Monday 4 July 2011

Saat Hati Merelakan 10

MALAM itu Manisa bersiar siar di sekitar Persiaran Gurney. Dia begitu kagum melihat pembangunan di kawasan elit itu. Selepas membeli belah di Gurney Plaza, Manisa mengambil angin memandang keindahan malam yang dihiasa dengan lampu-lampu yang bewarna warni. Seberang Perai nampak jelas dari sisir pantai Persiaran Gurney. Sesekali angin laut menerbangkan rambutnya yang panjang. Manisa memandang nun jauh ke seberang yang hanya dapat dilihat cahaya lampunya sahaja.

Sedang menikmati keindahan itu, dia ditegur seseorang. Dia mengamati lelaki yang bertubuh sasa di depannya.

“Awak ni siapa?” tanya Manisa. Lelaki itu duduk disebelahnya.

“Maaf, saya mengganggu awak. Saya Ariff.” Lelaki itu menghulurkan tangan. Manisa menyambut walaupun di hatinya penuh keraguan.

“Saya Manisa.” ujar Manisa. “Saya kenal awak ke?” Lelaki itu menggelengkan kepala menjawab pertanyaan Manisa.

“Maafkan saya Cik Manisa kalau menganggu.” Ariff berbahasa. “Sekarang ni dah hampir pukul 8.45 malam. Waktu Isyak pun dah nak masuk. Tak elok cik Manisa duduk sorang-sorang di sini.”

“Kenapa awak perlu masuk campur urusan saya?” Manisa menjeling lelaki di sebelahnya. Dia merasa tidak senang mendengar kata-kata lelaki itu yang seolah-olah menganggapnya perempuan sembarangan.

“Saya rasa Cik Manisa tentu bukan orang sini, kan?” Ariff mengagak. Manisa hanya mendiamkan diri dan berpaling ke tempat lain. “Saya sebenarnya bukan nak mengganggu atau mencampuri urusan Cik Manisa. Tapi untuk pengetahuan Cik Manisa, tempat ni tak elok untuk seorang gadis yang bersendirian begini. Saya harap Cik Manisa faham maksud saya. Untuk keselamatan Cik Manisa, ada baiknya Cik Manisa pulang ke rumah.” Ariff mula berdiri dan ingin melangkah pergi.

Namun langkahnya terhenti dan berpaling semula memandang Manisa.

“Cik Manisa, dengarlah nasihat saya.” Ariff terus melangkah pergi. Namun sebaik saja dia menjauhi tempat itu, dia berpaling semula ke belakang. Kelibat Manisa telah hilang. Mungkin gadis itu telah pergi. Dia menarik nafas lega.

Bukan niat di hati ntuk mencampuri urusan orang lain. Namun, sejak dari tadi dia memerhatikan Manisa yang berjalan seorang diri tanpa tujuan. Mungkin hanya sekadar berjalan-jalan. Menurut perkiraannya Manisa bukanlah orang tempatan, melainkan orang luar. Kerana prihatin, dia menghampiri Manisa dan menyuruhnya pulang kerana sekitar jam sepuluh malam, tempat itu biasanya akan dimonopoli muda mudi yang ketandusan akhlaknya.

Manisa melangkah dengan cepat lalu menahan sebuah teksi yang kebetulan lalu di hadapannya. Setelah menawar harga tambang, Manisa terpaksa jua menaiki teksi tersebut walaupun harga yang diletakkan terlalu mahal. Alasannya kerana pemandu itu dalam perjalanan pulang ke rumah dan tempat yang ditujui Manisa adalah bertentangan arahnya.

Sememangnya teksi di Pulau Pinang kebanyakannya tidak menggunakan meter. Harga diletakkan mengikut perkiraan pemandu tersebut. Yang lebih membosankan jika harga yang diletakkan gagal ditawar dengan lebih murah.

Walaupun Manisa tidak mengenali pemuda yang menegurnya tadi, namun kata-kata pemuda itu yang menasihatinya untuk pulang ke rumah meninggalkan kesan di hati. Entah kenapa dia merasa takut walaupun pemuda itu tidak memberitahu alasan yang kukuh untuk dia pulang. Kerana itu, sebaik saja pemuda itu pergi, dia terus melangkah untuk pulang ke rumah.

No comments:

Post a Comment