perhatian je. Bagi perhatian sikit, cukuplah! Bukannya aku syok sangat dengan budak-budak tu!” balasnya. “Kau tu bukan apa, jeleslah tu!”

“Tak de maknanya aku nak jeles dengan kau ni! Walaupun aku ni tak handsome macam kau, tak de banyak peminat perempuan macam kau, tapi aku bahagia dengan kekasih aku, Wina. Kau ada?” Sengaja Azmi mengusik Haikal. Sudah banyak perempuan yang dibawa keluar Haikal, tapi tak satu pun yang berjaya membuatkan Haikal setia pada mereka.

Haikal menguis-nguis nasi dipinggannya. Memang benar, kadang-kadang dia yang cemburu dengan kebahagiaan Azmi. Hidupnya simple, tapi sentiasa ceria.

“Nak buat macam mana. Bukan senang nak cari perempuan yang betul-betul ikhlas cintakan kita! Habis kuat yang ada, macam pompuan-pompuan tu semua!” muncungnya dipanjangkan menunding gadis-gadis yang masih lagi cuba mencuri memandanganya.

“Habis perempuan macam mana yang kau nak? Yang pakai tudung?” tanya Azmi setelah melirik kumpulan tadi.

“Pakai tudung? Pleaselah! Rimas aku tengok. Dah macam hantu bungkus dah!” Tergeleng-geleng kepala Haikal.

“Hei! Apalah engkau ni!” Azmi menggeleng lagi kepalanya. “Perempuan yang bertudung itu menunjukkan mereka tu mengikut suruhan Allah!”

“Tapi tak semua perempuan yang bertudung tu baik. Cuba kau tengok, bila kita lepak kat taman je, balik-balik nampak perempuan yang bertudung tengah syok berdating dengan balak masing-masing.”

“Betul kata kau. Tapi kita tak boleh menilai dari luar je. Walaupun mereka buat salah, tapi sekurang-kurangnya mereka tetap menunaikan perintah Allah untuk menutup aurat! Kan itu lebih baik?”

Sekilas Haikal terpandangkan sekumpulan pelajar perempuan yang bertudung.

“Cuba kau tengok sana,” muncungnya diarahkan pada kumpulan pelajar perempuan itu. “Pakai tudung, tapi pakai baju budak umur lapan tahun. Sama je perempuan zaman sekarang! Pakai tudung pun belum tentu masuk syurga.”

“Tapi orang yang tak pakai tudung confirm tak masuk syurga sebab dah ketepikan perintah Allah!” Azmi memandang sekilas sekumpulan pelajar yang memakai tudung itu.

“Pakai tudung saja tapi tak menutup aurat dengan sempurna pun berdosa jugak!” Haikal masih menegakkan pendapatnya.

“Apalah engkau ni! Terlalu pandang serong sangat dengan orang. Orang tak pakai tudung, kau kata. Orang pakai tudung pun kau kata!” Azmi menggeleng. “Berdosakah tak, itu semua kerja Tuhan!”

“Aku bukannya apa. Kita sebagai lelaki kalau nak cari perempuan kena berhati-hati! Perempuan ada banyak jenis dalam dunia. Disebabkan perempuan, lelaki boleh hancur tau! Perempuan ni, ibarat racun!”

Azmi menggaru-garukan dagunya. “Entahlah! Tapi bagi aku, kalau kita cari perempuan yang baik, baiklah yang kita jumpa. Tapi kalau kita cari sebaliknya, sebaliknya jugaklah yang kita terima,” balasnya. “Tapi lelaki macam kau ni pun bahaya jugak! Semua perempuan kau layan. Kau kasi ayat cinta, usung sana, using sini! Kalau tak, tak delah gelaran Si Pencabut Kalbu tu melekat dekat kau.” Sindir Azmi lagi.

“Aku layan suka-suka je. Tapi, aku belum pernah nak ambil kesempatan pada mana-mana perempuan. Kadang-kadang, gatal diorang tu lebih dari aku tau! Eeeii……rimas aku!” Haikal menggoyangkan badannya tanda geli.

“Entahlah Haikal. Aku nak cakap lebih-lebih pun, aku ni bukannya pandai sangat. Tapi kata orang, kalau nak cari perempuan acuan masjid, cari di masjid. Kalau nak cari perempuan acuan disko, cari di disko. Tak adanya kau jumpa perempuan acuan masjid di disko!” ujar Azmi. “Itu kata oranglah. Tapi menjadi tanggungjawab kita juga sebagai seorang lelaki. Kan Allah jadikan kita sebagai seorang pemimpin? Sepatutnya kita memimpin perempuan, bukannya ambil kesempatan.”

“Aku sebenarnya tak kisah bertudungkah tak. Tapi kalau boleh biarlah yang moden sikit. Aku bukannya apa. Bila aku tengok perempuan yang pakai tudung, rasa macam….” Haikal membuat muka. “…..tak de feel tau! Tambah-tambah kalau ada perempuan yang pakai tudung labuh. Nak pandang pun tak nak! Aku hairanlah macam mana diorang boleh berbungkus macam tu dengan cuaca yang panas macam ni!” Tergeleng-geleng kepala Haikal.

“Kalau perempuan moden yang kau cari, modenlah yang akan kau dapat!” balas Azmi seraya menghentikan perbicaraan mereka tentang isu ini. Malas mahu berdebat lebih lanjut, tambahan pula dia sendiri kurang ilmunya bila bercakap soal agama.

Haikal membisu. Dia mencapai straw untuk menyedut milo ais yang dibelinya. Namun tiba-tiba sahaja dia tersedak dan milo ais yang di sedutnya ke dalam mulut tersembur apabila tubuhnya dilanggar seseorang dari belakang. Haikal terbatuk-batuk.

“Maaf, saya tak sengaja!” Kedengaran suara halus meminta maaf.

Haikal yang masih tersisa batuknya, bangun lalu menoleh ke belakang. Seorang gadis yang berbaju kurung dan bertudung sedang memandangnya dengan rasa bersalah.

“Maaf, saya tak sengaja!” ujar gadis itu lagi.

“Tak sengaja?” tanya Haikal. Dia memandang gadis itu dari atas ke bawah. Jangan-jangan gadis itu segaja menarik perhatiannya. Ramai juga antara pelajar perempuan yang membuat macam–macam alasan semata-mata untuk menarik perhatiannya. Tapi gadis di depannya ini bertudung dan berbaju kurung. Cirri-ciri yang kurang diminatinya. Haikal tersenyum. “Tak pe….tak pe….saya faham. Awak nak berkenalan dengan saya, kan? Awak student baru? ”

Gadis itu kelihatan terpinga-pinga.

“Apa maksud awak?”

“Alah! Saya faham! Saya dah biasa dah dengan semua ni!” Haikal tersenyum sambil melirik Azmi yang hanya memerhatikan mereka.

Gadis itu memandang temannya di sisi. Temannya hanya menjungkitkan bahu.

“Apa maksud awak ni?” Wajah gadis itu berubah merah.

“Tak payahlah nak buat-buat tak faham. Saya tahu, awak nak berkenalan dengan saya, kan? Sebab tulah awak pura-pura langgar saya.”

“Excuse me!” Gadis itu kelihatan terkejut dengan kata-katanya. “Saya tak sengaja langgar awaklah! Saya tak kenallah awak ni siapa! Tak de masa saya nak berkenalan dengan orang macam awak!”

Haikal kelihatan terpinga sekejap dengan reaksi yang ditunjukkan gadis itu.

