Wednesday 24 February 2010

Hanya Dia 15

BAB 15
MAISARA memerhati sekeliling rumah sambil sesekali matanya meliar mencari-cari kelibat Aiman yang sedari tadi tidak kelihatan.
“Sara cari siapa?” tepukan di bahu Maisara menyebabkan dia sedikit terkejut lalu berpaling ke belakang.
“Ah.....mama....” Dia menghembus nafas seketika lalu matanya jatuh kepada kek harijadi yang dipegang Rosnah.
“Kek Aiman?” tanya Maisara. Memang di atas kek itu ada tertulis ‘Selamat Hari Lahir Aiman’. Tetapi apa yang menjadi tanda tanya kepada Maisara, di mana kek yang di buatnya khas untuk Aiman?
“Ah’a...... Fariz yang minta mama keluarkan kek ni untuk Aiman potong nanti. Kek yang Sara kasi tu ada mama simpan dalam peti sejuk.”
Maisara mengukirkan senyuman pahit. Walaupun senyumannya itu pasti nampak tidak ikhlas, dia masih cuba untuk memaniskan wajahnya.
Sampai hati.....
“Sara duduklah dulu mama nak atur meja di depan,” ujar Rosnah pantas apabila melihat wajah Maisara yang sudah berubah. “Umi dan abah datang tak?”
Maisara menganggukkan kepalanya menandakan umi dan abahnya akan datang.
“Tapi mungkin lambat. Sebab abah ada kerja sikit,” ujar Maisara. Rosnah menganggukkan kepalanya lalu melangkah pergi.
“Mama!” panggilan Maisara membuatkan langkah Rosnah terhenti. “Mana Aiman?”
“Aiman ikut Fariz jemput kawan dia,” beritahu Rosnah.
Kawan? Kawan yang bagaimana sehingga perlu dijemput?
Hati maisara mula berdolak dalik. Mana mungkin kawan-kawan biasa jika sehingga perlu berjemput.
“Kenapa? Sara nampak tak selesa?” tanya Rosnah apabila melihat riak wajah Maisara mula berubah.
“Tak.... “ Maisara menafikan sedangkan memang benar dia cukup merasa tidak selesa bersendirian di situ. “Ada apa-apa yang Sara boleh bantu?”
“Tak perlulah Sara. Sara kan tetamu.” Rosnah tersenyum. “Tapi kalau Sara rasa bosan, Sara boleh tolong mama layan tetamu di luar.”
Maisara memerhati kelibat Rosnah yang berlalu pergi bersama kek harijadi Aiman di tangan. Memang dia terasa hati melihat kek itu. Tetapi dia sedar Fariz berhak memberikan yang terbaik buat Aiman. Jika dibandingkan kek yang dibuatnya memang tidak sebesar yang kek yang dibawa Rosnah sebentar tadi.
Aiman........

MATA Maisara memerhati seorang gadis yang sedang mendukung Aiman. Fariz di sebelah mereka tersenyum riang. Sesekali gadis itu mengerling ke arahnya. Cepat-cepat dia melarikan bola matanya apabila mata gadis itu jatuh padanya.
Sebaik sahaja lagu selamat dinyanyikan. Fariz dan gadis tersebut bersama-sama memegang tangan Aiman untuk memotong kek. Nampak bagai satu keluarga yang sempurna. Entah mengapa rasa cemburu mencuit tangkai hati Maisara.
Setelah itu kek dipotong, Faris dan gadis itu bersama-sama mencium pipi gebu Aiman. Tarti yang tiba-tiba muncul lalu mengambil gambar mereka bertiga menambahkan lagi kedukaan di hati Maisara. Tiba-tiba sahaja dada Maisara menjadi sebak. Bukankah sepatutnya dia yang berada di sisi Fariz dan menyambut harijadi Aiman sebegitu?
Pantas Maisara melarikan diri ke dalam apabila merasakan titisan airmatanya bagai tidak dapat ditahan lagi.
Kakinya melangkah menuju ke bilik air lalu menguncikan diri di dalam. Buat seketika dia merasakan kehilangan. Kehilangan Aiman......Kehilangan permata hatinya yang satu.......Kehilangan Fariz.........

