Friday 19 February 2010

Saat Hati Merelakan 24

QISMYNA melepaskan keluhan yang panjang. Hatinya sakit. Malam-malam beginilah keretanya tiba-tiba mati. Dia cuba menghidupkan enjin lagi. Tapi hampa. Dia menumbuk stereng melepaskan marahnya.


Lantas dia keluar dari kereta dan memeriksa di mana silapnya. Tapi dia buntu. Argh! Manalah dia tahu apa yang tak kena. Dia langsung tak tahu tentang kereta. Apatah lagi nak mengesan dan membaiki kereta yang rosak.

Tangannya cuba mengetatkan wayar-wayar yang tersambung. Manalah tahu ada yang longgar menyebabkan keretanya tak boleh bergerak. Tapi hampa. Dia mengeluh lagi. Dia tahu keluhan itu menunjukkan dia telah berputus asa. Dia memang tak suka mengeluh. Tapi apa boleh buat. Dengan keadaan sekarang memang dia sudah berputus asa.

Dia menyandarkan tubuhnya di kereta dan memandang sekeliling. Hari telah pun menganjak malam. Dia menoleh sekilas jam di tangannya. Hampir jam sembilan tiga puluh malam.

Masih ada dua tiga buah kederaan yang melalui jalan itu. Namun, tiada siapa pun yang sanggup memberhentikan kereta dan memberi pertolongan. Hanya sekadar memandang ke arahnya dan berlalu pergi.

Dia sendiri tidak kisah. Maklum benar dengan masalah keadaan sekarang. Ramai benar kaki-kaki penipu yang berpura-pura memerlukan pertolongan dan akhirnya, orang yang memberi pertolongan di rompak dan dicederakan. Yang lebih malang, jika ada yang mangsa yang cuba berkeras mempertahankan haknya, akan dibunuh. Argh! Kejam sungguh manusia zaman sekarang. Manusia? Layakkah mereka bergelar manusia?

Qismyna berteka-teki seorang diri sambil melihat-lihat kenderaan yang berlalu tanpa menghiraukannya. Tiba-tiba dia teringat berita yang dibaca pagi tadi.

Mengenai lima orang pemuda yang menyamar menjadi anggota polis dan menahan sepasang kekasih. Yang lelaki dibunuh dan teman wanitanya dirogol dan diliwat hingga mati.

Rogol?! Jantungnya berdegup kencang apabila teringatkan perkataan itu. Dia tidak mahu menjadi mangsa rogol! Pantas dia mengunci dirinya di dalam kereta. Lalu dia mencapai telefon bimbit untuk menghubungi Ariff. Dalam hatinya berdoa agar Ariff menjawab panggilan telefonnya.

Maklumlah, sejak bertunang Ariff semakin sibuk. Apatah lagi sedari dulu dia memang seorang workholic. Dan sekarang, sejak bertunang dengan Manisa, dia menjadi lebih sibuk. Setiap kali kelapangan Ariff sentiasa bersama Manisa. Tapi dia tak kisah. Malah dia berterima kasih kerana Manisa talah berjaya mengubah abangnya itu.

Mak dan ayahnya juga suka dengan Manisa dan keluarganya. Pendek kata kira okeylah tu. Manisa pun baik dengannya dan Zurin. Tapi dia tak pasti bila mereka akan menamatkan pertunangan mereka ke jinjang pelamin.

Manisa juga telah diserap masuk ke dalam A2-M Sdn Bhd. Itu pun hanya sementara untuk tidak memisahkannya dengan Ariff. Apabila Manisa dan Ariff berkahwin, Datuk Arshad mahu mereka tinggal bersama-sama di Sabah dan Ariff akan berkerja di syarikat milik keluarga itu.

Dalam perancangan Tuan Malik, Ariff bakal menggantikan tempatnya. Namun, takdir menentukan sebaliknya.

Qismyna mengeluh seketika memikirkan ayahnya. Kasihan melihat lelaki itu terpaksa memikirkan semula hal syarikat setelah Datuk Arshad memohon agar melepaskan Ariff untuk bekerja dengannya di Sabah. Apatah lagi memandangkan Manisa satu-satunya pewaris keluarga itu.

