Thursday 10 May 2012

Ratu Hati Si Putera Arab 7







CHE ENON segera berlari ke muka pintu utama setelah pintu pagar Rumah Warisan di buka oleh Pak Rahim, sekuriti Rumah Warisan. Matanya memerhati Mazda 6 bewarna putih sedang menyusuri jalan masuk dan berhenti di depan pintu utama.
            Keluarlah Tuan Syed Zikri Syed Zarkasyi yang ditunggu-tunggu. Terus Che Enon menghampirinya. “Selamat datang, Tuan Syed!” ujar Che Enon meraikan kedatangan Zack. Kali pertama dan kali terakhir Zack datang ke rumah itu adalah ketika Tuan Syed Hussin Syed Hakim masih lagi menjadi Tuan Syed dia Rumah Warisan. Tetapi belum sempat lelaki itu berjumpa dengan Tuan Syed Hussin, dia terus keluar dari Rumah Warisan. Terimbas semula Che Enon dengan kenangan lalu.
            Zack tersenyum pada Che Enon yang sudah sedia menyambutnya. “Apa khabar, makcik?” tanya Zack berbahasa.
            “Baik, Alhamdulillah.” Che Enon tersenyum dengan soalan itu. “Tuan Syed?” tanya Che Enon kembali.
“Alhamdulillah, sihat.”                                                                                                          
“Tuan Syed boleh panggil saya Che Enon saja. Semua orang di sini panggil saya Che Enon,” beritahu Che Enon.
Zack menganggukkan kepalanya tanda mengerti. Zack melirik kawasan Rumah Warisan yang luas dan dijaga rapi. Memang dia mengambil keputusan yang agak lama untuk menetap di sini. Sebelum ni, dia selalu merasakan tiada guna dia menginap di rumah yang serba mewah ini sedangkan dia hanya sendirian. Apatah lagi Ruman Warisan ini banyak meninggalkan kenangan pahit dalam keluarganya. Dia sendiri tidak pernah membesar di dalam rumah ini.
Tetapi sekarang, sejak hadirnya Audra Laily dia merasakan yang dia mahu memulakan langkah pertama untuk kehidupan baru. Mungkin terlalu awal untuk dia menyimpan harapan begitu. Tetapi hatinya begitu mendesah untuk melakukannya. Hatinya berbicara cinta tatkala dia teringatkan Audra Laily. Semoga Audra Laily adalah wanita yang dicari-carinya selama ini.
“Assalamualaikum! Apa khabar Tuan Syed?” muncul seorang lelaki agak separuh umur lantas menundukkan kepalanya tanda sapaan untuk Zack.
“Waalalaikummussalam.” Zack mendekati dan menghulurkan tangan untuk berjabat.
Pak Dollah merenung huluran tangan Zack. Dia agak terkejut dengan huluran tangan itu. Mahukah Tuan Syed Zikri bersalam dengannya sedangkan selama ini Tuan Syed Hussin sangat pantang berjabat tangan dengan pekerjanya sendiri. “Tangan saya kotor Tuan Syed! Saya bantu Sudin berkebun tadi!” Memang benar, dia baru sahaja selesai membantu Sudin berkebun.
Zack menggeleng dengan sikap lelaki tua itu. Dia mencapai tangan kanan Pak Dollah dan memaksa lelaki itu bersalam dengannya. Bukan dia tak tahu apa yang berlaku di Rumah Warisan ini. Syed Hussin dan Syed Hakim tidak pernah menghulurkan tangan untuk bersalam dengan pekerja mereka. “Tak kira pun siapa kita, kita adalah sama kecuali amalan kita di sisi Allah!” Tegas Zack.
Satu perasaan kagum menyelinap di hati Pak Dollah pada orang muda di depannya ini. “Saya Pak Dollah, pemandu peribadi Tuan Syed. Bila-bila masa saja Tuan Syed mahukan saya, Tuan Syed beritahu saja.” Sudah sekian lama dia hanya bergoyang kaki tanpa melakukan apa-apa. Setiap pagi, dia hanya membawa Che Enon ke pasar. Jika perlu, adakalanya dia membantu Sudin, tukang kebun melakukan tugasnya. Selebihnya, dia hanya berehat. Terasa malu juga dengan Tuan Syed Zikri apabila gaji yang diterima tidak berbaloi dengan tugasnya.
