Wednesday 18 November 2009

Takkan Pernah Hilang 4









MAISARA membelek-belek dirinya di cermin besar itu. Dia berpusing ke kanan dan ke kiri untuk melihat penampilannya. Setelah berpuas hati dia bergerak mencapai tas tangan dan fail di atas meja. Kemudian kakinya melangkah menuruni anak tangga, satu per satu. Langkahnya diayun menuju ke meja makan.

Khalid dan Maimun yang hampir menyudahi sarapan pagi mereka lantas membuang pandangan kapada Maisara yang sudah pun duduk di sisi mereka.

“Kenapa lama sangat bersiap?” tanya Maimun. Maisara di sisinya hanya tersenyum.

Memang pagi itu Maisara agak terlambat untuk bersarapan bersama mereka. Dia perlu memastikan penampilannya kemas untuk menghadiri temu duga. First impression is important.

“Kejap lagi Pak Kassim akan hantar Sara ke sana,” beritahu Khalid.

“Tak payahlah, abah, Sara boleh pergi sendiri,” bantah Maisara. Dia tidak mahu menyusahkan abah. Dia boleh berdikari sendiri.

“Naik apa? Nak naik Kancil Sara yang selalu meragam tu?” Khalid menggeleng. “Entah-entah belum sampai setengah jalan buat hal lagi.”

Maimun sudah ketawa apabil Khalid berkata begitu.

Maisara mencebik. Dia tahu Kancil yang dibelinya ketika di Perlis itu memang selalu meragam. Maklumlah, kereta second hand. Tetapi itulah harta pertama yang dibeli dengan titik peluhnya sendiri.

“Dah berapa kali abah suruh Sara tolak Kancil tu. Tapi Sara degil!”

“Abah janganlah cakap macam tu. Kancil tu masih boleh digunakan lagi. Bukan selalu dia meragam. Kadang-kadang aje. Itu pun kalau perjalanan jauh,” bidas Maisara.

“Kalau diikutkan, Pantai Miami dengan pusat bandar memanglah tak jauh mana. Tapi abah takut kalau-kalau Sara tersangkut, macam mana? Bila dah tersangkut, perjalanan yang dekat tetap mengambil masa yang lama. Kalau Kancil tu buat hal, bila jammed, jammed teruslah nampaknya Kancil tu,” omel Khalid.

“Betul cakap abah tu, Sara. Karang temu duga ke mana, Kancil ke mana. Tanam anggur lagilah nampaknya,” usik Maimun sambil tersengih.

“Habis, kalau Pak Kassim hantar Sara, abah pergi kerja dengan apa?”

“Kita pergi sekalilah. Lepas dia hantar abah ke pejabat, dia hantar Sara pulak.” Khalid menghirup kopi yang masih berbaki. “Nanti Pak Kassim tunggu sampai habis temu duga.”

Maisara hanya terdiam. Ada betulnya jugak saranan abahnya. Tak perlulah dia bersusah payah pergi sendiri.
“Dah, jom!” Sekilas Khalid melihat jam di pergelangan tangannya. “Temu duga pukul 9.00, kan? Nanti lambat pula.”


MAISARA menarik nafas lega. Setelah mengucapkan terima kasih dia berlalu keluar. Daun pintu ditutup perlahan. Segala-galanya dipastikan sempurna. Sebelum keluar dari pejabat yang terletak di Bangunan Syed Putra itu, sempat dia berbual sebentar dengan seorang staf perempuan, Noni nama timangannya.

“Terima kasih ya, Noni,” ucapnya seraya memandang kepada seorang perempuan dan dua orang lelaki yang masih berada di kerusi menunggu. “Ramai ke yang datang temu duga?”

“Banyak permohonan, tapi cuma empat orang sahaja yang dipanggil. Tapi itu pun untuk jawatan berbeza.”

“Jawatan berbeza? Jawatan yang saya pohon ni?” Maisara mula melebarkan senyuman.

Noni yang memahami apa yang tersirat di hati Maisara mendekatkan bibirnya dengan telinga gadis itu.

“Antara awak dengan perempuan yang sorang lagi tu.” Dia memuncungkan bibirnya, menunjuk ke arah seorang lagi perempuan yang sedang duduk bersama Maisara sebentar tadi.

Maisara mengangguk-anggukkan kepalanya lalu tersenyum memandang Noni. Gadis yang memakai skirt pendek separas lutut dan berkemeja biru lembut ini memang peramah dan mudah mesra.

“Tapi saya harap, awak yang akan diserap masuk. Sebab dari tadi saya tengok perempuan tu langsung tak senyum. Tak mesra alam!”

