Wednesday 29 June 2011

Saat Hati Merelakan 4

Wes memandu perlahan. Seawal jam tujuh pagi begini, jalan raya masih lengang. Mudah baginya memandu dalam keadaan begitu. Sesekali matanya melirik, memandang matahari yang mula kelihatan di balik bukit. Dia tersenyum. Wajah Farahymma bermain di ruang mata. Dia bukanlah seorang pecinta alam sebenarnya. Namun, Farahymma yang membuka matanya untuk melihat jauh keindahan alam ciptaan Illahi.

Farahymma memang gemar bercerita tentang keindahan bulan dan bintang. Dia juga gemar melihat matahari terbit dan terbenam. Secara tidak langsung hatinya juga tertarik pada unsur alam.

Wes memerhati keadaan sekeliling. Sebaik saja sampai di simpang Jalan Sultan Azlan Shah, Wes membelok ke selekoh kiri menuju ke arah yang ingin ditujunya. Setelah sampai dia mematikan enjin.

“Assalamualaikum.......” Dia memberi salam sambil terjengok-jengok ke dalam untuk memastikan rumah itu ada penghuninya.

Laila yang kebetulan sedang menyiapkan anaknya ke sekolah, bangun lalu membuka pintu.

“Waalaikumsalam.........Wes!!” jerit Laila. Sebentar kemudian Danial, anak Laila yang berusia tujuh tahun datang dan mencium tangan ibunya. Kemudian dia berlalu memasuki perut bas sekolah yang berhenti di hadapan rumahnya.

Laila melambai-lambai kepada anaknya sehingga bas sekolah itu hilang dari pandangannya. Kemudian dia beralih kepada Wes.

“Masuklah Wes,” jemputnya. “Tapi kita duduk di luar saja yek. Suami aku tak de kat rumah.”

“Tak pe. Kat sini pun dah cukup,” ujar Wes sambil melabuhkan punggungnya di kerusi halaman. Setelah itu, Laila masuk ke dalam dan kembali dengan secawan kopi di tangannya. Wes mengucapkan terima kasih.

“Bila kau pulang dari Sabah?” tanya Laila.

“Baru seminggu. Maaflah, tak sempat nak beritahu. Busy!” Laila menganggukkan kepalanya.

“So, macam mana dengan kau?”

“Macam yang kau lihat sekarang.” balas Wes. Laila memerhatikan Wes dari atas ke bawah. Lelaki ini sudah jauh berubah. Semakin kurus dan tak terurus. Jika dulu, misai dan janggutnya sentiasa dicukur bersih, tapi kini dibiarkan begitu sahaja.

“Kenapa kau sebenarnya? Kau dah tak macam dulu.”

“Kau tanya pada aku soalan yang sememangnya kau dah tahu.” Wes tersenyum sinis.

“Setelah lima tahun kau masih tak boleh terima pilihan keluarga kau dan tak dapat lupakan Farah?” soal Laila sambil merenung tajam lelaki di hadapannya.

“Aku dah cuba Laila. Tapi aku tak mampu nak tukar kasih sayang Farah dengan wanita lain. Aku masih sayangkan dia. Aku cintakan dia Laila!” Dia memandang Laila sayu. “Melakukan sesuatu tanpa ada kerelaan, takkan ada kebahagiaan menanti di hadapan.” Wes menarik nafas sebentar. “Aku dah cuba untuk rela.”

Laila memandang jauh ke dalam anak mata Wes. Ada garis-garis kelukaan. Ada sinar keredupan yang terselindung dibalik wajah yang bersahaja.

Wajah kemurungan dan kekecewaan yang sama dilihat dalam diri Qismyna sewaktu mereka terserempak di kedai buku.

“Aku kembali ke sini pun untuk cari dia Laila. Tapi, dia dah pindah. Aku tak tahu kat mana lagi nak cari dia.” Wes bersuara kesal.

Dua hari lepas dia ke Taman Metropolitan untuk mencari Farahymma. Tapi malangnya penduduk di situ memberitahu Farahymma telah lama berpindah ke tempat lain.

“Minggu lepas aku jumpa dengan Farah.” Pantas sahaja Wes memandang wajah Laila sebaik sahaja dia berkata begitu. Laila memandang wajah Wes yang penuh dengan harapan.

“Kat mana dia sekarang?”

“Aku tak tahu. Aku ingatkan dia masih tinggal di Taman Metropolitan. Aku tak tahu yang dia dah berpindah. Dia pun tak cakap apa-apa dengan aku. Nombor telefon pun dia tak beri pada aku.”

“Kenapa?” tanya Wes.

“Entahlah. Mungkin juga dia tak mahu diganggu.” balas Laila. “Tapi, untuk apa kau nak cari dia lagi. Sedangkan kau sendiri tak mampu menolak pilihan orang tua kau.”

“Aku bukan macam dulu. Aku akan berjuang demi cinta aku. Aku perlu jumpa dengan Farah.” Kenyataan Wes membuat Laila sedikit keliru.

“Kau dah berkahwin, kan?” soal Laila.

“Tak. Aku masih belum berkahwin.” Laila kelihatan terkejut dengan kenyataan Wes. Dia menyangka Wes sudah pun mendirikan rumahtangga. Malah, semua orang menganggap begitu termasuk Farahymma.

