Wednesday 16 December 2009

Takkan Pernah Hilang 7


TANPA pamitan dan tanpa suara, Maisara keluar dari perut BMW 7 series milik Fariz. Laju langkahnya menuju ke lif dan menekan punat naik di situ. Setelah beberapa minit menunggu, sebuah lif terbuka. Maisara dan beberapa pekerja yang turut menunggu, masuk ke dalam lif. Maisara menekan nombor dua belas.
            Tiba sahaja di tingat dua belas, Maisara berjalan menuju ke pejabat dan menghampiri mejanya. Kelihatan beberapa kakitangan di situ sedang berbual sementara menunggu waktu kerja bermula.
            “Selamat pagi Sara!” tiba-tiba sahaja terjegul kelibat Hanum di mejanya. Wajah masam Maisara dipandangnya. “Hai....moody nampak. Datang bulan ke?” guraunya.
            Belum sempat Maisara menjawap teguran Hanum dia diserkap jarang pulak oleh wanita itu yang memang terkenal dengan sikap ‘cakap lepasnya’. “Pandai jelah kau ni!” jeling Maisara.
            Walaupun Hanum memang seorang yang adakalanya kata-katanya pedas, namun dia senang bersahabat dengan Hanum. Sekurang-kurangnya, Hanum tidak seperti mereka yang lain. Di depan semuanya kata-katanya indah, namun dibelakang hanya perkara-perkara buruk yang sering menjadi tajuk utama.
            “Apa citer? Nampak macam tak happy je?” Hanum sudah melabuhkan punggungnya di depan Maisara.
            Maisara masih lagi membisu. Masih belum mahu menceritakan apa yang menyebabkan harinya menjadi suram.
            “Cantik kau hari ni! Baju baru?” Mata Hanum memerhatikan sutera ungu yang kelihatan cantik dan sesuai di tubuh Maisara.           
            Pantas Maisara mencebikkan wajah mendengar pujian Hanum pada penampilannya yang berbaju kurung sutera ungu. Baju itulah puncanya kenapa wajahnya muram. Bukan dia tidak sudi memakai pakaian Suhana, namun hatinya akan terhiris apabila melihat apa sahaja kepunyaan Suhana apatah lagi menggunakannya. Dia tahu, berdosa untuk merasa begitu apatah lagi kepada arwah kakaknya sendiri. Namun apa yang boleh dilakukan, itulah perasaan yang dirasakan.
            “Hai.....takkanlah baju tu yang jadi punca kau tarik muka masam sampai macam ni!” Hanum menyerkap jarang lagi.
            “Ni bukan baju aku! Ni baju arwah!” balas Maisara kemudiannya.
            “Jadi?”
            “Tak...cuma...” Maisara tergamam sebentar. Perlukah dia menceritakan semuanya hanya kerana sepasang kurung itu? Tidak! “Rasa tak selesalah. Macam tak kena dengan badan aku,” ujar Maisara.
            “Betul ke sebab baju?” Hanum mengangkat kening sebelah. Macam ada yang tak kena saja dengan Maisara. “Aku tengok baju tu sesuai dan terletak elok je kat badan kau.” Kalau dilihat, baju itu memang seakan diukur di badan Maisara sendiri.
            “Itu kata kau. Tapi aku yang pakai, aku tahulah selesa ke tak!” Maisara sudah mula meninggikan suara.
            Berkerut dahi Hanum mengenangkan sikap Maisara yang kelihatan tak seperti biasa. “Yelah! Yelah! Suka hati kaulah!” Hanum sudah berdiri untuk ke tempatnya. Malas pula nak ganggu Maisara yang tengah moody ni. Namun, tiba-tiba batang tubuhnya hanya kaku di situ. Matanya pula terancap pada suatu kelibat yang memukau pandangannya.
            Maisara memandang Hanum yang tiba-tiba membatu. Kelihatan seperti gadis itu sedang memandang ke saru arah dengan mulut yang sedikit ternganga. Maisara berpaling ke arah yang diperhatikan Hanum. Kini giliran Maisara pula yang ternganga.
            “Fariz! Apa yang dia buat kat sini?!”
            “Fariz?! Kau kenal ke?” Walaupun suara Maisara perlahan, namun boleh ditangkap oleh pendengaran Hanum.
            “Sara!” tiba-tiba sahaja Mila, setiausaha Mr. Lim menghampiri mereka berdua. Terus sahaja pandangan mereka beralih pula kepada Mila. “Korong berdua borak apa kat sini? Karang Mr. Lim perasan baru korang tahu!”           
            “Eh Mila! Siapa lelaki yang berjalan dengan Mr. Lim tadi?” tanya Hanum dengan keinginan yang mendalam. Teguran Mila sikit pun tidak diendahkannya.
            “Manalah aku tahu. Kawan dia agaknya. Kenapa?”
            “Handsome gila wei!!” Hanum bersuara teruja.
            “Sudah! Sudah! Bersurai! Pergi buat kerja! Karang Mr. Lim tanya tak terjawap aku!” Mila menjeling sebelum berpaling dan berlalu pergi.
