Thursday 20 August 2015

Dup Dap! Jantungku Berhenti (excerpt)

ZANA membuka almari yang besar itu. Terbeliak biji matanya melihat pada pakaian yang begitu banyak tergantung di situ. Satu lagi pintu di bukanya. Sekali lagi matanya terbeliak. Almari yang ini penuh dengan kasut-kasut dan beg-beg tangan yang tersusun. Berjenama semuanya!

Audra pula teru bergerak ke katil. Terpaku dia melihat pada katil empuk yang bersaiz king di depannya. Dia meletakkan tangan di atas tilam dan menyentuhnya dari kaki katil hingga ke kepala katil. Terasa kelembutan tilam di hujung jarinya. Tak pernah dia bermimpi untuk berbaring di atas tilam empuk ini.

Dengan perlahan, Audra melabuhkan punggungnya di atas katil. “Lembutnya tilam ni,” Audra bersuara perlahan sambil tangan kanannya masih lagi meraba-raba tilam itu untuk merasakan kelembutannya. Tiba-tiba, matanya terlihat sekuntum bunga orkid yang terletak di tengan katil. Audra mencapai bunga itu. Terdapat juga sekeping nota dan sebatang pen.

“Selamat malam Audra Laily,” Ternganga mulut Audra membaca nota itu. Siapa yang letakkan nota ini? Hatinya berdebar kencang. Audra melihat pula pen yang di tinggalkan bersama nota itu. Dia kenal dengan pen ini. Walaupun pen ini banyak terjual di kedai, namun apabila dia memegang pen itu dia dapat merasakan pen itu pernah menjadi miliknya. Maka, Audra membelek-belek tudung pen. Ada tanda ‘A’!

Pantas Audra menangkup mulutnya dengan tapak tangan apabila dia merasakan dia hampir menjerit. Sekilas dia melirik Zana yang masih sibuk membelek pakaian yang tergantung di dalam almari.

Ya Allah, ini adalah pen yang sama aku tinggalkan pada tayar kereta yang aku pancitkan. Dan nota ini, ditujukan untukku. Dari siapa? Apakah penulis nota ini adalah orang yang sama dengan pemilik kereta putih itu? Tapi, bagaimana dia kenal dengan aku?


Dengan pantas Audra membuka beg dan menyimpan di dalam begnya. Audra tidak pernah menceritakan kepada Zana tentang kereta putih yang telah dibocorkan tayarnya. Dia tidak mahu Zana tahu tentang itu. Kalau Zana tahu, tentu Zana akan menyuruhnya mencari pemilik kereta itu dan meminta maaf kepadanya.

---------------@@-----------------


*Berminat untuk mengikuti kisah ini dari awal bab sehingga bab 15?


*Berminat untuk dapatkan novel ini? 

Hubungi saya di sini http://emmarusdi.blogspot.com/p/diri-saya.html. Pilih media sosial yang
memudahkan anda untuk hubungi saya.

*Nak tahu lebih tentang kisah ni?

Jom baca review di bawah :





No comments:

Post a Comment