Tuesday 4 January 2011

Hanya Dia 46

BAB 46


MELIHAT kelibat Fariz di muka pintu yang baru pulang dari pejabat membuatkan Maisara melirik jam yang tergantung di dinding. Jarum pendek menunjukkan hampir ke angka sepuluh dan jarum panjang tepat di angka sembilan.

Maisara mengucup dahi Aiman yang sudah terlena lalu dengan perlahan bergerak menghampiri Fariz.

“Lambat awak balik hari ni!”

Fariz berpaling apabila ditegur begitu. Dia mengerling Maisara sebentar.

“Ah.....waalaikumsalam....” Fariz menyindir.

Maisara yang menyedari sindiran itu hanya menjeling.

“Jumpa Ilyana lagi ke hari ni?” tanya Maisara berbasi-basi.

Fariz hanya tersenyum mendengar nama Ilyana diungkit lagi. Dia membiarkan soalan itu berlalu begitu. Briefcase, kot dan tali lehernya diserahkan kepada Maisara. Maisara menyambut seperti biasa.

“Awak nak makan tak?” tanya Maisara.

Fariz melabuhkan punggungnya di sofa melepaskan keletihan. Matanya dipejam sebentar sambil tangan kanannya mengurut-urut dahinya.

Maisara menghembus nafas geram apabila Fariz tidak memperdulikan soalannya. Lalu dia menghampiri lelaki itu dan berdiri di depannya. Fariz masih lagi memejam matanya rapat.

“Awak mesti dah makan kat luar dengan kekasih awak tu, kan?!” Maisara terus menyerkap jarang. “Boleh tak kalau awak nak keluar makan beritahu saya dulu. Tak delah penat saya panaskan lauk untuk awak!”

Fariz membuka matanya lalu berdiri dan bertentang mata dengan Maisara. Maisara mengalihkan pandangannya ke sudut yang lain.

“Boleh tak awak jangan melulu buat tuduhan. Saya ada meetinglah tadi. Kalau tak percaya awak boleh tanya dengan papa. Papa pun ada juga.” Fariz menggelengkan kepalanya.

Maisara terdiam seketika. Dia mengerling Fariz yang kembali duduk di sofa.

“Habis tu sekarang ni awak nak makan ke tak?” tanya Maisara. Fariz kembali membuka matanya.

“Awak dah hidang?”

Maisara mengangguk. Fariz berdiri lalu berjalan ke meja makan. Maisara membuka tudung saji dan menyedokkan nasi dan lauk ke dalam pinggan Fariz. Lalu dia menyuakan air basuh tangan untuk Fariz.

“Terima kasih...” Dengan bacaan Bismillah, Fariz menjamah hidangannya.

“Awak tak makan sekali?” jemput Fariz sambil matanya mengerling ke sudut rumah. “Mana umi dan abah? Dah masuk tidur?” tanya Fariz lagi.

“Hmm.....esok pagi-pagi diorang nak pergi Melaka. Abah ada seminar di sana. Bawa umi bercuti sekali.” Beritahu Maisara. “Selama diorang di sana, Aiman saya hantar pada mama. Esok sebelum ke ofis saya hantar Aiman dulu.”

“Awak dah tanya mama? Dia setuju?” Fariz terangguk-angguk sambil mulutnya mengunyah makanan.

“Ya.....kalau tak tanya takkan saya pandai-pandai nak hantar Aiman pada mama.” Kerling Maisara.

Fariz menjungkitkan keningnya lalu pandangannya jatuh semula pada pinggan di hadapannya.

Maisara menggenggam kedua-dua tangannya. Sesekali matanya melirik Fariz di depan. Sebenarnya, dia mahu bercakap sesuatu dengan Fariz. Tetapi dia tidak pasti adakah ini masa yang sesuai sedangkan dia melihat Fariz kelihatan penat setelah pulang tadi.

“Awak ada apa-apa ke nak beritahu saya?” tanya Fariz dengan tiba-tiba.

Pandangan Maisara jatuh pada Fariz sebentar. Dia diam seketika seperti sedang berfikir.

“Tak.....tak de....” Maisara menggeleng kemudiannya.

Dah lama sebenarnya dia mahu bertanya tentang persoalan yang sering bermain di fikirannya sejak pulang dari rumah mama dahulu. Barang-barang Suhana yang tiada dalam simpanan Fariz di rumah keluarga Fariz mengundang persoalan di hatinya.

