Wednesday 29 June 2011

Saat Hati Merelakan 9

WES menyandarkan badannya dan mendongakkan kepala. Matanya dipejam sebentar. Terasa sengal-sengal badannya. Kepalanya dipicit-picit. Lantas dia melepaskan keluhan. Sehingga ke saat ini, entah berapa banyak keluhan yang telah dilepaskan.

Tiba-tiba, pintu biliknya diketuk. Rozie, setiausahanya melangkah ke dalam. Wes membetulkan badannya semula.

“Ada apa Rozie?”

“Maaf tuan. Tadi saya ada menerima panggilan dari setiausaha Encik Fauzan dari Zul Enterprise. Encik Fauzan ingin berbincang dengan tuan tentang projek terbaru mereka.” Wes berfikir sejenak. Dia menongkat dagunya.

“Siapa Encik Fauzan?” pertama kali Wes mendengar nama itu.

“Anak kepada pemilik Zul Enterprise, kontraktor yang terbesar di sini.” Wes diam seketika sebelum menbalas kata-kata. Wes mengerut keningnya.

“Tak pelah. Nanti awak tolong uruskan temujanji saya dengan dia.” Rozie mengangguk. “Ada apa-apa lagi?”

“Tadi Cik Manisa telefon. Tapi saya katakan tuan sedang mesyuarat seperti yang tuan arahkan. Dan......dia ada tinggalkan pesan,” ujar Rozie dengan hati-hati bimbang akan dimarahi. “Katanya, minggu depan dia akan ke sini.”

Argh!! Wes mengetap bibir. Dia mendengus geram. Manisa sentiasa memberi masalah padanya. Kenapa perempuan itu tidak pernah membiarkan dia tenang?

“Okey. Ada apa-apa lagi?” soal Wes.

“Itu saja Encik Wes,” ujar Rozie.

“Awak boleh keluar kalau dah tak de apa-apa.” Rozie bangun untuk melangkah keluar. Namun kemudian dia berpaling semula pada Wes.

“Maaf Tuan. Cik Manisa ada tinggalkan pesanan lagi. Katanya, dia mahu tuan on kan semula handphone tuan supaya mudah baginya untuk menghubungi tuan nanti.” Wes hanya mengangguk tanpa memandang Rozie. Rozie mengangkat keningnya dan terus berlalu pergi. Begitulah sikap tuannya setiap kali Manisa menghubungi.

Sebaik saja Rozie keluar dari biliknya, Wes terus menghembuskan keluhan yang amat panjang. Dia menelangkup wajahnya dengan kedua-dua belah tapak tangannya dan kemudian merenung ke siling pejabatnya.



FAUZAN menghirup sirap limau yang dipesannya. Mee goreng yang masih panas disuapkan ke mulut. Kesedapan hidangan yang dirasai membuatkan Fauzan tidak bersuara dan asyik menjamu selera di Restoran Selera Timur. Salah sebuah restoran milik A2-M Sdn. Bhd.

Qismyna yang berada di depannya hanya memerhati. Sesekali dia akan tersenyum melihat telatah Fauzan yang akan meniup-niup mee goreng yang masih panas itu. Begitulah Fauzan. Walaupun dia anak seorang kontraktor yang amat dikenali, namun dia tidak pernah kisah untuk menonjolkan siapa dirinya yang sebenar. Tidak seperti orang lain yang sentiasa menjaga adab di depan orang lain tetapi sikap sebenar adalah sebaliknya.

“Fauzan...” panggil Qismyna. Fauzan mengalihkan pandangannya sambil mengunyah hidangannya. “Ada apa-apa perkembangan?” Fauzan mengangguk-anggukkan kepalanya.

“Ada,” jawabnya ringkas lalu meneguk sirapnya. “Aku dah jumpa lokasi yang sesuai.”

“Di mana?” tanya Qismyna dengan penuh minat.

“Seperti yang kau tahu, Penang ni bukanlah besar sangat, kan. Di kawasan barat daya sebahagian besarnya adalah kawasan perindustrian. Di kawasan Bayan Lepas adalah zon perindustrian dari fasa satu hingga ke fasa empat. Batu Maung dan Relau pulak kebanyakkannya adalah pejabat dan juga kawasan perumahan.

“Dan di kawasan timur laut pulak, memang banyak kolej-kolej yang didirikan dan juga merupakan kewasan pelancongan yang cukup terkenal. Ada juga pusat pendidikan misalnya kolej-kolej swasta yang berkerjasama dengan pihat MLVK seperti di Gelugor yang terletak bersebelahan dengan Kelab Gelugor, Batu Uban dan Sungai Dua.”

“Misalnya di Jelutong, Kolej Olympia.....kolej yang berasaskan bidang perniagaan. Lepas tu kita ada banyak kolej yang berdekatan dengan pusat bandar Komtar iaitu IPG, Kolej Rima, Sistematic. Kebanyakkan kolej-kolej ni menawarkan kursus-kursus MLVK tapi tak semua.” Fauzan meneguk sirapnya lagi. Terasa kering tekaknya apabila banyak bercakap.