Maisara tertawa kecil. Ayat Noni yang terakhir itu menggeletek hatinya.

“Saya pun harap macam tu.” Maisara bersuara riang. “Belum dah kerja dah dapat kawan!”

Setelah berbual-bual seketika, Maisara meminta izin untuk pulang. Sebelum dia keluar dari ruangan pejabat, sempat Noni memberitahu segala keputusan akan dimaklumkan selewat-lewatnya tujuh hari berkerja bermula dari esok hari.


DALAM perjalanan pulang ke Pantai Miami, sekali lagi Maisara membelek-belek fail di tangannya. Sijil-sijil penghargaan yang disimpan, dibelek satu per satu. Sengaja dia berbuat begitu untuk menghilangkan rasa bosannya. Sampai sahaja di muka terakhir fail, tangannya terhenti di situ. Matanya tertancap pada foto yang terselit di situ. Pantas wajahnya berubah. Foto Aiman yang diambilnya ketika bayi itu dalam jagaannya, diambil dan ditatap lama. Terasa ada takungan di kelopak matanya.

Aiman…

Perasaan rindu terhadap bayi itu semakin membuak-buak. Lebih dua minggu dia tidak melihat wajah comel itu setelah Fariz mengambilnya. Rindunya kepada tangisan dan senyuman manja Aiman terbayang di ruang ingatannya. Maisara mengerling jam di tangan. Baru jam 11.00. Tentu Fariz masih lagi di pejabat. Inilah masanya!

“Hari ni abah ada meeting di mana-mana tak? Atau keluar berjumpa dengan klien?”

“Tak,” jawab Pak Kassim ringkas. “Kenapa? Sara nak ke mana-mana ke?”

“Kalau tak keberatan boleh tak Pak Kassim hantar Sara ke rumah Fariz? Sara rindukan Aiman.” Sebak suara itu menuturkan kata.

Lantas, Pak Kassim memandu keretanya memasuki pekarangan rumah mewah di Bandar Tanjung Bungah itu. Setibanya di pintu depan banglo tiga tingkat itu, Maisara memberanikan diri. Loceng ditekan. Apabila pintu pagar terbuka, Maisara melangkah masuk ke halaman lalu berhenti di situ menanti orang datang menjemputnya.

“Non Sara!” Kelibat pembantu rumah warganegara Indonesia muncul setelah pintu utama dibuka dari dalam.

“Tarti, ada orang di rumah?” tanya Maisara.

Tarti membuka luas pintu utama lalu menjemputnya masuk. “Jemput duduk, non. Non datang pasti mahu jumpa sama Aiman, kan?”

“Tak ada orang di rumah ke, Tarti?” tanya Maisara sekali lagi kerana soalannya masih belum dijawab. Suasana di rumah besar itu sunyi dan sepi. Maisara mengetap bibir. Rugi seandainya Aiman tidak ada sedangkan dia sudah pun tiba di situ.

“Non duduk bentar ya… Tarti bikin minumannya.” Kelibat Tarti hilang tanpa menjawab soalannya.

Maisara berjalan-jalan sambil matanya memerhati ruang tamu yang luas dan dihiasi indah dengan pelbagai barangan seramik. Terdapat berbagai tulisan khat yang terlekat pada dinding. Terdapat juga pasu-pasu bunga yang Maisara pasti tentu mahal harganya menghiasi sudut-sudut ruangan tamu itu. Tetapi bukan perhiasan rumah itu yang menjadi perhatiannya. Dia masih tertanya-tanya ke mana perginya penghuni di rumah besar itu.

Setelah yakin dan pasti penghuni rumah itu tidak ada, pantas Maisara berlalu pergi tanpa menunggu Tarti datang semula.

“Sara!”

Suara garau itu mematikan langkah Maisara. Maisara cukup kenal dengan suara itu. Tanpa berpaling dan bersuara, langkah diteruskan semula. Namun sekali lagi langkahnya terhenti apabila dia terdengar tangisan Aiman. Dia berpaling. Aiman yang berada dalam dukungan Fariz menangis kuat. Kakinya ditendang-tendang dan tangannya yang digenggam, terkapai-kapai. Aiman menangis sambil memandangnya, seolah-olah bayi itu mahu Maisara mengambilnya.

Sebak mendengar tangisan itu, air mata Maisara juga tumpah dan mengalir ke pipi. Tanpa mempedulikan Fariz, Maisara terus menerpa Aiman dan mengambilnya daripada Fariz. Maisara berpura-pura tidak mengendahkan lelaki itu saat tangan mereka bersentuhan ketika Aiman bertukar tangan. Aiman dipeluk erat dan wajah bayi itu dicium sepuasnya. Tangisan Aiman terus terhenti sebaik sahaja Maisara mengusap dan membelainya.

