Friday 20 May 2011

Bingkisan An-Nur





Aku tak pernah merasa sebahagia ini dalam hidupku. Berdebar-dan penuh dengan degupan jantung yang aku sendiri pasti kadar denyutannya tidak sama dalam sesuatu situasi. Sesekali jam didinding akan ku perhatikan. Ada masanya terasa lambat dan ada masanya aku terasa cepat benar ianya berlalu. Agaknya beginilah perasaan setiap wanita yang akan bergelar isteri.

Telefon bimbitku berbunyi. Panggilan masuk dari Farihin. Aku menekan punat hijau.

“assalamualaikum….”

“waalaikumsalam….” Salamku bersambut seperti selalu.

“Lambat lagikah nak sampai?” aku bertanya.

Sememangnya rombongan lelaki yang telah dijadualkan tiba sejam jam lalu masih belum nampak bayangnya.

Belum sempat aku bertanya apa yang menyebabkan kelewatan mereka pantas telefon ditanganku beralih ke tangan mak.

“Assalamualaikum…..Farihin…” aku mendengar mak berbual seketika. Walaupun aku tak pasti apa yang dibalas Farihin namun kelihatannya seperti mereka menghadapi sedikit masalah. Seketika kemudian mak mematikan talian dan menyerahkan telefon semula padaku.

“Kejap lagi sampailah tu…” ujar mak. Aku hanya mengangguk.Dalam hati aku berdoa agar semuanya berjalan dengan lancar.

Tak sampai setengah jam sesudah itu, suasana menjadi kecoh. Rombongan lelaki telah pun tiba. Hati aku semakin berdebar. Senyuman di wajah aku semakin terukir indah. Akhirnya tiba juga kedatangan orang yang dinantikan.

Tiba-tiba dengan tidak semena-mena satu dentuman kuat kedengaran. Berakhirnya dentuman kuat itu suasana sepi untuk beberapa saat sebelum aku terdengar ada suara wanita menjerit dan kemudian timbullah kekecohan.

Hatiku berdegup kencang. Apa yang telah berlaku? Debaran di dadaku semakim kuat. Aku ingin melangkah ke tingkap namun di tahan Angah yang baru melangkah ke dalam kamar. Wajahnya pucat dan terlukis satu perasaan yang membuatkan jiwaku terhimpit.

“Apa yang berlaku Ngah?” Jiwaku semakin tak tenteram.

Aku dapat rasakan ada sesuatu yang telah berlaku. Kekecohan di luar masih lagi kedengaran. Aku ingin melangkah semula ke tingkap.

“Along jangan!” tegah Angah.

“Apa yang berlaku Angah?” aku bertanya. Walaupun aku sendiri tidak tahu apa yang sedang terjadi di luar namun entah kenapa airmata ini mengalir di pipi.

“Apa yang berlaku Angah?” Dalam sedu sedan aku bertanya lagi.

Ya Allah…..Apa yang sedang terjadi sebenarnya.???

Angah yang melihat airmataku lantas memelukku erat dan turut menangis bersama ku.

“Tabahlah Along. Tabahlah…..” Dia memelukku dengan lebih erat.

“Apa yang berlaku Angah?” Aku bertanya lagi walaupun gerak hatiku mengatakan sesuatu. Sesuatu yang aku rasakan walaupun aku belum pasti ianya berlaku.

Seketika kemudian aku terdengar suara ambulans berbunyi dan berhenti betul-betul di depan rumahku. Aku mahu melangkah ke tingkap lagi namun kali ini mak pula yang masuk dan menghalang. Aku lihat matanya bengkak dan merah. Ada sedu dari suaranya.

“Apa yang berlaku mak?” Entah berapa kali aku sudah bertanya soalan yang sama. Namun tiada seorang pun yang mahu menjawab soalan ku itu.

Seketika kemudian aku mendengar ambulans berlalu pergi. Suasana yang kecoh sebentar tadi sunyi sepi.

Mak datang dan memelukku bersama sedu sedannya. Aku yang masih belum mengetahui apa sebenarnya yang terjadi masih terus menangis dan mengangis untuk sesuatu yang tidak ku ketahui.

“Sabarlah nak……sabarlah…….Kita menyayangi Farihin tapi Allah lebih sayangkan dia,” ujar mak kemudiannya.

