Friday 22 January 2010

Saat Hati Merelakan 18

MANISA memeluk tubuh sambil memandang jauh kawasan sekitar dari tempat di mana dia berdiri. Wes yang duduk di bangku berhampiran, memerhati orang ramai yang kebiasaannya datang ke Kebun Bunga untuk bersenam. Majoritinya berbangsa Cina walaupun ramai juga yang berbangsa Melayu.


“Tak sepatutnya kita datang ke tempat yang ramai orang untuk menyelesaikan masalah kita,” ujar Manisa menyebabkan padangan Wes jatuh semula padanya. Sekilas Manisa melempar pandangan pada sekumpulan pelajar sekolah yang membuat lawatan ke situ lalu duduk bersebelahan dengan Wes.

“Kau terlalu berlainan dari apa yang aku kenal.”

“Berlainan? Aku masih Manisa tunang kau yang keluarga kau meminang lima tahun lalu,” ujar Manisa seakan menyindir. Wes tersenyum tawar.

“Maksud aku, kau kelihatan tegas dan berani berbanding sebelum ni yang aku kenal. Manja dan adakalanya menjengkelkan. Maaf.” Wes berkata secara jujur.

“Ya...aku tahu kau tak suka pada gadis yang terlalu manja seperti aku. Tapi aku hanya bersikap macam tu pada lelaki yang aku sayangi. Tapi sekarang aku tak perlu untuk bermanja dengan kau lagi memandangkan antara kita tak wujud perasaan yang sama. Aku memang suka bermanja pada orang yang suka manjakan aku.”

Wes mengetap bibir mendengar kata-kata Manisa. Dia tahu kata-kata itu penuh dengan kekecewaan dan sindiran.

“Maafkan aku kerana menghampakan perasaan kau.” Untuk sekian kalinya Wes mengucapkan kata-kata maaf.

“Aku tak kisah. Aku tak pernah paksa kau untuk sayangkan aku. Cuma aku agak kecewa kerana kau tak berterus terang dengan aku.” Manisa mengetap bibirnya. “Untuk apa kau nak jumpa aku?”

“Aku rasa kau sendiri tahu maksud aku mengajak kau keluar. Aku nak selesaikan masalah kita. Aku tak mahu masalah kita berpanjangan dan tiada penghujungnya,” jelas Wes.

“Mudah saja untuk selesaikan masalah kita,” ujar Manisa lantas mengeluarkan cincin pertunangan mereka lalu menghulurkan pada Wes. Wes melihat cincin itu kemudian memandang Manisa. Pandangannya silih berganti antara cincin itu dan Manisa. Lalu dia menyambut huluran Manisa.

“Maafkan aku. Aku benar-benar rasa bersalah.” Wes memohon maaf. Jelas ditelinga Manisa walaupun suaranya perlahan.

Manisa mengetap bibir. Walaupun dia pernah menyimpan impian untuk hidup bersama dengan Wes, dia perlu akur cinta Wes bukan untuknya. Dia perlu belajar untuk menerima segala ketentuan Illahi.

“Manisa, aku berharap kita masih lagi berkawan dan tidak bermusuhan.”

“Tak...aku takkan menganggap kau sebagai musuh aku. Mungkin dah bukan jodoh kita. Nak buat macam mana, kan? Kita cuma merancang. Kalau jadi...jadilah. kalau tak jadi.....nak buat macam mana?” Manisa mengangkat kedua-dua bahunya.

“Terima kasih Manisa,” ucap Wes. Hatinya benar-benar lega dengan pengakuan Manisa. “Jadi apa perancangan kau? Kau akan pulang semula ke Sabah?”

“Ya.” Manisa mengangguk kepala. “Aku akan hubungi orang tua aku di sana. Beritahu mereka tentang kita. Dan selepas tu, aku akan pulang ke sana bersama Ariff. Kami bercadang nak mendirikan rumahtangga dalam waktu yang terdekat ni,” Wes menganggukkan kepalanya. Dia gembira mendengar berita itu. Sekurang-kurangnya dia tidak akan merasa bersalah kerana mempersiakan Manisa selama ini.

“Aku berdoa agar kau hidup bahagia dengan Ariff,” ujar Wes ikhlas dari hatinya.

“Thanks. Aku juga berharap agar kau dapat apa yang kau cari dalam hidup kau.” Manisa mencapai tas tangannya lalu berdiri. “Aku minta diri dulu.” Wes mengangguk lalu Manisa meneruskan langkahnya meninggalkan Wes keseorangan.

“Apa yang aku cari dalam hidup aku, akan jadi milik orang lain tak lama lagi,” ujar Wes perlahan dengan nada hampa.