“Buat masa ni saya masih belum perlukan khidmat Pak Dollah. Pak Dollah boleh teruskan tugas seperti biasa. Bawa Che Enon ke pasar, lepas tu tolong Pak Sudin berkebun. In Sya Allah, bila sampai masa saya perlukan khidmat Pak Dollah, saya akan beritahu,” ujar Zack.
Tercengang Pak Dollah dan Che Enon di situ. Bagaimana Tuan Syed Zikri bisa tahu apa yang dilakukan Pak Dollah selama ini? Mungkinkah Tuan Syed Zikri selalu memerhatikan mereka? “Tapi Tuan Syed, rasa tak seronoklah sebab tak dapat jalankan tugas dengan baik,” Pak Dollah meluahkan perasaan kurang senangnya.
“Tak mengapa, Pak Dollah! Selama ni Pak Dollah dan semua yang ada di sini dah jalankan tugas masing-masing dengan baik! Saya sangat menghargainya.”
Semakin berkerutlah wajah Pak Dollah dan Che Enon. Tuan Syed Zikri bercakap seolah-olah memang benar dia selalu memerhatikan mereka di Rumah Warisan ini.
Zack yang menyedarinya hanya tersenyum. “In Sha Allah, Pak Dollah. Bila tiba masanya, saya akan memerlukan batuan Pak Dollah. Cuma, buat masa ni saya masih belum mahu gunakan pemandu peribadi,” terang Zack. “Kalau Pak Dollah rasa keberatan, saya tugaskan Pak Dollah membantu Che Enon, Pak Sudin dan Pak Rahim bila mereka perlukan Pak Dollah! Macam mana?”
“Baiklah Tuan Syed!” pantas Pak Dollah menyahut arahan itu.
“Mana Pak Sudin?” tanya Zack.
“Sudin? Tadi dia ada di laman belakang.” Pak Dollah baru teringat dengan Pak Sudin. “Pagi tadi saya dah ingatkan dia yang Tuan Syed nak datang. Rasaya dia lupalah tu, Tuan Syed. Maklumlah, orang tua. Maaf ya Tuan Syed!” Ada rasa bersalah dari suaranya. “Tuan Syed tunggu kejap, biar Pak Dollah pergi panggilkan dia.”
“Tak perlu Pak Dollah! Biarlah dia buat kerja dia. Jangan ganggu dia,” halang Zack.
 Pak Dollah hanya menurut.
“Pak Dollah, saya nak minta bantuan Pak Dollah.”
“Tolong apa tu, Tuan Syed?”
“Kalau boleh, saya nak Pak Dollah carikan seorang lagi sekuriti untuk Rumah Warisan.”
Pak Dollah mengangguk. “Baiklah, Tuan Syed. Saya usahakan.”
“Tuan Syed, marilah masuk. Saya dah siapkan kamar untuk Tuan Syed berehat.” Baharu Che Enon teringat untuk mengajak Zack ke dalam. Sedangkan sudah terlalu lama Zack berdiri di situ.
Zack melangkah masuk ke dalam Rumah Warisan. Pak Dollah mengambil bagasi yang dibawa Zack bersamanya dan kemudian membontoti langkah Zack dan Che Enon.
“Kalau Tuan Syed nak bersarapan, marilah. Saya dah siapkan sarapan untuk Tuan Syed,” ujar Che Enon yang mengiringi langkah Zack.
“Terima kasih Che Enon. Saya dah bersarapan sebelum datang ke sini tadi,” ujar Zack. Sebenarnya, dia sudah bersedia untuk tinggal di sini. Kerana itulah dia membawa bagasi kecil bersamanya. Barang-barang yang lain masih ada di rumah teresnya. Sengaja dia tinggalkan di sana. Manalah tahu, jika dia terasa mahu bermalam di rumah teresnya.
