Friday 19 April 2013

Lucky Hana-episod 3







sambungan...





“Mak! Cantik tak baju Bella.”

Pandangan mata aku terus mati pada sehelai dress labuh berwarna krim yang sedang digayakan Nabila di depan mak.

“Cantik! Bella beli kat mana?” tanya mak.

Bella melirik pada aku. Macam aku kenal saja dress tu. Gulp! Apakah Bella membelinya secara online dari butik Lucky Hana? Aku pandang lagi dress krim itu. Sah! Itu memang design aku sendiri! Apakah Bella tahu sesuatu yang telah aku sorokkan?

Aku pura-pura tidak ambil pusing dengan perbualan mereka.

“Bella beli online,” ujar Bella.

“Cantik!” Mak mengambil dan meletakkan di tubuh Bella.

Itulah Bella! Hanya tahu bergaya dan menghabiskan wang. Mak pula, asyik menyokong sikap Bella. Sesekali, Bella perlu belajar untuk berjimat dan menghargai hasil titik peluh orang lain.

“Pelajaran entah ke mana, asyik menghabiskan duit je!” getus aku sendirian. Tapi aku tak sedar yang kata-kata ku itu di dengari mereka.

“Akak tu jeles!”

Terus aku melirik pada Bella. “Huh! Tak de makna akak nak jeles dengan kau!” Kalau aku nak, aku boleh design baju yang lebih cantik dari tu. Esklusif untuk aku je.

“Mak tahu tak, butik online tu namanya ‘Lucky Hana’.”

Aku pandang Bella, Bella pandang aku. Okey, ada yang tak kena. Bella memang dah tahu butik online itu kepunyaan aku.

“Lucky!” Mak menoleh.
“Eh, mana ada mak. Lucky kan sibuk dengan restoran. Mana ada masa nak buat design semua!” Belum pun sempat mak kata apa-apa aku dah berdalih dulu.

Berkerut dahi mak. “Mak cuma nak kau cari baju di situ. Kau tu kan sibuk, tak ada masa nak keluar pergi shopping. Shopping online pun dah okey!”

Fuh! Nasib baik mak tak syak apa-apa.

“Buat apa mak nak akak pakai baju macam Bella? Bella lainlah. Bella nak pergi kelas mestilah pakai baju yang kemas. Kadang-kadang, Bella ada parti dengan kawan-kawan. Akak ni, kerja dia, dari pagi sampai petang membawa ke malam asyik dengan ikan, sotong, udang. Eeii,” Bella menggoyangkan badannya seakan geli dengan pekerjaan aku.

“Kau jangan kurang ajar sangat dengan akak Bella!” Bella kalau depan mak memang suka sangat melawan cakap aku. Tambah-tambah lagi kalau depan Pakcik Naza. Lagi menjadi perangai dia.

Bella menjeling dan menjuihkan bibirnya.

“Sudahlah! Kau orang dua beradik ni asyik nak bergaduh je. Kau pun Lucky, beralahlah sikit dengan adik kau ni! Dia ni budak lagi. Yang kau dah besar panjang tu, tak reti nak bertolak ansur?”

“Budak apanya mak? Bella tu dah dah nak masuk dua puluh, tahun ni. Kalau kahwin, dah ada anak pun! Mak janganlah manjakan dia sangat. Rosak budak ni nanti.”

“Akak jangan ingat Bella takut dengan akak! Bella tahulah apa yang akak buat.” Bella dah mula mengugut.

“Eh, apa ni?” Mak pandang Bella.

“Mak!” Bella sudah menarik baju mak. Mungkin dia geram sebab mak masih belum dapat menangkap maksudnya yang butik online Lucky Hana itu adalah kepunyaan aku.

“Bella!” Aku menjerit nama Bella. Sekalian dengan itu, pandangan tajam aku lemparkan untuknya. Jangan beritahu mak! Itulah maksud pandangan aku. Bella pula, buat tak layan. Matilah kau kalau mak tahu!

“Kenapa Lucky?” Mak pandang aku pula. “Jangan-jangan, Lucky Hana tu kau yang punya tak?”

