Thursday 7 April 2011

Ada Juga Yang Tidak Boleh

Kalau mereka boleh aku pun boleh. Begitulah prinsip yang dipegang oleh seorang pemuda. Pantang di cabar dia akan menyahut semua cabaran yang dihadapkan kepadanya.

Satu hari dia hendak menyeberang sebatang sungai. Malangnya, tiada jambatan atau titi yang boleh digunakannya.

Dia berlegar-legar di tebing mencari ikhtiar untuk menyeberang. Tiba-tiba dilihatnya sebatang kayu kecil merintangi sungai itu dari tebing sebelah sini hingga ke seberang sana.

Bolehkah aku menyeberang sungai sana dengan kayu sekecil ini? Dia berfikir.

Tiba-tiba dia melihat sekumpulan semut sedang merayap di atas batang katu itu. Lantas dia mendapat idea. Jika berpuluh-puluh ekor semut itu boleh meniti di atas batang kayu itu, mengapa aku tidak boleh? Bukankah aku Cuma seorang? Kalau mereka boleh, aku pun boleh. Begitulah detik hatinya.

Tanpa berlengah lagi dia pun meniti di atas batang katu yang kecil itu. Debus! Dia jatuh ke dalam sungai.



Pengajaran:

Ukur baju di badan sendiri! Meneladani orang lain tidak salah, tetapi perlu diseimbangkan dengan mengenal diri sendiri terlebih dahulu. Ini akan mengelakkan diri kita dari bersikap sama ada terlalu yakin atau tidak percaya diri sendiri.

No comments:

Post a Comment