Wednesday 29 June 2011

Saat Hati Merelakan 1

FIKIRANNYA melayang jauh mendengar lagu kegemarannya yang diputar di corong radio. ‘Kerana hati ini telah dilukai’ nyanyian Kris Dayanti, cukup menyayat hati. Dia menutup radio sebaik saja lagu itu habis dimainkan. Lantas diarinya dicapai. Pena mula bergerak menulis, mencorakkan rahsia hati.

Dalam kehidupan ini, penuh ranjau dan duri yang terpaksa kita tempuhi. Suka dan duka adalah lumrah kehidupan kepada insan yang bergelar manusia. Hanya semangat yang kental dan ketabahan yang tinggi saja yang mampu menetapkan hati seseorang itu agar terus berada di landasan kebenaran.

In life, we cannot be too greedy. Adakalanya kita diberi pilihan dan adakalanya kita tak punya pilihan. Pengorbanan, inilah yang dinamakan pengorbanan. Kadang-kala kita terpaksa membuat pilihan walaupun pilihan itu akan melukakan perasaan kita sendiri. Tapi kita harus berani menanggung risiko, kerana melakukan sesuatu tanpa kerelaan takkan ada kebahagiaan menanti di hadapan.

Yang penting, doa dan tawaqal harus diiringi dalam setiap langkah kita. Kita harus yakin pada Yang Maha Esa. Tuhan itu Maha Adil. Suatu hari nanti kebahagiaan pasti menjelma. Hanya masa dan keadaan saja yang akan menentukan bila hadirnya ia.

Qismyna menutup diari biru yang sentiasa menjadi sahabat setianya.

‘Adam…..’ nama itu meniti di bibirnya. ‘Kenapa aku masih ingatkan dia? Lima tahun dah berlalu. Mungkin kini dia bahagia bersama isteri dan….anak-anaknya….mungkin. Mana tahu dia telah menerima gadis pilihan keluarganya sebagai isteri.’

Zila yang baru melangkah ke bilik memandang Qismyna sambil tersenyum melihat sahabatnya yang sedang termenung sendirian.

“Hai Qis.....termenung jauh nampak. Ingat orang kat bulan ke?” usiknya. Qismyna tersedar lalu berpaling ke belakang memandang suara yang menegurnya.

Zila menghampiri dan duduk di sebelah Qismyna yang sudahpun bangun dari pembaringan.

“Ingat orang kat bulan tak pe, Zie. Jangan jadi pungguk rindukan bulan sudah,” sampuk Nina yang baru keluar dari bilik mandi sambil mengeringkan rambutnya dengan tuala.

Zila dan Qismyna beralih memandang tuan empunya suara itu. Qismyna bersandar di kepala katil.

“Aku bukannya apa, cuma berfikir tentang masa depan. Tak lama lagi kita semua akan berpisah. Masing-masing bawa haluan masing-masing.” Qismyna menghembus nafasnya. “Aku ingat, sebelum pulang aku nak spend masa lebih sikit kat sini.”

Itu bukanlah niat sebenar mengapa Qismyna ingin berada lebih lama di Johor Bahru. Tetapi keyakinan yang cuba dikumpulnya masih belum mencukupi. Berat rasa hati untuk kembali semula ke Pulau Pinang yang banyak menyimpan memorinya bersama Adam. Dia masih ingat lagi kata-kata Adam di pertemuan terakhir mereka.

“Kenapa dunia ni tak pernah adil? Setiap orang yang saya sayang akan tinggalkan saya.”

Dia bukanlah cinta pertama Adam, namun Adam adalah cinta pertamanya. Adam….

“Ya......walaupun kita semua akan berpisah dan kembali semula kepada keluarga masing-masing, yang penting ingatan dan kenangan selama kita bersama tak mungkin dilupakan.”

Nina sudah meloloskan dirinya di tengah Qismyna dan Zila. Kedua-dua tangannya memegang tangan Qismyna dan Zila. Mereka bertiga tersenyum sambil pegangan tangan mereka dieratkan.

Qismyna dan Zila mungkin tidak terlalu merasa perpisahan ini berbanding Nina kerana mereka berdua memang berasal dari negeri yang sama, Pulau Pinang tetapi Nina kampungnya jauh di seberang laut.

Hampir tiga tahun mereka berkongsi bilik yang sama. Banyak pengalaman dan kenangan yang ditempuhi bersama.

“Kau dah book flight?” tanya Zila sengaja mengingatkan.