Ketika kaki Zack melangkah masuk ke ruang tamu yang mempunya empat ruangan, langkahnya terhenti. Matanya terancap pada gambar-gambar keluarganya yang tergantung di dinding. Dia memerhatikan setiap gambar wajah Syed Hakim dan Syarifah Hashima, arwah ayahnya, Syed Zarkasyi dan Syed Hussin. Sampai sahaja di depan wajah Syed Zarkasyi, Zack menghentikan langkahnya.
Tak disangka masih ada juga potret Syed Zarkasyi di rumah itu. Bukankah ayahnya dituduh sebagai seorang pengkhianat semata-mata hanya kerana berkahwin dengan orang gajinya sendiri? “Macam mana gambar ni masih tergantung di sini?” tanya Zack pada Che Enon. Seingatnya, ketika dia berkunjung di sini dahulu, tiada satu pun gambar wajah arwah ayahandanya yang tergantung di situ.
Che Enon mendekati Zack. “Sebenarnya, sebelum ni memang tiada satu pun gambar Tuan Syed Zarkasyi.” Perlahan sahaja suara Che Enon. Bimbang hati Tuan Syed tersentuh. “Tapi semenjak kami diberitahu Tuan Syed yang akan mewarisi semua harta peninggalan Tuan Syed Hakim dan menginap di sini, jadi kami menggantungkan semula gambar ni. Kebetulan, cuma ada satu gambar ni saja yang masih tersimpan di stor.”
Zack menarik nafasnya. Sangkanya, Syed Hakim dan Syed Hussin masih berbaik hati menyimpan gambar ayahnya. Tetapi dia silap! Astaghfirullahal a’zim, Zack cuba beristighfar seketika bila merasakan api kemarahan sedang ditiupkan syaitan padanya. Bukankah dia sudah berjanji dengan Ilyana untuk cuba memaafkan walidnya?
“Che Enon boleh tolong saya?” tanya Zack.
Che Enon mengangguk. “Tentu saja Tuan Syed!”
“Begini,” Zack menarik nafas seketika. “Setiap sudut rumah ni, saya lihat seperti,” Zack diam seakan berfikir. Dia tidak tahu bagaimana mahu menggambarkan perasaannya tatkala masuk ke dalam rumah ini. “Terkurung!” ujar Zack. Dia sendiri tidak pasti perkataan itu sesuai untuk menggambarkan perasannnya. Yang pasti rumah ini tidak kelihatan seperti sebuah rumah yang damai melainkan rasanya seperti sebuah rumah yang berlatarkan memori hitam!
“Terkurung?” Berkerut dahi Che Enon. Lantas dia menoleh ke belakang memandang Pak Dollah yang masih terpaku di muka pintu. Pak Dollah hanya menjongketkan bahunya.
“Entah,” ujar Zack sambil menggarukan keningnya yang tidak gatal. “Saya tak tahu nak terangkan perasaan saya. Cuma, saya tak nak rumah ni terlalu banyak menyimpan kenangan lama. Saya tak boleh hidup dengan memori silam yang tak pernah berhenti mengganggu hidup dan ketenangan saya.” Zack tertunduk memandang lantai. Kemudian, dia mengangkat mukanya dan memandang Che Enon. “Saya tak bahagia di sini. Saya tak boleh tinggal di rumah yang tidak mendatangkan ketenangan pada saya. Rumah ni bagaikan penjara buat saya.”
“Jadi, Tuan Syed mahu ubah semula rumah ni?” tanya Che Enon.
Zack memandang Che Enon. “Ya! Saya mahukan rumah ni kelihatan seperti sebuah rumah yang baru! Bukan penjara, bukan kurungan! Saya mahu merasakan ketenangan dan kedamaian sebaik saja saya melangkah masuk ke dalam rumah ni.” Zack menghembuskan nafasnya. Bagaimana dia mahu tinggal di sini jika hatinya terhimpit begini? Dapatkan Che Enon dan Pak Dollah memahaminya? “Tak mengapalah, kita ke setiap bilik dulu! Saya nak tengok bilik yang ada. Bilik mana yang paling sesuai untuk saya?”
