Monday 4 July 2011

Saat Hati Merelakan 11

QISMYNA membuka jendela kamarnya. Dia membiarkan bayu pagi bermain-main mesra dengan rambutnya yang panjang dan lurus melebihi separas bahu. Dia menarik nafas panjang lalu merenung jauh ke atas bukit yang hijau.

Hatinya lega kerana segala-galanya telah berjalan dengan lancar. Walaupun ada beberapa masalah namun ia segera dapat diselesaikan. Tak sabar rasa di hati menunggu hari perasmian. Syukurlah kerana Ariff, Almi dan Fauzan banyak membantunya. Terutamanya Fauzan yang banyak bersusah payah untuk merealisasikan impiannya. Tuan Malik, ayahnya juga banyak membantu memberi cadangan dan pendapat.

Hampir enam bulan lamanya sejak dia berhenti menjadi guru tadika masanya banyak dihabiskan untuk mengejar cita-cita. Masa enam bulan agak lama baginya kerana projek ini telah dirancang lebih kurang setahun lamanya. Tetapi jika difikirkan enam bulan adalah masa yang singkat untuk melaksanakan segalanya. Namun atas bantuan yang diterima, segala-galanya menjadi mudah.

Tiga hari lagi cafe yang dinamakan HappyWebCafe akan dirasmikan secara besar-besaran. Dalam tempoh dua hari, setiap pelanggan yang mengunjungi cafe itu akan diberi makan dan melayari internet secara percuma. Itu adalah salah satu langkah promosi untuk menarik minat orang ramai untuk mengunjungi HappyWebCafe.

Promosi yang dilakukan di sekolah-sekolah serta pusat pengajian tinggi juga amat menggalakkan. Mereka yang menjadi ahli dibenarkan meminjam buku-buku dari perpustakaan selama dua minggu dan mendapat diskaun sepuluh peratus setiap kali membeli barangan atau makan di cafe.

Kelmarin dia dan Fauzan telah mengunjungi HappyWebCafe yang telah lengkap hampir sembilan puluh peratus. Hanya serba sedikit yang masih belum diselesaikan. Dia amat berpuas hati melihat perpustakaannya dilengkapi dengan bahan-bahan rujukan, meja dan kerusi serta statinary shop yang penuh dengan peralatan tulis serta buku-buku latihan, majalah dan buku-buku rujukan untuk dijual. Harga setiap unit juga telah dilebelkan.

Buku-buku untuk dijual dan buku-buku untuk dijadikan bahan rujukan diasing dan disusun dengan teratur. Malah, pekerja-pekerjanya sangat tekun berkerja memastikan segalanya telah sempurna.

Bakery juga telah siap dengan tepung, coklat, kismis serta bahan-bahan yang lain untuk membuat beberapa jenis roti sebagai hidangan. Stok-stok air gas juga telah disusun rapi di dapur belakang termasuk beberapa tin Milo serta Nescafe.

Sebanyak dua puluh biji komputer juga telah di susun rapi dan di sudut kedai juga telah diletakkan sebuah akuarium yang terdapat seekor ikan kelisa emas. Dan yang paling menarik hatinya, warna dan hiasan dalamannya yang unik. Gabungan warna oren, merah, hijau dan biru, sesuai sebagai identiti HappyWebCafe

Sekilas dia memandang jam ditangan. Hampir jam sepuluh pagi. Masih terlalu awal untuknya bersiap. Petang ini, dia dan Fauzan telah dijemput oleh Encik Wes, pengurus pemasaran Visma Corporation untuk minum petang bersama. Tidak berkaitan dengan kerja, hanya jemputan peribadi untuk berkenalan.

Kebetulan dia dan Encik Wes tidak pernah bersua muka memandangkan segala urusan bersama diuruskan oleh Fauzan. Inilah pertama kali dia akan berjumpa dengan pengurus itu.

“Qis!!” panggilan Puan Suria mengejutkannya. Dia mengurut dadanya lalu menarik nafas dan beristighfar sebentar.

“Ya, mak!” jeritnya dari dalam bilik.

“Ada telefon untuk kau!” jerit Puan Suria yang menjawab panggilan di dapur. Segera Qismyna mencapai ganggang telefon yang terletak di atas meja bersebelahan katilnya.

“Hello,” dia bersuara. Alangkah gembiranya dia mendengar suara di corong telefon itu. Zurin, adik angkatnya di Johor. Namun, setelah Zurin memberitahu tujuannya menghubungi Qismyna, nafas Qismyna menjadi sesak. Airmatanya mengalir tanpa ditahan lagi. Tiada kata yang dapat diucap.

“Kakak mesti pulang.” Itulah kata-kata terakhir Zurin sebelum meletak telefon. Lantas Qismyna membuka almari baju dan mengambil bagasinya yang disimpan di bawah katil. Baju-baju yang tergantung diambil dan dimasukkan ke dalam beg. Kemudian dia berlari turun dari tangga sambil tangannya menjinjing beg pakaian.

Tuan Malik dan Puan Suria yang sedang berbual sambil berehat di halaman depan terpaku. Begitu juga dengan Pak Mat yang sedang mencuci kereta.

“Saya nak ke Johor,” beritahu Qismyna. Tuan Malik dan Puan Suria berpandangan.

“Kenapa? Apa dah jadi?” ada riak-riak kerisauan diwajah Puan Suria sewaktu mengutarakan soalan itu.

“Makcik Badariah dan Pak cik Amin kemalangan. Dirempuh bas dari belakang,” ujar Qismyna tersekat-sekat. “Mereka ada di ICU.”

