Monday 30 August 2010

Hanya Dia 37

BAB 37
ZACK berlari-lari anak cuba untuk menyaingi langkah Maisara. Bila sahaja dia beriringan dengan Maisara langkah Maisara pula terhenti. Dia agak kaget melihat Zack di sebelahnya.
“Ada apa Encik Zack?” tanya Maisara sambil matanya tak pernah alpa memandang sekeliling kerana khuatir dengan persekitarannya.
Zack yang memahami sikap Maisara yang suka liar memandang sekeliling ketika bersamanya tertawa kecil sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Kamu ni tak sudah-sudah takut dengan kata-kata orang ye.....” ujar Zack dengan nada sindiran.
Maisara mengerling lelaki itu. Encik Zack bisa berkata apa sahaja kerana bukan dia yang perlu menanggung segala tuduhan tentang mereka berdua.
“Ya......bukankah dalam agama juga ada menyatakan perkara-perkara yang yang boleh mendatangkan fitnah walaupun perkara itu hanyalah kecil, maka ianya perlu dielakkan.”
“Saya tahu....” Zack menyeluk kedua-dua tangannya ke dalam kocek seluar. “Tapi yang pasti, kita berada di tempat awam dan bukan secara bersembunyi.”
“Encik Zack ada sesuatu nak bercakap dengan saya?” tanya Maisara langsung untuk mengubah topik mereka.
Zack memberi isyarat agar mereka meneruskan langkah. Mereka berjalan beriringan ke tempat letak kereta. Sebaik sahaja mereka menghampiri Swift biru Maisara, langkah mereka terhenti.
“Saya cuma nak ucapkan selamat pergi dan selamat kembali.”
Maisara tersenyum mendengar ucapan itu. Rasa kelakar mencuit hati namun dia hanya terus mengukir senyuman. Dia hanya perlu menghadiri team building selama dua hari, itupun hanya di Pulau Pangkor. Tetapi Encik Zack sudah mengucapkan kata perpisahan seperti dia mahu pergi ke tempat yang jauh dan dalam jangka masa yang panjang.
“Terima kasih Encik Zack!”
Walau apa pun dia tetap berterima kasih dengan perhatian Encik Zack. Setelah memberi kata perpisahan, Maisara terus berlalu.
“Maisara!”
Langkah Maisara terhenti. Tangannya yang sudah mencapai pintu kereta di letakkan kembali lalu berpaling memandang Zack.
“Kalau tak keberatan, bawa pulang ole-ole untuk saya!”
Tanpa membalas kata-kata itu, Maisara membuka pintu kereta lalu meloloskan diri ke dalam. Swift biru dipandu laju meninggalkan Zack yang masih terpaku memandang swift yang semakin mengecil dan akhirnya hilang di balik selekoh.
Maisara......walaupun cuma untuk dua hari.....aku pasti akan merindui mu. Tatkala ini saja, melihat kau pergi rasa rindu sudah mula hadir di hatiku........

MAISARA memeluk dan mengucup pipi Aiman bertalu-talu. Terasa sukar benar untuk berpisah dengan Aiman. Aiman pula seperti tahu-tahu Maisara akan meninggalkannya. Tak henti-henti dia menangis sambil menarik-narik leher baju Maisara.
“Mama pergi sekejap je sayang ye...... Nanti mama balik, mama bawa hadiah untuk Aiman......” pujuk Maisara. Maisara tahu walaupun Aiman tidak bisa membalas setiap katanya, namun anak itu memahami pasti kata-katanya.
“Mari Aiman.......” Maimun mengambil Aiman dari pangkuan Maisara lalu membawanya ke dalam.
Maisara menyapu airmata yang menitis. Berat benar rasanya untuk meninggalkan Aiman.
“Mari Sara!”
Tangan Maisara di capai dan dia membawa Maisara ke pintu pagar. Swift biru Maisara sudah tersedia di situ.
“Betul awak tak nak saya hantarkan?” tanya Fariz.
Berat rasa hati membiarkan Maisara pergi sendirian. Tetapi kemahuan Maisara perlu dihargai.
Maisara menggelang. Dia sudah berjanji dengan Hanum untuk pergi bersama-sama dengan Hanum ke pejabat. Dari pejabat, bas untuk menghantar mereka ke Pulau Pangkor akan menunggu di sana.
“Tak. Biar saya pergi sendiri. Lagipun, saya nak ambil Hanum dulu,” beritahunya.
Fariz menghembus nafasnya. Sukar benar untuk memujuk Maisara. Jika itu keputusannya, Fariz merelakan. Asalkan dia tahu di mana dan dengan siapa Maisara berada.
“Baiklah kalau macam tu. Sampai sana nanti telefon saya, okey?”
Maisara melirik Fariz sebentar. Walaupun pada asalnya dia ingin menjawap dia tidak mahu namun akhirnya dia mengangguk juga. Tersenyum Fariz melihat anggukan itu.
Bagasi Maisara di angkat Fariz masuk ke dalam bonet. Setelah semuanya siap, dia menghampiri Maisara yang masih bersandar di pintu depan.
“Awak tolong tengok-tengokkan Aiman,” pesan Maisara.
“Awak janganlah risau. Dia takkan apa-apa. Semua orang ada untuk menjaga Aiman!”
Fariz merenung wajah di hadapannya. Walaupun dia tahu dia tidak berhak untuk merasa cemburu apatah lagi dengan Aiman namun adakalanya perasaan itu hadir juga apabila merasakan dia seperti tidak wujud dalam dunia Maisara melainkan Aiman.
“Kalau ada apa-apa awak telefon saya!”
Sebaik sahaja berkata begitu, Maisara menyalami Fariz lalu meloloskan diri di dalam kereta.
Fariz hanya memerhati Swift biru yang berlalu meninggalkannya.
Sara.......bilakah bisa aku hadir dalam hidupmu sekali lagi? Biarpun jauh kau pergi, aku di sini setia menanti......Menunggu kau datang padaku kembali.....

No comments:

Post a Comment