Friday 29 October 2010

Hanya Dia 42

FARIZ melirik Maisara di sebelahnya. Perjalanan yang sudah hampir separuh untuk tiba ke destinasi begitu sunyi dan sepi hingga tiada ruang untuk di mulakannya. Tali lehernya dilonggarkan lalu di buka. Tangan kemejanya di lipat hingga ke siku dan butang bajunya di buka sehingga menampakkan dada.

Suasana yang dingin di dalam kereta dengan air-conditioner yang sederhana di malam hari terasa panasnya untuk Fariz. Sedari tadi sepatah perkataan langsung tidak keluar dari bibir Maisara. Itu yang membuat harinya terasa panas di dalam suasana yang dingin ini.

“Pak Kassim, singgah di perhentian ya!” ujar Fariz seraya mengerling Maisara di sebelahnya yang hilang dalam dunianya sendiri.

“Kita turun makan ye?” ujar Fariz.

Maisara yang sedang membuang pandangannya di luar tingkap mengerling Fariz dengan ekor matanya sekejap.

“Saya tak lapar!” Maisara menolak dan kembali ke posisi seperti tadi.

Dia teringat kepada Hanum dan teman-teman yang lain. Tentu sekarang ni mereka juga masih dalam bas. Ralat dirasakan kerana tak dapat bersama-sama mereka. Walaupun dia beria-ia tidak mahu pulang bersama-sama Fariz dan mahu menyertai teman yang lain namun Hanum pula yang beria-ia memujuknya untuk pulang bersama Fariz.

“Awak marahkan saya?” Fariz cuba membuatkan Maisara meluahkan apa yang terpendam dalam hatinya.

Maisara ketawa menyindir. Rasa nak termuntah apabila Fariz bertanya begitu. Kemudian dia berpaling lalu membuang pandangannya di luar tingkap semula. Untuk apa soalan itu? Sepatutnya Fariz menyedari tindakannya telah melanggar perjanjian mereka.

“Saya dah ketepikan syarat awak!” Fariz menyambung dan cuba melihat reaksi Maisara tetapi isterinya masih tetap membatu begitu.

Fariz mengetap bibirnya. Dia tahu dan dia sedar apa yang telah dilakukannya. Dia juga sudah bersedia dengan kemarahan Maisara. Tetapi mengapa Maisara tidak mahu marah dan menengkingnya kerana membuka rahsia mereka. Sedangkan dia mahu Maisara memarahinya agar dia bisa menerangkan sebabnya. Tetapi Maisara hanya membisu dan membatu. Sikap Maisara yang sebegitu sering mendera perasaannya.

“Please.....Talk to me! I just want to know what is moving on your mind, in your heart.......so that I can explain to you!”

Maisara sudah memicit-micit kepalanya. Memang dia teramat marah pada Fariz di saat ini kerana itu dia hanya mendiamkan diri. Dia tidak mahu hilang kawalan dan bertelagah dengan Fariz di depan Pak Kassim. Walau pun ini masalah mereka berdua, mereka sepatutnya menghormati kehadiran Pak Kassim.

Pak Kassim yang sedang memandu sesekali mengerling mereka di belakang. Dia tahu Fariz dan Maisara sedari dahulu mempunyai masalah. Dia tidak mahu berada di tengah permasalahan mereka sekarang.

Pak Kassim memandang Board yang menunjukkan perhentian R&R Bukit Merah 200 km di hadapan. Dia memandu laju agar tiba di perhentian dengan cepat. Sebaik sahaja menghampiri, Pak Kassim memberi lampu kiri untuk masuk ke dalam kawasan perhentian.

Melihatkan mereka sudah tiba di perhentian, Fariz membuka pintu dan keluar dari perut kereta. Maisara masih membatu seperti tadi, cuma ekor matanya sahaja yang mengekori langkah Fariz.

Fariz yang sudah pun keluar berjalan ke sisi kereta lalu membuka pintu untuk Maisara. Maisara mengerling Fariz yang berdiri di sebelah kiri sambil memegang pintu. Fariz memberi isyarat agar Maisara turun bersamanya.

Maisara melirik Pak Kassim. Pak Kassim melarikan anak matanya. Tenyata Pak Kassim sedang memerhatikan mereka berdua. Maisara yang merasa segan dengan Pak Kassim segera turun dan menuruti langkah Fariz.

Maisara menanti di sudut meja dan Fariz yang tadinya menghilangkan diri sudah kembali dengan bungkusan kuih pau bersama dua gelas milo panas. Bungkusan pau diserahkan kepada Maisara.

“Inti apa?” tanya Maisara sambil tangannya sudah mengambil sebiji pau yang masih panas.

“Kaya. Seperti yang awak suka.” Fariz tersenyum.

Walaupun tiada ucapan terima kasih dari Maisara namun sudah terasa seperti dihargai apabila pau yang dibelinya mendapat perhatian.

“Makanlah! Masih panas lagi!”

Satu jelingan dilemparkan buat Fariz. Dia mengoyak pau berintikan kaya. Berkepul asal keluar. Dia menjamah dengan selera lalu menghirup sedikit milo panas.

Senyuman di bibir Fariz semakin melebar. Gembira dia melihat Maisara. Dahulu, sewaktu hubungan mereka masih terjalin, Maisara suka sekali membeli pau kaya yang masih panas. Setiap kali keluar bersama dan ditemani Suhana, itulah yang menjadi beliannya sekadar untuk kunyahan.

“Sekarang, kita dah jauh dari Pak Kassim. Saya mahu awak luahkan apa saja yang terbuku dalam hati awak!”

Maisara mengerling lagi. Raut wajah menyampah diukirkan. Fariz mengerti itu tetapi kelakar pula dirasakan melihat Maisara begitu hingga membuat dia ketawa kecil.

"What make it so funny?”

“Okey...okey...sorry.....” Fariz mematikan senyuman dan tawanya. “Just tell me....you make me feel guilty if you’re just sitting here without talking.”

“Tell you what? Tell you that I really mad at you! Tell you that you had break the pomise?!” Maisara mengeluh. “You suppose to know better!”

“Why don’t you just ask me, why am I doing all this!”

“Why should I?” Maisara merenung Fariz tajam.

Fariz memicit-micit kepalanya. Sukarnya berdepan dengan Maisara tatkala ini. Apa sahaja yang dilakukannya salah dari pandangan Maisara.

“Let me give you a brief explaination!” ujar Fariz. “Saya buat semua ni sebab saya nak bersihkan nama awak. Walaupun saya jarang ke Nusmefa Emas, doesn’t mean I don’t know what is going on there!”

“Tak de kena mengena dengan awak! Awak tak perlu masuk campur!”

Maisara benci apabila Fariz suka melakukan tindakan sendiri tanpa berunding dahulu dengannya. Fariz tidak adil! Hidupnya adalah haknya. Fariz tak berhak membuat keputusan sendiri berkenaan apa-apa dengannya.

“You are my wife! You are my responsibility!”

“Stop talking about responsibility!” Maisara menutup kedua-dua telinganya. “Awak tak layak bercakap tentang tanggungjawab sedangkan awak tiada sikap itu!”

Fariz mengeluh panjang. Dia meraup wajahnya. Untuk seketika dia beristighfar di dalam hati. Dia tahu Maisara tidak bermaksud untuk berkata demikian. Maisara hanya tenggelam dengan api kemarahan dan dendam.

2 comments:

  1. kedua2 cerita mempunyai persamaan ya!

    ReplyDelete
  2. ala...nape pndek sngt..nk lagi~~~

    ReplyDelete