Wednesday 29 June 2011

Saat Hati Merelakan 3

Zila memandang jam yang tergantung di dinding ruang tamu kemudian beralih memandang jam di tangannya. Sudah hampir satu jam setengah dia menunggu Qismyna di situ. Rasa malu dan segan mula menguasai diri. Mujurlah Puan Suria ramah orangnya.

Sedari tadi juga dia cuba menghubungi Qismyna namun gadis itu tidak menjawab panggilannya..

“Kenapa? Risau je nampaknya,” tegur Puan Suria walaupun dia tahu kegusaran Zila.

“Eh, tak delah mak cik. Cuma.......dah lama saya kat sini. Qis pun tak balik-balik.” Zila memaksa dirinya mengukirkan senyuman. “Saya rasa saya nak minta diri dulu.”

“Assalamualaikum….” Terdengar suatu suara dari luar.

“Waalaikumsalam.” Mereka berdua menjawab serentak.

“Zila tunggu dulu. Mak cik pergi tengok. Rasanya Qis tu......” Puan Suria melangkah bangun. Jangkaannya tepat. Kelihatan Qismyna berada di muka pintu sedang membuka kasut. Di tanggannya menggenggam beberapa beg plastik.

“Pergi mana tadi?” Qismyna berpaling mendengar suara di belakangnya.

“Ah, mak,” dia tersenyum. “Pergi kubur arwah Mak Cik Salmah.......lepas tu singgah kedai buku,” ujarnya sambil menunjuk buku-buku yang dibelinya. Puan Suria menggelengkan kepalanya. Memang dari dulu anak gadisnya minat membaca.

“Engkau ni. Baru sampai tu, bawak-bawaklah berehat dulu. Ini tidak.” Puan Suria menggelengkan kepalanya.

“Alah mak ni. Qis tak ke mana-mana mak. Lepas melawat kubur arwah Mak Cik Salmah, Qis singgah kedai buku je. Kan Qis dah minta izin semalam.”

“Zila ada di dalam. Dah lama dia tunggu kau.”

“Zila?” keningnya berkerut. Qis bangun mengangkat punggung lalu beredar ke ruang tamu. Puan Suria membontotinya di belakang.

“Zie!” panggil Qismyna. “Kenapa kau tak call aku dulu? Kalau tak aku dah balik awal.”

“Apasal pulak aku tak call? Engkau yang tak jawab fon!” beritahu Zila. Qismyna segera mengeluarkan telefon bimbitnya dari dalam beg galas.

“Empat belas missed call!!” Qismyna tercengang. “Sorry…aku on silentlah.” Qismyna memohon maaf setelah menyedari kesilapannya.

Puan Suria berlalu meninggalkan mereka berdua. Maya menghampiri Zila dan duduk berhampirannya.

“Ada apa kau datang cari aku ni?”

“Tak de apa yang penting. Cuma……Adam,” ayat Zila mati di situ. Wajah Qismyna mula kelihatan garis-garis kekeliruan.

“Apa sebenarnya ni?”

“Tadi, aku pergi shopping di Gama. Aku singgah Prangine Mall. Aku nampak Adam.” Kali ni, Qismyna memang benar-benar terkejut. Mulutnya ternganga sedikit.

“Kau nampak Adam di Prangine Mall?!” Dia terdiam seketika. Bibirnya ditarik cekang. “Aku ingatkan dia takkan datang ke sini lagi,” ujarnya perlahan namun masih boleh didengar.

“Aku pasti, lelaki yang aku nampak di sana tadi adalah Adam,” tegas Zila. “Dia masih macam dulu. Tak berubah.” Qismyna hanya terdiam tidak membalas kata-kata Zila. “Sebab tu aku datang sini. Nak beritahu kau.”

“Kau jumpa dengan dia?” tanya Qismyna. Zila menggelengkan kepala.

“Hanya dari jauh.” Zila memandang wajah sahabatnya yang mula kelihatan murung. “Maaf, aku bukan sengaja nak tambahkan penderitaan kau. Cuma, aku rasa kau perlu tahu. Aku nak kau bersedia.”

“Tak pe, Zie. Kau tak perlu nak minta maaf. Cuma, kalau boleh aku nak jauhkan Adam dari minda aku.” Qismyna memandang wajah Zila.

Zila menghembuskan nafasnya. Bolehkah Qismyna buang Adam dalam ingatannya? Sedangkan lima tahun dia membawa diri ke negeri orang pun, Adam masih belum hilang dari kenangannya.

“Ah.....sebenarnya kau ke mana tadi Qismyna?” tanya Zila mengubah tajuk perbincangan apabila melihat Qismyna kelihatan sedikit runsing.

“Aku ke kedai buku Popular. Saja beli buku sikit,” jelasnya.

“Kat mana?” tanya Zila lagi.

“Prangine Mall,” jawab Qismyna ringkas.

“Kau tak terserempak dengan Adam?” tanya Zila pantas. Tak sangka Qismyna jugak ada di tempat yang sama. Qismyna menggeleng. Mujur dia tak terserempak dengan Adam di sana. Dia belum bersedia menghadapi kenangan silamnya sekali lagi.