“Dah!” Nina mengangguk. “Yang itu awal-awal lagi aku dah ready.”

Persiapan untuk kembali semula ke Sarawak memang sudah dilakukan. Dia tidak mahu terlalu terburu-buru menyiapkan segalanya. Biar segalanya awal dan teratur.

Entah bila agaknya mereka akan bersua semula. Mungkin ketika konvokasyen nanti. Masing-masing sudah mula menyimpan kerinduan dalam hati. Yang pasti, setiap pertemuan akan berakhir dengan perpisahan.



WES memandang jauh keindahan yang terbentang di depan matanya. Ombak saling berkejaran memukul di persisiran pantai. Setelah lima tahun meninggalkan negeri ini, akhirnya dia kembali. Di sinilah cintanya pada Farahymma berputik dan disinilah cinta yang disemai terkubur meninggalkan kenangan yang tak mungkin dilupakan.

‘Di mana gadis itu menghilang?’ Terasa kerinduan bagai menyucuk-nyucuk tangkai kasihnya yang masih berbunga.

Dia menyeluk koceknya lalu mencapai telefon bimbitnya yang sedang melagukan lagu ‘Beautiful Girl’ nyanyian dari Sean Kingston. Panggilan dari Sabah. Lantas dia mematikan talian. Tak ingin dia menjawab panggilan dari tunangnya. Tunang yang tak pernah dicintai walaupun dicuba berkali-kali. Pertunangannya bersama Manisa tidak pernah dipersetujui. Semuanya telah dirancang dan dia terperangkap dalam kehendak keluarganya sendiri.

‘Ya….melakukan sesuatu tanpa kerelaan takkan ada kebahagiaan menanti dihadapan. Di manakah gadis itu? Apakah dia sudah berkahwin?’

Farahymma atau gadis yang dikenali sebagai Farah, seorang gadis yang amat dicintainya dan sangat memahaminya. Walaupun tanpa bicara, Farahymma tahu sama ada dirinya menghadapi masalah atau tidak. Yang penting Farahymma mempunyai sifat penyayang dan menghormati dirinya sebagai seorang lelaki. Jauh berbeza dengan tunangnya.

“Cinta perlukan pengorbanan, kan? Tak salahkan kalau saya berkorban untuk orang yang saya sayang.” Masih kukuh kata-kata Farahymma diingatannya.

“Farah!!!!!”

Wes menjerit sekuat hati melepaskan rasa rindu yang bergunung dalam dadanya.

Wes melepaskan nafas yang panjang. Puas hatinya dapat menjerit sebegitu. Dia memandang sekeliling. Mujurlah di awal pagi begini masih tiada orang di sana.

Sekali lagi Nokia N90 miliknya menyanyikan lagu ‘Beautiful Girl’. Pantas dia mengeluarkan dari kocek seluar. Tertera nama Manisa, tunangnya. Setelah berkira-kira dia menekan punat hijau, menjawab panggilan Manisa dengan rasa tidak senang.

Wes mendengus geram. Hatinya mula terbakar dengan sikap Manisa. Dia menghempas telefon bimbitnya dengan kasar sebaik sahaja bercakap dengan tunangnya itu.

“Ketenangan!! Ketenangan!! Di mana ketenangan?!” dia bersuara keras.

Manisa sentiasa membuat hari-harinya suram. Manisa dan keluarganya sering memaksanya melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendaknya. Keluarganya memang suka menyebelahi Manisa. Bukan dia tak pernah cuba untuk menyayangi Manisa. Tapi Manisa tak seperti Farahymma. Mereka sering bertelagah sesama sendiri walaupun mengenai hal yang sebesar kuman.

Pada mulanya sewaktu dia memberitahu tentang pertukarannya ke Pulau Pinang, Manisa melarang keras dia ke sana. Namun setelah melihat dia bersungguh-sungguh Manisa mendesak agar mereka dikahwinkan segera agar dia boleh mengikutinya ke Pulau Pinang. Mujurlah semua itu masih belum menjadi kenyataan.

Sebentar tadi Manisa menghubunginya untuk memberitahu kedatangannya ke Pulang Pinang pada bulan depan. Dia bertekad, dia akan bertegas. Kini dia kembali semula semula di sini. Di mana hatinya di tinggalkan. Kesempatan ini akan digunakan untuk menjejaki semula Farahymma.

‘Tapi….masih adakah ruang untuk diri ini setelah lima tahun aku menghilang?’

No comments:

Post a Comment