Tangisan ku terhenti. Aku melepaskan pelukan dan memandang mak dengan penuh persoalan. Matanya yang kesedihan yang tiada sinarnya membuatkan aku mengerti apa yang telah terjadi.

“Farihin…..Farihin ke yang kemalangan tadi?”

Mak mengangguk.

Tiada kata yang dapat ku lafazkan lagi. Hatiku hancur. Terasa bagai ada suatu beban yang tiba-tiba menghempap hatiku. Aku tak berupaya untuk menarik nafas ku. Hanya airmata yang tek henti-henti mengalir.

Ya Allah…..Kenapa Kau mengambilnya sebelum sempat aku menjadi miliknya? Kenapa Kau mengambilnya sebelum sempat aku mencurahkan kasih sayang ku padanya? Kenapa Kau mengambilnya sebelum sempat dia menjadi suamiku? Kenapa Ya Allah? Kenapa? Kenapa?



AKU berdiri sayu sambil menadah tangan mengaminkan talkin dan doa buat Farihin. Airmata masih belum kering di pipi. Setiap masa dan ketikanya ia mengalir tanpa henti.

Angin yang berlalu lembut, mendung awan yang mengiringi bagai turut menyampaikan kesedihan atas perpisahan ini.



Pertemuan kita di suatu hari menitikan ukhwah yang sejati

Bersyukur ku ke hadrat Illahi di atas pertemuan ini

Namun kini perpisahan yang terjadi dugaan yang menimpahi diri

Bersabarlah di atas suratan kan tetap pergi jua….

Kan ku utuskan salam ingatanku dalam doa kudus ku sepanjang waktu

Ya Allah bantulah hambaMu di atas perpisahan ini…



SEJAK ketiadaan Farihin hidupku menjadi sunyi. Hati ku kosong. Kosong dan tak bermaya. Hanya kenangan bersamanya yang terus menyinggah di layar ingatanku.

Aku tahu dan aku sedar mak, abah, angah dan adik risaukan aku. Sering mereka menasihatiku agar menerima pemergian Farihin dengan sabar. Tapi aku belum bisa menerima yang aku telah kehilangannya di saat kebahagiaan itu berada di hujung jariku.

Tangan ku hulur hampir menyentuhnya. Belum sempat jari bertaut aku kehilangan semuanya. Kebahagiaan yang aku dambakan selama ini bersamanya hilang sekelip mata. Hidupku tidak bermakna. Kosong….

Setiap saat, setiap detik yang berlalu dalam ingatan ku hanyalah Farihin. Ada masanya aku terasan ingin mengikutnya di sana. Aku mahu berada bersamanya.



SUATU petang sedang aku duduk mengambil angin dan mengenangkan Farihin dalam setiap kenangan kami, Abang Man, posmen yang selalu menghantar surat di kawasan perumahan ini berhenti di depanku.

“assalamualaikum Wina…” Dia tersenyum.

Aku hanya menganggukkan kepala. Aku ingin membalas senyuman untuknya tetapi aku sendiri dah lupa bagaimana untuk tersenyum sejak kehilangan Farihin.

“waalaikumsalam,” aku menjawab semula.

“Ni ada bungkusan untuk Wina,” ujarnya sambil menyerahkan bungkusan coklat padaku. Borang penerimaan diserahkan untuk aku tandatangani. Sempat aku melihat pengirimnya.

Firdaus….dan alamatnya dari Mesir.

Siapa Firdaus? Aku tak pernah mengenali mana-mana lelaki yang bernama Firdaus. Seketika kemudian aku teringat. Farihin pernah memberitahu yang dia mempunyai seorang abang yang sedang melanjutkan pelajarannya di Mesir. Mungkin dia orangnya.

Sesudah menyerahkan borang penerimaan aku melangkah ke dalam dan terus masuk ke kamar. Bungkusan coklat itu menarik perhatianku.

Aku membuka balutan coklat itu perlahan. Terdapat satu lagi bungusan yang berwarna merah jambu dan tertulis di atasnya….’Bingkisan An-Nur’

“Bingkisan An-Nur?” Aku semakin penasaran untuk membukanya.

Pembalut yang bewarna merah jambu itu aku koyakkan dan terdapat sebuah kotak di dalamnya. Kotak itu aku buka.

