Thursday 11 March 2010

Saat Hati Merelakan 37

NASIB Qismyna memang agak malang. Sebaik sahaja pulang dari bengkel, dia berjalan-jalan di Queensbay Mall untuk melepaskan marahnya pada Wes. Ketika dia berpusing-pusing di shopping kompleks itu, dia terserempak dengan Adam. Dia pura-pura tidak melihat lelaki itu dan dia fikirkan yang Adam tidak akan mengganggunya lagi setelah mengetahui statusnya.


Tetapi ramalannya salah sama sekali. Adam masih lagi cuba untuk mendekati dirinya. Kepala Qismyna berserabut. Dia penat memikirkan soal Wes dan ditambahkan lagi dengan Adam. Dia betul-betul rasa tertekan.

Tetapi ada baiknya dia bersemuka dengan Adam. Menyelesaikan masalah antara mereka. Cukuplah selepas itu dia memikirkan soal Wes. Dia tidak tahu apa yang tidak kena antara dia dan Wes. Dia rasa tertekan apabila melihat kemesraan Wes dan Farahymma.

Mereka duduk bertentangan di Starbuck sambil melihat pengunjung yang lalu lalang di situ.

“Now tell me.....is it true you are married?” Qismyna mengeluh sebelum menjawab pertanyaan Adam.

“Is it true you’re not marry yet?” tanya Qismyna tanpa menjawab soalan Wes.

“Takkanlah soalan dijawab dengan soalan,” Adam tersenyum memandang Qismyna.

Qismyna berasa tidak selesa bersama dengan Adam. Dia tidak pasti mengapa. Tapi hatinya seperti keberatan berada bersama dengan Adam. Tidak seperti hari-hari yang lain di mana dia sentiasa mengharap kehadiran lelaki itu bagi mengisi hari-harinya.

“Memang aku dah kahwin.” Qismyna mengiakan soalan Adam.

Adam mengetap bibir kemudian menguntumkan senyuman. Senyuman itu seperti tidak bermakna. Kini dia pasti Qismyna berkata benar. Dari tindak tanduk Qismyna dia dapat merasakan dirinya tidak lagi berada dalam hati Qismyna.

“Kenapa kau kecewa?” tanya Qismyna yang dapat membaca air muka Adam. “Kau ada Rina. Aku percaya Rina memang sayangkan kau.”

“Aku tak cintakan dia. Aku cuma cintakan kau.” Adam cuba meraih simpati Qismyna. Dalam diam dia mencapai tangan Qismyna dan menggenggam jari-jemarinya.

Pantas Qismyna menarik tangannya. Dia merasa jijik dengan sentuhan itu. Dia tidak tahu mengapa tiba-tiba perasaan benci muncul dalam dirinya untuk Adam. Sedangkan dia pernah mencintai lelaki itu dengan penuh perasaan.

“Adam.....tolonglah.....Tolong faham situasi aku. Aku dah bersuami,” Qismyna seakan merayu kepada Adam.

“Tapi aku terlalu cintakan kau. Aku tak cintakan Rina dan aku tak pernah cintakan dia,” rayu Adam lagi.

Tiba-tiba seseorang muncul dan menarik kerusi lalu duduk di antara mereka berdua. Maya terkejut dan Adam kelihatan kaget. Rina mengetap bibir memandang Adam. Adam hanya memalingkan wajahnya tanpa melihat Rina.

“Betul, Qismyna. Adam memang tak pernah cintakan aku. Walaupun kami dah mendirikan rumahtangga selama lima tahun. Setiap saat, setiap detik, dia hanya ingatkan kau.” Rina berkata tanpa melihat ke wajah Qismyna yang memandangnya. Ada getaran yang cuba ditahan dari suara seraknya.

“Apa kau buat kat sini Rina?” tanya Adam dengan kasar.

“Kau diam Adam! Ini antara aku dengan Qismyna.” Rina bersuara tegas. Adam menghembuskan nafas kurang senang dengan kehadiran Rina di situ. Qismyna hanya sekadar memerhati dan menunggu kata-kata selanjutnya dari Rina.

Rina membuka tas tangannya dan mengeluarkan beberapa kepingan gambar lalu menyerahkan ke tangan Qismyna. Adam ingin mengambil gambar-gambar itu tetapi dengan pantas Qismyna menepis.

“Kalau kau tak percaya......itu gambar perkahwinan aku dengan Adam.” Qismyna melihat satu persatu. Ya.....memang benar kata Rina. Mereka berdua telah pun berkahwin. Dan kata-kata Adam sebelum ini semuanya satu pembohongan. Tiba-tiba matanya terpaku pada sekeping gambar.

“Itu gambar anak-anak aku dengan Adam. Maya dan Qismyna. Nama mereka pun sempena dengan nama kau.” Rina mengetap bibir menahan hati yang terluka.

Qismyna benar-benar terperanjat dengan apa yang didengarnya. Adam memang keterlaluan!

“Sudahlah tu Rina. Tak payah kau nak minta simpati.” Adam merampas semua gambar-gambar itu dari tangan Qismyna.

“Aku bukan nak minta simpati Adam. Aku cuma nak bantu kau beritahu Qismyna betapa kau terlalu menyintai dia dan kau tak boleh lupakan dia.”

“Untuk apa?!” Adam kelihatan menyinga.

“Untuk bantu kaulah! Untuk apa lagi?!” Rina menjeling. “Dan hari ini, di depan kekasih kau, aku dengan rasminya nak minta kau lepaskan aku.”

“Kau dah gila?!” Adam menggenggam erat lengan Rina. “Kau nak apa sebenarnya?”

“Aku dah kata. Aku nak kau ceraikan aku!” tegas Rina. “Kau jangan risau, aku takkan tuntut apa-apa. Aku cuma mahukan anak-anak aku.” Sebaik sahaja berkata begitu, Rina menarik tangannya dan berlalu pergi dari situ. Tetapi kemudian dia menghentikan langkah dan berpaling kepada Qismyna.

“Qis....aku nak minta maaf atas apa yang pernah berlaku antara kita dulu.” Rina terus berlalu tanpa menoleh lagi.

“Qis.........sorry dengan apa yang berlaku tadi.” Adam memicit-micit tengkuknya walaupun tidak merasa lenguh. Cuma dia tidak selesa dengan situasi sebentar tadi.

“You’re too far!” Qismyna memandang Adam dengan tajam. Adam terkesima. Qismyna tidak pernah memandangnya sebegitu. “Kau dah melampau Adam!”

“Qis........”

“Kau tak patut buat Rina macam tu. Kalau kau tak cintakan dia, kenapa kau kahwin dengan dia?!”

“Kau tahu, kan aku terpaksa.”

“Terpaksa?! Jangan jadikan itu satu alasan!” Qismyna benar-benar tidak sangka Adam sanggup melakukan begitu. “Kau ni lelaki ke apa? Kalau kau terpaksa dan engkau tak mahu sepatutnya kau tak teruskan kehendak keluarga kau!”

“Qis?! Kau dah lupa ke yang aku terpaksa tinggalkan kau dulu kerana terpaksa kahwin dengan dia. Itu semua kehendak keluarga aku. Kita berpisah dulu disebabkan dia.”

“Tak.....tak Adam. Kita berpisah dulu bukan sebab dia.” Qismyna memandangnya. “Semuanya sebab kau. Sebab kau tak pernah tahu apa yang terbaik dalam hidup kau! Kau tinggalkan aku dan berkahwin dengan dia. Lepas tu kau tak boleh terima dia dan datang cari aku. Kau dah musnahkan hidup kau dan kau dah musnahkan hidup dia!”

“Dan sekarang.......kau nak musnahkan hidup aku pula. Sedarlah Adam.” Qismyna menggeleng sebentar. “Belajarlah untuk terima kenyataan. Kau dah ada anak. Kau langsung tak fikir tentang anak-anak kau, ke?”

Adam hanya terdiam mendengar butir bicara Qismyna. Dia sendiri tidak tahu untuk berkata apa-apa.

“Sebelum terlambat, pulihkan semula rumahtangga kau. Kasihanlah dengan anak-anak kau. Fikirlah Adam. Tak guna kau kejar aku. Aku takkan balik semula pada kau.” Qismyna bangun dan terus berlalu pergi meninggalkan Adam yang masih termangu di disitu.

Sebaik sahaja masuk ke dalam perut keretanya, Qismyna tidak terus berlalu dari situ. Malah fikirannya masih lagi mengingati setiap cerita Rina. Kasihan Rina. Tentu dia menderita sejak dia berkahwin dengan Adam.

Bagaimana pula dengan nasibnya. Adakah nasibnya juga akan menjadi seperti Rina. Berkahwin tanpa cinta dan kemudian terlanjur dengan Wes sehingga melahirkan anak. Lepas tu, Wes tinggalkan dia untuk bersama dengan Farahymma. Tidak!