“Perpustakaan negeri pula terletak di Dewan Sri Pinang bedekatan dengan Padang Kota Lama. Di sana pun terdapat beberapa buah kolej contohnya di Green Hall dan kawasan yang sama juga terdapat banyak peninggalan sejarah. Contohnya Port Convalis dan juga Galeri Lukisan atau Art Galery yang banyak memaparkan struktur Geografi Pulau Pinang sewaktu di bawah naungan Portugis.”

“Kawasan timur laut memang sesuai tapi sayangnya Perpustakaan Negeri juga terletak di sana.” Fauzan mengangkat keningnya. Qismyna memuncungkan bibir lalu bersuara.

“Ya.....kawasan tu memang sesuai disebabkan faktor pembangunan dan juga merupakan kawasan pendidikan. Tapi......aku rasa di daerah Gelugor juga mempunyai keistimewaan sendiri. Daerah Gelugor merangkumi kawasan Kampungku, Sungai Dua , Batu Uban, Minden Height, Taman Tun Sardon, Taman Brown, Bukit Gambir dan Kampung Kastam. Boleh dikatakan setiap kawasan di sana terdapat sekurang-kurangnya sebuah sekolah sama ada primary atau secondary.”

“Lagi pun kita tak boleh terlalu menumpukan pada pelajar di pusat pengajian tinggi. Kita juga perlu fokus pada pelajar sekolah. Dan yang paling penting Gelugor boleh di letakkan sebagai laluan utama memandangkan ia berdekatan dengan Jambatan Pulau Pinang. Ini memudahkan bagi mereka yang tinggal di Seberang Perai. Yang paling penting, kawasan ni terletak di antara pusat bandar dan juga bandar satelit Bayan Baru.” Fauzan menganggukkan kepalanya mendengar kata-kata Qismyna.

“Dan di situlah tempat yang aku cadangkan,” balas Fauzan. “Lagi pun USM juga berdekatan bukan?” Qismyna tersenyum begitu juga dengan Fauzan.

“Patutlah kau telalu tekankan di daerah Gelugor.” Qismyna menggelengkan kepalanya. “Cakap terus terangkan senang.”

“Saja aku nak lihat sama ada cadangan aku ni mengena dengan cadangan kau. Aku rasa Sungai Dua adalah kawasan yang paling tepat dan strategik,” balas Fauzan. “Petang nanti aku akan ke Majlis Perbandaran Pulau Pinang untuk mengetahui sama ada rumah kedai yang di sediakan adalah milik kerajaan. Kemudian aku akan uruskan penyewaan dan kontrak.”

“Minggu depan pulak aku ada urusan dengan Visma Corporation. Syarikat yang mahir dalam bidang pendidikan. Aku ke sana untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang buku-buku yang sesuai untuk dijadikan bahan rujukan dari peringkat sekolah hinggalah ke pusat pengajian tinggi. Kebetulan mereka juga membekalkan peralatan komputer pada kolej-kolej dan juga sekolah swasta. Dan mereka juga boleh membekalkan buku-buku pada kita. Aku rasa ada baiknya jika kita dapatkan kerjasama mereka.”

“Bagus juga tu. Kita boleh menjimatkan masa,” ujar Qismyna. “Aku pulak sibuk dengan pengambilan pekerja serta mencari pekerja yang mahir dalam menyediakan roti yang enak dan lazat. Petang ni aku ada temu janji dengan Syarikat Meldras Enterprise. Aku nak minta bantuan mereka dalam membekalkan alatan tulis pada kita,” beritahu Qismyna.

“Fauzan, aku nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih pada kau sebab kau sudi tolong aku.”

“Tak payahlah nak berterima kasih dengan aku. Apa yang aku buat ni berbayar tau,” usik Fauzan. Qismyna menjegilkan matanya.

“Tak ikhlas!”

“Tak delah. Aku gurau je.” Fauzan tersenyum. Qismyna mengerling padanya.

“Aku dengar uncle Zul nak serahkan Zul Enterprise pada kau hujung tahun ni,” ujar Qismyna. Fauzan menganggukkan kepalanya.

“Tapi aku masih belum bersedia nak pikul tanggungjawab. Tambahan pulak pengalaman yang aku ada tak mencukupi. Aku perlukan lebih banyak masa untuk mencari lebih banyak pengalaman.”

“Tentu saja Uncle Zul akan tolong kau. Takkanlah dia terus nak biarkan kau pulak. Tambahan Uncle Zul bersusuh payah bina syarikat tu dulu. Dari kontraktor kelas F sampailah sekarang syarikat tu dah membesar. Semuanya dilakukan dengan usaha.”

Fauzan mengangkat keningnya.

“Aku tahu ayah aku memang banyak berkorban demi memajukan Zul Enterprise. Kau tahu, membina kejayaan lebih mudah dari mengekalkannya. Itulah yang aku takutkan.”

“Kau takut kalau kau tak mampu nak kekalkan kejayaan yang Uncle Zul bina?” tanya Qismyna. Fauzan mengangguk.