“Aiman dah minum susu ke?” tanya Maisara walaupun dia tahu Aiman tidak akan menjawab soalan itu. Soalan itu lebih ditujukan kepada Fariz, tetapi dia tidak mahu bertanya terus kepada lelaki itu.

Fariz yang memahami soalan itu ditujukan kepadanya hanya tersenyum. Lalu dia menghenyak tubuhnya berhadapan dengan Maisara.

Maisara mula kelihatan tak tentu arah tetapi dia cuba bersikap selamba. Sesekali matanya mencari kelibat Tarti yang hilang sedari tadi. Mana Tarti ni? Kata nak buat air, tapi tak muncul-muncul pulak!

“Dia baru lepas minum susu,” jawab Fariz. “Sara sihat?”

Soalan Fariz tak bersambut. Maisara terus mengacah-acah Aiman hingga bayi itu tertawa mengekek. Satu perubahan baru bagi Maisara. Sewaktu bersamanya dahulu Aiman hanya tersenyum, tetapi kini bayi itu sedah pandai mengekek. Maisara makin terhibur mendengar Aiman mengekek.

Fariz yang menjadi pemerhati juga ikut tersenyum melihat Aiman yang terhibur dengan acahan Maisara.

Tiba-tiba sahaja Aiman berhenti mengekek. Acahan Maisara tidak bersambut. Kemudian Maisara melihat wajah Aiman berubah merah. Sesekali Aiman meneran. Maisara ketawa kecil.

“Aiman uk-uh ke, sayang?”

“Kenapa? Dia melepas ke?” tanya Fariz.

Maisara menyelak sedikit lampin Aiman. Memang benar telahannya. Mahu tak mahu Maisara terpaksa juga bertanya kepada Fariz.

“Mana lampin Aiman?” tanya Maisara tanpa memandang lelaki di depannya itu.

“Di bilik atas. Marilah saya tunjuk.” Fariz mendahului Maisara ke tingkat atas. Pintu bilik dibuka untuk memberi laluan kepada Maisara.

Maisara melangkah masuk. Sempat matanya melirik setiap sudut kamar itu. Luas dan ringkas hiasannya. Aiman diletakkan di birai katil. Setelah membuka pakaian Aiman, Maisara membawanya ke bilik air. Tak lama kemudian Maisara muncul dan melihat segala persiapan Aiman telah diletakkan di atas katil. Maisara mengerling Fariz yang berdiri di muka pintu. Bukan dia tidak tahu, sedari tadi mata itu sentiasa memerhatikan pergerakannya. Memang dia agak gemuruh namun sengaja dia berpura-pura tidak mengambil peduli pandangan lelaki itu.

Usai menyiapkan bayi itu, pantas Maisara membawa Aiman turun semula. Sesekali mata Maisara melirik mencari kelibat lain jika ada.

“Awak cari siapa?”tanya Fariz yang menyedari kelakuan Maisara.

“Mana semua orang?”

“Dia orang semua tak ada.” Ringkas sahaja jawapan Fariz. “Sebab tulah saya terpaksa ambil cuti, jaga Aiman. Nasib baik awak datang.”

Fariz bersuara manis. Dia ingin sekali bermesra dengan gadis itu seperti waktu lalu. Mendengar suaranya, jelingan manjanya dan senyumannya. Namun semua itu hanya impian. Dia tahu semua yang dirinduinya itu telah hilang semenjak dia memilih untuk bersama Suhana.

Maisara melirik jam di pergelangan tangannya. Sudah terlalu lama dia di situ. Dia khuatir jika terlalu lama, dia akan menyusahkan Pak Kassim yang sedari tadi masih menunggunya. Lagipun, Pak Kassim perlu menjemput abahnya pulang jam 6.00 nanti.

Setelah meminta diri kepada Fariz, Maisara menyerahkan Aiman kepada lelaki itu. Sebelum itu Maisara sempat memeluk dan mencium Aiman.

“Sara…” Fariz mencapai pergelangan tangan Maisara sebelum sempat dia melangkah pergi. “Selalulah datang ke mari. Saya pasti, Aiman akan rindukan awak!”

Sebaik Fariz berkata begitu Maisara menarik tanggannya dan berlalu pergi. Dia hilang di dalam perut kereta yang kemudiannya pergi dari pekarangan rumah.

Saya juga akan rindukan awak, Sara...

********************************

No comments:

Post a Comment