Monday 22 March 2010

Saat Hati Merelakan 42

FARAHYMMA berjalan tanpa tujuan membawa hatinya yang resah. Dia sendiri tidak tahu arah mana yang harus dituju. Akhirnya, kakinya membawanya ke sini. Pantai Pulau Betong. Salah satu tempat yang menyimpan kenangan cintanya bersama dengan Wes.


Dia sendiri tidak tahu untuk apa dia ke situ. Mengenang semula cinta yang telah lama hilang. Dia menghembus nafas yang panjang.

Hanya dia sahaja yang tahu perasaannya kini apabila mendapat tahu Wes telah pun berkahwin dengan Qismyna. Tetapi untuk apa perasaannya itu sedangkan dia sendiri telah mengikat tali pertunangan dengan Jeffri?

Sewaktu dia mendapat tahu bahawa Manisa adalah tunang Ariff. Hatinya berbunga riang. Terasa seluruh kegembiraan adalah miliknya walaupun dia sedia maklum dengan statusnya sebagai tunangan orang.

Namun, apabila Qismyna memberitahunya berita yang amat memedihkan hati, terasa bagai jantungnya gugur berderai ke bumi. Kini barulah dia sedar yang dia amat memerlukan lelaki itu di sisinya.

Dia tahu betapa berdosanya dia kerana masih mencintai Wes walaupun dia telah bertunang. Tetapi kehendak hati sukar untuk dikawal.

Kenapa Wes sanggup memainkan perasaannya. Kenapa lelaki itu tidak memberitahu yang dia telah berkahwin? Kenapa Wes perlu kecewakannya lagi! Apa dosanya pada lelaki itu hingga sanggup dia dipermainkan sebegitu rupa.

Sedang dia melayan perasaan, tiba-tiba bahunya di sentuh lembut. Dia berpaling. Alangkah terkejutnya dia melihat kelibat itu.

Wes tersenyum lalu melabuhkan punggungnya di sisi Farahymma. Farahymma hanya diam membisu tanpa ucapan pertemuan.

“Kenapa awak larikan diri dari saya?” tanya Wes. “Kenapa awak berhenti kerja? Kenapa awak tak inform saya dulu?” bertalu-talu soalan ditanya.

“Untuk apa?” sayu nada suara Farahymma.

“Awak marahkan saya?!” tanya Wes lagi.

“Kenapa awak bohong dengan saya? Kenapa rahsiakan yang awak dah berkahwin? Kenapa awak mainkan perasaan saya?” Tanpa dapat ditahan lagi, airmatanya membasahi pipi.

Wes terkedu melihat reaksi Farahymma. Kecewakah gadis itu dengannya? Dia menarik bahu Farahymma agar berhadapan dengannya.

“Awak masih cintakan saya.” Wes yakin dan pasti dengan kata-katanya. Jelas di mata gadis itu, dia masih lagi bertakta di hati.

Farahymma melarikan pandangannya. Dia cuba untuk menenangkan hatinya. Air matanya diseka lagi. Apabila dia merasakan emosinya stabil, dia memandang Wes sambil mengukirkan senyuman.

“Tentu awak rasa pelikkan? Tentu awak rasa saya ni seorang perampuan yang tidak setia pada pasangannya.” Dia memandang Wes sekilas. Wes hanya mendiamkan diri memberi peluang untuk Farahymma meluahkan semua perasaannya.

“Memang saya dah bertunang. Dan saya sayangkan tunang saya. Cuma perasaan cinta saya dah serahkan pada awak sedari dulu lagi. Waktu saya buat keputusan untuk terima dia dalam hidup saya, saya ingatkan saya boleh lupakan awak dan cintakan dia.”

“Tapi saya silap. Sampai saat ni, saya masih cintakan awak walaupun awak pernah tinggalkan saya dulu. Memang pelikkan cinta ni? Walaupun saya paksa diri saya untuk lupakan awak tapi saya tak mampu.”

“Jadi, sekarang macam mana?” tanya Wes. Hatinya tertanya-tanya adakah Farahymma ingin kembali semula kepadanya. Jika benar, bagaimana pula dengan Jeffry dan Qismyna?

“Macam mana apa?” Farahymma ketawa kecil mendengar pertanyaan Wes.

“Awak dah berkahwin, saya pulak dah bertunang. Walaupun saya cintakan awak tapi untuk meninggalkan Jeffri, saya tak sanggup. Dia dah banyak berkorban untuk saya. Lagi pun awak kena setia dengan isteri awak walaupun saya tahu awak masih cintakan saya. Betul tak?”

Farahymma memandang Wes. Wes hanya mengukir senyuman tanpa menjawab pertanyaan Farahymma.

“Boleh tak kalau saya buat satu permintaan?” pinta Farahymma. Wes beralih memandangnya. “Walaupun kita cintakan antara satu sama lain tapi kita tak dapat bersama. Jadi, biarlah kita berjanji untuk bersama selamanya sebagai sahabat setia. Setuju?”