Subhanallah……..Maha Suci Engkau Ya Allah…

Aku mengangkat Tafsir Al-Quran yang hanya sebesar tapak tanganku. Bukan itu sahaja malah tasbih yang bewarna coklat juga ada di situ.

“Ya Allah…..Ya Allah……..Ya Allah…..” Hanya itu yang bisa aku ucapkan.

Airmata yang tak pernah kering ini mengalir lagi. Tapi tangisan yang ku lahirkan berlainan sekali. Tangisan ini bukan tangisan kesedihan kerana kehilangan Farihin. Tetapi tangisan ini adalah tangisan kekesalan ku kerana meninggalkan DIA di saat jiwa ku lara.



Ku menatap dalam gelap

Tiada yang bisaku lihat selain namaMU….YA ALLAH..

Esok ataukah nanti ampuni semua salahku…

Lindungi aku dari segala fitnah….

Kau tempatku meminta, KAU beriku bahagia…

Jadikan aku selamanya hambaMU yang selalu bertaubat

Ampuni aku YA ALLAH yang sering melupakanMU

Saat KAU limpahkan kurniaMU

Dalam sunyinya aku bersujud….



Aku menyelak helaian Tafsir yang diberikan Firdaus. Dalam selitan helaian itu aku terlihat sepucuk warkah yang bewarna merah jambu, warna kesukaan ku.

Aku membuka lipatannya dan membaca setiap bait-bait kata yang tertulis.



Assalamualaikum saudaraku…..

Aku mendengar dari sekaliannya rintihan demi rintihanmu atas kehilangan adikku..

Terima kasih kerana menyayangi adikku dengan tulus dan setia. Tetapi terimalah dan berimanlah dengan rukun iman. Yakni rukun iman yang keenam adalah ‘percaya pada Qado’ dan Qodarnya’ Sesuatu yang berlaku adalah atas kehendakNya. Pasrahlah pada takdirNya. Sesungguhnya Allah menyayangi orang-orang yang beriman padaNya.

Bersabarlah dengan kesedihanmu. Pasti ada kebahagiaan menyusul kemudian.



Doa menghilangkan dukacita

‘Ya Allah hilangkan dukacita. Singkapkanlah kesedihan Tuhan yang mengabulkan doa bagi orang-orang di dalam kesusahan. Tuhan yang memberi rahmat di dunia dan akhirat dan Tuhan yang mengasihi kedua-duanya.’

Isikanlah jiwamu yang kosong dengan cinta kepadaNYA. Insyaallah kau akan mendapat ketenangan dan cinta yang abadi. Cinta datangnya dari Allah. Dekat kita dengan Dia, dekatlah Dia dengan kita. Jauh kita dari Dia, jauhlah Dia dari kita.

‘ Imam Ali a.s : Barangsiapa yg memperbaiki hubungan dirinya dgn Allah, pasti Allah akan memperbaiki hubungan dia dan manusia. Barangsiapa yg memperbaiki urusan akhiratnya, pasti Allah akan memperbaiki urusan dunianya. Barangsiapa selalu menjadi penasihat yg baik bagi dirinya sendiri, pasti Allah akan menjaga dari segala bencana.’

Ketahuilah Saudaraku, Allah Maha Mengetahui apa yang lebih baik untuk hamba-hambaNya. Dengan mengingatiNya, kau akan menemui ketengangan yang abadi.

Aku mendoakan semoga kau diberi hidayat dan kebaikan dan semoga Allah memberkati hidupmu dan keluargamu…..

Assalamualaikum…..



Aku melipat semula warkah merah jambu itu. Aku meletakkan semula Tafsir Al-Quran dan tasbir coklat itu di dalam kotaknya.



Bingkisan An-Nur itu aku tatap lama.



Ya Allah…..Ampunilah aku kerana menyintai hambamu lebih dari cintaku padaMu. Ampunilah aku kerana tidak meredhai kehendakMu. Ampunilah aku kerana melupakanMu. Ampuni aku….ampuni aku Ya Rabb…



Aku berjalan ke bilik air dan mengambil wuduk. Sesungguhnya air wuduk yang mambasuh setiap anggotaku terasa sejuk dan nyaman sekali. Ketenangan yang hilang terasa kembali semula.







