Friday 5 February 2010

Hanya Dia 12

BAB 12
SAMBIl menghirup secawan milo, Fariz memandang jauh keheningan malam yang sunyi dan sepi. Sesekali terdengar deruan enjin motosikal dan kereta membelah kesunyian malam. Beberapa detik dirasakan terhenti apabila dia kembali terimbas memori lalu.
Namun, lamunannya terhenti apabila satu sentuhan hinggap di bahunya. Fariz berpaling melihat susuk tubuh yang sudah melabuhkan punggung di sebelahnya.
“Papa belum tidur?” Fariz bertanya.
Ismail menghirup udara malam lalu melepaskan perlahan. Sedari tadi dia melihat Fariz di situ, melayani fikirannya sendiri. Mungkin ada perkara yang menyesakkan fikirannya.
“Buat apa malam-malam di luar?” Ismail bersuara.
“Saja,” Fariz meneguk lagi minumannya. “Tak boleh tidur.”
Ismail tersenyum mendengar jawapan itu. Memang begitulah sikap anak tunggalnya jika fikirannya terganggu. Namun, untuk kali ini dia dapat merasakan bebanan yang di pendamkan Fariz jauh lebih berat.
“Ada masalah?” Ismail terus ke punca mengapa dia berada di samping Fariz ketika itu. Fariz membisu.
“Pejabat, okey ke?” Fariz mengangguk untuk menjawap soalan itu. Melihatkan anggukan Fariz, Ismail turut mengangguk.
“Fariz ada masalah lain?” Ismail cuba untuk membantu. “Tentang Aiman?”
“Fariz risau,” akhirnya Fariz bersuara. “Fariz takut kalau Fariz tak mampu besarkan Aiman seorang diri. Fariz terlalu sibuk. Fariz tak nak Aiman terabai.”
Ismail menepuk-nepuk bahu bahu Fariz untuk menenangkan hatinya. Dia terdiam seketika untuk berfikir.
“Sara ada beritahu apa-apa pada Fariz?”
Faris sedikit terkejut mendengar soalan itu. Dia tahu mereka sangat berharap Maisara akan mengisi kesunyian dia dan Aiman. Tapi apa yang boleh dilakukan saat ini? Melainkan menunggu pintu hati Maisara terbuka untuk memaafkannya.
Ismail berpaling apabila mendengar hembusan kecil yang dilepaskan Fariz.
“Papa dan mama memang dah berkenan sangat dengan Sara. Aiman, apatah lagi. Maisara dah macam ibu kandung buat Aiman. Papa harap sangat Sara akan gantikan tempat arwah Su.” Ismail berkata dengan penuh pengharapan.
“Apa yang papa hairankan, kenapa Maisara seolah-olah tak sanggup tunaikan amanat arwah Su sedangkan sebelum ni mereka berdua rapat sekali. Dan, Maisara juga sangat sayangkan Aiman.” Ismail cuba menerangkan kemushkilannya.
Menurut kata Khalid, arwah Suhana dan Maisara sangat rapat. Suhana bagaikan ibu kedua kepada Maisara. Maisara sangat manja dengan Suhana berbanding dengan orang tuanya sendiri. Namun, perkahwinan Suhana dan Fariz bagaikan jurang yang memisahkan kedua beradik itu. Walaupun baik Suhana mahu pun Maisara tidak pernah menceritakan apa-apa, tetapi sebagai orang tua, Khalid dan Maimun dapat merasakan ada sesuatu yang disembunyikan mereka berdua.
“Firasat papa menyatakan, ada sesuatu antara mereka berdua yang disembunyikan. Mungkin juga ada kaitannya dengan Fariz. Papa lihat, Fariz dan Maisara seolah-olah mengenali antara satu sama lain. Sedangkan, selepas pernikahan dengan Fariz dan Suhana, Maisara terus berpindah ke Kangar.”
Kata-kata itu sudah cukup untuk membuatkan Fariz tersentak. Lidahnya menjadi kelu. Dia menelan air liurnya.
Apakah ini masanya untuk berterus-terang?
“Sebelum Fariz menikahi Suhana......” Ismail memandang jauh ke dalam anak mata Fariz. Dia cuba untuk membaca apa sebenarnya yang tersirat di hati muda itu.”.....apakah Fariz mengenali Maisara?”
Soalan itu benar-benar menjerut leher Fariz. Dia diam seketika cuba memikirkan sama ada dia perlu berterus terang atau membiarkan sahaja ianya menjadi rahsia.
Ismail di sebelahnya juga turut membisu untuk member ruang kepada Fariz. Dia tahu tiada gunanya kalau dia mendesak Fariz berterus terang. Dia percaya, lambat laun pasti diketahui juga.
“Sebenarnya.......” Akhirnya Fariz bersuara setelah agak lama membisu dan dia telah membuat keputusan untuk berterus terang dengan papanya. Adalah lebih baik begitu, mana tahu papa punya idea bagaimana mahu mendapatkan kemaafan Maisara.
“Fariz mencintai Maisara sebelum Suhana.”
Kenyataan yang baru sahaja keluar dari bibir Fariz membuatkan Ismail terpempam seketika. Namun akhirnya, dia terangguk-angguk, seolah-olah sudah memahami apa yang berlaku.
“Jadi, begitu ceritanya!” ujarnya. “Kenapa dan mengapa jadi begitu, biarlah ia menjadi rahsia Fariz. Cuma sekarang ni, papa nak Fariz berterus terang. Fariz setuju atau tidak dengan permintaan arwah Suhana?”
“Ya, papa,” Fariz mengangguk. “Fariz telah lama mengimpikan Maisara menjadi isteri Fariz. Fariz sayangkan Maisara!”
If that so, we have to do something!”