“Tak mak!”

“Betul mak! Memang butik online tu akak yang punya! Bella dah pergi tengok. Kedai operasi Lucky Hana terletak di kedai lama milik Hana Zarra!” Bella pandang aku. “Lagipun, siapa lagi yang ada nama pelik macam akak ni? Lucky Hana!” Bella menyindir namaku.

“Kau ni memang melampaulah Bella!” Aku sudah mahu menarik lengan Bella. Budak ni memang nak kena makan penampar ni!

“Hana!” Mak terus menjadi penghalang. “Kalau kau yang salah, jangan jadikan adik kau sebagai mangsa. Selama ni kau bohong mak!”

“Tak mak! Lucky....”

“Apa yang tak? Kau nak bohong mak lagi?”

“Mak, tolonglah faham.” Aku dah rasa ada airmata yang bertakung. Sungguh, perkara yang paling aku tak suka dalam dunia ni adalah menghancurkan perasaan mak walaupun setiap hari perasaan aku hancur dengan sikap mak yang berat sebelah pada aku.

“Engkau memang dah melampau!”

“Mak, kalau sekali pun butik Lucky Hana tu milik Lucky, Lucky tak pernah abaikan restoran Pakcik Naza. Semua kerja yang mak dan Pakcik Naza suruh Lucky buat, Lucky ikut. Salahkah kalau Lucky ada butik Lucky sendiri? Itu minat Lucky.”

“Bukan soal minat atau tidak. Yang penting, mak tak suka Lucky jadi pereka fesyen. Kau tengok!” Mak mengambil dress di tangan Bella. Yang ini buat mak tak suka!”

Aku pandang dress yang sudah direnyukkan mak, lalu dilemparkannya ke lantai.

“Mak! Bella beli dress tu mahal tau!” Bella sudah mengutip dress itu dengan muncung panjangnya.

Pandangan mata mak terus menikam mata ku. Aku tak faham! Sangat tak faham! Tadi, sebelum mak tahu dress itu adalah rekaan aku, bukan main mak puji. Bila dah tahu, mak terus lemparkan dress tu.

“Kau tak suka Bella pakai pakaian macam ni. Terbuka sana, terbuka sini! Tapi kau sendiri buat rekaan macam tu! Lepas tu, jual.”

Aku ternganga dengan alasan mak. Kalau Bella pakai pakaian macam tu, mak tak pernah marah. Jadi, kenapa mak nak tunding kesalahan itu pada aku?

“Jadi, semuanya salah Lucky?”

“Memang semua salah kau!” Muncul Pakcik Naza di situ.

Ya Allah.... Kenapalah di saat genting macam ni Pakcik Naza muncul di sini. Semua ini bala untuk aku!

“Pakcik jangan nasuk campur boleh tak?”

“Kenapa tak boleh? Ini isteri aku. Dan ini, anak aku!” Pakcik Naza menunding kepada mak dan Nabila.

“Dan ini rumah saya! Ini tanah saya! Kalau pakcik tak suka, pakcik boleh keluar dari rumah ni!” Kalau dia punya ego, aku juga ada!

“Hana!” Mak terus menampar aku.

Tergamam aku seketika. Seumur hidup aku, inilah kali pertama mak mengangkat tangan pada aku. Sebelum ini, sekali pun ketika kami berselisih faham, hanya mulut yang mengeluarkan kata.

“Mak,” perlahan aku memanggil nama mak. Aku dapat rasakan kolam mataku yang sudah mengeluarkan air mata. Aku memang tak menyangka yang mak akan menampar aku di depan mereka.

“Kalau kau asyik mengungkit hal ni, biar mak keluar dari sini!”

“Mak,” Aku menarik tangan mak. “Mak jangan tinggalkan Lucky.”

“Rumah ni rumah kau! Tanah ni tanah kau! Kau tinggallah di sini sorang-sorang! Mak tak ada hak atas harta kau!”

“Lucky tak pernah halau mak.”

“Kalau kau halau pakcik kau, samalah macam kau halau mak.”