SUBHANALLAH….ketenangan yang aku cari selama ini kembali mengisi ruang hati ku. Jiwa ku tidak kosong lagi. Ianya penuh dengan cinta untukNYA. Memang benar, menyintainya akan memberi ketenangan pada diri.



Senyuman di bibirku yang hilang di saat hilangnya Farihin dalam hidupku kembali menghiasi wajah.



Terima kasih yang tidak terhingga untuk Firdaus. Bingkisan An-Nur yang diberikannya benar-benar membuka mataku tentang kekhilafanku selama ini.



Aku membuka buka radio. Kebetulan Azan Subuh sedang berkumandang. Sebaik sahaja azan Subuh dilaungkan di radio aku mendengar Doa Buat Kekasih. Doa ini telah sering di mainkan di radio sehingga aku sendiri sudah bisa menghafal bait-baitnya. Namun aku tetap mahu mendengarnya sekadar untuk mengingatkan diriku sendiri agar tidak terpesong dari cintaNya.



“Ya ALLAH jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMU agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMU. Ya MUHAIMIN….jika aku jatuh hati izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMU agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu. Ya RABBANA, jika aku jatuh hati, jagalah hati aku padanya agar tidak berpaling dari hatiMU. Ya RABBUL iZZATI, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMU. Ya ALLAH, jika aku menikmati cinta kekasihMU janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMU. Ya ALLAH, jika aku jatuh hati pada kekasihMU, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMU. Ya ALLAH, jika Kau halalkan aku merindui kekasihMU jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU….Amin Ya Rabbal Alamin.”



Aku turut menadah tangan dan mengaminkan doa itu.



Usai aku menyudahkan solat Subuh ku, aku ke dapur dan membantu mak menyediakan sarapan.



Hujung minggu yang indah. Semuanya berkumpul di rumah. Abah, mak, aku, angah dan adik. Dahulu ketika aku masih alpa dengan kenangan Farihin, aku tidak akan berkumpul begini melainkan berkurung di dalam kamar dan melihat foto-foto Farihin.



Aku lihat mak dan abah gembira dengan perubahan ku. Mereka senang aku sudah bisa melepaskan Farihin dalam hatiku.



Angah dan adik juga kelihatan ceria semula. Barulah aku sedar kini, tatkala aku murung dahulu, mereka turut bermurung melihatku. Dalam tak sedar, kesedihanku juga sedang digalas mereka.



“Alhamdulillah……abah gembira lihat along sekarang,” ujar abah. “Keluarga kita dah kembali ceria macam dulu. Insyaallah…..Allah akan memberikan pengganti Farihin yang lebih baik untuk along.”



Aku hanya tersenyum. Mak di depanku terus menatap wajahku. Ada airmata gembira yang bergenangan dalam kolam matanya.



“Mak…..sudahlah mak. Ampunkan along. Along bersalah pada semua orang,” ujarku lalu memeluk mak.



“Mak menangis sebab gembira lihat perubahan along. Hanya Tuhan saja yang tahu berapa sedihnya mak melihat keadaan along.”



Ku lihat angah dan adik juga menangis. Mereka bangun lalu memeluk aku dan mak. Dan kami berempat berpelukkan. Abah hanya tersenyum.



“Sudah-sudahlah…..abah dah lapar. Kamu semua nak peluk berapa lama lagi?”



Suara abah membuatkan kami ketawa.







SELESAI sarapan dan membersihkan dapur aku minta izin dari abah dan mak untuk keluar berjalan di sekitar taman.


Matahari yang masih belum muncul sudah menampakkan sedikit cahayanya. Namun bulan masih kelihatan di awanan. Sesekali bayu pagi menyentuh tubuhku. Tenang dan mendamaikan.


Bingkisan An-Nur ditangan ku pandang sekilas. Aku tersenyum sendiri.



Aku melabuhkan punggungku di sebuah kerusi panjang yang terdapat di padang berdekatan dengan rumahku. Setiap helaian ku selak. Aku membaca makna dan cuba merungkaikan maksudnya.



Aku menutup Tafsir Al-Quran sebaik sahaja kilauan matahari yang memancar menyilaukan pandanganku. Tasbih coklat itu ku selitkan di helaian yang ku baca. Tiba-tiba sahaja aku terpandangkan warkah merah jambu yang ku selitkan di helaian Tafsir itu. Aku tersenyum.



