Wednesday 12 August 2015

Dup Dap! Jantungku Berhenti (excerpt)

Mereka bertiga berpandangan sesama sendiri. Masing-masing tertanya dengan maksud tujuan Zack melakukan begitu.

“Maksud Tuan Syed?” Che Enon mengambil peranan untuk bertanya.

“Begini, mereka berdua adalah calon pelajar yang akan dibawa masuk ke dalam Warisan Syed,” ulang Zack. “Mereka berdua masih dalam perhatian. Jadi, saya mahu rahsiakan identiti saya. Kalau di depan mereka, saya mahu kamu semua panggil saya, Encik Zack, orang kanan Tuan Syed Zikri!” terang Zack dengan lebih jelas.

“Oh, kiranya Tuan Syed mahu menyamarlah?” Mata Che Enon sudah terbuka dengan besar.

Zack menganggukkan kepalanya. “Boleh?” tanyanya kepada mereka bertiga. Satu persatu wajah mereka dipandangnya.

“Baik, Tuan Syed!” sahut mereka bersama anggukan..

“Oh ya, jangan lupa beritahu tentang rancangan saya pada Pak Sudin!” Pesan Zack. Dia tidak mahu Pak Sudin membuatkan rancangannya rosak pula nanti.

“Nanti Pak Dollah sampaikan kepada Pak Sudin,” beritahu Pak Dollah.

“Jadi, Tuan Syed tak marah saya bawa mereka berdua datang ke sini?” Che Enon mengulangi persoalan itu semula.

“Tak mengapa,” ujar Zack. Mana mungkin dia marah sedangkan hatinya sudah berbunga gembira. “Tapi macam yang saya beritahu, lain kali kalau nak buat apa-apa minta izin saya dulu,” Zack mengingatkan lagi.

Mereka mengangguk laju. Masing-masing sudah menarik nafas lega.

"Cuma," Zack menggosok dagunya sekejap. “Kalau boleh kamar utama tu, Che Enon serahkan semuanya pada Audra. Biar dia yang atur bilik saya nanti!” arah Zack. Dia sudah mengukirkan senyuman dan di ruang fikirannya sudah tertanya bagaimana agaknya cara susunan Audra. Apakah kena dengan citarasanya?

“Baik, Tuan Syed!” Terangguk-angguk kepala Che Enon. Lega rasanya apabila dia terlepas dari tugas itu. Tapi kenapa Audra? “Tapi, kerja yang patut Audra buat ni tak ada kena mengena dengan temuduga tu-kan?” Lambat-lambat Che Enon menuturkan pertanyaan.

“Uh?” Zack sudah beralih memandang Che Enon. “Maksud Che Enon?”

“Begini, Audra pelajar akaun di bukan pelajar rekaan dalaman,” Che Enon cuba mengingati semula perbualan antara dia, Zana dan Audra ketika di gerai Man Corner. “Kalau Tuan Syed tak suka dengan cara susunan Audra, apakah Tuan Syed takkan beri peluang kepada Audra?”

Zack ketawa kecil. Rupanya, itu yang dirisaukan Che Enon? “Bergantung,” ujar Zack ringkas sengaja mahu mainkan Che Enon.

“Bergantung?” Wajah Che Enon berubah. “Kalau Tuan Syed tolak permohonan Audra kerana tak berpuas hati dengan cara susunannya, Che Enon akan rasa bersalah. Sebab Che Enon yang pujuk budak-budak tu datang ke sini."

“Baiklah, saya janji dengan Che Enon segala keputusan temuduga takkan ada kaitan dengan bantuan mereka." Zack mengerling Che Enon. "Tapi, dengan satu syarat."

Kening Che Enon sudah terjongket. Alamak! Ada syarat pulak ke?

"Syaratnya, Audra bukan sahaja kena susun bilik tidur utama, tapi juga pejabat saya. Minta Audra pilih salah satu kamar di tingkat tiga untuk dijadikan pejabat baru. Pejabat di tingkat bawah, jadikan ia sebagai bilik tetamu. Tapi, Audra tak perlu susunkan bilik tu. Audra hanya perlu susun atur semula bilik tidur dan pejabat yang baru. Yang lain, saya akan lantik seorang pereka dalaman untuk uruskan,” terang Zack. “Che Enon faham?” Menikam matanya memandang Che Enon.

Terangguk-angguk kepala Che Enon. Tapi kenapa semuanya Audra? Tak pula Tuan Syed sebut nama Zana. Nak ditanya, tapi dia tak berani.

“Lagi satu,” ujar Zack semula. “Malam nanti, Che Enon biarkan mereka bermalam di kamar Ilyana. Baju-baju Ilyana yang ada dalam almari tu, dia orang boleh pakai,” sambung Zack lagi.


Terkedu Che Enon. Semakin tertanya-tanya Che Enon di dalam hati. Tuan Syed macam tahu-tahu sahaja yang Audra dan Zana tak membawa pakaian ganti. Tuan Syed ni betul-betul macam James Bond! Apa saja yang berlaku tak pernah lari dari pandangannya.

No comments:

Post a Comment