Wednesday 29 June 2011

Saat Hati Merelakan 8

QISMYNA melangkah laju manuju ke parkir kereta. ‘Kenapa?’ bicaranya dalam hati. Langkahnya diteruskan tanpa memperdulikan suara yang memanggilnya beberapa kali. Kenapa dia perlu bersua dengan Adam lagi? Dia tahu Adam masih mengekori jejaknya. Qismyna mengetap bibir. Bilalah lelaki ini akan berhenti mengekori langkahnya?

Dia tidak mahu bersua dengan Adam lagi! Dia tidak mahu berjumpa dengan lelaki itu. Bukan kerana dia menyimpan dendam tetapi dia masih belum bersedia mengatasi masa silam. Dia tidak mahu dibayangi masa silam.

‘Come on, Qis. You have to face it! Sampai bila kau nak lari dari kenyataan. Hadapinya! Atasinya Qis!.’ Seolah-olah kedengaran kata-kata semangat dari dalam dirinya.

‘Ya....aku perlu akhiri kenangan silam ini agar tidak terus menggangu ketenangan hidupku. Aku perlu atasinya!’ ujar Qismyna sendirian seperti membalas kata-kata tadi. Lantas Qismyna menghentikan langkahnya dan berpaling ke belakang. Adam turut menghentikan langkahnya.

“Stop following me, okey?!”

“Look, we have to talk.”Adam bersuara.

“About what? There’s nothing to talk about.” Qismyna berpusing untuk melangkah pergi namun sempat ditahan Adam.

“Apa sebenarnya yang kau mahukan dari aku?” Qismyna memeluk tubuhnya seraya memandang pada Adam. Dalam masa yang sama dia mencari kekuatan agar tidak termakan dengan pujuk rayu lelaki yang sanggup meninggalkannya semata-mata untuk mengahwini wanita lain.

“Qis, aku datang ke sini semata-mata untuk mencari kau,” ujarnya. “Aku nak tebus segala kesalahan aku pada kau. Aku nak pulangkan semula kebahagiaan pada kau.” Adam cuba untuk memegang bahu Qismyna namun Qismyna terus menepis dan mengundur selangkah ke belakang.

“Jangan sentuh aku,” ujarnya perlahan tapi tegas. “Adam, antara kita dah tak de apa-apa. Segalanya dah berakhir. Sepatutnya kita lupakan segala yang pernah kita lalui,” ujar Qismyna.

“Kau mampu untuk lupakan segala-galanya?” tanya Adam sambil merenung tajam gadis itu. Qismyna mengalihkan pandangannya dan membelakangi Adam.

“Lima tahun dah berlalu Adam! Kau sendiri tahu. Aku tak pernah berdendam dengan kau kerana meninggalkan aku. Malah aku dah maafkan segala kesilapan kau sewaktu kali terakhir kita bertemu dulu, walaupun kau banyak sakitkan hati aku di saat-saat hubungan kita hampir terputus,” ujar Qismyna.

Dia masih ingat lagi. Di saat akhir hubungan mereka Adam selalu mengelak darinya. Setiap kali dia menghubungi Adam, lelaki itu sering mematikan telefon. Adam sentiasa melarikan diri apabila bersua dengannya. Dia sendiri buntu memikirkan sikap Adam. Dia cuba mencari kesilapannya, tapi hampa.

Hampir sebulan lamanya Adam begitu sehinggalah dia mendengar berita bahawa Adam akan pulang ke Sabah untuk melangsungkan perkahwinan. Dalam diam-diam dia ke pejabat Adam. Dia meluru masuk ke pejabat lelaki itu walaupun setiausaha Adam melarangnya. Dan pada hari itulah Adam memutuskan hubungan mereka.

“Aku izinkan kau membuat keputusan kau. Aku tak memaksa walaupun aku akan kecewa. Dan sekarang, aku mohon pada kau. Aku tak mahu kau hadir dalam hidup aku. Lagi pun...........” Qismyna menarik nafas panjang untuk sebelum menyambung kata-katanya. “.... tak baik merosakkan rumahtangga orang.” Qismyna terus berlalu masuk ke dalam perut kereta tanpa memperdulikan Adam.

“Qis....kau perlu dengar penjelasan aku.” Adam mengetuk-ngetuk tingkap kereta Qismyna minta dibukakan. Namun Qismyna tidak mengendahkan dan terus memecut laju Gen-2 miliknya.

Adam berhenti dari mengekori kereta Qismyna. Dia hanya mampu mengekori pergerakan Gen-2 merah itu dengan ekor matanya. Sebaik saja hilang dari pandangan, Adam melepaskan keluhan yang mengandungi seribu kekesalan.