“Bilik utama di tingkat paling atas. Saya dah siapkan bilik itu untuk Tuan Syed,” ujar Che Enon. “Mari!”
  Mereka bergerak menuju ke tingkat empat banglo itu di mana letaknya kamar utama milik setiap pewaris.
Sampai sahaja di depan ruangan kamar utama, Che Enon membukakan pintu. Zack melangkah ke dalam. Dia memerhatikan seluruh kamar besar itu. Boleh dikatakan keluasan kamar utama itu sahaja menyamai luas kawasan teres dua tingkat miliknya.
Di dalam kamar itu juga terdapat banyak gambar-gambar Syed Hussin yang masih tergantung. Bukan itu sahaja, banyak juga kepala patung yang dijadikan hiasan. Jiwa Zack menjadi resah. Dia tida tenang berada di dalam kamar ini. Bagaimana kamar ini boleh menjadi tempat peraduannya dan tempat istirehatnya?
“Saya tak suka setiap apa yang ada di rumah ni!” Dia beralih memandang Che Enon dan Pak Dollah. “Saya nak Che Enon keluarkan semua yang tak patut berada dalam rumah ni! Pak Dollah tolong bantu, ya!”
“Baik Tuan Syed!” Laju sahaja Pak Dollah mengangguk. Jelas sekali dari raut wajah yang Tuan Syed Zikri pancarkan, lelaki itu memang tidak suka dengan apa yang ada di dalam rumah ini.
“Kita mulakan dengan bilik utama dulu. Saya nak Che Enon keluarkan semua gambar-gambar ni. Saya mahukan kehidupan peribadi dalam bilik saya. Che Enon hiaskan kamar saya dengan sesuatu, ” Zack masih berfikir. Tatkala ini fikirannya buntu. Rumah ini memang menyesakkan fikirannya. “Apa sajalah yang boleh mendamaikan. Kalau boleh, lepas balik kerja saja saya nak masuk ke dalam bilik ni dengan jiwa yang tenang. Jadi, Che Enon tolong larikan semua yang bersangkut paut dengan kerja dalam bilik saya. Apa-apa saja yang ada kaitan dengan urusan kerja, semuanya masukkan ke dalam pejabat di bawah!”
“Tapi, Che Enon tak pandai,” ujar Che Enon dengan perlahan.
Zack memicit dahinya. “Begini, saya bukan nak renovate rumah ni. Tapi saya nak rumah ni menjadi Rumah Warisan yang baru. Saya tak nak ada kisah silam dalam rumah ni.” Zack memandang wajah Che Enon dan Pak Dollah yang kelihatan masih kurang jelas dengan kehendaknya.
 “Baiklah Tuan Syed!” Che Enon mengangguk namun dalam hatinya sudah pusing memikirkan cara untuk menghiaskan kamar ini seperti yang dimahukan Tuan Syed.
Zack memandang Che Enon dan Pak Dollah. “Saya tangguhkan niat saya untuk tinggal di sini dulu. In Sha Allah, bila rumah ini bawa ketenangan pada saya, saya akan tinggal di sini.”

BORANG ditangannya di baca sambil menyandarkan diri di birai katil bujangnya. Berkerut kening Audra membaca tawaran ditangannya. Menarik memang menarik, tapi dia masih keberatan untuk mencuba walaupun dia mendapat sokongan yang padu dari Encik Hashim.
Ketika di kolej petang tadi, Encik Hisyam memanggil sepuluh orang pelajar akaun terbaik. Zana dan dia juga termasuk dalam senarai sepuluh pelajar terbaik dalam jurusan perakaunan. Kemudian dia memberi sedikit penerangan berkenaan tawaran ini. Kesepuluh mereka adalah pelajar akaun terpilih untuk datang ke temuduga jawatan kosong di Warisan Syed.
