Monday 16 November 2009

Takkan Pernah Hilang (Prolog)





DARI kejauhan kelihatan seorang gadis berbaju kurung dan berselendang putih sedang berdiri di bawah pohon rendang di pekarangan Masjid Jalan Perak. Dia berdiri sambil memerhatikan sanak saudaranya yang lain sedang menguruskan pengebumian arwah kakaknya. Wajah lelaki itu, lelaki yang sering dielaknya daripada bersua juga ada di situ. Wajah itu kelihatan muram dan bersedih. Tentu hatinya hiba berpisah dengan isteri tercinta.
Ketika imam membacakan doa dan talkin, gadis itu juga menadah tangan dan menyedekahkan Fatihah kepada jenazah. Sesekali dia menyeka air mata yang mengalir di pipi. Sungguh dia tidak menyangka semuanya akan berakhir begini. Dia tidak pernah meminta semuanya berakhir begini. Biarpun kenyataan itu pahit, tetapi perpisahan juga adalah sesuatu yang pahit untuk dihadapi. Apatah lagi hubungan mereka berdua masih belum pulih seperti dahulu.
Suhana pergi tanpa memulihkan kekeruhan yang terjadi!
Walaupun peristiwa itu masih berdarah, namun kerana ikatan kasih yang masih bersisa di hati, dia datang juga ke sini untuk memberi penghormatan terakhir terhadap arwah. Apatah lagi jika mengenangkan hubungan mereka terlalu rapat sebelum peristiwa itu berlaku. Kasih sayangnya masih utuh buat insan yang bernama kakak. Biarpun hatinya masih terluka dan berdarah, dia tetap memaafkan dan merelakan segala yang sudah berlaku.
Sebaik sahaja doa dan talkin selesai dibaca, pantas dia melangkah pergi dan meninggalkan pusara itu agar tidak terserempak dengan keluarga dan saudara yang lain. Hanya umi dan abah sahaja yang tahu kedatangannya di situ. Bukan tidak sudi menunjukkan wajahnya. Tetapi dia tidak mahu bertembung muka dengan lelaki itu. Lelaki yang banyak meninggalkan luka berdarah di hatinya.



************************

No comments:

Post a Comment