Terima kasih Firdaus….







XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX



Pagi itu aku lihat Abang Man menghentikan lagi motornya di depan rumah. Aku menghampiri. Abang Man tersenyum. Aku membalas dengan ikhlas.

“Ada surat buat Wani. Jauh ni! Dari Mesir!” ujar Abang Man lagi.

Terus nama Firdaus terlintas di ingatanku. Aku mencapai sampul merah jambu yang di beri Abang Man lantas kaki ku hayun masuk ke kamar. Hatiku berdegup kencang. Aku tertanya-tanya, apa agaknya isi kandungannya.



Assalamualikum saudaraku…….

Semoga hidupmu dilimpahi perlindungan dariNYA

Syukur pada Allah kerana telah membuka hijab hatimu untuk merelakan dan pasrah atas segalanya. Insyaallah, kau akan menemui kebahagiaan itu lagi.

Cinta memang indah lebih indah jika kita sedar cinta hakiki itu adalah untukNYA. Demikianlah saudaraku, cintailah DIA kerana kau juga akan dicintai. DIA tidak pernah menghampakan hamba-hambaNya yang mencintaiNya.

Ilmu adalah cahaya di saat kita kegelapan. Berpeganglah dengan Ilmu AgamaMu. Insyaallah, DIA akan menunjukkan jalan buatmu.

Aku mendoakan semoga kau diberi hidayat dan kebaikan dan semoga Allah memberkati hidupmu dan keluargamu…..Ameen…


Assalamualaikum…….



Aku melipat semula warkah itu. Memang benar kata Firdaus. CintaNya adalah cinta yang hakiki. MencintaiNya, kita akan dicintai.

“Terima kasih Firdaus…”


Ku memohon dalam sujudku padaMU

Ampunkanlah segala dosa dalam diri…

Ku percaya Engkau bisa melakukan..

Pendirianku…Keimananku….

Engkau satu cinta yang selamanya cari

Tiada waktu ku tinggalkan demi cintaku kepadaMU

Walau seribu rintangankan menggagal dalam diri ku teguhkan hati ini

Hanya padaMU…Ku pasrahkan….

Oh Tuhan selamatkanlah hamba ini dari segala fatamorgana dunia…

Oh Tuhan jauhkanlah hamba ini dari hidup yang sia-sia….



AKU lihat mak sedang berbual di telefon. Dengan siapa aku tak pasti. Tapi serius saja lihat dia bercakap. Seolah-olah ada sesuatu yang penting.

“Kenapa mak?” aku bertanya sebaik sahaja mak meletakkan ganggang telefon.

“Keluarga Farihin telefon. Mereka jemput datang kenduri sempena menyambut kedatangan abang Farihin, Firdaus.”

“Firdaus?” Entah kenapa ada satu perasaan bahagia menyelinap dalam diri mendengar nama itu.

“BIla Firdaus pulang?”

“Insyaallah, minggu depan katanya,” ujar mak. “Along macam mana? Nak pergi?” Tanya mak.

Aku tersenyum. Aku tahu mak gusar jika hati aku terusik kembali dengan arwah Farihin.

“Insyaallah……” Aku tersenyum.

Entah kenapa aku teringin benar untuk melihat wajah Firdaus. Seseorang yang tidak aku kenali bagaimana wajahnya dan peribadinya. Tetapi aku ingin sangat melihat seseorang yang telah menghantar bingkisan An-Nur untukku.



HARI yang dinantikan telah tiba. Entah kenapa aku ingin sangat kelihatan cantik hari itu. Aku mengenakan kurungan merah jambu, warna kesukaanku dan mengenakan tudung yang juga dasar warnanya sama.

Entah berapa kali aku membelek penampilanku dalam cermin. Aku sendiri pun tidak menyedari yang aku terlalu lama berdiri di depan cermin sehinggalah angah dan adik menegur.

“Kak Long ni kenapa asyik pusing-pusing depan cermin? Teringin nak jadi model muslimah ke?” Adik mengusik. Angah sudah ketawa.

Wajah terasa panas. Mungkin sekarang ni sudah bertukar merah kerana malu ditegur adik-adik.

“Kenapa? Tak boleh ke Along nak cantik-cantik sikit?” Tanya aku.