“Oh….jadi awak betul-betul tak sengaja langgar sayalah?!” Haikal menjungkitkan keningnya. “Tak pelah kalau macam tu.” Entah kenapa jauh di sudut hatinya terasa sesuatu yang tidak menyenangkan dengan jawapan gadis itu. Belum ada lagi gadis yang menolaknya mentah-mentah begitu. “Cuma, kalau ada terdetik di hati awak nak berkenalan dengan saya, saya harap baik awak lupakan saja. Sebab, saya tak berminat dengan gadis yang berbungkus macam awak ni!” Sengaja Haikal berkata begitu. Dia merasa keberatan dengan layanan yang diterima.

“Awak ingat ingat saya sudi nak berkenalan dengan lelaki hidung tinggi macam awak?” Gadis itu benar-benar menunjukkan rasa kurang senangnya dengan Haikal.

“Baguslah kalau sama-sama tak sudi. Tak delah masa terbuang!” balas Haikal kembali.

“Whatever! By the way, saya cuma nak minta maaf sebab langgar awak. That’s it!” terus gadis itu menarik tangan temannya dan pergi dari situ.

Sebaik sahaja gadis itu dan temannya pergi, kedengaran tawa Azmi bergema. Haikal memandangnya.

“Apahal kau ni wei!” Haikal kembali duduk. Dia sudah termalu sendiri.

“Itulah kau! Suka-suka hati kau je! Kau ingat semua perempuan nak cari perhatian kau?!” Semakin kuatlah ketawa Azmi. Ini baru bertemu buku dengan ruas. Kalau tak, semua perempuan akan cair melihat Haikal.

“Manalah aku tahu. Kau ingat tak, dulu, ada seorang awek yang pura-pura langgar aku sebab nak berkenalan dengan aku?”

Azmi menganggukkan kepalanya. Dia masih ingatkan peristiwa itu.

“Tapi tak bolehlah kau ingat semua perempuan tu nak cari perhatian kau!”

“Aku serkap jarang je tadi!”

“Dah tu, apasal kau tak minta maaf. Siap sakitkan hati budak tu lagi!”

“Saja nak cover malu aku ni!” Jeling Haikal.

Berdekeh-dekeh tawa Azmi dengan jawapan Haikal.

***********************************************************

“Siapa lelaki tadi tu?! Berlagak semacam je!" tanya Ayla pada Hani. “Menyampah!”

“Kalau kau nak tahu, itulah Haikal, Si Pencabut Kalbu!” ujar Hani.

“Si Pencabut Kalbu?” Berkerut dahi Ayla.

“Itulah gelaran untuk Mat Romeo tu.”

“Owh….” Terangguk-angguk kepala Ayla. “Berlagak semacam je. Macamlah aku nak sangat berkenalan dengan dia. Kenal pun tidak!”

Hani tertawa kecil.

“Haikal tu memang ramai peminat perempuan. Macam-macamlah peminat dia buat untuk tarik perhatian dia. Jadi, aku tak salahkan dia kalau dia pun ingat kau cuba nak dekat dengan dia.”

Ayla menjeling Hani.

“Perempuan yang tak betul saja tergila-gilakan lelaki perasan macam tu!” Ayla mendengus. “Kalau ramai peminat perempuan sekali pun, takkanlah semua perempuan dalam kolej ni tergila-gilakan dia? Dahlah tu, siap perli lagi! Boleh dia kata aku ni gadis berbungkus!” Itu yang paling tak disukai Ayla.

“Gadis bertudung macam kita ni memang bukan taste Haikal. Semua perempuan-perempuan yang keluar dengan dia, tak ada yang bertudung. Dia minat perempuan yang up to date. Kalau setakat pakai tudung macam kita ni, dia tak pandang,” ujar Hani. “Walaupun aku ni student lama kat sini, tapi kalau aku yang langgar dia tadi, mesti dia tanya aku ni student baru ke?”

“Owh….jadi Haikal tu memang pandang serong dengan perempuan macam kita? Dia ingat, perempuan yang moden tu semua, up to date ke? Kita, kalau nak up to date, bukan dari segi pakaian, tapi pemikiran. Bagi aku, orang yang kolot sekarang ni bukan kita, tapi Haikal!” Ayla menghembus nafas geramnya. “Islam dah bawa tamadun yang baru dari zaman jahiliah. Tapi, manusia sekarang yang kembali pada zaman jahiliah dan diorang ingat cara hidup diorang tu, up to date?”

“Dahlah tu Ayla, kalau nak fikir tentang semua ni, memang tak habis fikir!” ujar Hani. “Okeylah, aku nak balik hostel. Kau nak ikut?”

“Tak! Aku ada latihan sofbol petang ni!” balas Ayla.

“Kalau macam tu, aku pergi dulu, ek?” balas Hani namun kemudian dia berpaling kembali. “For your information, Haikal adalah kapten pasukan sofbol. So, selamat berkenalan dengan Si Pencabut Kalbu!” Hani terus berlalu pergi.

“Ya Allah!” Ayla mengeluh. Nampaknya jodoh pertemuannya dengan Haikal akan berlanjutan.

Ayla mencapai beg galasnya dan terus ke bilik persalinan. Setelah menukar baju kepada baju sukan, dia bersama teman sepasukan yang lain yang ditemui di bilik persalinan beriringan ke padang.

Ayla merupakan pelajar baru di kolej itu yang ditawarkan untuk menyambung pelajarannya di sana kerana pihak kolej berminat dengan bakat Ayla sebagai pemain sofbol. Setelah berfikir panjang, akhirnya dia menerima tawaran dari pihak kolej dan menyambung pengajiannya di sini.

“Biasanya kita berlatih bersama pasukan lelaki,” ujar Anis, ketua pasukan sofbol perempuan ketika mereka beriringan ke padang. “By the way Ayla, selamat datang dalam pasukan kita.”

“Thanks!” Ayla tersenyum. Kedatangannya memang disambut baik oleh ahli pasukan.

“Boleh aku tanya sesuatu. Itu pun kalau tak keberatan,” Wajah Anis terlukis garis keraguan.

“Tanyalah!”

“Kau selesakah berpakaian begini?” Anis memandang Ayla yang bertudung dan mengenakan baju T berlengan panjang dan track bottom.

Ayla tertawa kecil. Dia memandang Anis dan ahli pasukan yang lain. Mereka memakai baju T berlengan pendek,dan seluar track bottom panjang. Ada juga yang memakai track botton separas lutut.

“Aku pakai macam yang korang pakai jugak. Cuma lengan tangannya panjang dan aku bertudung.”

“Itulah yang aku maksud aku. Kau tak rasa rimaskah bertudung waktu bersukan. Tak ganggu?” tanya Anis lagi.

“Aku adalah pelajar dari kolej lain. Dan kolej ini menawarkan aku untuk belajar di sini kerana mahukan aku di dalam pasukan sofbol. Jadi, buktinya?” Rasanya tak perlu dijelaskan dengan lebih terperinci. Anis dan teman yang lain sepatutnya lebih tahu.

“Hai Anis!” Satu suara menyapa mereka berdua. Kedua-duanya berpaling ke arah pemilik suara itu.

Terkedu Ayla seketika apabila melihat kelibat Haikal di situ. Inilah dia, Si Pencabut Kalbu sudah tiba. Haikal juga terkesima sebentar melihat Ayla. Kemudian dia menarik tangan Anis dan menjauhi Ayla. Ayla membiarkan sahaja lalu menyertai teman-teman yang lain yang sedang memanaskan badan.

“Apa hantu bungkus tu buat kat sini?” tanya Haikal.

Anis ketawa kegelian. “Kenapa you panggil dia hantu bungkus! Jahatlah you ni!” Anis menampar manja bahu Haikal. “Dialah pemain sofbol baru team kita!”

“Biar betul!!” Jelas sekali Haikal tak dapat menerimanya. “Dengan pakai macam tu, macam mana dia nak main?”