“Macam mana Audra? Kau nak cuba?” tanya Zana yang baru muncul. Zana duduk di katilnya. Dia juga menerima tawaran yang sama. Tawaran untuk datang temuduga di Warisan Syed sebagai penolong akauntan.
“Nantilah aku fikir dulu,” ujar Audra dengan berat hati.
“Ni peluang baik!” Ada sinar di wajah Zana. Dia mengharapkan persetujuan dari Audra. Dia sudah bertekad untuk menerima tawaran ini dan menghantar semula borang kepada Encik Hashim esok hari.
Audra memandang Zana sekilas. “Memanglah peluang baik, tapi aku tak nak tinggal di Penang lepas habis belajar! Kan aku pernah beritahu kau dulu!” Dia mahu pulang ke kampung dan mencari pekerjaan di sana.
“Aku ingat!” Memang Audra pernah memberitahunya tentang itu. Zana sudah bangun dan duduk di sisi Audra yang masih berbaring. “Rugi kalau kau tolak mentah-mentah macam tu! Bukan senang peluang macam ni nak datang!”
“Tapi aku dah rancang nak balik dan kerja di kampung.”
Zana mengetap bibir. “Apa kata, kita pergi je interview ni. Lepas tu kalau kau diterima tapi kau masih tetap dengan pendirian kau, kau tolaklah kerja ni,” usul Zana. “Sekurang-kurangnya kau dah mencuba. Dapat juga pengalaman.”
 Audra mencebik. “Kalau macam tu baik tak payah pergi. Boleh jugak bagi orang lain peluang ni!” Kenapalah dia perlu bersusah payah bersedia dengan temuduga sedangkan dia memang tak mahu bekerja di syarikat itu! Lebih baik diserahkan sahaja tawaran itu untuk pelajar yang lain!
“Janganlah macam ni Audra! Bukan senang peluang macam ni nak datang bergolek pada kita!” Zana sudah menarik nafas panjang. Dia merasa sangat rugi jika Audra menolak peluang ini.
“Rezeki Allah luas. Kat mana saja ada rezeki kalau kita berusaha,” balas Audra.
“Betul. Tapi kalau kita tolak terus peluang ni, maknanya tolak rezeki!”
“Tapi,”
“Macam ni, apakata kau telefon mak kau kat kampung. Tanya pendapat dia. Mana tahu kalau dia setuju kau kerja kat sini lepas habis belajar nanti.”
Audra bangun lalu duduk seperti Zana. “Masalahnya, abah dan mak aku tak kisah. Tapi, kalau boleh aku nak kerja kat sana. Aku tak nak tinggal jauh dengan famili aku lagi. Cukuplah sekadar untuk belajar saja.”
Zana duduk memeluk lututnya. “Hmm, aku ingat lepas belajar nak cari kerja kat sini jugak. Mak dengan bapa aku pun dah setuju.” Zana memandang Audra. “Kau nak tinggalkan aku ke?”  sugul sahaja wajah Zana memohon simpati. Sejak dari kecil mereka bersama, tentu terasa sedih jika mereka perlu berpisah.
“Kalau kau tak nak aku tinggalkan kau, kita sama-sama balik kampunglah!’ usul Audra pula.
“Nampaknya terpaksalah aku sendiri kat sini. Kena cari kawan lain.” Ada nada rajuk dari suaranya. Bukan senang nak cari kawan seperti Audra walaupun kadang-kadang kawannya ni mereng kerana suka berangan. Tapi itulah yang membuatkan Audra istimewa walaupun adakalanya perangainya yang satu ini menyakitkan hati.
“Engkau ni kan!” Audra sudah mencebikkan bibirnya. “Kalau dah tak de siapa nak temankan kau, kita cari kerja kat sana sudahlah!”
“Tapi aku suka di sini! Sini banyak peluang pekerjaan. Banyak pengalaman yang boleh kita timba. Kat sana pun, kita tinggal di kampung. Jauh dari bandar. Kalau nak kerja di pejabat, terpaksalah kita menyewa di bandar jugak. Sama saja bagi aku. Lebih baik tinggal di sini. Peluang pun dah ada depan mata. Tak salah mencuba. Kalau ada rezeki, adalah. Kalau tak de,” Zana menjongketkan bahunya.