            Hanum mencebikkan wajahnya. “”Berlagak betullah perempuan ni!” Hanum menjeling. “Okeylah Sara! Aku pergi dulu,” Hanum berlalu meninggalkan Maisara.
            Maisara hanya melambai pada Hanum. Kemudian, dia kembali meneruskan tugas-tugasnya. Mengasingkan jenis-jenis surat untuk disimpan di dalam fail. Maklumat-maklumat sulit yang perlu dimasukkan ke dalam sistem, diasingkan di tempat lain. Surat-surat yang perlu di simpan di bawa ke kabinet yang terletak di balik dinding mejanya. Satu-persatu dia menyimpan dengan cermat mengikut susunan.
            Pernah suatu ketika dahulu sebelum dia benar-benar mengenali cara Mr. Lim bekerja, teruk dia dimarahi apabila surat yang formatnya hampir sama disimpan dalam satu fail. Apabila dia meneliti semula baru dia menyedari salinan surat-surat tersebut dihantar kepada syarikat yang berlainan.
            Setelah itu baru dia tahu, dia perlu menyimpan setiap surat-surat dan dokumen-dokumen mengikut nombor rujukan yang telah diberi kepada setiap syarikat yang berkerjasama dengan mereka.
            Setelah selesai menyudahkan tugasnya di situ, Maisara melangkah semula ke tempatnya. Kini, dia perlu mengemaskini dan memasukkan maklumat-maklumat yang baru di terima ke dalam komputer.
            Belum sempat dia berbuat begitu, telefon di mejanya berbunyi.
            “Sara! Mr. Lim panggil!” kedengaran suara Mila memberi arahan lalu talian dimatikan.
            Tiba-tiba sahaja dada Maisara berdegup kencang. Kenapa Mr. Lim memanggilnya? Biasanya, bosnya itu jarang memanggil pekerjanya kecuali jika ada perkara yang penting. Adakah dia telah melakukan kesilapan?
            Dengan debaran di dada dia melangkah menuju ke kamar kerja Mr. Lim. Sebalik sahaja dia melintas di hadapan Mila dia mengangkat kepala sebagai isyarat bertanyakan kenapa Mr. Lim memanggilnya. Mila hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu.
            Maisara mengetuk pintu dan setelah mendapat keizinan untuk masuk Maisara menguak daun pintu dan melangkah ke dalam. Terkaku dia di situ apabila melihat Fariz masih lagi berada di situ bersama Mr. Lim.
            “Masuk Maisara!” Mr. Lim bersuara apabila melihat Maisara masih terkaku di depan pintu. Daun pintu di tutup rapat lalu dia menghampiri dan berdiri di hadapan Mr. Lim.
            “Have a sit, please!” pelawa Mr. Lim lagi. Maisara hanya menurut.
            “Sorry if I’m disturbing you. Saya ada perkara yang perlu dibincangkan.”
            Maisara hanya tunduk membisu. Getaran di dadanya semakin terasa apabila menyedari mata Fariz sedari tadi memandangnya.
            Mangkuk betullah mamat ni! Korek biji mata baru tau!!
            “Would you mind if I transfer you to another section?” Mr. Lim terus sahaja ke titik persoalannya.
            Ternganga Maisara dengan soalan itu. Apakah dia telah melakukan kesalahan sehingga Mr. Lim mahu menukarkannya ke bahagian lain? “Why? Have I done anything wrong? Kalau ada pun, besar sangat ke kesalahan yang saya dah lakukan?” Tika ini Maisara sudah melupakan Fariz yang berada di sebelahnya. Hanya yang dia tahu, dia perlu mendapatkan penjelasan yang sewajarnya.
            “No! No! It’s not like that!” Kelihatan Mr. Lim cuba menenangkan Maisara. Terkejut dia reaksi Maisara. “Actually, there are lacks of staff in financial section. If you don’t mind, I want you to help them.”
            Lega Maisara mendengarnya. “So, macam mana dengan kerja saya di sini?  Setahu saya department ni pun kekurangan staf. Kegusaran di hati Maisara mula berkurangan. Syukurlah dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.
            “Don’t worry about that. I’ll find another way to solve it. Financial section lebih memerlukan staf sekarang ni.” Wajah Mr. Lim kelihatan mengharap agar Maisara bersetuju dengan permintaannya. “But I’m not forcing you. It’s all up to you. I will give you time until tomorrow morning to think about it. Saya berharap sangat Maisara bersetuju untuk ke sana. Api itu tidak bermakna saya tak suka dengan kerja kamu. Semuanya tentang kepentingan Nusmefa Emas.

