Wednesday 2 June 2010

Hanya Dia 28

BAB 28


FARIZ memasukkan kunci dalam lubangnya. Lalu menolak daun pintu. Bagasi yang dibawa, diangkat satu persatu ke dalam. Tarti juga sedang sibuk menolong Fariz mengangkat bagasi ke dalam.
Maisara yang sedang mendukung Aiman, melirik mereka sebentar. Kemudian pandangannya jatuh semula pada kecantikan persekitaran Bon Ton Resort. Resort ini memang indah. Seperti berada di kawasan perkampungan Melayu. Terserlah keaslian Asia melalui lanskap dan kayu-kayu asli yang digunakan.
Pohon-pohon nyiur terdapat disepanjang resort itu sedang melambai ditiup sang bayu. Udara yang nyaman dan tenang. Setenang air kolam yang berdekatan dengan chalet yang diinapi mereka.
Maisara meletakkan Aiman di bawa. Berlari-lari Aiman dengan gelak tawa yang gembira.
Fariz tersenyum melihat Maisara dan Aiman yang sedang bergembira di halaman yang penuh kehijauan.
“Bapak!” tegur Tarti. “Anu.....biliknya cuma ada satu....Saya, tidurnya di mana?”
Fariz tersenyum. Memang sengaja dia memilih chalet yang hanya mempunyai satu bilik. Sekurang-kurangnya, Maisara tidak akan lari tidur bersama Tarti.
“Ya.....Tarti boleh tidur di ruang tamu. Boleh, kan?”
Tarti memerhatikan ruang tamu yang besar dan indah. Sofa yang lembut serta cahaya lampu yang malap dan dinding kayu yang di cat dengan warna ceria.
Kakinya pantas melangkah lalu duduk di salah satu sofa yang berkembar tiga. Dia menyapu-nyapu sofa itu sambil tersenyum.
“Ya....bisa aja Pak! Ini ruang tamunya juga hebat bangat! Besar! Cantik lagi. Enggak apa-apa kok! Tarti senang di sini aja!”
Fariz tersenyum. Memang dia cukup mengenali Tarti. Gadis yang baru berusia tujuh belas tahun itu, memang mudah dibawa berbincang. Tidak perlu menengking atau memaksa.
“Kamar mandinya, dihujung sana. Di sana, Tarti boleh salin pakaian,” ujar Fariz.
Tarti mengangguk. Kemudian dia bangun untuk masuk ke dalam kamar.
“Kamu nak pergi mana?” tanya Fariz.
“Saya mahu kemas barang Pak Fariz sama Ibu Sara!”
“Tak payah. Semua tu nanti, Sara akan kemaskan,” ujar Fariz.
Memang Tarti pembantu mereka. Tetapi bagi Fariz, tugas seorang isteri tidak perlu diserahkan sepenuhnya kepada pembantu. Biarpun hubungan dingin yang terjalin antara mereka, Maisara tetap perlu memainkan peranannya sebagai seorang isteri.
“Sekarang, kamu panggil Ibu Sara dan Aiman naik ke atas!”
“Baik, Pak!” Tarti menurut arahan lalu berlari anak ke kawasan halaman.
Fariz merebahkan badannya di sofa. Nafasnya ditarik panjang lalu dilepaskan perlahan. Badannya sudah mula terasa letih. Perjalanan dari Pantai Miami ke Kuala Kedah yang memakan masa hampir dua jam, dan kemudian menaiki Feri selama setengah jam lebih sudah cukup membuat separuh tenaganya hilang.
Apabila tiba di Langkawi, setelah mendapatkan penyewaan kereta, dia memandu hingga ke Bon Ton Resort. Memang hari sungguh memenatkan.

MAKAN malam pada malam itu, hanya di restoran di dalam resort. Malas rasanya untuk keluar ke tempat lain memandangkan masing-masing masih lagi keletihan.
Sebuah kedai pizza milik tempatan terdapat di luar resort berhampiran dengan jalan. Sebelumnya, Maisara ingin sangat makan pizza sate di kedai itu. Tetapi Fariz menolak. Lagipun, menurutnya, mereka masih boleh menikmati pizza itu di hari yang lain pula. Sedangkan, sejak dari Pantai Miami dia sudah mula teringat pizza sate yang lazat itu.
Maisara sudah menarik muncung panjang apabila keinginannya di tolak. Sehinggalah makan malam usai, dia masih membisu dan hanya melayan kerenah Aiman. Fariz pura-pura tidak mengerti. Bukan dia tidak biasa dengan sikap dingin Maisara.

MAISARA menepuk-menepuk Aiman sambil melagukan zikir-zikir untuk menidurkan anak kecil itu. setelah Aiman benar-benar terlena, Maisara mula hendak memejamkan mata. Namun, matanya kembali terbuka apabila dia menyedari bukan dia dan Aiman sahaj yang berada di dalam bilik itu.
Maisara melirik Fariz yang sedang asyik membaca buku. Dia pasti, Fariz tidak akan bertindak di luar dari kemahuannya.
Namun, di kamar yang indah disinari cahaya lampu kuning, dan dindingnya di warnai dengan warna merah serta kain kelambu dan alas tidur yang dihiasi dengan warna kuning dan oren, bisa membangkitkan rasa yang berlainan.
“Awak tak tidur lagi?” tanya Maisara.
“Awak tidurlah dulu! Saya masih belum mengantuk!” Tumpuan Fariz yang sedikit terganggu tadi beralih semula pada buku ditangannya.
Maisara menarik nafas lega. Dia mengangkat Aiman lalu meletakkan anak kecil itu tengah katil sebagai pemisah antara dia dan Fariz. Dia berbaring di hujung dinding.
Maisara memejam matanya rapat. Namun, dia masih belum mahu terlelap. Agak lama juga dia dalam keadaan begitu sehingga dia mendengar telefon Fariz berbunyi.
“Oh.....Yana! Ada apa?” kedengaran Fariz menjawap panggilannya.
Ilyana!!
Perasaan kurang senang pantas menerjah di hati Maisara.
Fariz bangun lalu berjalan menuju ke luar kamar. Dia tidak mahu perbualannya dengan Ilyana mengganggu tidur keluarganya.
Maisara pula semakin tidak senang apabila Fariz seakan cuba menjauhkan diri dan tidak mahu panggilannya di dengari. Maisara mengetap bibir menahan rasa tidak puas hati.
Tak guna!!
Dia marah pada Ilyana namun dalam masa yang sama, dia juga memarahi dirinya sendiri. Untuk apa perasaan sedemikian perlu hadir dalam dirinya. Sedangkan dia sedia tahu hubungan Ilyana dan Fariz.
Oh hati!! Kenapa terlalu degil!!

3 comments:

  1. sara...........sara...............
    jual mahal tapi hati sakit.........
    apapun, akak follow...............

    ReplyDelete
  2. ahaha.....Sara dah mula jeles....

    ReplyDelete