“Mak, Lucky tak berniat begitu.”

“Sudahlah, biar kita pergi dari sini dari nak menumpang rumah dia!” Pakcik Naza menarik tangan mak dan Nabila.

“Jangan pergi mak! Tinggallah di sini. Lucky minta maaf.” Aku sudah tersedu-sedu di situ. Aku tak peduli langsung wajah sindiran Pakcik Naza dan Nabila.

“Aku dah tak boleh tinggal dengan kau! Aku tak boleh nak pandang muka kau!” Pakcik Naza terus menarik tangan mak.

“Janganlah pergi mak. Rumah ni rumah mak. Tanah ni pun harta mak!”

“Kalau kau nak mak kau tinggal di sini, kau yang patut pergi dari sini. Aku dah tak nak tengok muka kau.”

Terkesima aku dengan kata-kata Pakcik Naza. Terus aku memandang wajahnya. Kemudian, aku pandang wajah Bella. Bella memalingkan mukanya dari aku. Aku pandang  mak, mak sedikit pun tidak membela aku.

Kini aku mengerti, aku sedar di mana tempat aku. Mungkin, aku adalah anak yang memiliki kedudukan yang paling bawah dalam hati mak.

“Mak nak Lucky pergi dari sini?”

Mak diam. Kebisuan mak itu membuatkan aku semakin yakin dengan firasat aku.

“Baiklah. Mak, pakcik dan Bella tinggallah di sini. Biar Lucky keluar. Kalau Lucky sendirian di rumah besar ni pun, tak ada gunanya.” Aku pandang mak yang langsung tidak melihat aku. “Cuma, Lucky nak mak tahu. Mak adalah orang yang paling atas dalam hati Lucky. Lucky sanggup hilang semua perkara dalam dunia ni, tapi Lucky tak sanggup kehilangan mak. Lucky akan keluar dari rumah ni. Walaupun kita takkan tinggal sebumbung lagi. Tapi, sekurang-kurangnya Lucky tahu mak selamat di sini.”

“Baguslah macam tu!” ujar Pakcik Naza dengan megahnya. “Kau pergilah ambil semua kain baju kau. Aku nak bawa mak kau keluar. Bila kami balik, aku tak nak lihat muka kau dalam rumah ni lagi.” Pakcik Naza terus menarik tangan mak keluar. Diikuti dengan Bella di belakang.

Aku hanya mampu memandang mak yang kian dibawa pergi. Tidak! Ini bukan kali terakhir aku melihat mak. Aku tetap akan melihat mak walau hanya dari jauh!

------------------@@--------------

SEBAIK  sahaja aku mengemas semua barang-barangku, terus aku berjalan perlahan-lahan ke stesen bas. Aku dah maklumkan perkara yang terjadi kepada Lin. Lin mengajak aku tinggal bersama-samanya di rumah sewanya. Mujurlah ada Lin. Jika tidak, ke mana aku nak bawa diri ini?

Inilah hari yang paling menyedihkan buat aku. Aku tak pernah merasa sesedih ini. Sudah hilangkan rasa kasih sayang mak pada aku? Tiada langsungkah ingatan mak kepada arwah abah?

Dalam aku menangisi nasib ku sendiri, aku merasa kehadiran seseorang di situ dan melabuhkan punggung di sisi ku. Dekat sekali dengan ku. Aku mendongak memandang empunya diri.

“Ayen?” Apa dia buat di sini? Dah tiga aku tak melihat Ayen. Pernah aku mendengar Bella berkata kepada mak yang Ayen berada di Medan untuk seminggu atas urusan kerja. Jadi, kenapa lelaki itu ada di sini?

“Jom ikut saya!” ujarnya.

“Uh?” Apahal pulak si Ayen ni? Aku melihatnya atas bawah. Dah tu, segak dengan kot hitam bagai! Aku tak pernah lihat Ayen dalam pakaian sebegini.

“Jomlah ikut saya.”

“Pergi mana?”

“Awak akan tahu nanti.”

“Tak naklah!”

Ayen terus mencapai bagasi aku. “Jom!” dia terus berdiri.