“Boleh Along. Tapi kalau kena tempatnya. Bukankah seorang wanita wajib berhias hanya untuk suaminya dan bukan untuk tatapan umum?” ujar adik yang kini berada di tingkatan empat dan mengambil jurusan agama. Sejak dia mendalami bidang ini dia mula petah berkata-kata.

“Tapi along menutup aurat,kan?” ujarku.

Dia tersenyum dan mengangguk.

“Adakalanya menutup aurat tak sempurna kalau tak disertai dengan niat yang betul,” balas adik lagi.

Aku duduk disebelahnya lalu tersenyum.

“Adik Kak Long sekarang ni makin bijak!” Pipinya ku cubit manja.



SAMPAI sahaja di rumah Firdaus, orang ramai sudah mula memenuhi ruang. Aku difahamkan, penerbangan Firdaus ditangguhkan sehingga esok. Firdaus yang sepatutnya tiba pagi tadi akan pulang pada keesokkan harinya. Ada sedikit rasa kesal kerana tak dapat melihat Firdaus.

Tak mengapalah semuanya sudah kehendakNya. Aku memujuk diri. Ah…kenapalah aku sering alpa dengan kehendak hati?

Walaupun firdaus tiada namun kenduri yang dirancang untuk menyambutnya tetap diteruskan. Bukan itu sahaja, kenduri yang diadakan ini juga disatukan sekali dengan kenduri arwah untuk Farihin. Begitulah yang aku dengar dan semuanya atas permintaan Firdaus.

Walaupun aku tak mengenali insan yang bernama Firdaus ini, sedikit sebanyak aku sudah mula mengaguminya. Aku sudah mula menghormatinya. Semoga Allah akan sentiasa memberi kebaikan untuk Firdaus dan menghindarkan dia dari sebarang keburukan. Semoga Allah sentiasa melindungi Firdaus walau di mana jua dia berada.



SUBUH itu usainya aku mengerjakan solat, bingkisan An-Nur ku ambil lagi. Aku membacanya dan mendalami maksudnya. Sungguh asyik dan menenangkan sehinggalah pintu kamarku di buka dari luar. Muncul Angah di depan pintu.

Angah melihat aku sedang memegang Tafsir Al-Quran itu memohon maaf kerana menggangguku.

“Lepas akak dah selesai, akak jumpa mak,” ujar angah sebelum hilang.

Usai aku menyudahkan rutin harian ku pagi itu, aku terus ke dapur mencari mak. Aku lihat mak dan abah sedang berbual sambil bersarapan.

“Mak cari Along?” tanyaku. “Maaflah Along lambat sikit pagi ni,” ujar aku apabila merasakan mak mencariku kerana aku masih belum keluar untuk bersarapan.

“Tak pe,” ujar mak. “Firdaus dah sampai pagi tadi. Dia singgah di masjid dan jumpa dengan abah.”

“Firdaus?” aku tercengang seketika. Perasaan bahagia itu hadir lagi.

Apa Firdaus buat di sini? Kenapa dia tidak terus pulang ke rumahnya?

“Dia dalam perjalanan balik rumah. Singgah kejap di masjid, solat Subuh. Lepas solat dia jumpa abah kejap lepas tu dia pergi.”

Abah ni macam tahu-tahu je persoalan di hati aku.

“macam mana Firdaus boleh kenal abah?” aku tertanya-tanya sedangkan selama ini kami tidak pernah bersua dengannya.

“Itulah….abah pun keliru jugak. Tapi dia beritahu yang arwah Farihin pernah kirimkan foto kita sekeluarga padanya sewaktu majlis pertunangan along dengan arwah dulu. Sebab tulah dia boleh kenal dengan abah.”

Aku mengganggukkan kepala. Barulah aku mengerti. Maknanya selama ini Firdaus telah mengenali wajah aku dan keluargaku.

“Kata Firdaus, insyaallah……esok dia dan keluarganya akan datang ke rumah.”

Aku mengangguk lagi. Tiba-tiba sahaja hati aku berdebar. Tak sabar rasanya menunggu tibanya esok hati. AKu sendiri tidak mengerti mengapa hatiku berdebar begitu.