Tuan Malik ada meminta abang iparnya, Zainal untuk bekerja dengannya. Namun, menantu lelakinya itu menolak atas alasan dia gemar dengan kerjayanya sekarang sebagai seorang peguam. Dia sendiri tidak pasti apa perancangan yang akan dibuat Tuan Malik.

Qismyna tersentak seketika. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Sepatutnya dia menelefon Ariff tetapi fikirannya melayang mengingatkan ayahnya.

Kemudian dia melihat telefonnya. Bateri kong! Sekarang macam mana? Apa yang perlu dilakukan. Matanya liar memandang sekeliling mencari-cari jika ada pondok telefon yang berdekatan. Tiada. Dia mengeluh. Untuk keluar dan meminta pertolongan, dia takut.

“Macam mana ni?!” dia menampar dahinya.



WES mengerling jam di deskboard. Hampir pukul satu pagi. Wes menggosokkan mata sebentar untuk menghilangkan rasa ngantuk. Badannya juga terasa letih sekali. Memang malang sungguh nasibnya. Dia sudah berkira-kira untuk pulang awal hari itu kerana telah berjanji untuk makan malam bersama Manisa dan Ariff.

Tetapi di saat akhir dia terpaksa membatalkan temujanji dengan mereka kerana harus menemui klien.

Dua hari lepas memang dia ada menerima e-mail dari salah satu kliennya yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan. Dia telah menyiasat kes ini dan mendapati kesilapan bukanlah berpunca dari Visma Corporation.

Namun penjelasan yang diberikan tidak diterima. Akhirnya, dia terpaksa berjumpa dengan wakil syarikat itu. Dan lebih malang lagi, perjumpaan yang dijangkakan akan tamat sebelum jam sepuluh malam berlanjutan hingga jam dua belas setengah malam.

Sebaik sahaja membelok ke kanan untuk memasuki Jalan Permai, dia terlihatkan sebuah kenderaan yang tersadai di tengah jalan. Dia memperlahan kereta. Dari belakang dia melihat nombor plat kenderaan itu. Ah! Itu kereta Fauzan! Dia cukup kenal Honda Accent hitam itu. Dia melepasi kereta itu untuk melihat pemandunya. Perempuan? Keningnya berkerut.

Wes memberhentikan kereta lalu keluar dan menghampiri kereta itu. Ya! Dia memang tidak silap. Itu kereta yang digunakan Fauzan ketika mereka bertemu di Pantai Teluk Bahang. Mungkin gadis itu adalah saudara Fauzan.

Atas dasar kasihan dan mengenali Fauzan dia menghampiri kereta itu. Dia membongkok dan menjeguk ke dalam. Kelihatan seorang gadis yang sedang enak di buai mimpi. Kasihan sungguh gadis ini. Mungkin terlalu letih agaknya. Seakan dia pernah melihat gadis itu. Tapi dia kurang pasti di mana.

Amat bahaya jika dibiarkan gadis itu terus di situ. Tambahan pula diwaktu begini, jalan di situ memang sunyi walaupun berdekatan dengan kawasan perumahan.

Wes mengetuk-ngetuk cermin kereta. Gadis itu kelihatan terkapa-kapa. Dia memandang sekeliling sebelum pandangannya jatuh pada Wes. Mungkin dia terlupa di mana dia berada sekarang.

Gadis itu masih memandang Wes. Wes memberi isyarat agar cermin kereta diturunkan. Gadis itu kelihatan ragu-ragu namun akhirnya dia menurunkan juga cermin keretanya. Itu pun hanya separuh.

“Kereta awak rosak?” Wes memulakan bicara. “Saya Wes,” dia mengenalkan diri. “Awak tak perlu takut. Saya kenal Fauzan. Ini kereta dia kan?”

Tanpa menantikan jawapan, Wes lantas mengeluarkan telefon bimbit dari saku seluarnya lalu menghubungi Fauzan. Dia bercakap sebentar lalu menyerahkan telefon kepada Qismyna. Qismyna menyambut.

Lega hatinya apabila mendengar suara Fauzan. Selepas bercakap sebentar, dia menyerahkan kembali telefon kepada lelaki itu. Kini baru dia yakin untuk menerima pertolongan dari lelaki yang tidak dikenalinya itu. Dia membuka pintu lalu keluar dari kereta.

“Saya Qismyna, Maya Qismyna. Panggil Qis aje.” Qismyna mengenalkan diri.

“Iskandar. Panggil Wes,” Wes mengenalkan dirinya sekali lagi. “Kereta rosak ke?” Qismyna menganggukkan kepala.

Wes menghampiri enjin di belakang. Dia memeriksa punca kerosakan lalu melangkah ke keretanya untuk mengambil peralatan yang sentiasa tersedia di bonet keretanya. Setelah itu dia kembali semula.

Qismyna hanya menunggu di sebelahnya. Dia memerhatikan Wes membaiki keretanya. Melihat dari cara Wes, dia yakin keretanya akan kembali berfungsi.

Kasihan juga dia melihat Wes yang berpeluh-peluh di malam yang dingin itu. Mungkin kerana rimas, Wes membuka butang bajunya sedikit dan menyinsing baju hingga ke siku.

‘Boleh tahan. Handsome!’ Qismyna bersuara nakal di dalam hati kemudian dia tertawa kecil. Wes berpaling mamandangnya apabila mendengar tawa dari gadis itu.

“Kenapa?”

Qismyna terpinga-pinga. Dia terasa malu sendiri. Tiba-tiba dia terpandangkan kotoran di hidung Wes. Ah kebetulan. Itu yang digunakan Qismyna untuk dijadikan alasan.

“Hidung awak. Kotor!” Wes menyapu hidungnya dengan belakang tangan.

“Tunggu.” Qismyna hilang kemudian kembali dengan tisu ditangannya. Lalu tisu itu diserahkan kepada Wes. Wes menyambut lalu mengelap hidungnya lagi.

“Bukan! Sini.” Qismyna menunjukkan tempat yang kotor dengan menjadikan hidungnya sebagai contoh. Wes cuba mengagak tempat yang dimaksudkan Qismyna.

Qismyna mencebik. Akhirnya mengambil tisu dari tangan Wes lalu menyapu sendiri di tempat yang dimaksudkannya. Wes terkedu dengan kelakuan Qismyna. Melihatkan wajah Wes, Qismyna jadi malu sendiri.

Mengapalah tangannya gatal berbuat begitu. Apatah lagi pada orang yang hanya beberapa minit baru dikenalinya. Qismyna menyumpah di dalam hati.

“Maaf. Saya tak sengaja.” Qismyna memohon maaf tanpa memandang wajah lelaki itu. Wes hanya tersenyum melihat wajah gadis itu merona merah lalu kembali pada kerja yang tertangguh tadi.

“Okey siap.” Wes tersenyum pada Qismyna. Qismyna mengukir senyuman gembira. “Boleh cuba start.” Qismyna kembali ke tempat pemandu dan menghidupkan keretanya. Alangkah gembiranya apabila keretanya berjaya di hidupkan.

Wes menutup semula bonet kereta lalu menghampiri Qismyna di depan. Sewaktu dia berada di sisi Qismyna dengan tak semena-mena dia tersepak batu lalu tersandung ke depan dan menghempap tubuh Qismyna hingga gadis itu terbaring di atas kedua-dua tempat duduk depan.

Kedua-dua mereka terkejut dan terdiam. Sempat Wes menghidu keharuman Lavendar dari tubuh Qismyna. Tiba-tiba perasaannya melonjak. Wangian itu seolah-olah membelai naluri lelakinya. Lantas dia merenung tepat ke wajah Qismyna mengharapkan sesuatu darinya.

Qismyna kecut perut melihat keanehan yang tiba-tiba ditunjukkan lelaki itu. Dia bukanlah budak tadika yang tidak mengerti renungan itu. Dia menyumpah pada dirinya dan juga Fauzan kerana percaya pada lelaki itu.

Qismyna menguatkan semangatnya. Dia tidak harus terus menyerah. Dia perlu mempertahankan dirinya walau apa pun kemungkinan yang akan terjadi. Dia menampar kuat pipi Wes. Wes terngadah.

“Astaghfirullahalazim....” Kedengaran Wes mengucap panjang. “Maaf.” Wes menjadi kalut lalu mengangkat tubuhnya dari gadis itu. Pantas Qismyna berdiri.

Tiba-tiba mereka berdua terkedu dan tergamam apabila melihatkan di depan mereka berdiri lima orang lelaki yang siap berjubah dan berkopiah putih. Mereka berdua berpandangan.....

No comments:

Post a Comment