Anis hanya mengangkat bahunya. Kemudian Anis meninggalkan Haikal keseorangan apabila ada teman yang lain memanggilnya.

Haikal melihat Ayla berjalan ke bangku sebentar untuk meneguk air botolnya. Haikal menghampiri gadis itu.

“Boleh mainkah ni?”

Ayla menjeling Haikal yang berdiri di sebelahnya. Ada bau-bau sindiran dri kata-kata itu. Ayla hanya mendiamkan diri. Ayla mencapai bet semula dan berjalan untuk turun ke padang.

“Saya adalah kepten pasukan lelaki dan perempuan!” Geram Haikal apabila Ayla tidak memperdulikannya.

“Setahu saya, kapten pasukan perempuan adalah Anis.” Ayla bukan sengaja bersikap sombong begitu. Tapi hatinya masih sakit dengan pertemuannya dengan Haikal tadi.

“Betul! Anis adalah kapten pasukan perempuan. Tapi saya adalah kapten untuk kedua-duanya.” Haikal bergerak menghampiri Ayla. “Awak boleh mainkah?” tanya Haikal sekali lagi.

“Sepatutnya sebagai kapten pasukan awak kena lebih peka dengan setiap perkembangan pasukan. Takkanlah awak tak tahu, saya ditawarkan ke sini demi pasukan ini?”

Haikal mencekak pinggangnya. Bukan dia tak tahu tentang itu. tapi dia tak sangka perempuan seperti ini yang dipilih oleh jurulatih mereka. Dia sikit pun tak percaya perempuan di depannya ini mampu bermain dengan baik. Apa yang boleh dilakukan oleh gadis seperti Ayla. Tahan lasakkah gadis itu?

“Okey, fine! Saya tak kisah kalau awak bertudung di kelas. Tapi, bila turun padang, awak sepatutnya tanggalkan tudung awak. Macam mana awak nak main dengan berbungkus macam ni?! Kita bermain di tengah padang, bawah matahari terik! Bukan dekat padang yang ada salji untuk awak tutup-tutup macam ni!”

“Owh! Baru saya faham! Awak ada masalah dengan pakaian saya!” Terangguk-angguk kepala Ayla. “Jangan risau! Inilah diri saya yang sebenarnya. Jurulatih pasukan awak memilih saya bukan kerana penampilan saya tapi kerana bakat saya!”

Haikal menghembus nafas geram. Dia tak percaya coach Rahman yang memilih Ayla. Mungkin ada silapnya di sini. Sayangnya, coach Rahman pula tak dapat turun padang hari ini.

“Sepatutnya perempuan macam awak, yang berbungkus habis satu badan ni, duduk kat kat rumah lepas waktu kelas! Masakkah! Kemas rumahkah! Padang ni, tak sesuai untuk orang macam awak! Ini, tempat orang-orang yang tahan lasak je!”

“Saya tak sangka, kolot sungguh cara awak berfikir!”

Panas telinga Haikal dengan ucapan Ayla.

“Baiklah! Awak ikut saya! Sebagai ketua pasukan saya berhak menguji awak!” Haikal berlalu turun ke padang dengan bola sofbol di tangan kanannya dan menyarung sarung tangan coklat yang besar di tangan kirinya.

Ayla hanya memerhati tingkah Haikal dengan rasa terkilan. Sayang sungguh! Wajah yang kacak tak mencerminkan kecerdikan akalnya!

Ayla yang memegang bet terus ke petak pemukul. Haikal pulak sudah ke posisi pembaling. Ayla melirik penangkap bola di belakangnya sambil meletakkan muncung betnya di tanah. Dia memerhatikan pasukan perempuan yang sudah berada di tepi padang setelah diberi arahan oleh Haikal. Pasukan lelaki sudah mula menjaga base masing-masing.

“Kalau awak betul-betul boleh main, saya nak awak buat satu pukulan home run!”

Ayla memukul tanah beberapa kali sebelum mengangkat betnya ke sisi. Dia sudah bersedia untuk memukul. Fokusnya sudah terarah pada Haikal. Dia tahu, Haikal adalah seorang pembaling yang hebat! Bola yang dilontarkannya memang laju.

Haikal membetulkan gerak langkahnya lalu melontarkan bola dengan sekuat tenaga. Fokus Ayla terus sahaja pada bola yang dilontarkan. Lontaran pertama dibiarkan penangkap bola menangkapnya.

“Strike!” jerit Azmi yang menjadi pengadil.

Bola dikembalikan kepada Haikal. Bola yang dilontarkan Haikal memang betul-betul laju. Ayla perlu lebih fokus!

Sekali lagi Haikal melontarkan bola. Ayla sudah siap untuk memukulnya. Pang!! Pukulan Ayla yang tepat menyebabkan bunyi yang kuat. Bola yang dipukul Ayla melanbung tinggi. Pemain perempuan yang berada di tepi padang sudah ternganga melihat pukulan Ayla.

“Move back!!” Jerit Haikal pada penjaga base belakang. Bola Ayla memang kuat melambung. Ayla mengambil kesempatan untuk berlari. Base satu, base dua, base tiga….Bolanya yang melantun tinggi sudah hampir jatuh. Penjaga base sudah bersedia untuk menyambut bolanya. Ayla melajukan lariannya.

Bola yang dipukul Ayla jatuh ke tanah dan tidak berjaya ditangkap dengan baik oleh penjaga base. Bola dikutip dan dilontarkan pada Haikal.

"Safe!!"

Tapi sayangnya, Ayla sudah berjaya melakukan home run sebelum sempat Haikal membaling bola itu kepada penangkap bola yang sudah sedia menanti di base akhir.

Pemain perempuan bersorak girang dengan prestasi yang ditunjukkan Ayla. Pemain lelaki sudah kembali ke tepi padang.

“Akhirnya, team perempuan dah jumpa pemukul home run!” ujar seorang pemain lelaki kepada Haikal sambil menepuk bahu Haikal. Rata-rata semua pemain gembira dengan Ayla. Tetapi tidak bagi Haikal. Sepatutnya dia gembira Ayla menyertai pasukan mereka. tetapi di sebelah pihak, dia tidak senang dengan kehadiran Ayla.

Ayla perasan raut wajah yang ditunjukkan Haikal. Ayla berjalan mendekati Haikal yang sedang meneguk air botolnya. Dia berpura-pura ke situ untuk mengambil tualanya di dalam beg. Tanpa melihat Haikal, dia berkata,

“Peribahasa Inggeris yang popular ada mengatakan, ‘don’t judge a book by it cover!’” Setelah itu dia melangkah semula ke dalam padang.

Haikal melirik gadis itu dengan berang.

***********************************************************

Azmi dan Haikal berdiri di koridor sambil memerhatikan pelajar lain yang sedang mundar mandir di situ. Seketika kemudian Haikal terlihat Ayla yang berbaju kurung cotton berwarna biru sedang berjalan bersama temannya sambil berbual riang.

Terimbas semula kehebatan Ayla di benak Haikal. Dia benar-benar tak sangka, gadis yang kelihatan kekampungan itu bisa beraksi hebat di padang.

“Ayla!” Tiba-tiba sahaja Azmi bersuara sambil pandangannya menyorot langkah Ayla dan temannya. “Hebat betul budak tu!” Azmi masih teringat pukulan Ayla minggu lepas ketika sesi latihan sofbol. Haikal di sisinya sudah mencebik.

“Apa yang hebatnya? Kebetulan saja dia boleh pukul bola aku!”

“Untuk seorang perempuan yang berjaya pukul bola engkau, tu dah kira hebat tau!”

“Tak de maknanya!!” Haikal masih tak dapat menerima pujian Azmi pada Ayla.

