Friday 12 February 2010

Saat Hati Merelakan 23

WES memejam matanya rapat lalu mendepakan tangannya. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya sebelum menghembuskan nafas perlahan-lahan. Puas! Itulah perasaan yang dirasakan.


Fauzan yang berdiri di belakangnya hanya tersenyum lalu menggelengkan kepalanya. Dia berjalan menghampiri Wes lalu berdiri di sebelahnya. Selepas pertemuan mereka di majlis pertunangan Manisa dan Ariff di Sabah, ini kali pertama mereka bersua semula.

“Jadi di sinilah istana kau?”

“Ya,” Wes memandangnya sekilas. “Aku sering ke sini untuk menghayati keindahan alam.”

“Menghayati keindahan alam?” soal Fauzan. “Untuk apa?” Pelik benar dia dengan tingkah Wes.

“Untuk tenangkan jiwaku.” Wes menurunkan tangannya lalu berjalan menghampiri sebatang pokok dan melabuhkan pungungnya di atas batu. Matanya terus memerhatikan gerak tari ombak yang bagai mengalunkan lagu-lagu cinta di jiwanya. Fauzan di belakang membontoti dan melabuhkan punggungnya di sebelah Wes.

“Setiap kali aku ada masalah, aku akan ke sini untuk tenangkan jiwa.”

“Jadi kau tengah ada masalahlah sekarang ni. Sebab itu kau datang sini?” Fauzan cuba menjerat Wes.

“Apa pula tujuan kau datang ke sini?” Wes bertanya kembali. Fauzan tidak menjawab, hanya tersenyum.

Sememangnya mereka berdua tidak berjanji untuk berjumpa. Fauzan yang kebetulan melalui jalan itu ternampak kereta Wes yang di parkir di tepi jalan lalu dia pun mencari lelaki itu.

“Maaf kalau aku mengganggu. Cuma hati aku tergerak nak cari kau di sini.” Memang benar kata Fauzan. Hubungan dia dan Wes bukanlah terlalu rapat. Namun ada satu perasaan yang melonjak agar dia mencari Wes sewaktu dia ternampak kereta lelaki itu di situ.

Perasaannya lebih teruja mendengar kata-kata Wes. Lelaki itu menganggap pantai Teluk Bahang itu bagaikan istananya, dan bukit di Balik Pulau bagaikan syurganya. Semakin dia mengenali Wes, semakin dia teringat kepada sepupu dan bakal tunangnya, Qismyna.

Sewaktu dia dan Qismyna keluar pada hujung minggu yang lalu, Qismyna mengajaknya ke pantai di mana dia dan Wes berada sekarang.

“Apa yang kau fikirkan?” soal Fauzan apabila melihat Qismyna hanya membisu.

“Tak de apa. Cuma aku sedang menghayati keindahan alam.” Fauzan hanya tersenyum. Qismyna mengalih pandangan kepada Fauzan di sebelahnya. “Kau tahu, arwah nenek pernah berkata padaku. Andai kata kebuntuan, keraguan dan kesangsian timbul di hati, kita boleh menghilangkannya hanya dengan merenung dan menghayati keindahan alam.”

“Aku tak faham bagaimana alam mampu menghilangkan segala kekusutan.”

“Setiap kejadian ada maksudnya. Antara kita faham dan tidak. Kalau kau benar-benar menghayatinya, kau akan menemui jawapan itu.”

Fauzan cuba menumpukan perhatiannya dengan memandang ke arah laut. Lama dia berbuat begitu semata-mata untuk mengetahui sejauh mana kebenaran kata-kata Qismyna.

Akhirnya dia mengalah. Dia tak mampu untuk melakukan seperti mana yang diberitahu Qismyna. Ah! Mungkin juga Qismyna hanya bermain-main dengannya.

“Betul ke apa yang kau cakap ni? Kalau betul, kenapa aku tak rasa apa-apa pun?” Qismyna tersenyum menyindir Fauzan.

“Kau takkan dapat jawapannnya dengan hanya menghayati melalui pandangan mata tapi melalui naluri.....hati...” beritahunya seraya tangan kanannnya memegang dada.

