Wednesday 18 November 2009

Takkan Pernah Hilang 5









SAMBIL menjinjit briefcase di tangan, pantas langkah Fariz diayun memasuki bangunan tinggi itu. Kemudian, dia hilang di dalam lif dan muncul semula apabila tiba di tingkat 25. Ketika bergegas untuk tiba di pejabat, sempat juga dia menjawab panggilan daripada mamanya.

“Ya…Ya… Baik, ma. Fariz akan cuba. Tapi paling awal pun dalam pukul 3.00 petang karang.” Setelah berjaya memujuk dan menenangkan mama yang kedengaran cemas, Fariz mematikan talian.

Siti, setiausaha Fariz yang melihat kelibat bosnya menghampiri pantas bangun lalu menegur ketuanya itu. Fariz hanya membalas dengan anggukan lalu daun pintu bilik pejabatnya diselak. Tubuhnya dihempas ke kerusi bagi menghilangkan rasa letihnya. Nafas yang panjang dihembus. Sesekali kepalanya ditelengkan ke kanan dan kiri bagi menghilangkan rasa lenguh. Kemudian dia duduk bersandar sambil fikirannya kembali teringat pada panggilan mama sebentar tadi. Mamanya menelefon dan menyuruh agar dia pulang lebih awal kerana badan Aiman kembali panas.

Sudah empat hari Aiman begitu. Sekejap badannya sejuk dan sekejap badannya akan kembali panas. Dia khuatir mengingatkan keadaan Aiman. Namun menurut Doktor Usman, seorang pakar kanak-kanak, tiada apa yang perlu dirisaukan. Demam Aiman hanya demam biasa.

Mama pula tak sudah-sudah menyuruhnya berjumpa dengan Maisara. Kata mama, Aiman mungkin rindukan Maisara kerana itu demamnya sukar untuk kebah. Abah juga mengiakan kata-kata mama. Mungkin ada benarnya kerana kali terakhir Maisara datang di rumahnya adalah sebulan yang lalu. Tapi sekiranya dia memberitahu Maisara, mahukah gadis itu mempercayai kata-katanya?

Walaupun dalam hati dia yakin Maisara amat menyayangi Aiman, namun dia khuatir jika permintaannya agar Maisara datang ke rumah untuk melawat Aiman ditolak. Dia tahu, selama ini dialah puncanya yang menyebabkan perhatian Maisara terhadap Aiman terbatas. Kerana dia, Aiman menjadi mangsa. Maafkan papa, Aiman…

Fariz menarik nafas, cuba menguatkan hatinya yang berbelah bahagi. Walau apa pun yang terjadi, dia perlu berjumpa dengan Maisara. Demi Aiman!


MAISARA ralit menyusun pasu-pasu bunga di laman belakang sambil menyanyi perlahan, sekadar menghiburkan hati. Sesekali peluh di dahi yang menitik dikesat dengan belakang tangannya. Sejak akhir-akhir ini memang dia agak sibuk setelah dia mula bekerja di sebuah syarikat pembinaan. Walaupun hanya sekadar menjadi kerani dengan gaji yang tidak seberapa, namun dia senang bekerja di situ. Malah, pekerja-pekerja yang lain juga ramah dan senang bekerjasama.

Sedang dia asyik mengangkat pasu-pasu kecil dan menyusunnya, tiba-tiba sahaja jantungnya berdegup pantas. Dia merasakan seolah-olah dirinya diperhatikan. Pantas tubuhnya dialih ke belakang. Terkesima dia sebentar melihat wajah itu. Wajahnya dipalingkan semula. Pasu di tangan diletakkan ke bawah. Langkah kaki diayun untuk masuk ke dalam rumah.

“Tunggu, Sara!” halang Fariz.

Langkah Maisara terhenti. Namun dia tetap tidak berpaling memandang wajah itu.

“Maaf kalau saya mengganggu.”

Maisara melirik kelibat Fariz dengan ekor matanya. Kelihatan lelaki itu masih berkemeja dan berseluar hitam. Mungkin lelaki itu baru pulang dari pejabat.

“Awak tak kerja ke hari ni?” tanya Fariz sekadar berbasa-basi.

Maisara mengherotkan bibirnya lalu memeluk tubuh.

“Sekarang dah pukul 7.00 petang, Encik Fariz.” Sengaja dia berkata begitu untuk menyakiti hati Fariz. Untuk apa lelaki itu datang ke mari? “Kenapa awak datang? Kalau awak nak cari abah, dia ada di depan dengan umi!”

“Saya tahu…” Perlahan suara Fariz. Setibanya tadi, dia telah pun berjumpa dengan mereka dahulu untuk menerangkan tujuannya.

“Dia orang yang beritahu awak ada di sini,” ujar Fariz lagi.

“Untuk apa awak ke sini? Rasanya, antara awak dan saya dah lama tak ada kaitan! Jadi, saya rasa...”