“KAKAK!” Zurin menyergah Qismyna yang sedang asyik membaca di katilnya.

“Ah, Zurin!” Qismyna mengurut-ngurut dadanya. “Terkejut akak.” Dia menampar bahu Zurin. Zurin ketawa. Qismyna tersenyum sambil menggeleng kepalanya.

“Kakak baca buku apa tu?” Qismyna menunjuk muka depan buku itu. “Sweet Dream” Zurin membaca tajuk di depannya. “Best?” tanyanya. Qismyna mengangguk.

“Kak....” Zurin berbaring di sebelah Qismyna. Qismyna mengenjak tubuhnya sedikit untuk memberi ruang pada Zurin. “Abang Fauzan tu baik, kan?” Qismyna mengerut keningnya mendengar bicara Zurin. Kemudian dia tersenyum.

“Dia memang baik. Baik sangat. Dia sepupu dan sahabat kakak dunia dan akhirat,” ujar Qismyna. Sesungguhnya, dia teramat berhutang budi dengan Fauzan. Mengingatkan kebaikan Fauzan padanya dan juga keluarga, rasa tak terhitung banyaknya. “Kenapa? Dah jatuh hati dengan dia ke?” Pantas Zurin menggeleng.

“Abang Fauzan tu dah macam abang Zurin sendiri dan kakak pulak dah macam kakak Zurin sendiri,” balasnya sambil tersenyum. Walau pun agak pedih namun dia ikhlas berkata demikian. “Zurin tengok, Abang Fauzan tu selalu perhatikan kakak.”

“Perhatikan akak? Perhati macam mana tu?” Qismyna kurang mengerti apa yang cuba disampaikan Zurin.

“Zurin rasalahkan kak, Abang Fauzan tu sebenarnya sukakan akaklah.” Zurin bersuara menyuarakan rasa hatinya. Qismyna mengetap bibir sambil mengerutkan dahinya. Kemudian beralih semula kepada Zurin.

“Suka macam mana tu maksud Zurin?” Qismyna bertanya lagi walaupun dia sudah dapat mengagak apa yang dimaksudkan Zurin.

“Kakak ni lambat pick-uplah.” Zurin memuncungkan bibirnya lalu meneruskan kata. “Abang Fauzan tu sebenarnya ada hati dengan kakak!”

Qismyna terlopong. Dia tidak pernah menyangka Fauzan mempunyai perasaan begitu padanya. Fauzan tidak pernah menunjukkan reaksi berlebihan padanya apatah lagi berterus terang dengannya.

“Nanti dulu.” Qismyna bingkas bangun lalu menghadap Zurin. Zurin juga ikut bangun lalu berbalas pandang dengan Qismyna. “Mana Zurin dapat semua cerita ni?”

“Dari perhatian Abang Fauzan pada akak dah cukup untuk menjelaskan semuanya,” Zurin berbohong walaupun sebenarnya dia tahu dari mulut Fauzan sendiri. Dia telah berjanji dengan Fauzan untuk merahsiakan perbualan mereka hari itu. Namun, dia telah bertekad untuk satukan Fauzan dan Qismyna. Dia mahu insan-insan yang baik ini bersatu.

“Tak mungkin.” Qismyna memejam matanya sebentar. Kalau dia tahu Fauzan ada menyimpan perasaan begitu padanya, dia tidak akan mengharapkan pertolongan Fauzan dalam apa-apa jua perkara pun.

“Kenapa? Akak tak suka pada Abang Fauzan ke?” tanya Zurin apabila melihat riak wajah Qismyna berubah. Qismyna menggeleng.

“Mungkin Zurin salah sangka. Abang Fauzan memang begitu. Sejak dari kecil lagi kami memang dah rapat,” ujar Qismyna cuba melenyapkan prasangka Zurin dan juga sekadar menyedapkan hatinya sendiri. “Abang Fauzan dan akak dah macam adik dan abang. Tak mungkin wujud perasaan lain selain tu.”

“Tapi Abang Ariff tak de pun rapat dengan akak macam Abang Fauzan.” Zurin masih lagi cuba menyakinkan Qismyna.

“Abang Ariff dan Abang Fauzan lain. Tak sama.” Qismyna menghembuskan nafasnya. Tiba-tiba dia rasa seperti nak pitam mendengar berita ini.

“Beginilah. Kita matikan je soal ni kat sini.” Zurin menghembuskan nafas kehampaan lalu dia mengangguk. Walau apa pun, dia perlu pujuk Qismyna untuk menerima Fauzan. Itu azamnya.

No comments:

Post a Comment