“Apahal awak ni? Nak paksa-paksa orang pulak!” Geram aku!

Ayen mengeluh. Dia kembali duduk di sisi ku dan memeluk bagasi. “Saya tahu apa yang terjadi antara awak dengan keluarga awak.”

“Awak bukan sepatutnya berada di Medan?”

Ayen ketawa kecil. “Nantilah saya ceritakan pada awak tentang saya. Yang penting, awak kena ikut saya.”

“Saya nak pergi rumah Lin.”

“Saya akan hantar awak pergi rumah Lin. Yang penting sekarang, awak kena ikut saya.”

"Kenapa saya perlu ikut awak?"

"Awak akan tahu nanti! Saya nak bantu awak."

"Saya tak perlukan bantuan awak."

"Saya tahu. Tapi, semua yang berlaku ada sebabnya. awak perlu tahu."

"Apa maksud awak?"

"Ada perkara yang perlu awak tahu. Tujuan sebenar saya datang ke sini dan menyewa di sini adalah untuk mendekati awak. Saya telah diupah untuk mencari awak."

Aku diam. Boleh percayakah dengan Ayen?

“Awak janganlah takut. Saya tak berniat jahat dengan awak. Demi Allah!” Ayen mengangkat tangan seperti bersumpah.

“Hmmmm....baiklah.”

Aku terus mengikut Ayen. Tergamam aku seketika apabila melihat Ayen masuk ke dalam sebuah Honda Civic hitam. Aku tak pernah melihat Ayen dalam gaya seperti itu. Dia kelihatan sangat berkarisma sekali.

“Marilah,” Ayen menoleh kepada ku lalu membuka pintu belakang untukku. Aku mendekatinya dan masuk ke dalam kereta. Ayen duduk di sebelahku.

“Kenalkan, ini Pakcik Omar.”

Seorang lelaki yang separuh usianya yang sedang duduk di bahagian pemandu, menoleh padaku. Sebaik sahaja melemparkan senyuman perkenalan, dia meneruskan pemanduan. Tiba-tiba sahaja jantung aku bergetar hebat.

Siapa Ayen sebenarnya?

----------------@@--------------

AKU melangkah masuk ke dalam bangle besar itu. Kenapa Ayen bawa aku ke sini? Rumah siapa ini? Dan siapa pula Ayen yang sebenarnya?

“Jangan takut. Buat macam rumah sendiri.” Ayen berbisik di telingaku.

“Hana!” Aku terus mengalihkan pandanganku kepada suara yang menyebut namaku. Kelihatan seorang lelaki separuh usia sedang berjalan menuruni anak tangga. Siapa lelaki ini?

Lelaki itu terus berjalan dan berhenti di depanku.

“Hana!” Dia menyebut namaku lagi. Matanya berkaca-kaca seolah-olah sangat terharu melihat aku. Tanpa aku duga, dia terus memeluk aku.

Dengan pantas aku menolak tubuhnya.

“Maaf, pakcik ni siapa?”

Lelaki yang sudah mengalirkan airmata itu, menyapu matanya dengan tuala kecil.

“Maaf, saya tak bermaksud nak menolak pakcik. Tapi, pakcik ni siapa?”

Lelaki itu tersenyum pula kepada ku. “Ini pakcik kau. Pakcik ni, pakcik Hana.” Dia menunjukkan dirinya.

“Pakcik? Pakcik yang mana?”

Aku tak pernah tahu yang arwah abah ada saudara lagi. Mak? Setahu aku, mak juga tak punya saudara.

“Pakcik ni abang kepada mak Hana.”

“Abang mak? Tapi....”

“Panjang ceritanya. Pakcik akan ceritakan pada Hana.”



Bersambung....................



P/S: maaf ya. Mulanya saya bercadang untuk menjadikan N3 kali ini adalah N3 terakhir. Tapi, saya kesuntukan masa. In sha Allah, N3 seterusnya untuk Lucky Hana saya akan tamatkan cerita ini ya....


-----------------------@@-------------






No comments:

Post a Comment