Wednesday 9 February 2011

Hanya DIa 49

BAB 49


MAISARA melajukan langkahnya. Dia melirik jam di tangan. Pasti Fariz sedang menunggunya. Menyesal dia kerana terlupa untuk membeli barang-barang keperluan Aiman kelmarin. Jika tidak, sudah pasti dia tidak perlu menyusahkan Fariz seperti ini.

Balik sahaja dari pejabat petang tadi, baru dia teringat dia perlu membeli barang keperluan untuk Aiman. Lepas solat Maghrib, dia mahu membawa Aiman keluar ke supermarket bersamanya. Tetapi umi membantah. Umi memang tidak suka dia membawa Aiman keluar malam-malam. Umi takut ada ‘benda’ yang mengganggu nanti.

Fariz pula menegahnya untuk keluar bersendiri. Kebetulan Fariz perlu keluar berjumpa dengan temannya berdekatan dengan supermarket. Kerana itulah dia ke sini bersama Fariz. Selepas Fariz menurunkannya di depan supermarket, Fariz terus pergi. Katanya lepas satu jam dia akan kembali semula dan menunggu Maisara di tempat letak kereta.

Maisara melirik lagi jam di pergelangan tangannya. Sudah satu jam lebih, pasti Fariz sudah lama menunggu.

Dalam tergesa-gesa tanpa sengaja Maisara terlanggar bahu seseorang. Dia berhenti berjalan dan berpaling untuk memohon maaf. Tetapi dia terus terkelu di situ apabila mendapati orang yang dilanggarnya adalah Encik Zack.

Zack juga terpaku dan memandang terus wajah Maisara tanpa kata-kata. Agak lama mereka berpandangan sebegitu sehinggalah mereka terganggu dengan pengumuman DJ di supermarket itu yang meminta salah seorang pengujung mengalihkan keretanya.

Maisara mengukir senyuman untuk Zack. Kemudian dia berpaling untuk pergi.

“Tunggu! Maisara!!” panggil Zack. Zack menghampiri Maisara yang sudah menghentikan langkahnya.

“Awak apa khabar?” tanya Zack.

“Saya okey!” Maisara tersenyum lagi. “Saya pergi dulu, Encik Zack!”

“Awak tak nak tanya kenapa saya tinggalkan Nusmefa Emas?”

Langkah Maisara terhenti dengan pertanyaan itu. Dia memandang wajah Zack seketika.

“Ada apa-apa yang perlu saya tahu Encik Zack?” tanya Maisara.

Zack ketawa kecil. Maisara masih formal dengannya seperti selalu. Lupakah wanita ini yang mereka bukan sepejabat lagi?

“Saya bukan bos awak lagi, Sara!” ujarnya. Maisara tersenyum.

“Saya dah biasa.”

“Sebenarnya saya tak sangka awak sanggup menipu saya......” ujar Zack berterus terang dengan rasa kecewa yang masih belum bersisa. “Waktu saya tanya hubungan awak dengan Fariz, awak cuma beritahu saya yang dia abang ipar awak. Kenapa awak tak berterus terang je?”

Wajah Zack yang benar-benar kelihatan memerlukan penjelasan itu dipandang seketika lalu menghembuskan nafas perlahan.

“Saya tak berbohong pada Encik Zack,” ujar Maisara. “Waktu tu, hubungan saya dan Fariz hanya setakat itu.”

Zack terdiam seketika. Maknanya, sebelum hari itu, Maisara masih belum berkahwin dengan Fariz. Jadi benarlah seperti kata Ilyana.

Maisara memandang wajah itu yang seakan masih berfikir. Dia tahu ada perkara yang Encik Zack mahu katakan padanya. Tetapi lelaki itu masih diam membisu.

“Ada apa-apa yang Encik Zack nak beritahu saya?” tanya Maisara dengan ragu-ragu.

Zack mengangkat wajahnya dan memandang Maisara.

“Suhana......” Nama wanita itu meniti dibibirnya.

Ada riak persoalan yang terukir di wajah Maisara mendengarkan nama itu disebut Zack. Kenalkah lelaki ini dengan arwah kakaknya?

“Apa......Suhana kakak awak?” tanya Zack lalu menunjukkan foto Suhana yang masih dalam simpanannya kepada Maisara. Maisara mencapai lalu mengangguk melihat foto itu.

“Encik Zack kenal dengan arwah kakak saya?” Maisara mula merasa teruja. Zack menganggukkan kepalanya. Ada garis-garis kasayuan terukir di wajah lelaki itu.

“Saya simpati untuk keluarga awak,” ujar Zack tanpa menjawab soalan Maisara. “Maaf, saya baru tahu Suhana dah meninggal dunia.”

Maisara mengganggukkan kepalanya. Tak sangka Encik Zack merupakan teman arwah Kak Su.

“Jadi......awak berkahwin dengan Fariz kerana Aiman?” tanya Zack lagi.

Soalan itu membuatkan kepala Maisara dan terangkat. Matanya tajam memandang wajah lelaki di depannya.

“Siapa yang beritahu Encik Zack semua ni?” Maisara kurang senang dengan pertanyaan itu. Baginya itu adalah hal peribadi yang tidak pernah mahu dikongsi dengan sesiapa jua.

“Sara!” Satu suara dari belakang mengejutkan mereka berdua.

Kelihatan langkah Fariz semakin menghampiri. Zack sudah kelihatan tidak menyenangi kehadiran Fariz di situ.

“Hai.....” Fariz menegur Zack. Zack hanya menganggukkan kepalanya.

“Kalau tak keberatan, saya nak bawa ‘isteri’ saya pulang,” Sengaja Fariz menekan perkataan isteri ketika berbicara. Zack hanya tersenyum sinis. Dia seperti tahu Fariz seolah-olah mahu memberitahunya bahawa Maisara adalah kepunyaannya.

Maisara hanya menganggukkan kepala tanda perpisahan buat Zack. Lalu dia beriringan mengatur langkah bersama Fariz.

“Nanti dulu Encik Fariz!” Zack tiba-tiba menghalang lalu menghampiri pasangan itu semula.

Sampai sahaja di depan Fariz, mereka bertentangan mata. Bagai ada perasaan dendam antara satu sama lain. Maisara sudah tidak enak melihat kelakuan keduanya.

Bagi Zack, Fariz adalah dalang punca perpisahan dia dengan Suhana. Walaupun dia masih belum pasti tentang itu, tetapi dia yakin Fariz adalah lelaki yang bertanggungjawab menghancurkan hidup Suhana.

Bagi Fariz pula, Zack adalah lelaki durjana yang tidak bertanggungjawab atas perbuatannya sendiri. Memang pada mulanya dia seakan tidak percaya dengan berita yang disampaikan Ilyana bahawa lelaki itu adalah kekasih Suhana. Tetapi apabila Ilyana menunjukkan foto Suhana bersama Zack, baru dia mempercayainya.

“Hey!!!!Kenapa ni??!!!” Suara Maisara itu mematikan renungan tajam mereka berdua.

“Sara....saya nak awak tunggu saya di kereta. Ada hal yang saya perlu selesaikan!” ujar Fariz dengan renungan matanya masih belum lepas memandang Zack.

“Baguslah....kita berdua memang ada urusan yang perlu diselesaikan!” jawab Zack pula.

Hati Maisara sudah tidak enak. Dia tidak akan pergi dari situ jika tidak bersama-sama dengan Fariz. Dia takut jika terjadi sesuatu apabila dia pergi sendiri.

“Tak.......saya akan tunggu di sini!” tekadnya.

“Ini hal orang lelaki. Awak tak boleh masuk campur!” Fariz memandang Maisara meminta pengertian. Dia tidak mahu jika Maisara masih di sini, isterinya itu bakal tahu rahsia yang selama ini cuba disimpan.

“Kenapa? Kau takut dia tahu hal yang sebenar?” Zack bersuara tiba-tiba.

Maisara beralih memandang Zack. Apa sebenarnya?

“Kenapa ni? Apa yang sebenarnya dah berlaku?” Berkerut dahinya memandang kedua-dua lelaki yang sedang berdiri di antaranya.

“Apa maksud kau?” Fariz semakin tidak berpuas hati dengan omongan Zack yang seakan menunding jari padanya. “Sepatutnya kau yang tahu malu dengan perbuatan kau sehingga menghancurkan hidup seorang gadis yang tak berdosa!!”

“Kurang ajar!!” Zack hampir sahaja menghadiahkan penumbuk di muka Fariz tetapi di tahan Maisara.

“Apa ni??!!” Wajah Maisara sudah pucat. Dia kelihatan panik.Kenapa dengan mereka berdua. Adakah dia menjadi punca permusuhan mereka berdua?

Zack dan Fariz sama-sama terdiam dengan jeritan Maisara. Dengan rasa yang masih menggunung Zack berlalu pergi. Dia tidak mahu perkara itu diselesaikan di depan Maisara. Biar masa menentukan. Suatu hari nanti Maisara tetap akan tahu perkara sebenarnya.

4 comments:

  1. ;] alamak cpt2 cont

    ReplyDelete
  2. apakah aiman tu adalah anak zack dgn suhana ke?
    rasanya mcm btul je tekaan sy ni.

    ReplyDelete
  3. mmg betul pun cik anonymos. sbelum ni sy dah bilang mmg aiman tu bukan ank fariz. ank suhana ngan someone but not sure whether dia tu zack ke org ln jew. huh...
    cepat sambung ceta ni cik writer plz.

    ReplyDelete
  4. cepat cepat la setel pasal rahsia ni, dah x tahan dah saye baca,,
    sian kat fariz dan sara,,
    bior la diorg bahagia plk
    asyik derita je,,

    ReplyDelete