KEESOKANNYA, keluarga Firdaus datang ke rumah seperti yang dijanjikan. Sangkaku kedatangnya hanya sekadar lawatan persaudaraan biasa. Tetapi aku sama sekali tidak menyangka ada maksud di sebaliknya.

Patutlah Firdaus tidak ikut serta. Rupa-rupanya dia keluarganya datang untuk merisikku. Tiba-tiba sahaja perasaan bahagia dan keinginan yang menggunung untuk melihat Firdaus, mati begitu sahaja. Bagaimana aku bisa menerima insan yang tidak aku kenali?

Ya….memang aku menghormati dan menyanjungi Firdaus dalam diam tetapi adakah itu wajar untuk aku menerimanya dalam hidupku?

Lepas keluarga Firdaus pulang abah menemuiku. Dia menyerahkan sampul bewarna merah jambu padaku. Sebelum abah beritahu, aku sudah sedia tahu tentu warkah itu datangnya dari Firdaus.

Sampulnya ku koyak dan aku membaca tulisannya.

Warkah ini bukan warkah biasa yang ku terima. Melainkan di dalamnya hanya tertulis Hadis Qudsi.



“Daripada Abu Muslim al-Khaulani daripada Mu’az bin Jabal r.a, ia berkata: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. menceritakan kepada Tuhannya dengan sabdanya:’Orang yang bercinta kerana Allah berada di atas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya.’”

Abu Muslim menyambung: “kemudian aku keluar hingga bertemu Ubadah bin al-Samit, lalu aku menyebut kepadanya hadis Mu’az bin Jabal, maka ia menyatakan;

‘Aku dengar Rasulullah s.a.w menceritakan kepada Tuhannya yang berfirman: ‘Cinta-Ku berhak untuk orang yang bercinta kerana-Ku, cinta-Ku berhak untuk orang yang saling tolong menolong kerana-Ku dan cinta-Ku berhak untuk orang yang saling berkunjung kerana-Ku.” Orang yang bercinta kerana Allah berada di atas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya.”



Sejak hari itu aku sering bangun di sepertiga malam dan bersujud memohon hidayah dariNya. Aku berada dalam kekeliruan dan aku mahu petunjuk dan jalan yang benar.

Alhamdulillah jawapan pada setiap kekeliruanku terungkai juga. Aku semakin yakin dan pasti sehingga akhirnya aku memberitahu abah dan mak tentang persetujuanku menerima lamaran Firdaus, lelaki yang tidak pernah ku kenali wajahnya.

Biarlah…..biar apa pun wajahnya, akan ku terima dengan seikhlasnya. Aku akan belajar untuk menerima dirinya seadanya dia.



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX



AKHIRNYA saat yang dinantikan tiba juga. Aku berdiri di depan cermin melihat diriku dalam persalinan pengantin yang serba putih. Aku mengharungi hari ini sekali lagi dalam hidupku. Hatiku tak henti-henti berdoa agar Allah mempermudahkan segala urusan kami. Aku juga tak henti berdoa agar peristiwa lalu tak berulang kembali.

Aku membuka laci mencapai bingkisan An-Nur yang dihadiahkan Firdaus untukku. Aku tersenyum. Tafsir Al-Quran dan tasbir coklat itu ku bawa ke dada dan memeluknya erat.

Firdaus…..lelaki yang tidak pernah ku kenal wajahnya, tidak pernah ku dengar suaranya, tidak pernah aku menatap matanya. Lelaki itu yang tidak pernah mengungkapkan kata cinta walaupun di ketika dia melamarku. Malah setiap kata-katanya datang dari hadis-hadis dan doa-doa.

Aku menarik nafas dan melepaskannya perlahan. Semoga aku akan menemui kebahagiaan abadi dengan Firdaus.

Dalam tenggelam lamunanku aku terdengar keriuhan di laman. Kedengaran suara orang ramai yang sedang menyambut kedatangan rombongan lelaki yang tiba. Namun dalam keriuhan itu tiba-tiba aku terdengar dentuman yang kuat. Kuatnya hampir menyamai peristiwa lalu.

Dada aku sudah bergetar kencang. Ya Allah….apa yang telah berlaku?

Nafas aku sudah semakin sesak. Aku mendengar suara-suara yang semakin riuh. Ya Allah….adakah ia berulang kembali?

Aku terjelepuk ke lantai. Aku menangis dan menangis.