Wajah sugul Zana dipandang Audra dengan senyuman. “Jangan-jangan, kau tak nak tinggalkan Zaid tak?” usik Audra. Sejak Zaid pulang semula ke kolej sebulan yang lepas setelah menjalani hukuman, hubungan mereka berdua bertambah erat. Setiap kali dia mengusik Zana, pasti Zana mengatakan yang hubungan mereka sekadar teman biasa. Dia tahu tentang itu dan dia sedikit pun tidak berprasangka buruk tentang hubungan mereka.
“Ish! Mana ada!” Pantas sahaja Zana menafikan. Sungguh! Zaid bukanlah persoalannya. “Jodoh itu datang dari Allah! Kalau ditakdirkan Zaid adalah jodoh aku, kat mana pun aku ada, sejauh mana pun kami terpisah, kami tetap akan bersatu!” suara Zana dengan yakin.
Audra tersenyum. Bangga dia punya teman seperti Zana. “Betul kata kau Zana!” sokongnya. “Zaid tahu tentang ni?”
Zana menganggukkan kepalanya.
“Apa kata Zaid?”
            “Dia pun sokong kalau kita nak pergi temuduga tu!”
            “Hmmm,” Audra berfikir sejenak. “Tentulah Zaid sokong kalau kau ada kat sini! Dekat dengan dia.”
            “Bukan macam tulah!” Zana menafikan pendapat Audra. “Dia sikit pun tak kisah kalau berjauhan dengan aku. Aku pun macam tu!” Zana menjeling. “Kalau disebabkan tak nak berenggang, Zaid pun boleh pelawa aku kerja di syarikat ayahnya, kan?”
Audra mengangguk. Betul juga. Ayah Zaid punya syarikat sendiri. Kalau benar Zaid dan Zana takut berjauhan, tentu sahaja Zaid akan memujuk ayahnya mengambil Zana bekerja dengan mereka. “Tak apakah kalau bercinta jarak jauh ni? Kesetiaan boleh bergoyang!” Audra cuba menilai hati Zana.
            Zana hanya tersenyum. “Aku dan Zaid tak bercintalah!”  Zana membetulkan kenyataan Audra. “Tapi, aku rasa aku dah mula seriuslah dengan dia. Dia pun, nampak serius dengan hubungan kami.”
            Audra tersenyum. “Sabar jelah. Peperiksaan yang terakhir pun dah tak lama lagi. Lepas exam nanti, kalau korang nak kahwin pun, kahwin jelah.”
            Zana sudah tersenyum malu. Walaupun dia dan Zaid tak pernah mengikat apa-apa janji, namun mereka berdua sudah terlalu akrab. Sampaikan ada sesetengan dari pelajar lain menganggap hubungan mereka lebih dari seorang kawan. Zaid juga selalu mengambil berat tentang dirinya.
            “So, macam mana?” tanya Zana membangkitkan persoalan itu lagi. “Nak pergi tak?”
Sekali lagi Audra menarik nafas panjang apabila soalan itu berbangkit lagi. Ada benarnya juga kata Zana. Kalau pulang ke kampung pun, tiada peluang pekerjaan di sana melainkan mereka perlu juga berhijrah ke bandar. Jadi, lebih baik mereka mencuba rezeki yang sudah ada depan mata.
“Macam nilah,” Audra mengalih tubuhnya menghadap Zana. “Apa untungnya kita yang beragama Islam ni? Sebab kita ada Allah! Jadi apa kata, kita sama-sama minta pertolongan dari Allah untuk menentukan masa depan kita!”
“Hah! Betul jugak!” Bersinar wajah Zana memandang Audra. Benar kata Audra. “Isytiqarah!” Mereka berdua tersenyum dan menganggukkan kepala.

No comments:

Post a Comment