“Kau masih belum berkahwin?!” Laila menghembuskan nafas yang panjang. “Kalau aku tahu lebih awal, pasti aku beritahu Farah.” Mereka diam sebentar.

“Kau tak ubah macam adik angkat aku.” Wes mengerling Laila.

“Ya, dia pun macam kau juga. Pecinta setia yang kecewa. Kebetulan dia baru balik dari Johor, aku terserempak dengan dia. Masih setia dengan cinta lama. Kalau kau tak dapat Farah, kau kahwin saja dengan dia.” seloroh Laila.

“Boleh juga. Tapi dia nak ke kahwin dengan aku?” Laila ketawa kecil mendengar seloroh Wes.

“Kau dengan dia kena register dalam persatuan orang-orang yang kecewa bercinta.”sambung Laila lagi.

“Yelah tu. Aku tengah frust tak dapat cari Farah kau buat lawak pulak. Ada ke patut.” Laila diam seketika. Kasihan melihat Wes. Dia teringat pada Qismyna. Ya, gadis itu juga menderita kerana cinta. Betapa besarnya kekuatan cinta pada manusia.

“Dari dulu aku dapat rasakan yang.....Farah tak dijodohkan dengan aku. Tapi, aku tak tahu kenapa sampai sekarang aku masih belum dapat melupakan cintanya. Gila! Tapi itulah yang aku rasakan. Cinta yang tak pernah padam.” Ada sayu dari nadanya.

Memang benar, selama dia bersama dengan Farahymma sehinggalah sekarang, dia tak pernah merasakan yang mereka berdua akan bersama. Tetapi dia tetap mahu berusaha untuk mencapai cita-citanya yang ingin sehidup semati dengan gadis itu. Setiap malam dia sentiasa berdoa memohon kepada Illahi agar ditemukan semula dengan gadis itu.

“Kalau macam tu, kenapa kau masih mengharap pada dia?” Laili mengerutkan keningnya tidak memahami apa yang dirasakan lelaki itu.

Wes mengalihkan pandangannya kepada Laila sambil tersenyum lalu mengangkat kedua-dua bahunya tanda tidak tahu.

“Mungkin kerana aku terlalu cintakan dia.”



QISMYNA memicit-micit belakang tengkuknya yang terasa lenguh. Satu persatu buku-buku anak muridnya diperiksa. Macam-macam yang tertulis. Ada juga yang melukis. Dia menggelengkan kepalanya.

‘Lain yang diajar, lain yang dibuat.’

Baru sebulan Qismyna bergelar guru tadika di Sri Permai. Maya senang mendidik anak-anak kecil. Baginya, mendidik mereka lebih mudah berbanding mereka yang telah pandai berfikir. Dia mengajar di tadika itu sekadar untuk mengisi masa lapangnya buat sementara. Sebenarnya, dia mempunyai agenda lain untuk masa depannya.

Kehidupan Qismyna lebih tenang sekarang. Sedikit sebanyak, dia sudah melupakan kisah cinta yang lalu. Dia lebih senang menghabiskan masa bersama anak-anak muridnya yang nakal tetapi pintar. Hatinya terhibur melihat keletah mereka walaupun adakalanya mencabar kesabaran.

“Bagaimana kau sekarang?” soal Zila pada suatu hari sewaktu mereka beriadah bersama di pantai Seagate. Zila dapat melihat perubahan pada diri Qismyna. Sahabatnya itu kelihatan lebih ceria. Dia hairan bagaimana anak-anak kecil itu mampu membuat hidup Qismyna labih bermakna sedangkan lima tahun berada di Johor Bahru Qismyna belum mampu untuk melupakan kenangan silam.

“Aku gembira. Hidup aku lebih bermakna berbanding dulu.” Qismyna tersenyum sambil memandang jauh keindahan pantai yang terbentang di depan matanya. “Aku tak sangka aku betul-betul bahagia sejak aku kenal pelajar-pelajar cilik di Sri Permai. “

“Baguslah kalau macam tu. Aku pun tumpang bahagia,” ujar Zila.

Qismyna mendepakan tangannya. Membiarkan angin pantai yang bertiup melanggar tubuhnya. Begitu juga dengan Zila.

“Tapi....takkanlah kau nak terus mengajar di tadika tu?” soalan Zila menyebabkan Qismyna membuka matanya dan berpaling menghadap Zila.

“Tak. Aku dah ada perancangan sendiri. Cuma.....aku perlukan waktu lebih sikit,” balas Qismyna. “Mungkin.....hujung bulan depan aku akan berhenti dari mengajar di tadika tu. Kau macam mana pulak?” tanya Qismyna kembali.

“Macam mana apa?”

“Maksud aku......pernikahan kau dengan Johan. Macam mana?” tanya Qismyna. Zila tersenyum.

“Minggu depan keluarga Johan akan datang,” ujarnya dengan penuh makna. “Berdebar-debar rasanya.”

“Yelah. Tak lama lagi nak jadi tunang orang. Lepas tu isteri orang,” usik Qismyna.

“Eiii.....jahat.” Zila mencucuk pinggang Qismyna. Qismyna menjerit kegelian lalu mengejar Zila yang telah pun melarikan diri darinya.

No comments:

Post a Comment