“Kak Long?” angah masuk ke dalam.

“Kenapa Kak Long menangis?” Tanya angah lalu duduk di sebelahku.

“Apa yang berlaku?” Tanya ku sambil menggoncangkan bahu angah. “Bunyi apa tadi?”

Aku sudah tidak keruan. Angah mengeluh.

“Kak Long, tak de apa yang berlaku. Bunyi tadi tu sebab periuk yang besar-besar tu dah jatuh bertimpa-timpa. Itu yang berdetum kuat!”

“Betul ke?”

“Betul!!!” Angah menyakinkan.

Alhamdulillah………Alhamdulillah…..

“Apalah Kak Long nangis ni. Kan dah nak kena make-up lain pulak!” ujar angah pura-pura merajuk namun dia tersenyum semula.

“Insyaallah……….tak de apa akan berlaku. Abang Firdaus dah ada kat bawah,” ujarnya yang mengerti ketakutanku.

Alhamdulillah………



SEGALA-GALANYA sudah selesai. Kata angah sebentar nanti, Firdaus akan naik dan sarungkan cincin di jari manis ku untuk membatalkan air sembahyang.

Dalam gembira hatiku berdebar kencang. Bagaimanalah agaknya Firdaus yang sudah menjadi suamiku kini?

Dalam keresahan hatiku, angah berbisik di telinga katanya Firdaus sudah ada di depan pintu kamar. Bermakna setapak sahaja dia melangkah kami akan bertemu.

Pintu kamarku terbuka. Beberapa pasang kaki ku lihat melangkah ke dalam. Dan sepasang darinya adalah milik Firdaus. Aku dapat merasakan wajahku sedang merona merah. Aku malu untuk mengangkat wajahku untuk melihat wajahnya.

Jari jemari kananku dicapainya. Debaran di dadaku semakin kencang. Jari manis ku disarungkan cincin. Beberapa kelipan cahaya kamera memancar. Kemudian aku dapat rasakan satu ciuman singgah di dahiku. Lama dan sangat lama supaya detik kenangan itu bisa dirakam oleh kamera.

Aku memberanikan diri untuk melihat wajahnya. Aku tergamam.

“Farihin?”

Farihinkah itu? Atau aku sedang bermimpi?

Firdaus menarik tanganku dan menyuruh aku bangun. Aku menuruti permintaannya. Aku bangun dan berdiri bertentangan dengannya.

“Saya nak berbual sekejap dengan pengantin perempuan,” ujarnya.

Seraya dengan itu, semua yang berada di situ berjalan keluar. Firdaus menutup daun pintu dan berpaling memandangku.

“Saya Firdaus. Abang kembar kepada Farihin…..” ujarnya.

“Kembar?” aku seakan-akan tidak percaya.

“Ya…kembar seiras. Tapi kami masih insan yang berlainan,” ujarnya.

Ya aku akui kata-katanya. Memang benar wajah mereka benar-benar mirip tetapi secara lahiriah, penampilan mereka jauh berbeza. Sangat berbeza. Aku dapat rasakan itu.

Secara peribadi, perbezaan mereka bukan sekadar dari penampilan tetapi juga dalam hati ku. Farihin adalah kenanganku dan Firdaus adalah masa depanku dan…..suamiku.

Aku mahu taat dan setia pada Firdaus. Aku hanya mahu menyimpan Firdaus dalam hatiku saat ini. Kerana dia adalah suamiku.

Tiba-tiba aku teringat semula Doa Buat Kekasih yang sering berkumandang di radio setiap pagi. Semoga cinta kami sentiasa diiringi cinta kepadaNya. Semoga cinta kami akan sampai ke syurga…..ameen…


“Ya ALLAH jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMU agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMU. Ya MUHAIMIN….jika aku jatuh hati izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMU agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu. Ya RABBANA, jika aku jatuh hati, jagalah hati aku padanya agar tidak berpaling dari hatiMU. Ya RABBUL iZZATI, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMU. Ya ALLAH, jika aku menikmati cinta kekasihMU janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMU. Ya ALLAH, jika aku jatuh hati pada kekasihMU, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMU. Ya ALLAH, jika Kau halalkan aku merindui kekasihMU jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU….Amin Ya Rabbal Alamin.”










































1 comment: