Wednesday 29 June 2011

Saat Hati Merelakan 2

QISMYNA dan Zila mempercepatkan langkah. Hari-hari terakhir macam ni memang ramai pengunjung yang bersesak-sesak untuk menyambut kepulangan mereka yang dinanti. Di satu sudut kelihatan beberapa orang pelajar perempuan sedang bergembira mengambil beberapa foto kenangan. Di sudut lain pula mereka menyaksikan pertemuan antara keluarga. Berpelukan dan bertangis-tangisan. Bertembung pipi sesama sendiri.

Tiba-tiba hati Qismyna terusik. Kini dia sedar, kerana peristiwa silam dia tidak pulang ke Pulau Pinang selama lima tahun walaupun pada cuti semestar. Hanya pada hari perkahwinan kakaknya dan sewaktu Mak Cik Salmah, pengasuhnya meninggal dunia sahaja dia pulang ke sana.

Mak Cik Salmah meninggal dunia pada tahun lepas. Kematian Mak Cik Salmah meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri Qismyna. Dia tidak sempat menatap wajah Mak Cik Salmah buat kali yang terakhir.

Sebaik sahaja dia tiba di rumah, Mak Cik Salmah telah pun selamat disemadikan. Keluarganya begitu marah padanya kerana mengasingkan diri dari mereka sehingga menyebabkan mereka tidak dapat menghubunginya. Khabar itu pun diketahui melalui sepupunya, Fauzan.

Ayahnya, Tuan Malik langsung tidak menghiraukan Qismyna. Kehadiran Qismyna di rumah itu bagai tidak diperlukan. Qismyna tahu, itu semua disebabkan oleh sikapnya yang mementingkan diri.

Sejak dari itu, sesekali dia menghubungi keluargannya jika ada kelapangan. Tetapi Tuan Malik dan Puan Suria langsung tidak mahu menjawab panggilannya. Hanya Almi dan Ariff yang masih bersimpati padanya.

Mereka mula menaiki teksi ke perhentian bas ekspress. Perjalanannya mengambil masa yang panjang. Bas yang dinaiki akan bertolak pada jam lapan malam. Masih ada lebih kurang setengah jam untuk menunggu.

Setelah hampir sepuluh jam mereka berada di dalam bas, akhirnya mereka tiba di destinasi yang dituju. Badan pun sudah terasa lenguh.

Di sana Zila berpisah dengan Qismyna kerana keluarganya datang menunggu kepulangannya. Manakala Qismyna pula, akan mengambil teksi dan pulang sendirian ke rumah yang telah lama ditinggalkan. Bukan keluarganya tidak sudi menjemputnya, namun dia sendiri tidak memberitahu tentang kepulangannya kepada mereka.

Tidak susah untuk mendapat teksi di Perhentian Bas Ekspress Sungai Nibong. Terlalu banyak teksi di sini yang sedia menghantar penumpangnya ke tempat yang ingin dituju. Setelah mendapat sebuah teksi yang akan membawanya pulang, Qismyna pantas menyerahkan bagasinya kepada pemandu dan terus memasuki perut teksi itu.

Qismyna memandang di sekelilingnya. Pulau Pinang sudah jauh berbeza. Cuaca semakin panas. Mungkin kerana banyak pokok-pokok telah ditebang untuk tujuan pembangunan.

“Pak cik, sampai di selekoh depan tu, Pak cik belok kanan ye,” beritahu Qismyna. Pemandu teksi yang usianya hampir mencecah enam puluhan itu mengangguk tanda memahami permintaan penumpangnya. Jiwa Qismyna bergelora. Perasaan rindu pada mak dan ayahnya semakin membuak-buak. Tidak sabar rasanya ingin bersua dengan orang yang amat bermakna dalam hidupnya.

Teksi itu berhenti didepan sebuah rumah teres dua tingkat yang halamannya dihiasi dengan pelbagai bunga-bungaan. Maya membayar upah lalu mengeluarkan barang-barangnya dari but teksi dengan dibantu oleh pemandu tersebut.

Maya memandang persekitarannya. Segala-galanya telah berubah termasuklah rumahnya. Sekiranya dahulu rumahnya dihiasi dengan warna hijau natura, kini dihiasi dengan warna biru langit pula. Pasu-pasu bunga yang menjadi hiasan halaman juga sudah berubah tempat. Malah, rumahnya kelihatan lebih menarik dari dulu.

“Assalamualaikum…..” Maya memberi salam sambil terjenguk-jenguk ke dalam mencari kelibat orang tuanya.

“Waalaikumsalam…” Setelah salam bersambut, muncul seorang wanita yang separuh umur di muka pintu.

Puan Suria memandang gadis di depannya. Dari atas hingga ke bawah. Dia mengukir senyuman. Hatinya berbunga riang.

“Qis!!” garis-garis kegembiraan jelas terukir diwajahnya.

“Mak!” Mereka berpelukan dan bertangis-tangisan.

Hati ibu mana yang tak merindui anaknya. Walaupun anaknya itu melakukan kesalahan, namun anak tetap anak yang tidak dapat dibuang dari hidup seorang ibu.

Setelah pelukan dileraikan, Qismyna bersalaman dan memberi ciuman kepada emaknya. Berkali-kali kata maaf diucapkan. Puan Suria sekadar mengangguk-anggukkan kepalanya sedia memaafkan anaknya itu.

“Mak, ayah mana?” tanya Maya setelah melangkah masuk bersama ibunya.

“Ayah kau ke masjid. Ada bacaan Al-Quran lepas Subuh,” balas Puan Suria. “Mari duduk,” tangan Maya ditarik. Lantas mereka melabuhkan punggung di perkarangan tamu.

“Kenapa tak bagi tahu nak balik?” Puan Suria bertanya.

“Saja je nak suprisekan mak dan ayah.” Maya melentokkan kepalanya di bahu emaknya. Lama rasanya tidak bermanja dengan ibu kesayangannya. Puan Suria memeluk erat bahu anak bongsunya.

“Mak Yam! Oh Mak Yam!” Puan Suria memanggil pembantu rumahnya. Tak lama selepas itu kelihatan seorang wanita berlari-lari anak menghampiri mereka berdua. Maya agak terkejut melihat pembantu rumahnya.

“Ini pembantu baru?” dia merenung wajah emaknya. Wajah Mak Yam tidak tumpah seperti wajah arwah Mak Cik Salmah.

“Mak Yam ni adik arwah Mak Cik Salmah,” beritahu Puan Suria. Maya bangkit lalu bersalaman dan mencium tangan Mak Yam.

Mak Yam tersenyum. Ternyata anak bongsu Tuan Malik dan Puan Suria sama seperti abang dan kakaknya yang menghormati orang tua tanpa mengira status dan pangkat. Hati kecilnya memuji Puan Suria yang pandai mendidik anak-anak.

Walau pun Mak Yam dan arwah Mak Cik Salmah hanya pekerja di rumah itu, namun mereka semua telah menganggap Mak Yam dan juga arwah Mak Cik Salmah sebagai saudara sendiri.

“Mak Yam, Mak Yam tolong buatkan lepat pisang dan teh tarik untuk anak saya. Kemudian, minta Pak Mat angkat barang-barang diluar tu ke atas ya.” Mak Yam menganggukkan kepalanya lalu beredar menuruti perintah. Qismyna terharu, emaknya masih ingat makanan dan minuman kegemarannya.

“Kenapa selama kau ada di sana kau tak pernah balik? Lima tahun Qis! Hanya dua kali saja kau balik.” Ada nada terkilan dari suaranya. “Ramadhan, Syawal pun kau tak balik. Kau langsung tak fikirkan perasaan kami semua.” Qismyna mula rasa bersalah. Dia diam sebentar. Sukar baginya untuk menjelaskan perkara sebenarnya.

“Qis minta ampun, mak. Kan Qis dah beritahu mak yang Qis nak tumpukan perhatian pada pelajaran. Lagipun, tiap-tiap pagi raya Qis telefon mak, kan?”

“Tapi tak sama, Qis!” Puan Suria memandang Maya. “Kau belum menjadi ibu. Tentu kau tak faham perasaan mak. Walaupun mak sedih dengan kehilangan Mak Cik Salmah yang selama ini menjadi sahabat mak, tapi disebalik tu mak bersyukur. Kerana kehilangan dialah Qis mula kembali menghubungi kami.”

“Qis minta ampun! Qis memang pentingkan diri sendiri. Qis menyesal!” Maya menitiskan airmata. “Lepas kehilangan Mak Cik Salmah, baru Qis sedar kesilapan Qis. Qis mohon keampunan dari mak!” Dia sudah tersembam di pangkuan Puan Suria.

Puan Suria membelai dan mengusap-ngusap rambut Qismyna tanda telah memaafkan segala kesilapannya.

“Raya tahun ni masih ada, kan. Tahun ni kita raya sama-sama. Tentu meriah, kan.” Qismyna melangut memandang Puan Suria. Puan Suria tersenyum lalu menganggukkan kepalanya.

“Qis janji dengan mak. Qis takkan ke mana-mana lagi.” Maya mengangkat tangannya bersumpah.

“Janji?”

“Janji?!” tegas Qismyna.

Tiba-tiba Qismyna merasakan ada seseorang sedang memerhatikan mereka. Perlahan-lahan dia memalingkan wajahnya ke belakang.

Kelihatan Tuan Malik sedang berdiri di muka pintu. Matanya tepat memandang jauh ke dalam anak mata Qismyna.

Walaupun ada perasaan takut dalam hatinya untuk berdepan dengan ayahnya, namun Qismyna tetap menghampiri Tuan Malik.

Sebaik sahaja dia sampai di depan Tuan Malik, langkahnya terhenti. Dia cuba untuk bertentang mata dengan ayahnya namun dia tidak mampu. Lalu wajahnya ditundukkan ke bawah memandang lantai. Menantikan dirinya dimarahi dan dijatuhkan hukuman.

Tanpa di sangka, Tuan Malik terus mendakap erat tubuh anak bongsunya itu. Qismyna tergamam sebentar. Tetapi kemudian airmata gembira menitis di pipinya. Dia membalas pelukan Tuan Malik sambil bibirnya tak henti-henti memohon ampun dari ayahnya.

Puan Suria yang masih memerhati mengukir senyuman bahagia bersama linangan airmata.

No comments:

Post a Comment