Faraymma menghulurkan salam tanda mengikat janji. Wes memerhati huluran tangan Farahymma sebelum menyambutnya. Setelah yakin dengan keputusannya, Wes menyambut huluran itu.

“Kita mesti berjanji akan berada di sisi masing-masing apabila salah seorang dari kita memerlukan. Dan kita mestilah setia pada pasangan kita dan melupakan yang kita mencintai antara satu sama lain. Perhubungan di antara kita adalah berdasarkan persahabatan,” ujar Farahymma sambil mengganggam erat tangan Wes. Wes mengangguk tanda setuju.

Setelah kedua-duanya bersetuju, mereka menggoncang sekali genggaman tangan tanda janji termeterai di antara mereka berdua. Mereka saling berpandangan dan tersenyum.

“Cuma........saya nak tahu satu perkara.”

“Apa?” tanya Wes.

“Kenapa awak berkahwin dengan Qismyna dan bukan dengan Manisa?”

Pertanyaan itu dibiarkan sepi. Dia sendiri tidak tahu mengapa dia tidak sanggup untuk mengatakan perkara yang sebenarnya. Tetapi dia tidak mahu orang lain tahu punca sebenar perkahwinannya dengan Qismyna.

Dia tidak kisah pandangan orang lain padanya. Tetapi dia tak mahu orang lain menyakitkan hati Qismyna. Kenapa sejak akhir-akhir ini dia terlalu mengambil berat tentang gadis itu?



HARI itu Wes pulang ke rumah dengan perasaan yang gembira. Bibirnya tidak lekang mengukirkan senyuman. Dari mula melangkah masuk, lelaki itu asyik tersenyum dan bersiul-siul. Bukan Qismyna sahaja yang perasan dengan sikap Wes, tetapi Nurin ada juga berbisik ditelinganya. Bertanya pada Qismyna, ada apa-apa yang terjadikah?

Malam itu, setelah selesai menunaikan solat Isyak, Qismyna berehat di dalam bilik. Rasa malas pula untuk turun ke bawah dan menonton televisyen seperti selalu. Sambil berbaring di atas katil fikirannya mula merawang jauh.

Memikirkan kehidupannya di masa hadapan. Kehidupannya setelah berpisah dengan Wes. Adakah akan kembali seperti mana kehidupannya sebelum kehadiran Wes? Gembirakah dia apabila terpaksa berpisah dengan keluarga mertuanya yang mula mendapat tempat di hatinya. Alangkah baiknya jika dia tidak menyukai mereka. Tentu dia takkan rasa berat hati untuk meninggalkan keluarga itu.

Sedang asyik dia bersedirian dalam lamunannya, tiba-tiba Wes muncul dan melangkah ke dalam. Tanpa memandang ke arahnya, Wes menukar baju dan bersiul-siul perlahan.

“Ada apa-apa yang istimewa ke?” soalan Qismyna lebih kepada sindiran.

“Tentulah,” ringkas sahaja jawapan Wes. “Kenapa? Nak tahu ke? Kata tak nak jadi pontianak dalam hidup saya.”

“Excuse me..... saya ni, tak de niat pun nak ambil tahu hal awak. Saya sedang belajar untuk berbaik dengan awak supaya lekas-lekas kita dapat pindah keluar dari rumah ni. Bukan itu ke awak nak?” Qismyna menjeling. Wes tersenyum.

“Baguslah kalau macam tu. Saya ingatkan awak dah buang tebiat nak ambil tahu hal saya.”

“Tak teringin pun.”

“Yelah. Hanya kita yang faham satu sama lain, kan?” ujar Wes dengan penuh sindiran. Qismyna menjeling geram.

“Kalau ye pun ceritalah pada saya kenapa awak happy sangat. Taklah saya terkontang kanting nak jawab bila diorang semua tanya.” Wes ketawa kecil.

“Diorang semua tanya pasal saya ke tadi?” Wes menjungkitkan keningnya. “Apa yang diorang tanya?”

“Awak ni nak jawab soalan saya ke nak tanya saya soalan?” Bengang betul dia dengan Wes.

“Kenapa awak nak marah-marah? Cakap elok-elok tak boleh ke?”

“Awak tu! Saya suruh awak cerita, balik-balik awak tanya soalan pada saya. Awak tak faham Bahasa Melayu ke? Kalau awak ambil exam, agaknya semua paper awak fail.”

“Amboi sedapnya mulut awak!” Wes mendengus. “Kalau saya tak faham Bahasa Melayu, bahasa apa yang saya tengah cakap dengan awak?”

Qismyna melepaskan keluhan tidak puas hati. Nafasnya turun naik. Dia mengetap bibir seketika sambil meminta dirinya bersabar.

“Dahlah....saya malas nak layan awak. Kalau kita tak dapat keluar dari rumah ni, awak jangan salahkan saya!” Qismyna terus membungkus dirinya di dalam selimut.

“Tak kan merajuk kot?” Wes cuba mengambil perhatian Qismyna. Qismyna hanya membisu tanpa memberi sebarang balasan.

No comments:

Post a Comment