“Aku tak fahamlah dengan kau ni Haikal! Apalah yang kau benci sangat dengan Ayla tu? Kau ingat aku tak perasankah apa yang kau dah buat dekat dia masa latihan sofbol hari tu?”

“Engkau ni mulalah nak main tuduh-tuduh ni? Apa pulak yang aku dah buat dekat budak tu?” Haikal semakin berang dengan Azmi. Semuanya gara-gara Ayla.

“Selama kita berlatih dengan pasukan perempuan, belum pernah kau baling bola laju macam tu. Biasanya, kau cuma guna separuh tenaga bersesuaian dengan tenaga perempuan. Tapi, aku lihat, kau gunakan sekuat tenaga untuk Ayla!”

Haikal mendengus geram. Tak sangka Azmi dapat menghidu tindakannya.

“Tapi, nak buat macam mana, kan?” balas Azmi lagi. “Allah tu Maha Adil. Dia sentiasa berada di pihak yang benar!” Azmi menepuk belakang Haikal lalu berlalu pergi.

Hati Haikal semakin pedih dengan teguran Azmi. Dengan rasa berang dia berlalu menuju ke kelas Ayla.

Sampai sahaja di sana, kuliah masih belum dimulakan. Pensyarah juga masih belum masuk ke bilik kuliah. Dia maju ke pintu kelas Ayla.

“Hai!” Dia menegur seorang gadis yang duduk di sisi pintu kelas.

“Haikal!!” Gadis itu kelihatan teruja melihat Haikal di depannya. Senyumannya melebar. “Hai!!”

Haikal hanya tersenyum melihat senyuman gadis itu yang memekar indah.

You cari siapa, Haikal?” tanya gadis itu. Namun, di dalam hatinya berharap benar Haikal datang untuk menemuinya. “You datang nak jumpa I?” Dengan lagak manja dia gadis itu bertanya.

Haikal tersenyum melihat reaksi gadis itu padanya. Semua gadis yang ditegurnya akan menunjukkan reaksi manja sebegitu. Tapi mengapa bukan Ayla? Dia bukanlah kisah sangat dengan Ayla. Apatah lagi dia langsung tak berminat dengan gadis bertudung. Tapi mengapa Ayla bagai tak punya apa-apa perasaan saat melihatnya? Mungkin ada gadis lain yang tak jatuh hati padanya. Tapi sekurang-kurangnya, mereka tetap akan menoleh untuk kali kedua bila melihatnya! Tetapi tidak Ayla.

You, Nina, kan?” tanya Haikal. Nina menganggukkan kepalanya. “You orang mana ek? Dari raut wajah you, tak nampak macam orang sini!” Haikal sudah mula mengayat.

I orang kelate,” ujar Nina malu-malu.

“Oh…orang Kelate. Jadi, betullah apa yang mummy I cakap! Dulu I tak percaya,” Semakin hebat Haikal menanam tebu di pinggir bibirnya.

Mummy you cakap apa?”

Mummy I cakap, gadis Kelate lawa-lawa, comel-comel. Sekarang ni, bila I tengok you, baru I percaya apa yang mummy I cakap!”

Tersenyum simpul Nina dengan kata-kata manis Haikal.

You suka kalau I ajak you keluar?” tanya Haikal. Perempuan, memang terlalu mudah untuk digunakan!

Gadis itu ternganga dengan rasa teruja.

“Betulkah you nak ajak I keluar ni?” dadanya berdegup kencang. Rasa macam tak percaya pula. “Kalau you sudi, sejuta kali I mahu!”

“Kalau you setuju nak keluar dengan I, you kena tolong I. Boleh?” Haikal mula memasang perangkapnya. Pantas sahaja Nina mengangguk.

Haikal mengeluarkan sesuatu dari begnya. Dia sudah merancang dari malam tadi. Kotak hadiah itu juga sudah disediakan sebelum datang ke kolej pagi ni.

I dengar, ada student baru dalam kelas you?” tanya Haikal.

“Ada! Kenapa?”

“Ada seorang kawan I tu, dia minat sangat dengan Ayla. Jadi dia minta tolong I bagi hadiah ni pada Ayla.” Haikal menyerahkan kotak itu pada Nina.

“Siapa kawan you tu?”

“Mana boleh I bagitahu you. Dia ni secret admirer Ayla. Nanti dia marah I kalau I bagitahu orang lain. You tolong sampaikan saja hadiah tu untuk Ayla.”

“Okey!” Nina tersenyum.

“Petang ni I tunggu you, okey?”

“Bye!” Nina melambai pada Haikal. Haikal memberi satu flying kiss untuknya. Setelah pasti gadis itu tidak melihatnya, Haikal bersembunyi di balik tembok. Dia melihat gadis itu menuju ke arah Ayla.

“Ayla!” panggilnya. Ayla mengangkat kepalanya. “Ini ada hadiah untuk awak.”

“Dari siapa?” tanya Ayla sambil memandang sahaja hadiah yang dihulurkan Nina padanya.

“Dari secret admirer awak,” Nina menghulurkan lagi.

“Maaflah, tapi saya tak boleh terima. Awak pulangkan saja hadiah tu.”

“Pulangkan?” Berkerut wajah Nina. “kenapa nak pulangkan? Orang dah bagi, ambil sajalah!”

“Saya takkan ambil kalau saya tak tahu siapa pemberinya,” balas Ayla.

“La….awak tak nak?” tanya Nina dengan hampa. “Kalau tak nak bagi saya jelah!” tanpa menunggu balasan dari Ayla dia terus membuka kotak itu. Rugi rasanya kalau hadiah diterima tapi dipulangkan.

“Lipas!! Lipas!! Lipas!!” Nina terus melempar kotak itu. terkejut Ayla dan pelajar-pelajar yang lain. Masing-masing sudah menjerit sambil melarikan diri apabila lebih dari lima ekor lipas merangkak dan terbang ke sekitar kelas. Terutamanya pelajar perempuan.

Haikal yang bersembunyi di luar sudah ketawa berdekeh-dekeh. Memang kelakar! Tapi sayangnya, bukan Ayla yang menjadi mangsanya.

************************************************************

Dari jauh Ayla memerhatikan Haikal sedang mengikat tali kasutnya. Melihat sahaja wajah Haikal tiba-tiba sahaja darahnya mendidih. Dia yakin, apa yang berlaku pagi kelmarin semuanya gara-gara Haikal. Walaupun Nina berkeras yang Haikal hanya menyampaikan untuk kawannya, tapi dia yakin semua itu perbuatan Haikal!

Ayla menghampiri Haikal. Haikal masih ralit membetulkan kasut sukannya tanpa menyedari kehadiran Ayla.

“Assalamualaikum!”

“Waalaikummussalam,” Haikal mendongak kepalanya memandang Ayla. Dah agak dah! Siapa lagi yang akan berjumpanya dengan memberi salam sebegitu.

“Kenapa awak lambat datang latihan hari ni?” Terus sahaja Haikal bertanya.

Ayla menjeling. Meluat dia dengan soalan Haikal. Dia melirik teman-teman lain yang sudah pun berada di padang.

“Saya dah inform dengan Anis yang saya ada kelas pertahankan diri lepas kelas tadi. Sebab tulah saya datang lambat hari ni,” beritahu Ayla. “Haikal, saya tahu awak yang beri lipas-lipas tu untuk saya, kan?” Ayla terus ke titik persoalan.

Haikal terdiam seketika.

“Awak jangan main tuduh-tuduh. Berdosa besar hukumnya, tahu?! Sepatutnya orang macam awak yang habis tutup satu badan ni, tahu tentang hukum memfitnah orang!”

Ayla mendengus. Dia tahu tentang itu. malah dia juga tiada bukti tentang itu. Tapi kata hatinya menyatakan semuanya helah Haikal!

“Firasat saya menyatakan begitu!!”

“Firasat? Firasat tak laku dalam soal keadilan. Awak masuk court sekali pun, firasat awak tak de siapa nak dengar. Yang penting, bukti!”

“Saya memang tak tahu dan tak de bukti! Tapi Allah tahu! Sebab Allah Maha Mengetahui setiap yang terang dan yang tersembunyi!” Ayla menjeling Haikal dengan tajam dan terus berlalu ke padang untuk menjalankan latihannya.

Haikal mendengus geram. Dia masuk ke padang.

Coach Rahman datang sesi latihan petang itu Dia memecahkan corak latihan yang biasa. Dia meletakkan seorang pemain lelaki bersama seorang pemain perempuan untuk menaikan prestasi pemain perempuan agar standing dengan permainan pasukan lelaki.

Ayla digandingkan dengan Rafii. Rafii merupakan penangkap bola bagi pasukan lelaki. Coach Rahman sengaja menggandingkan mereka berdua kerana dia mahu membentuk Ayla yang biasanya berada di posisi first base untuk menjadi pembaling bola menggantikan Anis kerana Ayla mempunyai kekuatan tangan. Anis juga tak keberatan dengan keputusan coach Rahman.

Usai penat berlatih, mereka berehat di tepi padang sebantar. Namun, Rafii dan Ayla masih teruskan latihan. Ayla masih bersemangat untuk berlatih menjadi pembaling.

Dari jauh, Haikal yang sedang berehat bersama teman yang lain terus memerhati Ayla dan Rafii. Sesekali kelihatan mereka berbual dan ketawa. Gandingan mereka tampak serasi.

“Cuba kau tengok tu!” Haikal memuncungkan mulutnya mengunjuk pada Ayla dan Rafii. Azmi dan Anis berpaling melihat mereka. “Berlagak bagus je!”

Azmi tersengih melihat tingkah Haikal. Haikal tak pernah obsess dengan mana-mana wanita sebelum ini. Tak sangka Ayla betul-betul menarik perhatian Haikal walaupun dalam bentuk yang kurang baik.

“Apa yang kau sakit hati sangat dengan Ayla tu?” Azmi cuba memancing.

Haikal menjeling Azmi. Soalan itu dibiarkan berlalu. Pandangannya beralih pada Anis.

You tak rasa apa-apakah? Si Ayla tu dah rampas posisi you sebagai pitcher?”

“Kenapa pulak I nak rasa apa-apa? Baguslah Ayla jadi pitcher. Dah lama sangat pasukan perempuan tak dapat apa-apa kemenangan. Berlainanlah dengan korang. So, bagi I dan team perempuan yang lain, kehadiran Ayla sangat-sangat dihargai!” Anis kemudian berlalu pergi. Malas dia mahu melayan kerenah Haikal yang bencikan Ayla. Satu pasukan sofbol sudah masak dengan layanan Haikal pada Ayla.

“Inilah yang aku tak suka dengan Ayla. Dulu, semua orang dengar cakap aku. Aku ni, kan kapten! Tapi sejak adanya Ayla, semua perhatian beralih dekat dia. Team perempuan sekarang ni pun dah tak de yang bela aku!”

Azmi ketawa besar dengan kata-kata Haikal.

“Kau tu bukan apa! Cemburu dengan Ayla. Kalau dulu, semua orang dengar cakap kau! Lebih-lebih lagi peminat-peminat perempuan kau yang ada dalam team sofbol kita ni. Tapi sekarang ni, peminat-peminat perempuan kau pun dah beralih pada Ayla. Diorang pun tahu siapa yang betul dan siapa yang salah.”

“Engkau ni kawankah lawan? Tak habis-habis nak kutuk aku!”

“Sebab aku kawanlah aku cakap macam ni. Kalau aku ni lawan kau, kau buatlah apa pun, aku akan angkat kau tinggi melangit,” balas Azmi. “Sudah-sudahlah rasa dendam kau dengan Ayla. Dia tak buat apa pun kat kau!”

Seketika kemudian, coach Rahman membunyikan wiselnya. Mereka kemudiannya di arahkan untuk masuk ke padang dan memulakan permainan. Pembaling dan penangkap pasukan perempuan dimasukkan dalam pasukan lelaki. Manakala pembaling dan penangkap pasukan lelaki di masukkan dalam pasukan perempuan. Namun petang itu, setelah berbincang dengan coach Rahman, Haikal meminta Nazmi iaitu pembaling kedua untuk bermain sebagai pembaling menggantikannya. Haikal sendiri sudah mengambil posisi di base belakang.

Ayla sudah berada di tengah padang sebagai pembaling, dan Anis diarahkan untuk menjadi penangkap. Mereka berada di tengah padang bersama penjaga base lelaki termasuk Haikal. Pasukan perempuan sudah menunggu giliran masing-masing untuk memukul bola. Sebelum memulakan permainan, Rafii yang diarahkan untuk menjaga base pertama menghampiri Ayla dan berkata sesuatu. Haikal hanya memerhatikan sahaja dari belakang. Nampaknya, Rafii begitu bersemangat melatih Ayla.

Permainan dimulakan. Ayla membaling bola. Namun bolanya tersasar. Rafii mendekati Ayla dan berkata sesuatu. Hati Haikal semakin panas melihat situasi itu. Di depannya sendiri, Rafii sudah berlagak sebagai ketua pasukan. Dia tahu, coach Rahman yang meminta Rafii melatih Ayla. Tapi dia tidak senang dengan situasi yang sedang dilihatnya. Bukankah sepatutnya sebagai ketua pasukan, dia yang lebih berhak untuk melatih pemain baru walaupun orang itu adalah Ayla.

Sekali lagi Ayla membaling bola. Bolanya berjaya di pukul. Bola melantun tinggi tetapi tak terlalu jauh. Kebetulan bola menuju ke arah Haikal. Haikal pun menangkapnya dengan mudah.

“Out!!” Kedengaran suara coach Rahman yang menjadi pengadil dalam latihan itu menjerit. Si pemukul keluar dari padang.

Haikal mahu membaling semula bola itu kepada Ayla. Tetapi Ayla sedang berbual sesuatu dengan Rafii. Anis mengangkat tangan meminta Haikal membaling bola itu kepadanya. Haikal melirik Rafii dengan rasa marah. Dia membaling kuat bola itu kepada Anis. Namun, tiba-tiba sahaja Ayla yang beralih tempatnya dan bola yang sepatutnya terus menuju kepada Anis terkena belakang badan Ayla. Satu bunyi kuat kedengaran apabila bola itu mengena badan Ayla.

“Auwwhh…!!!” Ayla terus terduduk. Belakangnya berdenyut kuat.

“Ayla!!!” Mereka yang lain terus berlari pada Ayla. Haikal tersenyap di tempatnya.

*************************************************

Haikal berdiri di depan pintu bilik rehat. Tangannya sudah di angkat untuk mengetuk pintu. Tapi tindakannya terhenti. Niat di hati mahu melihat keadaan Ayla yang masih berehat di dalam. Tapi keegoannya menghalang. Jauh di sudut hatinya terbit rasa bersalah walaupun dia sedikit pun tidak terlintas untuk membaling bola itu pada Ayla.

Ayla memusing badannya ke kiri dan kanan. Setelah berehat di bilik rehat dan mendapat bantuan kecemasan kesakitannya terasa kurang. Mujurlah tidak terlalu teruk kecederaannya walaupun kedengara bunyi yang kuat ketika bola itu melantun terus ke badannya.

Ayla keluar dari ruangan rehat itu untuk menuju ke padang semula. Tak disangka, sebaik sahaja dia membuka pintu, kelibat Haikal tercegat di depannya. Haikal kelihatan gelabah apabila melihat dia.

“Awak okey?” tanya Haikal.

Ayla hanya menjeling. Dia melangkah keluar tanpa memperdulikan Haikal. Dia tidak tahu sama ada Haikal sengaja atau tidak ketika membaling bola itu padanya. Tapi di saat ini, hatinya sudah membara pada Haikal. Nak melihat Haikal pun dah naik meluat.

“Saya tanya awak okeykah tak? Kenapa awak ni sombong sangat?!” Haikal berang melihat Ayla yang berlalu tanpa memperdulikannya.

Langkah Ayla terhenti. Sudahlah tidak meminta maaf, dia diherdik pula.

“Awak datang sini saja nak sakitkan hati saya? Sudahlah awak sakitkan badan saya, sekarang nak sakitkan hati saya?”

Haikal terdiam seketika. Panahan mata amarah dari Ayla terus ke wajahnya.

Look, apa yang berlaku tu tak sengaja. Saya tak ada niat nak cederakan awak,” Haikal melembutkan sedikit suaranya.

“For the first time we met, you seem to hate me so much! What have I done to make you hate me?! Tell me!!” Sewaktu berkata begitu, hati Ayla tersentuh. Dia sendiri tidak tahu apa punca permusuhan antara mereka berdua.

Haikal tertunduk. Dia sendiri pun tidak tahu mengapa dia melayani Ayla begitu.

“Haikal!” tiba-tiba sahaj muncul Rafii dan Azmi di situ. “What’s going on here?!” Rafii melemparkan pandangan kurang senang pada Haikal sebelum beralih pada Ayla. “Awak okey?”

“Saya okey,” jawab Ayla. Tanpa menunggu lebih lama dia meninggalkan mereka bertiga disitu.

“Apa yang kau dah buat? Kalau kau benci sangat dengan Ayla, takkan sampai buat dia macam tu?” tergeleng-geleng kepala Azmi.

“It was an accident! I have no intention to do that!” Kenapa semua orang tak mahu percayakan dia?

“Sudahlah Haikal. Coach Rahman nak jumpa kau. You must be responsible to yourself and be ready to responsible to what you had done,” ujar Rafii.

Dengan berat hati Haikal kembali semula ke padang bersama Azmi dan Rafii. Sebaik sahaja sampai di padang, semua mata sudah terarah kepadanya. Bagaikan seorang pesalah yang menantika hukuman, Haikal hanya menundukkan kepalanya.

“Jadi Haikal, ada apa-apa yang kamu nak cakap untuk bela diri?” tanya coach Rahman. Sebagai jurulatih, dia sendiri sudah maklum tentang sikap Haikal pada Ayla. Tetapi dia tidak tahu sama ada apa yang baru sahaja berlaku sama ada di sengajakan atau tidak. Tetapi dia tetap perlu selesaikan masalah yang berlaku.

Haikal yang merasa terlalu kesal dengan apa yang sudah berlaku melirik seketika pada Ayla. Ayla menjelingnya tajam. Terlihat benar dirinya dibenci oleh gadis itu. Haikal melepaskan satu keluhan. Dia sudah bersedia jika diberikan hukuman.

“Terpulang pada pada coach dan Ayla serta rakan-rakan yang lain. Tapi, terus terang saya katakan di sini….” Haikal menarik nafas panjang. Dia memandang Ayla. “Ayla, saya tak tahu apa yang buat saya kurang senang dengan awak. Mungkin juga kerana awak berlainan dengan perempuan yang lain.”

“Pertama kali kita bersua, pertengkaran yang menjadi bunga-bunga perkenalan. Dari situ hati saya sudah terdetik rasa kurang senang pada awak. Saya….” Haikal menggelengkan kepalanya. Dia sedar, rasanya mula timbul pada Ayla kerana kehadirannya tidak memberikan apa-apa impak pada Ayla. Tapi tak mungkin dia menerangkan itu pada semua yang ada di sini.

“Tapi apa yang berlaku tadi, memang tak sikit pun tak ada niat saya untuk sakitkan awak Ayla. Terpulang pada pandangan awak. Kalau awak rasa saya bersalah, awak hukumlah saya.”

Ayla terdiam. Benarkah Haikal berkata begitu padanya. Bukan sahaja Ayla, yang lain juga terdiam melihat Haikal. Inilah kali pertama kebaikan hati Haikal pada Ayla kelihatan. Jujur sekali!

“Jadi, Ayla?” tanya coach Rahman memecah kesunyian. Jauh di hatinya mengharapkan Ayla akan memaafkan kesalahan Haikal.

Ayla melirik Haikal. Walaupun masih terdetik rasa marahnya pada Haikal, namun sedikit sebanyak kata-kata Haikal itu telah menyiram rasa marahnya.

“Saya juga tak suka dengan awak sebab awak tak sukakan saya. Tapi kata orang, kemaafan adalah dendam yang terindah. Apa yang berlaku hari ini, saya akan anggap ianya tak pernah berlaku.”

Kedengaran kata-kata lega dari teman-teman sepasukan. Masing-masing senang dengan keputusan Ayla. Namun berlainan bagi Haikal. Keputusan Ayla untuk memaafkannya terasa beban di dalam hati.

****************************************************

Usai latihan petang itu, Haikal mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Ayla. Melihat sahaja Ayla yang berjalan sendirian ke hostel, Haikal menghampirinya.

“Ayla,” tegur Haikal.

Ayla melirik Haikal seketika kemudian memandang semula ke depan sambil meneruskan langkahnya.

I don’t want to talk to you. It’s better if we pretend like we don’t know each other!”

But I have right to say something. Yet, I’m still team captain.”

Kali ini Ayla menghentikan langkahnya dan berpaling pada Haikal.

“Kalau awak nak bercakap tentang pasukan kita, kenapa bukan di padang tadi?”

“Okey, maafkan saya. Saya cuma….” Haikal menghembuskan nafasnya.

Akhirnya kata-kata maaf yang dinantikan Ayla keluar juga dari mulut Haikal. Begitu besarnya ego Haikal sehingga kata maaf amat berat untuk diucapkan. Entah mengapa, bibir Ayla mengukirkan senyuman.

“Awak tahu tak, saya sebenarnya tak pernah bencikan awak. Saya tak de sebab untuk bencikan awak. Cuma, sikap awak yang suka pandang rendah pada gadis yang bertudung macam saya ni….” Ayla menggelengkan kepalanya. “Saya tak suka sikap awak yang itu. Saya tahu, sebagai manusia, kita punya pilihan dan kehendak sendiri. Mungkin awak suka gadis moden, tapi janganlah terlalu memandang rendah pada gadis bertudung seperti saya. Saya tahu, bertudung tak semestinya saya ni sempurna. Saya juga manusia biasa yang boleh lakukan kesilapan.”

“Itu yang saya tak faham tentang awak. Cuba awak lihat gadis bertudung yang lain di kolej kita. Tak ramai yang terlibat dengan aktiviti lasak. Semuanya pilih aktiviti yang lemah lembut, sesuai dengan penampilan mereka yang bertudung. Kalau ada yang bertudung menyertai aktiviti lasak, ramai yang tanggalkan tudung ikut kesesuaian keadaan. Tapi kenapa bukan awak? Saya tak rasa ada lelaki yang macam saya suka dengan perempuan yang bertudung tapi melakukan aktiviti yang tidak sesuai dengan penampilannya.”

Ayla menarik nafas panjang. Haikal agak keterlaluan dalam menyatakan pendapatnya. Apa, gadis bertudung tak boleh melakukan aktivti lasak? Rasanya tak salah selagi dia tidak melanggar batas-batas yang telah ditetapkan agama.

“Apa yang saya lakukan bukan untuk menarik perhatian lelaki. Saya tidak memandang lelaki dan saya juga lebih senang jika lelaki tidak memandang saya.”

Haikal seakan tidak percaya dengan kenyataan Ayla. Adakah Ayla ni jenis yang suka pada kaum sejenis. Gadis seperti apa yang tidak mahu mendapat perhatian lelaki dan tidak suka menjadi perhatian?

Melihat kebingungan Haikal, Ayla bersuara, “Awak nak dengar satu kisah?”

Soalan Ayla itu membuatkan Haikal terdiam seketika sebelum menganggukkan kepalanya.

“Saidina Ali r.a pernah mengatakan, ‘Ketika waktu petang kami duduk bersama Rasulullah s.a.w bertanya kepada kami mengenai apa yang baik bagi seorang perempuan. Kami tidak memiliki jawapan atas pertanyaan itu. Ketika kembali kepada Fatimah, aku bertanya, ‘Wahai puteri Muhammad, sesungguhnya Rasulullah bertanya kepada kami tentang suatu permasalahan dan kami tidak mengetahui jawapannya.’ Fatimah bertanya, ‘Apa yang Baginda tanyakan?’ Aku menjawab, ‘Baginda bertanya tentang sesuatu yang baik bagi seorang perempuan?” Fatimah berkata, ‘Kamu tidak mengetahui apa jawapannya?” Kataku, ‘Tidak.’ Fatimah menyampaikan, ‘Tidak ada yang lebih baik bagi seorang perempuan daripada dia tidak memandang kepada seorang lelaki dan lelaki juga tidak memandangnya. Ketika waktu petang, kami duduk bersama Rasulullah s.a.w, aku berkata kepadanya, ‘Wahai Rasulullah, tuan telah bertanya kepada kami tentang suatu masalah dan kami masih belum memberi jawapannya. Tidak ada yang lebih baik bagi seorang perempuan daripada dia tidak memandang kepada seorang lelaki dan lelaki juga tidak memandangnya.’ Baginda bertanya, ‘Siapa yang mengatakan itu?” jawabku, ‘Fatimah.’ Baginda lantas bersabda, ‘Fatimah benar. Kerana dia adalah sebahagian dariku.”

Usai menceritakan tentang kisah itu, Ayla lantas berpaling dan meninggalkan Haikal yang masih terpinga-pinga mencari maksud di sebalik kisah itu.

*******************************************************

“Ayla!” panggil seorang gadis. Ayla yang sedang berehat di kantin merenung gadis di depannya lama. Dia masih belum dapat menangkap gadis yang bertudung di depannya.

“Hei!! Akulah!!” Lantas gadis itu terus duduk di depannya dengan wajah yang merona merah kerana menahan malu melihat reaksi Ayla yang tidak mengenalinya.

“Anis!!” Barulah Ayla dapat menangkap seraut wajah dan senyuman manja Anis. “Ya Allah!! Subhanallah!! Maaflah, aku tak cam tadi!”

Anis menjeling, pura-pura merajuk dengan Ayla.

“Maaflah. Aku betul-betul tak cam. Syukur pada Allah. Tapi macam mana….?” Pertanyaan Ayla mati di situ.

“Entahlah. Sejak aku kenal kau, hati aku mula terdetik nak berhijrah macam ni. Selama ni aku rasa, kalau aku bertudung, minat aku pada sukan akan terbatas. Tapi bila lihat kau….” Anis memandang Ayla. “Walaupun kau tak buat apa-apa atau nasihat apa-apa, tapi semuanya bermula dengan kau!” Tangan Ayla digenggam erat. “Aku nak jadi seperti kau!”

“Anis!” Ayla menggenggam erat tangan Anis. “Kau berubah kerana diri kau sendiri dan atas kehendak Allah. Jangan terlalu memandang tinggi pada aku. Aku hanya menusia biasa. Walaupun aku bertudung dan menjaga aurat, tapi aku sendiri masih tercari-cari bagaimana untuk berada di landasan kebenaran. Kita ni manusia yang selalu lupa pada nikmat Allah.”

Anis hanya tersenyum. Ada benarnya kata Ayla. Tiada manusia yang sempurna baik bertudung atau tidak. Sekurang-kurangnya, bila bertudung kita sudah menjalankan perintah Allah.

“Kau tahu tak, kedatangan kau beri impak yang besar pada pasukan kita. Tak terkecuali Si Pencabut Kalbu tu!”

“Haikal?” tanya Ayla. Bercakap tentang Haikal, dia melihat Haikal sudah jauh benar berubah. Haikal tidak seperti apa yang dilihatnya di awal perkenalan mereka. Haikal yang sudah terkenal dengan sikapnya yang suka memikat para gadis, sudah berubah menjadi pemuda yang kurang bercakap. Bila di kolej, dia menumpukan perhatian pada pelajaran dan hanya bersama Azmi dan teman lelaki yang lain. BIla di padang, dia fokus pada latihan dan bila perlu sahaja dia akan berbual dengan pemain wanita atas tujuan tertentu.

“Apa yang sebenarnya kau dah buat dengan dia?” soalan Anis itu membuatkan Ayla terlopong seketika. “Kali terakhir aku lihat Haikal bersikap macam tu ketika hari dia baling bola pada kau. Petang tu, lepas latihan, dia ada jumpa kau, kan?”

Ayla mengangguk sambil cuba mengingati kembali hari itu.

“Tapi aku tak de buat apa-apa dengan dia.”

“Mungkin kau tak buat apa-apa. Tapi ada kau cakap apa-apa?” tanya Anis.

“Aku cuma…..” Seketika kemudian Ayla teringat kembali kisah Saidina Ali r.a yang diceritakan kepada Haikal. Takkanlah kerana itu? Ayla tersenyum. “Aku gembira dengan perubahan kau dan juga Haikal. Rasanya, gelaran Si pencabut Kalbu tu dah tak sesuai dengan dia,” gurau Ayla.

Anis hanya ketawa mendengar itu.

***************************************************

Lima tahun kemudian……..



Di dalam kamarnya, Haikal mencapai foto yang diletakkan di tepi katil. Foto pasukan sofbol ketika di kolej dahulu di tatapnya lama.

Begitu pantas masa berlalu. Rata-rata teman lama semuanya sudah membawa haluan masing-masing. Hanya Azmi masih kekal menjadi sahabatnya. Anis juga sering menghubunginya. Anis sudah berumahtangga bersama seorang jejaka dari selatan tanahair.

Pandangan matanya jatuh pada seraut wajah yang banyak memberi kesan dalam hidupnya. Ayla….

Sejak peristiwa dia membaling bola sehingga mencederakan Ayla, dia telah banyak berubah. Malah, dia sudah banyak membataskan dirinya dari terlalu bebas bergaul dengan wanita termasuk Ayla sendiri, kecuali jika berkaitan dengan pelajaran atau aktiviti kolej. Selebihnya, dia tidak pernah membawa mana-mana perempuan keluar lagi.

Dari kisah yang diceritakan Ayla, dia sedar kisah Ayla itu lebih ditujukan buat wanita. Tapi dari kisah itu, dia menyimpulkan bahawa bukan sahaja wanita, tetapi lelaki juga sepatutnya menjaga pandangan matanya.

Kali terakhir dia berbual dengan Ayla secara santai tanpa berkaitan dengan aktiviti kolej adalah ketika hari terakhir mereka di kolej.

“Awak dah terlalu banyak berubah,” Ayla mengukirkan senyuman padanya.

Dia sendiri tidak tahu untuk berkata apa. Hanya di dalam hatinya menyatakan perubahan yang berlaku adalah kerana Ayla.

