Thursday 24 December 2009

Saat Hati Merelakan 12


WES berjalan-jalan memandang sekitar kawasan cafe itu. Walaupun Fauzan pernah membawanya, namun keunikan cafe itu menarik minatnya untuk melihat lagi.

Selepas dirasmikan oleh Ariff, wakil dari pemilik cafe orang ramai diberi makan dan minum di bakery secara percuma. Manakala golongan remaja lebih cenderung melayari internet. Namun setiap pelanggan hanya diberi satu jam untuk menggunakan komputer, ini adalah untuk memberi peluang kepada pelanggan yang lain merasa penggunaan secara percuma.


Mata Wes liar memandang gelagat orang ramai yang berpusu-pusu mengunjungi cafe itu. Kemudian matanya terpaku pada kelibat Fauzan yang sedang berjalan menghampirinya. Dari jauh Fauzan tersenyum padanya.

“Mari, aku kenalkan dengan big boss A2-M Sdn. Bhd. yang juga merupakan abang kepada pemilik cafe ni,” ujar Fauzan setelah berada di sisinya. Wes mengekori langkah Fauzan yang menghampiri orang yang dimaksudkannya.

“Ariff, aku kenalkan. Ini Wes, pengurus Visma Corporation. Dan Wes, ini Ariff.” Ariff dan Wes bersalaman. Wes cuba mengamati wajah Ariff. Seolah-olah pernah dilihatnya sebelum ini. Tapi dia tak pasti di mana dan bila wajah itu pernah dilihatnya. Kemudian Wes juga dikenalkan dengan Almi dan Zainal serta beberapa orang tetamu penting di situ.

Setelah berbual-bual sebentar, Wes mengasingkan diri dari orang ramai. Dia berpeleseran lagi melihat-lihat sekeliling. Sesekali dia memandang jam di tangan. Terasa jemu pula berada di sana terlalu lama tanpa berbuat apa-apa.

Namun, sebaik saja dia ingin melangkah pergi, matanya terpaku pada wajah yang amat dikenali. Namun, kesesakan menyebabkan penglihatannya terhalang. Dia cuba mencari ruang untuk melihat lagi. Namun, wajah itu telah tiada. Dia memandang sekeliling. Tiada. Dia mengeluh sebentar. Mungkin hanya anganannya.

Dia seperti ternampak kelibat Farahymma di situ. Tetapi apabila ditoleh sekali lagi, bayangan itu menghilang. Mungkin kerana terlalu merindui gadis itu dia terbawa-bawa dalam jaganya.



ARIFF berjalan sambil berbuat mesra dengan wanita di sebelahnya. Dia membawa gadis itu berpusing melihat sekitar kawasan HappyWebCafe. Kemudian dia menemani gadis itu di bakery. Sambil berbual mereka bergelak ketawa bercerita mengenai kehidupan masing-masing sambil Ariff menerangkan serba sedikit mengenai cafe itu.

Manisa, gadis yang pernah ditegurnya sewaktu bersiar-siar di Persiaran Gurney. Dia tidak menyangka gadis itu adalah teman sekuliahnya sewaktu di kampus. Setelah berbual agak lama barulah mereka menyedari yang mereka pernah berkenalan sebelum ini. Namun kerana Ariff kurang bergaul dengan rakan-rakan perempuan menyebabkan mereka kurang mengenali antara satu sama lain.

Ariff tidak menyangka sama sekali pertemuan pertama kali di Persiaran Gurney membuka lambaran baru dalam hidupnya. Manisa, seorang gadis ceria yang terlalu manja. Suka dibelai dan sentiasa ingin dibelai. Mungkin bagi sesetangah orang kemanjaan Manisa boleh dikategorikan sebagai ‘mengada-ngada’. Namun dia senang dengan kemanjaan Manisa.

Walaupun baru bertemu dengan gadis itu, namun dia dapat merasakan keserasian yang nyata antara mereka berdua. Hidupnya yang dahulu sentisa dipenuhi dengan kerja, mesyuarat dan agenda kini terhibur dengan kehadiran Manisa. Manisa bagaikan permata yang tersimpan dihatinya.

Mungkin dia terlalu bodoh kerana menyanjungi wanita yang baru dikenalinya. Tapi, hanya Tuhan saja yang tahu tentang hati dan perasaannya terhadap wanita itu. Ya....cinta perlukan waktu walaupun dalam masa yang singkat.

Sedang sibuk berbual-bual, Ariff melihat langkah Fauzan yang semakin menghampirinya.

“Kau ke mana tadi?” tanyanya.

“Teman Wes hingga ke parking lot,” jawab Fauzan.

“Kenalkan. Ini Manisa,” ujar Ariff. Fauzan menghulurkan tangan. Manisa menyambut.

“Fauzan.” Fauzan mengenalkan dirinya. Manisa mengangguk. Tangan dilepaskan. “Berbuallah. Saya nak ke sana,” ujar Fauzan pada Manisa. Kemudian Fauzan merapatkan mulutnya ke telinga Ariff. “Not bad,” dia berbisik sebelum melangkah pergi.

“Itu sepupu saya. Baru tamatkan pengajian di Australia.” Manisa mengangguk. “Adik bongsu saya, Maya, pemilik cafe ni berada di Johor Bahru. Kes kecemasan,” cerita Ariff lagi.

“Adik awak yang seorang lagi tu?” tanya Manisa yang mengetahui serba sedikit latar belakang Ariff melalui ceritanya.

“Almi?” Ariff mengangkat kening. Manisa mengangguk. “Tadi dia ada. Tapi sekarang.......”Ariff memandang sekeliling. “Entahlah mana dia pergi.”

“Tak pe. Nanti bila-bila awak kenalkan dengan saya.” Manisa tersenyum. Ariff mengangguk.

“Bila sampai masanya nanti, saya akan bawa awak berkenalan dengan seluruh keluarga saya.” Ariff bersuara dengan ikhlas. “Tapi buat masa sekarang, ada baiknya kita beri sedikit masa pada kita untuk mengenali hati budi masing-masing.”

Mendengar kata-kata Ariff yang terlalu ikhlas untuk mengenalinya membuatkan Manisa sedikit sebak. Kalaulah Ariff tahu statusnya yang sebenar......

No comments:

Post a Comment