Tuesday 25 August 2015

Takkan Pernah Hilang (Excerpt)


TAJUK : 

TAKKAN PERNAH HILANG

PENERBITAN FAJAR PAKEER
HARGA : RM21 / RM24


Suasana yang begitu indah sekali. Malam yang kelam ditemani cahaya bulan yang terang. Bintang-bintang bertaburan di langit. Alangkah indahnya jika malam ini dapat dikongsi bersama yang tersayang.
Senyuman di bibir Fariz tiba-tiba sahaja hilang. Kotak ingatannya mula menayangkan memori lalu. Suasana malam seperti ini memang indah, namun dalam suasana beginilah cintanya pada Maisara terkubur.
Walaupun keputusannya untuk mengambil Suhana sebagai isteri adalah sesuatu yang bertentangan dengan kehendaknya, namun dia tidak pernah menyesal membuat keputusan besar seperti itu. Apa yang dikesalkan hanya kerana dia perlu melukakan hati Maisara.
Cintanya pada Maisara tidak pernah terkubur sehingga hari ini. Tetapi Suhana dipilih atas dasar tanggungjawab yang tidak mungkin diketahui oleh sesiapa melainkan dia dan Suhana sendiri.
Malam sebelum dia menghantar rombongan untuk meminang Suhana, dia telah menghubungi  Maisara.
“Waalaikumsalam.....” terdengar suara Maisara menjawap salamnya. Sungguh ceria suara itu kedengaran di telinganya.
Biasanya, setiap kali mereka berhubung di telefon, ada sahaja cerita-cerita lucu dan lawak jenaka yang disampaikan sehingga Maisara akan ketawa tidak berhenti. Tetapi malam itu berlainan sekali. Dia lebih banyak mendiamkan diri dan membiarkan Maisara menguasai komunikasi.
“Kenapa ni? Apa yang tak kena?” lembut suara Maisara bertanya kepadanya.
“Sara, I ada perkara penting nak beritahu you!
“Kenapa ni?” suara Maisara yang mulanya riang kedengaran resah.
I.....I harap apa yang akan I beritahu you nanti, takkan membuatkan you terluka! But...but.... I know it will hurt you. Tapi I harap sangat you akan terima keputusan I dengan hati yang terbuka!
“What are you trying to tell me?!” Intonasi suara Maisara sudah tidak ada lembutnya.
“I’m sorry. I think our relationship will not last long!”
“What?! You mean...” suara Maisara bergetar. Fariz tahu, tentu gadis itu sedang menahan sebak di dada. “..it’s over, isn’t it?”
“I’m sorry, Sara!”
“No...no....you saja nak main-mainkan? Maisara sudah hilang punca namun dia cuba untuk bertenang. “Tell me, it’s just a joke, right?”

“I’m sorry......I’m sorry.....” Talian dimatikan. Entah berapa kali telefonnya berbunyi kembali. Namun tidak diendahkan. Tak henti-henti kata maaf lahir dari hatinya walaupun dia tahu Maisara tidak akan mendengarnya.

--------------@@-------------------

KULIT BELAKANG

MAISARA tidak pernah menjangka cintanya pada Fariz akhirnya telah dirampas oleh kakak kesayangannya sendiri, Suhana. Kepedihan hati terus dipendam sehinggalah arwah Suhana menghembuskan nafas yang terakhir ketika melahirkan anak sulungnya. Namun, penderitaan Maisara tidak berakhir di situ apabila Suhana meninggalkan amanah buatnya. Amanah itu benar-benar menghimpit dirinya.

“Tiada siapa yang boleh menggantikan tempat Su melainkan Sara.”

FARIZ tahu dia telah melukakan perasaan Maisara. Namun, dia terpaksa meninggalkan Maisara demi sebuah rahsia. Namun, cinta yang tak pernah hilang itu membuatkan Fariz bertekad untuk mendapatkan Maisara semula walaupun dalam hati Maisara sudah hilang cinta untuknya. Kerana kebencian Maisara, akhirnya dia menggunakan Aiman untuk menagih semula cinta Maisara.

“Untuk menjadi satu-satunya mama Aiman, awak perlu menjadi isteri saya.”


BAGI Maisara segala pengorbanan yang dilakukannya hanya kerana Aiman. Cintanya pada Fariz tak mungkin datang kembali. Cinta di hatinya telah hilang untuk Fariz.



--------------@@---------
NOTE: 

Jika berminat untuk mendapatkan novel ini, pilih medium yang mudah untuk hubungi saya.

Klik link di bawah:

Lakaran Emma Rusdi

Terima kasih.

------------@@------------
TERIMA KASIH - ER

------------@@------------








No comments:

Post a Comment