JAM sudah menginjak ke angka tiga pagi. Suasana yang sunyi dan sepi serta mendamaikan itu tidak mampu mendamaikan hati Fariz. Hatinya berkocak mengingati Maisara. Berpaling ke kanan, wajah Maisara muncul. Berpaling ke kiri, wajah itu juga yang menerjah.
Akhirnya, Fariz bangun lalu menuju ke koridor. Pintu luncur di tolak ke tepi. Angin sepoi-sepoi membelah tubuhnya yang sasa.
Suasana yang begitu indah sekali. Malam yang kelam ditemani cahaya bulan yang terang. Bintang-bintang bertaburan di langit. Alangkah indahnya jika malam ini dapat dikongsi bersama yang tersayang.
Senyuman di bibir Fariz tiba-tiba sahaja hilang. Kotak ingatannya mula menayangkan memori lalu. Suasana malam seperti ini memang indah, namun dalam suasana beginilah cintanya pada Maisara terkubur.
Walaupun keputusannya untuk mengambil Suhana sebagai isteri adalah sesuatu yang bertentangan dengan kehendaknya, namun dia tidak pernah menyesal membuat keputusan besar seperti itu. Apa yang dikesalkan hanya kerana dia perlu melukakan hati Maisara.
Cintanya pada Maisara tidak pernah terkubur sehingga hari ini. Tetapi Suhana dipilih atas dasar tanggungjawab yang tidak mungkin diketahui oleh sesiapa melainkan dia dan Suhana sendiri.
Malam sebelum dia menghantar rombongan untuk meminang Suhana, dia telah menghubungi Maisara.
“Waalaikumsalam.....” terdengar suara Maisara menjawap salamnya. Sungguh ceria suara itu kedengaran di telinganya.
Biasanya, setiap kali mereka berhubung di telefon, ada sahaja cerita-cerita lucu dan lawak jenaka yang disampaikan sehingga Maisara akan ketawa tidak berhenti. Tetapi malam itu berlainan sekali. Dia lebih banyak mendiamkan diri dan membiarkan Maisara menguasai komunikasi.
“Kenapa ni? Apa yang tak kena?” lembut suara Maisara bertanya kepadanya.
Actually...I ada perkara penting nak beritahu you!”
“Kenapa ni?” suara Maisara yang mulanya riang kedengaran resah.
I.....I harap apa yang akan I beritahu you nanti, takkan membuatkan you terluka! But...but.... I know it will hurt you. But I hope you can accept the fact!”
“What are you trying to tell me?!”
Intonasi suara Maisara sudah tidak ada lembutnya.
“I’m Sorry. I think our relationship will not last long!”
“You mean.....”
suara Maisara bergetar. Fariz tahu, tentu gadis itu sedang menahan sebak di dada. “It’s over, isn’t it?”
I’m sorry, Sara!”
“No...no....” Maisara sudah hilang punca namun dia cuba untuk bertenang. “Tell me, it’s just a joke.....right?”
“I’m sorry......I’m sorry.....”
Talian dimatikan. Entah berapa kali telefonnya berbunyi kembali. Namun tidak diendahkan. Tak henti-henti kata maaf lahir dari hatinya walaupun dia tahu Maisara tidak akan mendengarnya.

2 comments:

  1. salam,best cite ni,bila nak sambung lagi...harap maisara akan tunaikan amanat kakaknya.apa ye rahsia yg disembunyikan fariz
    nak le tahu juga...

    ReplyDelete
  2. kenalah ikuti citer ini selanjutnya.....he...he...

    ReplyDelete