“Ada!” pintas Fariz. “Antara kita masih ada kaitan!”

Maisara ketawa sinis mendengar kata-kata Fariz.

Fariz sedar, ketawa itu penuh dengan sindiran dan dendam.

“Sejak awak dan keluarga awak datang ke sini untuk Suhana, antara awak dan saya telah terputus hubungan. Walaupun pada hakikatnya kini awak adalah abang ipar saya!” Air mata Maisara bagaikan hendak mengalir sewaktu berkata begitu. Bagaimana dia bisa melupakan semuanya?

“Hubungan sebegitu memang telah lama putus.” Fariz mengeluh. “Dan kalau awak tak mahu beriparkan saya juga, saya tak kisah. Tapi masih tetap ada kaitan antara kita!” Fariz memandang Maisara dengan renungan yang mendalam. “Aiman!”

Baru sahaja Maisara hendak membuka mulut pantas nama Aiman keluar dari bibir Fariz sehingga menyebabkan Maisara terdiam. Aiman…

Sudah lama Maisara tidak mendengar nama Aiman. Tiba-tiba sahaja nama Aiman kini bermain di cuping telinganya. Bukan dia tidak merindui bayi itu. Namun setiap kali dia ingin menemui Aiman, hanya wajah Fariz terbayang di ruang ingatan, menyebabkan hatinya berat untuk bertemu dengan Aiman. Tiba-tiba sahaja hatinya dirundung sayu dan rindu. Sudah lama dia tidak menatap wajah comel itu. Rasa rindu tiba-tiba mencucuk tangkai hatinya.

“Aiman sakit, Sara!”

Bagai terkena renjatan elektrik, pantas Maisara berpaling memandang Fariz dan merenungnya dengan mata yang berkaca. “Aiman sakit apa?” Hatinya dirundung gelisah.

“Dia demam,” kata Fariz. “Kata mama, dia rindukan awak.”

Air mata yang ditahan mengalir perlahan ke pipi Maisara. Perasaan bersalah mula menguasai diri. “Aiman…”


“AIMAN!” Tanpa dipelawa masuk, pantas Maisara berlari memanjat anak-anak tangga dan terus meluru masuk ke kamar bayi. “Aiman!” Langkahnya terhenti di muka pintu.

Rosnah, mama Fariz, yang baru menidurkan Aiman berpaling memandangnya.

“Mak cik!” Maisara menghampiri wanita itu lalu tunduk menyalami tangannya.

Rosnah tersenyum lalu mengusap lembut rambut Maisara.

“Alhamdulillah... Syukurlah Sara dah ada di sini.” Rosnah bersuara. “Mama risau. Takut Fariz tidak ke sana dan membawa Sara.”

Maisara hanya diam mendengarnya. Rupa-rupanya, mama Fariz yang menyuruh lelaki itu ke sana dan membawanya datang untuk berjumpa dengan Aiman. Bukan kerana kehendak Fariz sendiri. Tiba-tiba rasa kecewa muncul di balik hati. Namun pantas dimatikan rasa kecewa itu. Untuk apa dia perlu merasa begitu? Bukankah dia mahu melupakan Fariz daripada hidupnya?

“Sara duduklah di sini. Temankan Aiman. Dari tadi dia asyik menangis aje. Risau mama.”

Pandangan mata Maisara jatuh ke wajah Aiman yang sedang terlena.

“Dia baru saja terlena. Sara tolong temankan dia ya...” pinta Rosnah. “Mama turun dulu ya.” Rosnah berlalu pergi.

Mata Maisara kembali tertancap pada wajah Aiman. Dia menghampiri bayi itu dan duduk di sebelahnya. Perlahan-lahan Maisara melekapkan tapak tangannya di dahi bayi itu. Panas! Tubuh Aiman bergerak-gerak. Mungkin sentuhan itu mengganggu lenanya. Tiba-tiba sahaja tangisan Aiman bergema. Pantas Maisara mencapai tubuh kecil itu ke dalam dakapannya.

“Aiman… Aiman…” panggil Maisara.

Tangisan Aiman terhenti sebentar. Kemudian bayi itu membuka matanya setelah mendengar namanya dipanggil. Seperti dia mengenali suara itu.

“Aiman sayang…” panggil Maisara lagi.

Mata Aiman tertancap pada wajah itu lama, sebelum dia kembali menangis. Namun tangisannya kali ini perlahan dan manja, seolah-olah sedang memberitahu Maisara yang dia merinduinya. Tiba-tiba sahaja Maisara turut menangis bersama sambil memeluk bayi itu erat-erat.

“Maafkan mak su, sayang... maafkan mak su…” Maisara yakin dengan naluri hatinya. Memang bayi itu merinduinya!

Di sebalik pintu, senyap-senyap Fariz mengintai ke dalam. Hati lelakinya tersentuh dengan kasih sayang yang terikat antara mereka berdua. Sara…

*************************************

No comments:

Post a Comment