QISMYNA membelek-belek fail ditangannya sebelum diserahkan kepada abangnya Ariff. Kemudian salinannya diberikan pada kakaknya Almi. Almi dan Ariff membaca isi kandungannya dengan teliti dan penuh perhatian. Mereka berdua menyemak semula rancangan perangkaan yang disusun oleh Qismnya.

“Bagus idea ni,” pandangan Almi masih tertumpah pada kertas kerja yang dilampirkan. “Tapi memerlukan kos yang tinggi tambahan lagi dalam soal tapak. Sewa tapak atau kedai di Penang ni memerlukan modal yang tinggi.”

“Sebab tu Qis perlukan pertolongan abang dengan kakak,” ujar Qismyna jujur mengenai kedatangannya ke sana.

“Maksud Qis, Qis nak syarikat ni melabur dalam perniagaan Qis?” Ariff memegang dagunya. Qismyna menggeleng.

Business ni kecil je, bang. Bukan itu yang Qis mahukan. Qis cuma minta abang dan kakak bantu dalam soal modal. Maksud Qis pinjaman dari bank. Qis perlukan orang yang berpengaruh untuk pihak bank luluskan pinjaman Qis.”

“Jadi, Qis tak ada keinginan nak kembangkan perniagaan Qis? Akak rasa projek ni boleh mendatangkan keuntungan.”

“Qis perlu lakukan percubaan dulu. Kalau business ni betul-betul boleh mendatangkan keuntungan, Qis takkan ragu-ragu untuk membuka cawangan di tempat lain.”

“Abang rasa tak salah kalau syarikat ni melaburkan projek ni. Lagipun syarikat ni ada beberapa perkara yang berkaitan dengan projek yang Qis cadangkan tu. Sekurang-kurangnya ini boleh mendatangkan keuntungan pada syarikat kita.”

Correction, bukan syarikat kita,” ujar Qismyna. “Qis tak ada kaitan dengan syarikat ni.” Almi dan Ariff saling berpandangan kemudian beralih semula pada Qismyna.

“Akak tak fahamlah kenapa Qis tak mahu bekerja dengan syarikat keluarga kita. Kenapa Qis bersusah payah nak mulakan dari bawah sedangkan syarikat kita dah kukuh. Terkenal di sekitar utara. Berpuluh-puluh restoran berada dalam tanggungan kita,” Almi menghela nafas seketika.

“Betul tu Qis.” Ariff menyokong. “Macam ni, kalau Qis setuju bekerja di syarikat ni, abang akan serahkan projek yang Qis cadangkan sepenuhnya di bawah tanggungan Qis.”

“Tapi abang, kak, bukan itu yang Qis mahukan. Qis nak berdikari. Qis nak cuba sendiri.” Qismyna bersuara tegas. Sekali lagi Ariff dan Almi berpandangan. Mereka tahu sejak dari dulu Qismyna memang suka berusaha daripada meminta bantuan orang lain. Qismyna juga tak suka didesak melakukan perkara yang tidak ingin dilakukan. Mungkin kerana itu ayah mereka, Tuan Malik tidak pernah memaksa Qismyna untuk bekerja dengannya.

“Okeylah....kalau itu yang Qis mahukan. Terserah!” balas Ariff. Qismyna tersenyum melihat abang dan kakaknya. “Jadi sekarang macam mana dengan lokasi. Qis dah tentukan?” Qismyna menggelengkan kepalanya.

“Sebelum Qis memohon pinjaman dari bank, Qis perlu tahu lokasi mana yang sesuai. Perancangan perlu dilakukan dengan teliti. Kalau pihak bank dah luluskan pinjaman untuk Qis memulakan perniagaan tapi Qis masih lagi mencari lokasi yang sesuai, masa akan terbuang begitu saja dan boleh menyebabkan risiko dengan pihak bank.” Qismyna mengerutkan dahinya.

Ada benarnya kata-kata Ariff. Dengan pertolongan Ariff, permohonannya akan menjadi mudah tapi seandainya lokasi masih belum difikirkan kemungkinan pinjaman yang diluluskan akan menjadi beban seandainya lokasi yang sesuai langsung tidak ditemui. Bagaimana dia boleh lupa itu semua? Kalau perkara itu terjadi sedikit sebanyak syarikat ayahnya juga akan dikaitkan.