“Insyaallah...kau mampu kekalkan kejayaan Uncle Zul.” Qismyna tersenyum. Fauzan membalas. “Bila kau masuk kerja?”

“Semalam aku dah mula berkerja,” beritahunya.

“Cepat.” Qismyna merasa hairan. “Kata nak cuti lebih lama.”

Sememangnya Fauzan ingin berehat lebih lama sejak dia pulang dari Australia. Namun demi membantu Qismyna dalam membina impian dia sanggup memulakan tugasannya lebih awal. Ini kerana membantu Qismyna melalui syarikatnya lebih mudah dari melakukan sendiri.

“Saja,” jawabnya ringkas.



WES memandu perlahan. Manisa di sebelah tidak dilayan. Manisa juga berdiam diri. Sambil berpeluk tubuh dia memandang ke luar. Sakit hatinya masih terasa. Hampir satu jam setengah dia menunggu kelibat Wes di lapangan terbang.

Sebaik saja sampai Wes langsung tidak memohon maaf dan terus bertengkar dengannya. Wes memang begitu. Sejak dulu Wes tidak pernah cuba untuk memenangi hatinya. Hanya tahu menyakitkan hati.

Wes memandu keretanya masuk ke kawasan Hotel Grand Continental. Dia kemudian menemani Manisa hingga ke bilik penginapan. Setelah itu dia terus memandu pulang ke rumahnya.

Fikiran Wes masih lagi terganggu. Perasaan marahnya pada Manisa masih belum reda.

Hari itu dia menghadiri mesyuarat tergempar yang diadakan ekoran daripada ketidakstabilan akaun bulanan Visma Corporation. Dia cuba menghubungi Manisa untuk memintanya ke hotel sendirian namun Manisa mendesak agar Wes mengambilnya dan dia akan menunggu sehingga Wes sampai.

Apabila dia terlewat, Manisa terus memarahinya dengan kata-kata yang menyakitkan hati. Sudahlah dia penat kerana terpaksa bekerja lebih masa dibakar pulak dengan api kemarahan Manisa.

Wes mengeluh panjang. Dia dan Manisa bukanlah pasangan yang sesuai. Antara mereka memang tidak ada persamaan dan keserasian. Perkahwinan dia dan Manisa nanti hanya akan menjadi racun dalam rumahtangga mereka.

Wes memberi isyarat ke kiri dan kemudian menghentikan keretanya. Dia cuba menenangkan perasaannya sebentar. Penglihatannya tiba-tiba terpaku pada sebuah banglo yang mempunyai gabungan senibina moden dan tradisional. Fikirannya mula mengimbas kisah lalu.

“Saya lebih suka tinggal dikampung berbanding bandar,” ujar Farahymma sambil tersenyum menatap wajahnya.

“Kenapa?”

“Di sana tak ada pencemaran. Udara bersih. Penuh dengan tumbuh-tumbuhan.”

“Kalau macam tu, awak ikutlah saya balik Sabah,” ajak Wes. Farahymma hanya tersenyum tanpa mengia atau menidakkan.

“Awak pulak macam mana? Awak suka tinggal kat mana?” Farahymma pula menyoalnya.

“Saya?” Wes bertanya. Farahymma mengangguk. “Saya tak kisah di mana-mana. Kampung boleh, bandar pun boleh. Tapi....saya amat tertarik dengan rumah kayu.”

“Rumah kayu?!” Farahymma kelihatan tertarik dengan kenyataannya.

“Ya. Tapi lebih cantik jika tidak diwarnakan kerana ira kayunya yang membuatkannya kelihatan menarik dan klasik.”

“Bagi saya pulak, lebih cantik kalau tradisional digabungkan dengan moden. Maksud saya dibeberapa kawasan kita bina menggunakan batu-batu yang menarik dan di setengah kawasan kita gunakan kayu yang diukir dengan pelbagai corak,” ujar Farahymma. “Kemudian, halamannya pula kita hiasi dengan bunga-bungaan seperti di taman.”

“Baiklah.....kalau macam tu, rumah kita nanti kita bina macam mana yang awak nak,” ujar Wes. Farahymma hanya tersenyum.

Wes mengukir senyuman apabila teringatkan kenangannya bersama Farahymma. Sesungguhnya gadis itu memang sentiasa membuat hari-harinya terasa bahagia. Namun kini kehilangan Farahymma benar-benar membuat jiwanya tertekan. Jauh di sudut hatinya masih mengharapkan agar dia dapat berjumpa dengan gadis itu. Dia sentiasa berdoa agar Farahymma akan menerimanya semula.

Setelah agak lama, Wes meneruskan semula pemanduannya. Petang ini dia ada temujanji dengan Encik Fauzan dari Zul Enterprise. Dia membelok keretanya menuju semula ke pejabat.

Sebaik saja tiba di pejabat dia diberitahu Encik Fauzan telah pun tiba dan sedang menunggunya di bilik tetamu. Wes bergegas ke sana bimbang kelewatannya akan menggangu urus niaga yang akan dibincangkan.

No comments:

Post a Comment