Memang benar dahulu Fariz dan Suhana juga tinggal di sini, di Pantai Miami bersama-sama umi dan abah. Tapi tak mungkinlah tiada satu pun barang atau baju-baju milik Suhana tersimpan di Tanjung Bungah. Jika benar tiada, baju kurung sutera ungu yang pernah dipakainya dahulu ketika bermalam di sana milik siapa? Baju itu juga tidak diterima apabila dia mengembalikan semula. Fariz mahu dia menyimpan baju itu. Tak mungkin Fariz membuang langsung kenangan arwah Suhana!

“Kalau ada apa-apa lebih baik beritahu saya. Jangan simpan dalam hati. Tak elok untuk kesihatan!” Fariz bersuara tanpa memandang Maisara.

Masiara hanya mencebikkan wajahnya.

Cakap macam bagus je!!!

Usai Fariz menyudahkan hidangan yang disediakan, Maisara mengangkat dan membersihkan meja makan sehingga kemas. Fariz pula sudah membawa diri ke ruang hadapan.

Fariz melirik kelibat Maisara yang baru keluar dari dapur dan sudah berjalan untuk ke kamar bayi di tingkat bawah. Mungkin Maisara sudah mahu naik ke atas dan membawa Aiman sekali.

“Sara!” Fariz memanggilnya dan menghalang dari Maisara dari mengangkat Aiman. “Nanti dulu! Saya ada hal nak cakap dengan awak!”

Maisara yang sudah pun tertunduk untuk mengangkat Aiman kembali menegakkan tubuhnya lalu mengikut langkah Fariz ke ruang hadapan. Dia melabuhkan tubuhnya bertentang dengan lelaki itu.

“Ada apa?” Pandangannya jatuh terus kepada lelaki itu.

Fariz menarik nafasnya lalu menghembus perlahan. Dia masih berkira-kira untuk memberitahu Maisara tentang hal itu. Tetapi dia yakin apa yang berlaku pasti ada kaitan dengan Maisara.

“Zack.....” Nama itu meniti di bibir Fariz.

Dahi Maisara sudah berkerut. Dia menunggu kata-kata selanjutnya. Fariz memandang wajah di depannya.

“Pagi tadi saya terima berita dari Mr. Lim. Zack hantar notis dua puluh empat jam ke bahagian pengurusan kakitangan di Nusmefa Emas. Pihak pentadbiran di Infera Emas sudah dimaklumkan.”

“What?” Maisara terpinga-pinga sebentar.

Patutlah dah dua hari Encik Zack tak masuk kerja. Kata Sofea Encik Zack mengambil cuti kecemasan pada hari sebelumnya. Dan hari ini juga dia tidak masuk kerja seperti biasa. Rata-rata para pekerja tertanya kerana banyak dokumen-dokumen yang perlu diserahkan untuk disemak Encik Zack.

“Pagi ni saya pergi site. Pihak lembaga mahukan laporan lengkap tentang status projek yang sedang kita bangunkan di persisiran pantai. Memang arkitek kita dari Altena Emas dah buat laporan yang lengkap tentang projek tu. Tapi saya perlu pastikan dan sahkan laporan tu!”

Maisara tahu dan akui, Fariz sentiasa mahu memastikan setiap laporan dengan sendiri. Dia memang sangat peka tentang perkara-perkara ni. Kebanyakan arkitek di Altena Emas sudah sedia maklum dengan ketegasannya.

Projek yang dipegang Altera Emas kali ini merupakan salah satu projek yang besar. Jarang sekali Infera Emas memberi keutamaan kepada anak syarikat untuk menyelenggara projek sebegini. Pasti ada sebabnya Infera Emas menyerahkan projek ini untuk diuruskan Altena Emas.

“Awak nampak yakin dengan diorang sampai sanggup serahkan projek tu pada Altena Emas,” Maisara menyuarakan kegusarannya.

Fariz tersenyum. Maisara pernah mengatakan dia kurang berminat untuk mengambil tahu kerja-kerja Fariz. Tetapi tenyata Maisara dalam diam tetap memberi perhatian.

“Bukan saya serahkan sepenuhnya. Saya cuma biarkan diorang urus, tapi saya tak pernah lepas pandang tentang projek ni. Baik projek besar, hingga ke projek yang kecil saya tak pernah lepas pandang!”