“Hati?” Fauzan menggelengkan kepala. Bosan!

“Jauh kau termenung.” Wes menegur lantas mematikan lamunannya. Fauzan memandang Wes sambil tersenyum.

“Terangkanlah pada aku bagaimana cara kau menghayati keindahan alam?” Fauzan cuba memancing Wes. Mungkin lelaki ini boleh menurunkan ilmunya.

“Bukan mudah untuk kita rungkaikan setiap isi alam. Penuh dengan makna yang tersurat dan tersirat.” Wes tersenyum. “Kau nak tahu?” Fauzan menganggukkan kepalanya bagi mengiakan kata-kata Wes.

“Perkara asas yang perlu di lakukan adalah menghargai alam semula jadi. Cuba letakkan diri kau pada setiap kejadian Tuhan.”

“Meletak diri pada setiap kejadian?” Fauzan menggelengkan kepalanya. “Aku tak fahamlah....”

Wes mengambil sebutir pasir lalu diletakkan atas tapak tangannya.

“Apa yang kau lihat?”

“Pasir.” Fauzan menggosok-gosokkan dagunya.

“Pasir?” soal Wes. Fauzan mengangguk. Wes meletakkan butiran pasir itu di atas batu yang menghadap cahaya matahari. Pasir itu kelihatan bersinar-sinar.

“Padaku pasir itu adalah mutiara.”

“Mutiara?” Fauzan mengerutkan keningnya.

“Kau katakan ia pasir kerana kau melihatnya dengan mata kasar. Tapi kau akan katakan ia mutiara kalau kau melihat melalui mata hati....” ujar Wes. “Akal dan mata saja tak mampu membuatkan kita menghayati keindahan alam. Hanya hati....”.

“Okey...okey....” Fauzan mengangkat tangan seperti orang yang menyerah kalah. Otaknya benar-benar tak mampu untuk menerima pelajaran ini. Enam tahun di Australia pun dia tak pernah buntu seperti hari ini.

“Kau betul-betul dah mengingatkan aku pada seseorang.”

“Siapa?” tanya Wes pantas. Mungkinkah Farahymma? Gadis itulah yang banyak mengajarnya untuk menghargai keindahan alam.

“Sepupuku, Qismyna...” Fauzan menghampiri Wes lalu meletakkan tangannya dia atas bahu Wes. “....dan bakal tunangku.”

Tiba-tiba Wes tergelak kuat. Fauzan kehairanan. Dia hairan mengapa tiba-tiba Wes tertawa begitu kuat.

“Sorry.....sorry....” Wes masih tertawa.

“Kenapa kau ni?” Fauzan ikut ketawa melihat Wes ketawa walaupun dia sendiri tidak tahu punca sebenar lelaki itu ketawa.

“Kau mesti confusekan dengar apa yang aku cakap?” Wes menghabiskan tawanya yang masih berbaki. “Sebenarnya aku sendiri pun tak faham apa yang aku cakap.”

“Sebenarnya apa yang aku beritahu kau tadi, semua tu, seseorang yang cakap pada aku. Aku cuma cakap balik apa yang orang tu beritahu pada aku.”

Kali ini Fauzan ketawa dengan sekuat hati. Barulah dia faham kenapa Wes ketawa. Wes turut ketawa lagi.

“Aku ingatkan kau ni jiwang karat!” Kata Fauzan setelah tawanya reda.

Wes tersenyum. Memang benar. Dia hanyalah seorang lelaki biasa yang tidak tahu dan tidak pernah fikirkan tentang alam dan bahasa sastera. Semua yang dikatakan pada Fauzan tadi adalah perkara yang pernah dikatakan Farahymma padanya.

“Siapa orang tu?” tanya Fauzan dengan penuh makna.

Wes memandang Fauzan lalu tersenyum tanpa memberitahu siapa yang dimaksudkannya.

1 comment:

  1. hohoho....
    crta ni saspen la...
    bnyk soaln yg x ada jwpn...
    apa pun best...

    ReplyDelete