Monday 22 February 2010

Hanya Dia 14

BAB 14
ZACK yang sedang sibuk dipejabat dikejutkan dengan berita kedatangan Pengarah Infera Emas. Bergegas dia mengemas dan bersiap sedia menantikan kedatangan orang kedua terpenting di dalam syarikat.
Tak lama kemudian interkom di mejanya berbunyi.
“Encik Zack, Encik Faris dah sampai dan on the way naik ke atas,” suara Sofia membuatkan Zack semakin tidak senang duduk.
Setelah itu Zack keluar bersama Sofea dan menunggu Fariz di depan lif. Tak lama kemudian lif VIP yang memang dikhaskan untuk tetamu dan golongan tertentu berhenti di depan mereka.
Sebaik sahaja lif terbuka, kelihatan Fariz melangkah keluar. Dia kelihatan tidak terkejut melihat kelibat Zack dan Sofia yang sedia menunggunya di situ. Sambutan sebegitu sentiasa diterimanya.
Zack dan Sofia mengiringi Fariz hingga ke dalam kamar kerja Zack. Sofia pula terus ke pantry dan membancuh dua gelas kopi untuk mereka dan kemudian menghantarnya.
“Silakan Encik Fariz,” pelawa Zack. Fariz mengangguk sambil tersenyum lalu meneguk sedikit kopi pekat itu lalu meletakkan semula cawan di atas meja. Matanya liar memandang kepada setiap sudut di kamar itu. Hanya sekadar untuk melewatkan masa.
“Maaf kalau kedatangan saya mengganggu urusan kerja Encik Zack,” Fariz memulakan bicara setelah agak lama menyepikan diri.
“Oh tidak....” Zack tersenyum sambil kepalanya digeleng. “Maaf kalau saya bertanya. Apa tujuan sebenarnya kedatangan Encik Fariz ke mari?”
Fariz memandang wajah Zack sebentar lalu tersenyum. Tubuhnya disandarkan ke kerusi untuk menyelesakan diri.
“Serasa saya sejak Encik Zack mula bekerja di sini kira-kira dua tahun yang lalu, belum pernah sekali pun saya datang melawat di sini.”
“Ya....” Zack tersenyum lagi. “Tapi kita biasanya bertemu di jamuan makan malam syarikat.”
“Hmm....tapi tak sempat untuk berkenalan dengan lebih rapat. Maklumlah, jamuan sebegitu terlalu ramai kakitangan yang hadir.” Kelihatan Zack mengangguk-angguk menyetujui kata-kata Fariz.
Dia sedia maklum. Orang seperti Fariz tidak mungkin mengenali dengan baik kesemua kakitangan di syarikat. Apatah lagi jika jamuan seperti itu yang dihadiri hampir semua kakitangan. Walaupun ada beberapa kali dia menyapa Encik Fariz dan Haji Ismail, mana mungkin mereka mengingatinya lagi.
“Tapi itu tidak bermakna saya tidak mengenali teraju utama di setiap anak syarikat dan juga ketua-ketua bahagian,” ujar Fariz seolah-olah dapat membaca fikiran Zack. Zack yang tergamam di awalnya kembali tersenyum.
“Oh ya......Kalau Encik Fariz mahu kesemua maklumat dan fail-fail yang berkaitan dengan kewangan Nusmefa Emas, saya boleh minta Sofea ambilkan.”
“Tak....tak perlu Encik Zack,” Fariz menegah. “Sebenarnya saya ada maksud lain.”
“Maksud Encik Fariz?”
“Tujuan kedatangan saya ke mari sebenarnya tak ada kena mengena dengan Nusmefa Emas.”
Fariz bingkas bangun lalu berjalan menghampiri jendela. Dia memerhatikan di luar jendela lalu memusing kembali tubuhnya memandang Zack.
“Saya datang ke sini kerana Maisara.”
Mendengar nama Maisara dengan tiba-tiba sahaja Zack bingkas bangun dan berdiri berhadapan dengan Fariz.

ZACK mendengus nafasnya kencang. Sebaik sahaja Fariz berlalu pergi habis segala fail-fail di atas mejanya dilempar untuk melempiaskan amarahnya.
Tak guna!!
Dia menumbuk cermin jendela dengan kuat. Terngiang-ngiang amaran Fariz di telinganya.
Ya! Memang benar Fariz berhak mengarah kepadanya. Tetapi bukan berkaitan soal hati! Hatinya miliknya. Tiada siapa yang boleh mengarahnya agar menjauhi Maisara!
Dia menghenyak tubuh di kerusinya dengan kasar. Kemudian dia bangun dan melangkah ke meja Sofea.
“Tolong kemaskan bilik saya!!” Keras arahan yang diberikan Zack sehingga bias membuatkan bahu Sofea terangkat kerana terkejut dengan suara lantang Zack.
Sebaik sahaja Zack berlalu keluar, ramai kakitangan yang bangun menghampiri Sofea. Masing-masing tertanya dengan sikap Zack yang tiba-tiba berang. Masing-masing membuat kesimpulan sendiri kenapa tiba-tiba Zack jadi begitu setelah kepulangan Fariz.

FARIZ masih lagi terdiam di dalam keretanya. Dia masih berfikir tentang kewajaran tindakannya memberi arahan kepada Zack agar menjauhi Maisara.
Dia tahu dia tidak berhak untuk berbuat begitu. Namun, dia harus pastikan Maisara hanya akan menjadi miliknya dan bukan orang lain. Lagi pula, dia perlu menjaga amanah arwah Suhana.
Maafkan aku Zack. Bukan maksud ku untuk mementingkan diri. Semuanya kerana Suhana dan Aiman.

5 comments:

  1. ntah...
    fariz x gentleman hehehe...
    dulu senang2 je tglkan maisara..la ni dah susah nak kembali kat maisara...
    kesian kat maisara tau..
    erm emo npk huhu....

    ReplyDelete
  2. tu la jantan .... huhuhu ....
    aku kiciwa dgn sikap fariz ...
    sarah ... ko amik je si aiman tuh ... bapak nya tak yah ... hahaha

    ReplyDelete
  3. hehehehe...
    mybe faris da sbb kot tinggalkn sara...
    xkira nk sara ngn faris+aiman gk...
    biala zack ngn sofia or else...
    ngeeee...

    ReplyDelete
  4. dah tahu nk buat cmne le tu...jagn mare fariz ...sebab amanah kan..apa2 pun atas maisara...sy lebih suks fariz n maisara...dan nak tahu apa ye rahsia yg fariz n suhana sembunyikan?..makin menarik cite ni ..goodv job cik penulis...

    ReplyDelete