“Macam nilah. Soal lokasi abang cadangkan Qis berbincang dengan Fauzan. Memandangkan dia masih lagi bercuti, mungkin dia boleh membantu Qis. Abang sibuk. Banyak lagi urusan yang perlu abang selesaikan. Bila dah jumpa lokasi yang sesuai, pinjaman Qis tu abang akan uruskan.”

Sedang mereka berbincang terdengar ketukan di pintu. Setelah Ariff memberi keizinan untuk masuk, kelibat Fauzan muncul.

What’s up? Jarang aku tengok tiga beradik berkumpul sekali. Ada apa-apa yang penting ke?” tanya Fauzan yang agak terkejut melihat mereka bertiga. Memang benar kata Fauzan, mereka bertiga memang jarang berjumpa. Apatah lagi Almi yang kini menetap bersama suaminya, Zainal. Ariff pulak sentiasa sibuk dengan urusan di pejabat.

“Hmmm.....kami tengah berbincang tentang projek baru,” beritahu Almi.

Sorry....aku mengganggu ke?” tanya Fauzan yang bimbang kehadirannya tidak tepat pada masanya.

“Tak....actually kau datang tepat pada masanya,” Ariff tersenyum. “Qis,” Ariff memanggil. Qismyna yang faham maksud Ariff segera bangun dan memberi Fauzan duduk di tempatnya.

“Thank you,” ucap Fauzan sambil melabuhkan punggungnya di sisi Almi dan berhadapan dengan Ariff.

“Kau baca.” Ariff menyerahkan proposal itu kepada Fauzan. Fauzan mencapai dan menyelak halamannya satu persatu.

“Wow!” Fauzan amat tertarik dengan projek yang diusulkan. “Sebuah cyber cafe yang mempunyai perpustakaan yang dilengkapi dengan bahan rujukan, kedai buku dan stationary shop serta sebuah bakery. Selain pelanggan boleh membeli buku serta mencari bahan rujukan, internet juga boleh digunakan sebagai maklumat tambahan. Stationary shop yang disediakan akan memudahkan pelanggan mencari peralatan tulis tanpa bersusah payah ke kedai lain. Dan, sebuah bakery untuk pelanggan menikmati hidangan yang disediakan.” Fauzan menutup fail tersebut dan memandang Ariff.

“Menarik! Projek ni tentu akan berjaya kalau kita dapat bekerjasama dengan syarikat yang memonopoli dalam bidang pendidikan dan juga pemilihan lokasi yang berdekatan dengan pusat pendidikan. Misalnya, universiti atau kolej-kolej swasta.”

“Sebab itulah aku katakan kedatangan kau tepat pada masanya,” ujar Ariff. “Aku perlukan bantuan kau untuk mencari lokasi yang sesuai bagi menjalankan projek ni.”

“Kenapa? Dah tak cukup kakitangan ke? Be the way, sejak bila syarikat kau melibatkan diri dalam bidang ni? Setahu aku syarikat ni terlalu teguh dalam pengendalian restoran di bahagian utara.”

“Projek ni asalnya bukan dari syarikat ni. Tapi, orang luar,” balas Almi. Fauzan mengerutkan dahinya tidak memahami percakapan Almi.

“Dahlah.....tak payah nak pening-pening,” ujar Qismyna yang dari tadi hanya mendiamkan diri. “Proposal ni, aku yang punya.”

“Oh.....baru aku faham.” Fauzan tersenyum. “Seseorang yang bakal bergelar usahawan.” Fauzan tidak menyangka Qismyna mempunyai cita-cita yang tinggi dan mempunyai idea yang bernas begitu. “Kalau macam tu, aku akan bantu kau.” Qismyna mengukirkan senyuman untuk Fauzan.

“Macam tulah sepupu yang baik. Selalu menolong sepupunya yang memerlukan bantuan,” usik Qismyna. Ariff dan Almi hanya menggelengkan kepala. “Aku juga perlukan pertolongan kau terutamanya sekali berkenaan bahan rujukan serta peralatan komputer. Soal bakery dan stationary shop tu, aku boleh uruskan sendiri.”

“Tak de masalah. Kebetulan aku tahu sebuah syarikat yang boleh membantu dari segi pembekalan bahan-bahan rujukan yang memenuhi syarat dan juga pembekal alatan komputer.”

Thank tou, Fauzan. Kaulah sepupu aku dunia dan akhirat.” Qismyna menepuk-nepuk bahu Fauzan.

“Memang dah kenyataan....” ujar Fauzan sambil tersenyum memandang Ariff. Ariff hanya mengangkat bahu dan menggeleng kepala.

No comments:

Post a Comment