“Zie!” Qismyna menarik nafasnya. “Aku dah tak nak ingat pasal Adam. Kerana dia aku jauh dari keluarga aku!” Qismyna bersuara sedih. “Aku menyesal sebab terlalu ikutkan perasaan.” Zila mula rasa bersalah melihat keadaan Qismyna.

Kalaulah dari dulu Qismyna bertegas untuk melupakan Adam, sudah tentu perkara sebegini takkan berlaku.

“Maafkan aku Qismyna.” Dia menyentuh tangan Qismyna. Cuba untuk menenangkan sahabatnya itu. “Aku sentiasa menyokong kau dan keputusan kau untuk melupakan Adam memang tepat! Tak guna kau masih ingatkan Adam. Nanti kau juga yang merana.”

“Aku benar-benar menyesal. Mujurlah keluarga aku masih terima aku walaupun aku dah banyak lukakan perasaan mereka.”

“Baiklah Qis. Aku janji. Aku takkan sebut apa-apa tentang Adam.” Qismyna mengukirkan senyuman padanya. “Okeylah. Aku balik dulu. Kalau ada apa-apa, call aku.” Qismyna mengangguk.

Setelah menghantar Zila hingga ke muka pintu, lantas Qismyna berlalu ke kamar tidurnya di tingkat atas. Dia menutup pintu dengan rapat lalu merapati tilam empuknya dan berbaring. Setiap butir kata-kata oleh Zila satu persatu terngiang-ngiang di telinganya.

‘Kenapa Adam perlu kembali lagi?’ Dia melepaskan keluhan. Sekilas dia teringat kembali pertemuannya dengan Kak Laila sebentar tadi sewaktu di kedai buku. Laila adalah kakak angkat dan juga teman rapatnya sewaktu dia berkerja separuh masa di sebuah pasar mini yang terletak di Bandar Bayan Baru.

Sedang dia membelek buku-buku yang terdapat di kedai tersebut, dia ditegur oleh seseorang.

“Eh, Kak Laila!” ujar Qismyna separuh menjerit. Terpancar cahaya kegembiraan diwajahnya. Sudah lama dia tidak bertemu dengan Laila.

“Akak ingat kau dah lupakan akak.”

“Mana boleh saya lupakan akak,” balas Qismyna. Setelah penat berpusing-pusing sambil bergelak ketawa di sekitar pameran, mereka berhenti rehat di sebuah gerai berhampiran.

“Kau hilang macam tu je. Kau balik pun tak beritahu. Sampai kenduri akak pun akak tak tahu macam mana nak jemput kau,” ujar Laila. “Akak ke rumah kau, tanya dengan mak kau. Katanya, kau dah lama tak balik Penang.”

“Saya bukan tak nak balik kak. Tapi saya sibuk.” Qismyna memberi alasan.

“Sibuk sampai langsung tak de masa nak balik?! Banyak sangat ke kertas kerja yang kau kena buat?” Laila menggelengkan kepalanya. Qismyna hanya mendiamkan diri. Mungkin ini adalah balasan padanya yang menghilangkan diri selama lima tahun. Ke mana-mana saja dia pergi, pasti orang yang mengenalinya akan mengutarakan pelbagai persoalan. “Atau.....kau masih ingat peristiwa lama?” Laila cuba menjerat Qismyna.

“Perkara tu dah lama berlaku, kak. Saya dah tak ingat lagi tentang semua tu.”

“Betul ke?” Laila cuba merenung mata Qismyna. Qismyna memandang ke arah lain. “Tapi.......Qismynaa yang ada di depan akak sekarang adalah Qismyna yang akak jumpa lima tahun dulu. Sikit pun tak berubah.” Qismyna membatu. “Akak tahu apa yang ada dalam hati kau, Qis.”

“Kak,” Qismyna mengetap bibir menahan perasaan. “Saya tak nak ungkit kisah silam. Semuanya dah berakhir. Antara saya dan Adam tak mungkin lagi. Saya pasrah,” ujarnya. “Biarlah yang lepas tu lepas.”

Laila memerhatikan Qismyna yang sedang merenung ke tempat lain. Dia tahu dan dia yakin dengan gerak hatinya bahawa gadis itu masih kecewa dengan kisah lalu.

“Apa rancangan Qis?” Laila menukar topik perbualan.

“Buat masa ni, saya nak rehat dulu. Lepas tu baru saya nak atur perjalanan hidup saya,” balasnya.

Qismyna meletakkan tangannya di atas kepala. Otaknya masih ligat memikirkan tentang Adam. Dia tahu, dia tak berhak lagi untuk berfikir tentang lelaki itu. Namun, fikirannya masih diganggu dengan percintaan mereka.

Dia menghembuskan nafas sebentar. Dia memandang sekitar bilik tidurnya. Tiada satu pun peninggalan Adam yang masih tersimpan. Semuanya telah dibuang sebelum dia berangkat ke Johor Bahru. Tapi kenangan bersama Adam masih tersimpan kemas dilubuk hatinya.

Dia beristighfar sebentar.

‘Qis! Kau harus bakar semua kenangan kau dengan Adam! Mesti! Mesti! Mesti!’ Hati kecilnya memberi semangat.

No comments:

Post a Comment