Maisara menjungkitkan keningnya. Memang satu kenyataan yang pasti kesahihannya. Fariz memang tak pernah lepas pandang dalam apa jua perkara. Kalau kakitangan di anak syarikat sahaja dia tahu dan kenal, tak mungkin projek-projek yang diterima dibiarkan tanpa pengawasan.

“Kadang-kadang saya rasa awak ni seperti tak percaya pada pekerja sendiri, kan? Sebab tulah semuanya kalau boleh awak nak uruskan sendiri. Kalau awak jatuh sakit macam mana?”

Fariz hanya tersenyum. Kalau bercakap dengan Maisara memang begitu. Jika beri perhatian pada kerja, katanya tak percaya pada pekerja bawahan. Jika lepas tangan, tetap salah juga padanya sebab tak melaksanakan kerja dengan sempurna. Apa-apa sahaja Maisara ni! Kadang-kadang dia sendiri tak pasti apa yang dimahukan Maisara. Bila kata begini dia bilang begitu. Kalau bilang begitu, begini pula dikatakannya.

“Awak takut saya jatuh sakit?” usik Fariz sambil melirik padanya. “Sayang juga awak kat saya ye....”

Maisara mengeling. Menyampah dengan usikan itu. Fariz hanya tersenyum.

“Sebenarnya, bukan tu yang saya nak ceritakan pada awak...” ujar Fariz kemudiannya setelah menyedari topik mereka telah jauh menyimpang.

“Apa yang saya nak beritahu, lepas balik dari site tadi, Mr. Lim datang jumpa saya dan beritahu hal tu. Awak rasa, kenapa tiba-tiba Zack berhenti kerja?”

Maisara menjungkitkan bahunya. Mana mungkin dia tahu kenapa. Tapi mungkin juga kerana Encik Zack dah tahu hubungan dia dengan Encik Fariz. Mungkin dia kecewa dan kerana itu dia meletakkan jawatan.

Tetapi di sebelah pihaknya pula menyangkal. Takkan kerana dia Encik Zack sanggup membuat keputusan begitu. Memang dia tahu isyarat-isyarat hati yang sering diberikan Encik Zack padanya. Tetapi mereka berdua masih belum punya hubungan yang mesra untuk lelaki itu kecewa dan membawa diri sebegitu.

“Apa yang saya tahu, dia akan beralih ke Warisan Syed!” ujar Fariz.

Maisara menganggukkan kepalanya. Mujurlah bukan kerana dia Encik Zack mengundur diri. Jika tidak, sedikit sebanyak dia juga akan merasa bersalah.

“Tapi, saya rasa ada sebab lain...” Fariz bersuara semula.

“Sebab?” Mata mereka bertentang.

“Look.....” Fariz mendekatkan dirinya dengan Maisara. “He’s fall in love with you!”

“So.....” Maisara sudah mula merasa tidak selesa.

“Walaupun awak tak de apa-apa hubungan dengan dia. Tapi saya tak suka jika ada lelaki lain yang jatuh cinta pada awak!”

“Tolonglah......perasaan bukan boleh dipaksa. Lagipun dia tak pernah tahu awak tu suami saya.” Maisara memandang Fariz tajam. “Atau..... awak ada kata sesuatu pada dia?” Timbul perkara yang bukan-bukan dibenak Maisara.

Fariz menggelengkan kepalanya. Dia tak percaya Maisara bisa mencurigainya.

“Saya sebenarnya tak peduli apa pandangan awak pada saya...” Tangan Maisara dicapai dan digenggam. Jari-jemari Maisara diramas perlahan.

“Cinta saya pada awak tak pernah berubah dari dulu sampai sekarang. Setiap hari saya hanya mahukan awak dalam hidup saya!”

Fariz menunduk untuk mencium jari-jemari halus itu. Namun belum sempat bibirnya mencecah jemari Maisara, pantas Maiara menarik tangannya.

“Awak....tolong....jangan buat saya keliru!” Maisara bangun dan berlalu pergi meninggalkan Fariz sendiri.

Jika cinta aku tak pernah hilang dalam hidupmu......siapa Suhana dihatimu......siapa Ilyana di hatimu...


3 comments:

  1. tq PSB...kalo boley nk lagi..
    pnjng2...:)

    ReplyDelete
  2. ;] yup pnjg2 n selalu

    ReplyDelete
  3. akhirnya ada smbungan dah lama saya tunggu tapa xpa janji ada n3 baru ya thks....

    ReplyDelete