Qismyna memejam mata dan menutup mukanya. Dia tak sanggup terima kenyataan sebegitu. Dia tak mahu! Dia bertekad, walau apa pun yang terjadi, dia takkan benarkan Wes menyentuh dirinya.



DARI jauh Wes memerhati Qismyna berjalan masuk. Dia pura-pura tidak melihat Qismyna ketika Qismyna memandang ke arahnya. Dia terus membelek buku-buku di situ. Qismyna menghampiri Wes.

“Hai.....ambil kesempatan nampak,” Qismyna menyindir sambil memeluk tubuhnya.

“Kesempatan apa pulak ni?” Dia mengambil sebuah buku dan melabuhkan punggungnya di tempat duduk yang disediakan. Qismyna membontotinya dari belakang sambil matanya tercari-cari kelibat Farahymma tetapi tiada. Kemudiannya, dia melabuhkan punggungnya di hadapan Wes.

Wes pura-pura tak mengindahkan Qismyna. Sedangkan sedari tadi dia menunggu gadis itu hingga dia tidak masuk ke pejabat semula. Dia sendiri tidak tahu mengapa dia melakukan itu. Mungkin kerana dia bersalah kerana meninggalkan Qismyna di bengkel tadi.

“Takkanlah tak faham. Ke....buat-buat tak faham?....” Qismyna menyambung semula perbualan yang terhenti.“Awak datang jumpa Farahymma ke?” tanya Qismyna. Wes sekadar mengangguk. “Mana dia? Tak nampak pun?” Qismyna memanjangkan lehernya mencari gadis yang dimaksudkan.

“Eh......dia kan bertugas kat library hari ni. Patutnya awak cari dia kat sana,” ujar Qismyna apabila teringat jadual pekerjanya yang dilihat pagi tadi.

Wes hanya mendiamkan diri. Langsung tidak memberi respon pada gadis di depannya sambil matanya membelek-belek majalah yang terdapat di bakery itu. Qismyna mengerutkan keningnya seperti berfikir sesuatu.

“Awak sebenarnya tengah tunggu saya.......kan?”

Wes langut membalas pandangan mata Qismyna. Gadis itu menjungkitkan keningnya menunggu kata-kata dari lelaki itu.

“For what saya tunggu awak?”

“Of course! Awak saja nak ambil tahu urusan saya, kan?”

“If I say yes?”

Qismyna memandang Wes tajam. Memang tak syak lagi. Lelaki itu sengaja mencampuri urusan peribadinya.

“Well.........apa yang awak nak tahu sebenarnya?”

“Hmmm.....Nampaknya, awak dengan Adam dah berbaik-baik semula.” Wes seakan menyindir. Qismyna tercengang. Dari mana Wes tahu dia berjumpa dengan Adam. Wes mengekorinya?

“Awak intip saya?” tanya Qismyna.

“Tak.” Wes memandang Qismyna. “Saya terserempak waktu awak minum-minum dengan Adam kat Starbuck.” Memang benar kata Wes. Dia tidak mengekori Qismyna hanya ternampak isterinya itu dengan Adam.

Qismyna mengetap bibir. Kalau begitu Wes tentu tidak tahu apa yang terjadi sebenarnya. Dia hanya melihat Qismyna dan Adam sahaja. Tetapi dia tidak tahu tentang kehadiran Rina.

“Ya.......kami dah berbaik semula dan dia pun dah tahu segala-galanya tentang kita. Puas?!” Qismyna menjuih bibirnya sengaja menyakitkan hati Wes. Tapi apa yang dikatakan Qismyna semuanya benar. Dia telah terangkan perkara yang sebenar kepada Adam. Dia berterus terang yang dia telah pun bersuami dan tak mungkin menerima Adam semula.

“Congratulation......Tapi awak jangan lupa hukuman Tuhan. Berdosa curang dengan suami.”

“Curang?” Qismyna sedikit keliru dengan tuduhan Wes. “Awak tak berdosa ke ada hubungan dengan orang lain?”

“Saya lelaki. Lelaki boleh berkahwin empat selagi mampu. Jangan lupa tu.” Wes mengenyit mata kirinya lantas bangun. Qismyna mengetap bibir menahan marah kerana tidak dapat membidas kata-kata Wes.

Qismyna berpaling memandang kelibat Wes yang berlalu meninggalkannya. Kelihatan kelibat lelaki itu sedang mendapatkan seorang gadis di pintu depan. Farahymma!

Tiba-tiba saja hatinya menjadi tak keruan. Terdetik fikiran kotor di benaknya. Dia tersenyum seribu makna.

‘Farahymma perlu tahu tentang aku.’

No comments:

Post a Comment