Tuan Malik dan Puan Suria yang sedia tahu siapa yang dimaksudkan Qismyna mengucap panjang. Insan-insan yang dimaksudkan Qismyna adalah insan-insan mulia yang pernah membantu Qismyna sewaktu Qismyna mengalami kemalangan ketika berada di Johor. Memandangkan Qismyna tidak mempunyai saudara di sana, merekalah yang telah bersusuh payah menjaga Qismyna dan sekaligus menjadi keluarganya. Tuan Malik dan Puan Suria juga merasa amat terhutang budi sewaktu Qismyna menceritakan pengalamannya di Johor.

“Kalau begitu, biar mak dan ayah ikut.” Tuan Malik bersuara.

“Tapi....perasmian.......” Puan Suria tidak dapat meneruskan kata-katanya.

“Ini lebih penting. Perasmian tu nanti biar Fauzan, Ariff dan Almi yang uruskan. Nak batalkan pun dah tak sempat,” ujar Tuan Malik. Qismyna mengangguk menyetujui cadangan ayahnya.

“Awak pergi kemas barang-barang.” Tuan Malik memerintah dan Puan Suria menurut. “Pak Mat!” panggilnya. Pak Mat yang berada berhampiran menoleh. “Sediakan kereta.” Pak Mat mengangguk. “Kamu Qis, tunggu di sini. Biar ayah ke dalam hubungi abang dan kakak. Ayah akan hubungi Fauzan sekali.” Tuan Malik segera berlalu.

Qismyna duduk di bangku depan. Dia cuba mententeramkan hatinya. Dia khuatir jika perkara yang sama sewaktu Mak cik Salmah meninggal, berlaku sekali lagi dalam hidupnya. Dia tak mahu terus-terusan rasa bersalah. Dia lebih rela meninggalkan masa depannya demi untuk masa sekarang. Biarlah Ariff, Almi dan Fauzan yang uruskan segala-galanya.



WES menghentikan keretanya di sisi kiri. Tingkap kereta di buka. Angin meniup hebat rambutnya. Terasa sejuk sekali berada di atas bukit ini. Wes melirik jam ditangannya. Angka menunjukkan jam sembilan malam.

Wes membuka pintu dan melangkah keluar. Dari situ dia melihat jauh Pulau Pinang yang disaluti cahaya lampu. Memang kelihatan indah walaupun bukit itu tidak setinggi Bukit Bendera yang dapat melihat segenap inci Pulau Pinang.

Sekilas fikirannya tertumpu pada tunangnya Manisa. Entah di mana tunangnya itu berada. Beberapakali cuba dihubungi namun tiada jawapan. Hanya pesanan ringkas yang diterima dari Manisa menyatakan dia sedang menjamu selera dengan temannya.

Pelik dengan kelakuan Manisa yang sejak datang ke Pulau Pinang ini menjauhkan diri darinya. Lantas dia mengekori tunangnya itu tanpa disedari. Manisa bersama dengan seorang lelaki. Lelaki yang tidak dikenalinya. Dia tidak terkejut melihat keadaan itu. Gadis secantik Manisa memang mudah menarik minat lelaki. Namun yang pasti tidak terdetik perasaan marah dalam hatinya.

Manisa bukanlah seorang gadis yang jahat atau perempuan yang suka berpeleseran. Namun, ketidakserasian mereka yang menyebabkan antara dia dan Manisa tak dapat berkomunikasi dengan baik. Cara dan pemikiran Manisa terlalu menyimpang jauh dengan cara dan pemikirannya.

Melihatkan Manisa dengan lelaki sebentar tadi membuatkan Wes menyimpan perasaan baru. Dia memohon agar hubungan Manisa dengan lelaki itu ada keserasian dan akan berjalan dengan baik. Sebenarnya, dia tidak membenci pada Manisa namun dia kasihan pada tunangnya kerana tidak pernah bahagia sejak mereka ditunangkan.

Wes mengetap bibirnya. Berfikir sejenak. Dia perlu tahu siapakah lelaki itu. Bukan untuk mencari gaduh. Hanya untuk memastikan Manisa berkawan dengan orang yang betul. Dia tak mahu Manisa terpedaya dengan janji manis seorang lelaki yang hanya ingin mengambil kesempatan ke atasnya. Jika sesuatu yang buruk berlaku pada Manisa, dia tidak dapat memaafkan dirinya kerana membiarkan Manisa jadi begitu.

Kemudian fikirannya merawang jauh pada pertemuan dengan Fauzan petang tadi. Fauzan membawanya ke HappyWebCafe. Tertarik dengan seni hiasan dan perkhidmatan yang diberikan membuatkan Wes teringin berjumpa dengan pemiliknya. Namun, sebelum mereka ke sana, Fauzan telah pun memberitahu pemiliknya terpaksa ke Johor kerana hal kecemasan.

Wes memandang ke langit merenung bulan dan bintang yang bertaburan. Tiba-tiba bayang Farahymma muncul di muka bulan yang bersinar. Wajah itu tersenyum padanya. Wes mengukir senyuman membalas senyuman bayangannya. Kemudian wajah itu hilang. Hanya yang dilihat adalah bulan yang bersinar. Dia mengeluh sebentar. Terasa kerinduan yang amat mendalam terbit lagi.

“Awak tahu tak, Farah. Kata orang-orang tua, kalau lelaki pikat perempuan ketika bulan dan bintang ada di waktu malam, pancing yang dilontar, mesti mengena,” beritahu Wes. “Macam kita sekarang.”

“Ada-ada saja.” Farahymma mencubit pinggangnya.

Wes tersenyum mengenang kisah lalu. Alangkah indahnya waktu itu. Andai masa dapat diputarkan kembali, dia akan pastikan Farahymma takkan pergi jauh darinya.

No comments:

Post a Comment