“SARA!!” Ketukan di pintu yang bertalu-talu menyebabkan Maisara bergegas menyapu airmatanya. Mukanya dicuci lalu dilap hingga kering. Pintu bilik air dibuka. Kelihatan Rosnah tegak berdiri di depannya.
“Ada apa mama?” Maisara cuba menyembunyikan kesedihannya dengan senyuman.
“Sara......okey ke?” Mata Maisara yang kelihatan sedikit merah dan wajahnya yang sembam cukup untuk membuatkan Rosnah pasti hati Maisara sedang terluka.
“Okey......” Maisara tersenyum mesra. “Ya, mama! Ada apa?”
Rosnah tersenyum lalu menarik tangan Maisara. Maisara hanya mengikuti langkah Rosnah.
Maafkan mama kerana terpaksa melukakan hati Sara!
“Mama nak kenalkan Sara dengan ‘kawan’ Fariz,” ujar Rosnah dengan gembira.
Melihatkan wajah Rosnah yang kelihatan ceria membuatkan Maisara mula tidak tentu arah. Hatinya mula merasa tidak keruan. Wajahnya pula yang tiba-tiba kelihatan tidak bermaya.
Kawan? Hmm….
“Fariz!” tegur Rosnah apabila mereka tiba di depan Fariz dan kawan perempuannya.
Fariz yang sedang rancak berbual menoleh ke arah Rosnah. Melihatkan Maisara disamping mamanya, Fariz mula mengerti.
“Mari!” Fariz menghulurkan tangan kepada gadis yang memakai gaun biru lembut di sisinya. Gadis itu yang sedang mendukung Aiman bangun di sisi Fariz.
“Sara, kenalkan Ilyana.” Fariz memandang Ilyana. “Yana, kenalkan Maisara.”
“Sara.” Maisara cuba berwajah manis.
“Yana.” Gadis itu menyambur huluran tangan Maisara.
“Boleh saya….” Maisara mengunjuk ke arah Aiman. Ilyana yang mengerti dengan permintaan Maisara menyerahkan Aiman kepadanya.
“Sayang anak mama…..” Maisara mengucup kedua-dua pipi Aiman dengan penuh kasih-sayang. “Happy birthday sayang….”
"Maaf, Sara nak pinjam Aiman sekejap.” Kemudian Maisara membawa Aiman jauh dari mereka. Walaupun dia perasan mata-mata yang memandangnya yang tiba-tiba pergi membawa Aiman, namun dia pura-pura tidak mengerti. Dia mahukan bersendirian dengan Aiman.

MAISARA membelai-belai rambut Aiman yang sedang nyenyak tidur. Sesekali dia akan mengucup dahi itu.
Betapa sebentar tadi dia merasakan dia akan kehilangan Aiman. Namun berdua bersama Aiman begini, hatinya bagaikan terpujuk sendiri.
Maisara menepuk bahu Aiman perlahan apabila bayi itu bergerak-gerak seperti tidurnya terganggu. Wajah comel Aiman direnung lama.
Tiba-tiba wajah Ilyana melintas di fikirannya. Terbayangkan Ilyana perasaan takut mula menerjah di hati Maisara. Ternyata dia kurang selesa dengan kehadiran Ilyana.

3 comments:

  1. Salam...
    erm fariz dan emak fariz berkomplot utk buat sara cemburu dgn kehadiran ilyana...maybe ilyana tu sekadar kawan xpun saudara mara fariz je hahaha,,.,mengalahkan cik penulis plak kite ni kan hehehe....

    ReplyDelete
  2. xnk sara ngan fariz
    pleaseeeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  3. tul...
    nak sara ngn fariz huuuhuhuh...
    sian sara....
    :)

    ReplyDelete