            “KENAPA?” tanya Hanum sebaik sahaja melihat kelibat Maisara yang baru keluar dari bilik Mr. Lim.
            Maisara melirik Hanum sebentar lalu melabuhkan punggung di kerusinya. Dia memandang Hanum dengan wajah yang sayu.
            “Ada apa Mr. Lim panggil kau?” Ada nada simpati dari pertanyaan itu. Mungkinkah Maisara telah dimarahi oleh Mr. Lim?
            “Dia nak tukarkan aku ke financial section.” Lemah benar suara Maisara ketika menuturkan kata-kata itu.
“Oo.....” Hanum terangguk-angguk sambil mengurut dagunya yang licin. “Tapi okey kot! Bukannya tukar branch. Financial sectionkan sebelah office kita je. Jadi, apa masalahnya?”
“Masalahnya, aku dah biasa di sini. Dah biasa dengan orang-orang di sini. Dah biasa dengan kerja di sini.” Maisara menarik nafas panjang.
“Tak salah rasanya bertukar angin. Kenal dengan kawan-kawan baru, belajar perkara baru!” pujuk Hanum.
“Entahlah......” Maisara menghembuskan nafas panjang. “Nantilah aku fikirkan.”
Hanum mengerutkan keningnya. Kurang mengerti dengan kata-kata yang baru keluar dari bibir Maisara. “Maksud kau, Mr. Lim bukan memaksalah?”
Maisara hanya menganggukkan kepalanya bagi menjawap pertanyaan itu. “Dia beri aku masa sehingga esok pagi untuk membuat keputusan.”
“Hek’eleh......Aku ingatkan kes terpaksa!” Bahu Maisara ditampar. Terjerit sedikit Maisara dengan tindakan Hanum yang tiba-tiba. “Kalau aku jadi kau, dah lama aku terima tawaran tu. Apatah lagi bila mengenangkan dah hampir lima tahun aku asyik buat kerja yang saaaama je!”
“Itu kalau engkau. Aku masih fresh di sini! Masih banyak lagi yang perlu aku belajar!” ujar Maisara.
Ya! Memang benar kata Maisara. Bukankah gadis itu masih baru di situ? Tapi kenapa Mr. Lim memilih dia untuk ke bahagian lain? Tentu dia ada jawapannya tersendiri. “Entahlah Sara! Pening aku dibuatnya. Mungkin kau special kot! Sebab tu dia pilih kau.”
“Special?” Hampir ketawa Maisara mendengar kesimpulan Hanum.
“Eh....tapi aku ada dengar. Financial section akan dapat bos baru,” beritahu Hanum dengan rasa teruja. “Agak-agak kau siapalah yang akan gantikan tempat Encik Zack tu?”
“Manalah aku tahu. Kalau nak tahu tanyalah bahagian HR!” Maisara sudah mencebikkan bibirnya.
Hanum tertawa kecil melihat tingkah Maisara. tentulah gadis itu takkan tahu. Apatah lagi, Maisara masih baru di situ.

2 comments:

  1. salam menarik citer nih.. sambungla lagi..
    lagi satu..tuan rumah taknak buat shoutbox ke..boleh tumpang jerit2 heheh!

    ReplyDelete
  2. shoutbox 2 cam ne?? tlg ajarkan.....x reti le.....

    ReplyDelete