“Ayla, saya minta maaf tulus dari hati saya. Saya tahu, sebelum ni saya dah banyak menyakitkan hati awak.”

Ayla hanya ketawa.

“Awak memang banyak menyakitkan hati saya. Tapi itu hanya ketika di awal perkenalan kita. Lepas tu, awak tak pernah mengganggu saya atau menyakitkan hati saya. Bagi saya, awak tak pernah ada salah pada saya,” Ayla tertunduk seketika dan kemudian mengangkat kembali wajahnya. “Saya juga minta maaf kalau ada menyakitkan hati awak secara sengaja atau tak sengaja.”

Giliran Haikal pula tersenyum.

“Baiklah, kita maafkan kesalahan masing-masing,” ujar Haikal. Kini, tibalah giliran untuk mengucapkan kata perpisahan. “Selamat tinggal Ayla. Saya harap, suatu hari nanti kita akan berjumpa lagi.”

“Insya-Allah. JIka takdir menetapkan begitu, kita pasti berjumpa lagi.” Ayla sudah memusingkan badannya tetapi kemudian dia berpaling semula pada Haikal. “Selamat tinggal, Si Pencabut Kalbu!”

Haikal hanya tertawa mendengarnya.

“Gelaran tu dah tak sesuai untuk saya!”

“Gelaran itu masih sesuai untuk awak. Tapi lebih indah jika gelaran itu diberikan untuk awak hanya dari seorang wanita sahaja. Jadilah Si Pencabut Kalbu dalam hati seorang wanita. Satu-satunya wanita yang benar-benar telah menyerahkan kalbunya pada awak!”

****************************************************

“Ayla!!!” Anis terus meluru memeluk Ayla dengan erat. “Ya Allah!! Datang jugak kau! Aku rindu sangat dengan kau!” Tubuh Ayla di dakap dengan lebih erat lagi.

“Aku pun rindu sangat dengan kau Anis!” Ayla membalas pelukan Anis.

“Terima kasihlah sebab sudi datang,” Ada airmata terharu mengalir di pipi Anis. Ayla menyapu airmata itu.

“Maaflah, baru kali ni aku dapat luangkan masa untuk datang ke majlis ulangtahun perkahwinan kau. Tahniah ya! Dah lima tahun kau jadi isteri orang!” Ayla menatap mata yang penuh rasa terharu itu.

“Tak pe! Aku tahu, bukan senang kau nak datang sini.”

“Mana anak kau Anis?”

“Kejap ya!” Anis menghilang dan kemudian datang bersama seorang bayi lelaki yang beru berusia empat bulan. “Empat tahun lebih bernikah, baru aku disahkan hamil. Inilah anak sulung aku, Taufiq. Taufiq adalah anugerah dan hadiah yang paling bermakna untuk ulangtahun kali ni.”

“Alhamdulillah…Syukur!” Ayla tersenyum. “Comelnya dia!!” Pipi gebu Taufiq dicubit.

“Ayla, kau tolong pegangkan Taufiq. Aku nak masuk dalam kejap. Nak tengok sama ada semua hidangan dah siapkah belum.” Anis menyerahkan Taufiq pada Ayla.

“Ramaikah yang kau jemput?”

“Tak ramai! Kita-kita je,” Anis terus meluru ke dalam.

“Kita-kita je?” Tak mengerti Ayla. Siapa yang dimaksudkan Anis dengan kita-kita tu?

“Assalamualaikum….”

“Waalaikummusslam…” Ayla menoleh ke belakang. Matanya terancap pada seraut wajah. “Haikal?”

“Ayla?” Wajah Haikal berubah. Lantas matanya melirik bayi yang digendong Ayla. “Ayla apa khabar?”

“Alhamdulillah….Haikal datang seorang?” Mata Ayla melirik liar. Manalah tahu Haikal datang bersama orang lain. Mungkin isteri dan anaknya.

“Saya masih solo. Jadi bawa diri sendiri sajalah,” ada nada terkilan di situ. “Anak Ayla? Suami tak datangkah?”

Ayla mengukirkan senyuman. Dia hanya menggeleng.

“Siapa nama anak Ayla?”

“Taufiq,” senyuman masih belum lekang dari bibir Ayla.

“Comel! Macam ibu dia jugak!” ujar Haikal.

“Si Pencabut Kalbu masih belum jumpa wanita yang boleh dicabut kalbunya?” Ayla bergurau. Haikal tertawa kecil.

“Haikal!!” Muncul Anis di situ. “Bila kau sampai?” Dia memandang Ayla dan Haikal silih berganti. “Ni dah jumpa dahlah ni?”

“Dah dua-dua terpacak kat sini, dah jumpalah ni!” balas Haikal. Ayla hanya tersenyum.

“Taufiq….Mari sayang anak mama.” Anis mengambil Taufiq.

“Aku rasa dia mengantuk dah tu. Tidurkanlah dia dulu. Dah banyak kali menguap tu!” ujar Ayla.

“Taufiq ngantukkah sayang…..Jom mama tidurkan! Korang berdua borak dululah! Kang aku datang yek!” Anis hilang semula.

Haikal menoleh memandang Ayla yang masih tersenyum melihat Anis dan Taufiq.

“Jadi, itu anak Anis?”

Mendengar soalan Haikal itu, Ayla sudah tertawa. Haikal senang sekali melihat tawa Ayla itu. Ayla nampak begitu manis sekali. Pandangannya tentang wanita bertudung seperti Ayla sudah jauh berubah.

“Ada saya kata itu Taufiq tu anak saya?”

“Awak masih single macam saya?” tanya Haikal. Ayla hanya tersenyum.

“Si Pencabut Kalbu sendiri masih belum berpunya, jadi tak hairanlah wanita seperti saya masih belum berpunyakan?”

“Sebenarnya, saya dah jumpa seorang wanita yang ingin saya cabut kalbunya dan sunting dia untuk menjadi isteri. Tapi, saya tak pasti sama ada wanita itu sudi memberi kalbunya pada saya.”

“Kenapa awak tak tanya?”

“Sebab wanita yang satu ni, lain dari yang lain. Tak ramai Pencabut Kalbu yang berani dekat dengan wanita seperti dia.”

“Jadi, bukan bermakna dia satu-satunya wanita yang lain dari yang lain, kan?”

“Ya, memang susuah cari wanita seperti dia. Tapi saya tak nafikan mungkin ada wanita lain seperti dia. Tapi hanya dia yang istimewa di hati saya. Hanya dia yang saya mahukan kalbunya.”

Ayla tersenyum melihat wajah Haikal yang agak tegang.

“Berterus terang sajalah dengan dia. Mana tahu dia mahu terima,” usul Ayla.

Haikal diam agak lama. Seketika kemudian dia memandang Ayla.

“Kalbu awak masih belum diminta siapa-siapakan?”

Alya menundukkan wajahnya. Terasa malulah pula bila Haikal bertanya begitu. Dia menggelengkan kepala. Haikal menghembuskan nafas lega.

“Kalau saya mahu minta kalbu awak, mahukah awak memberinya?” tanya Haikal.

Ayla terus tertunduk. Dia segan untuk mengangkat wajahnya. Dia memberanikan diri melirik Haikal seketika. Dia memberikan sebuah senyuman lalu menghilangkan diri di dalam.

Haikal membatu disitu. Walaupun Ayla tidak berkata apa-apa nemun senyuman dan lirikkan matanya dapat dibaca. Dia yakin Ayla bersetuju menyerahkan kalbunya. Insya Allah, jika tiada aral melintang dia akan membawa keluarganya untuk berjumpa dengan keluarga Ayla.

“Akhirnya, Si Pencabut Kalbu sudah berjumpa dengan kalbu yang telah lama dimahukannya.”

3 comments: