Monday 22 March 2010

Saat Hati Merelakan 41

PAGI esoknya Wes datang ke pejabat Qismyna. Qismyna tidak senang dengan kedatangan Wes ke sana tetapi masih melayani Wes dengan baik di hadapan orang awam dan pekerjanya.


Qismyna bergerak ke pantry lalu membancuh dua cawan air kopi sementara Wes menantinya di pejabat. Setelah itu, Qismyna meminta Linda yang kebetulan bertugas di situ membantunya membuka pintu pejabat sementara kedua-dua tangannya membawa dulang.

Setelah mengucapkan terima kasih kepada Linda dia meletakkan dulang di atas meja tetamu. Wes tersenyum sebaik sahaja terbaukan aroma yang enak di pagi hari. Tanpa dipelawa, pantas sahaja tangannya menyambut secawan kopi dan meneguknya laju. Qismyna sekadar mengangkat kening melihat tindakan Wes.

“Pertama kali saya rasa kopi dari air tangan isteri saya sendiri.” Wes tersenyum memandang Qismyna. Qismyna membalas senyuman tanpa ikhlas.

“Oh ye ke?” Dia menjeling.

“Baik hati awak bancuh kopi untuk saya hari ni.”

“Dah kebetulan semua staff tahu awak suami saya, jadi terpaksalah saya buat baik dengan awak.” Dengan selama Qismyna menjawab pertanyaan Wes. Sedangkan dia ingin sekali menengking lelaki itu. Bukan kerana peristiwa malam tadi. Tetapi kerana dia terdengar ada pekerja-pekerjanya mengatakan hubungan cinta tiga segi wujud antara dia, Wes dan Farahymma. Kerana itulah Farahymma meletak jawatan setelah dimarahi olehnya. Ini semua gara-gara Wes yang tidak sedar diri yang dia telah pun beristeri.

“Awak pun baik hati melawat saya di sini,” ujar Qismyna sekadar menyakitkan hati. Wes tersenyum sinis.

“Awak dah lupa ke yang saya dah janji akan jadi mimpi ngeri awak?!” Dia ketawa mengejek. Maya mencebikkan mukanya. Meluat!

“Saya dah lupa semua tu. Saya pun tak nak jadi pontianak dalam hidup awak.” Wes terkebil-kebil mendengar kata-kata Qismyna. “Saya tak nak tahu dan tak nak masuk campur urusan awak. Awak hidup ke, awak mati ke, langsung tiada kaitan dengan saya.”

“Kenapa? Awak takut?” Wes cuba membakar keegoan gadis itu.

“Suka hati awaklah nak kata apa.” Qismyna menjungkitkan bahunya. “Nak kata saya penakut ke...apa ke....saya tak peduli.”

Wes terkedu dan sedikit keliru. Apa yang tak kena dengan gadis ini. Biasanya dia akan rasa tercabar bila berkata demikian. Tetapi kali ini, dia lebih bersahaja dan mengambil sikap tidak peduli.

“Mana boleh!” pantas Wes mebidas. Dia mahu Qismyna mengambil tahu dan peduli tentang dirinya.

“Sebab apa tak boleh?!”

“Sebab.....sebab.....saya nak kita pindah,” ujar Wes cuba mencari alasan. Qismyna mendengus.

“Saya tak nak!”

“Tapi inilah satu-satunya jalan untuk kita. Kalau hubungan kita asyik diganggu oleh keluarga awak, sampai bila pun kita akan terus hidup macam ni.”

“Apa maksud awak? Awak nak salahkan keluarga saya pulak?” Qismyna menjadi berang.

“Bukan macam tu. Cuba awak fikir. Kalau kita tinggal berasingan, sekurang-kurangnya masalah kita, kita akan selesaikan sendiri. Kalau kita masih di rumah orang tua awak, setiap urusan mereka akan masuk campur,” cadang Wes dengan bersungguh-sungguh. “Saya rimaslah. Setiap kali kita bertengkar, bergaduh......diorang akan suruh saya pujuk awak. Berbaik dengan awak. Saya rimaslah!”

Qismyna terdiam mendengar kata-kata Wes. Sungguh pedih dan menyakitkan hati! Hina sangatkah dia sehingga Wes langsung tak boleh berbaik-baik dengan dia? Walaupun dia tak sukakan Wes dan bencikan Wes tetapi tiadakah ruang untuk mereka berbaik-baik sebagai seorang kawan sebelum mereka mengambil keputusan untuk berpisah.

Tiba-tiba Wes rasa bersalah apabila melihat Qismyna diam membatu. Adakah dia salah menuturkan kata-kata sehingga menyebabkan gadis itu terguris. Dia menghampiri Qismyna.

“Qis....” panggilnya perlahan namun jelas di pendengaran gadis itu. Qismyna menarik nafas panjang.

“Baiklah. Kalau itu yang awak mahukan. Malam ini kita bincang dengan mak dan ayah.” Akhirnya, Qismyna membuat keputusan untuk menerima cadangan Wes.



MEREKA berdua melangkah masuk ke bilik. Sebaik sahaja menutup pintu, Wes terus duduk di atas katil. Rasa tidak puas hati masih bersarang di hati.

Selepas makan malam, mereka berdua telah pun berjumpa dengan Puan Suria dan Tuan Malik untuk memberitahu cadangan mereka untuk berpindah dari rumah itu. Tuan Malik dan Puan Suria tidak melarang tetapi telah memberi syarat untuk mereka.

Mereka berdua perlu barbaik-baik dan menerima kehadiran satu sama lain, barulah Tuan Malik dan Puan Suria bersetuju untuk membenarkan mereka berpindah dari rumah itu.

Walaupun Wes merasakan bahawa dia tidak perlu meminta persetujuan kedua-dua ibu dan ayah mertuanya kerana dia seorang suami dan berhak membuat keputusan untuk dia dan Qismyna, namun setelah dinasihatkan oleh ibunya Puan Wati, Wes melakukan juga. Dan sekarang, mereka perlu menerima satu sama lain barulah mereka boleh menguruskan hidup sendiri.

Wes benar-benar rasa tidak senang dengan syarat yang dikenakan. Mana mungkin dia berbaik-baik dengan Qismyna, sedangkan gadis itu sendiri tidak mahu berbaik-baik dengannya.

“Kalau awak tak suka, kenapa awak tak berterus-terang saja?” tanya Qismyna sambil membelek-belek majalah di tangannya.

“Saya bukan tak nak berterus terang. Tapi hormat! Saya tak nak kecilkan hati orang tua awak.”

“Tak nak kecilkan hati, konon! Awak tahu tak, disebabkan sikap awak yang tak nak kecilkan hati mereka, awak dah beri harapan palsu pada mereka.”

“Apa yang awak merepek ni?” tanya Wes dengan kasar.

“Tadi, awak janji dengan orang tua saya yang kita akan berbaik-baik seperti suami isteri yang lain. Dan hari tu, awak janji dengan emak saya yang awak akan beri dia cucu.” Qismyna menutup majalah dan memandang Wes tajam. “Itulah harapan palsu yang awak dah beri pada orang tua saya!”

Wes merasa berang dengan kata-kata Qismyna. Lalu menarik tangan Qismyna dengan kuat. Qismyna cuba menarik tangannya dan minta dilepaskan. Dia merasa takut dengan tindakan Wes yang tidak disangka itu. Tanpa memperdulikan Qismyna yang minta dilepaskan, Wes terus menarik gadis itu hingga ke katil lalu menolak tubuh itu hingga terbaring.

Wes terus menindih tubuh Qismyna dan kedua-dua tangannya memegang tangan Qismyna erat. Qismyna cuba meronta minta dilepaskan. Namun kudratnya tidak terbanding dengan kekuatan lelaki yang dimiliki Wes. Dadanya berdegup dengan kencang. Dia benar-benar takut jika Wes mengapa-apakan dia.

“Kalau saya nak beri emak awak cucu, sekarang juga saya boleh berikan. Tapi, awak yang tak mahu! Saya boleh berbaik-baik dengan awak, tapi awak yang menolak! Jadi, kenapa awak nak salahkan saya?!” dia berbisik di telinga Qismyna dengan penuh rasa marah.

“Lepaskan saya!” Airmata Qismyna hampir sahaja mengalir keluar. Tetapi dikuatkan hati agar airmatanya tidak tumpah di depan lelaki itu.

“Lepaskan? Jawab dulu soalan saya.” Wes masih lagi berkeras dan genggaman tangannya semakin dieratkan.

“Awak sendiri tahu hubungan kita macam mana. Kenapa awak masih nak beri harapan kosong pada mereka sedangkan awak tahu setakat mana hubungan ini akan bertahan? Kenapa awak nak salahkan saya kalau awak tak mampu beri cucu kepada mereka. Saya boleh tunaikan hasrat mereka, asalkan bapa kepada anak yang saya kandungkan tahu menilai tanggungjawabnya.”

Wes terkedu sebaik sahaja mendengar kata-kata Qismyna yang diselang-seli dengan tangisan. Perlahan-lahan dia mengangkat tubuhnya dari gadis itu. Qismyna bangun lalu mengusap-ngusap pergelangan tangannya yang sakit kerana digenggam kuat oleh Wes. Dia menyapu airmatanya yang masih mengalir. Memang dia cuba untuk tidak menangis, tetapi kelakuan Wes amat menyakitkan hati sehingga dia tidak dapat menahan rasa sebak yang bermukim di dada.

“Maafkan saya.” Perasaan bersalah jelas terlukis diwajahnya.

“Kenapa awak buat macam ni? Kita sama-sama memahami situasi kita. Kita sama-sama tahu hubungan ini takkan kekal. Kalau awak tak setuju dengan syarat orang tua saya, awak tak perlu ikut! Awak suami saya, awak boleh buat keputusan sendiri.” Selepas berkata begitu, Qismyna ingin berlalu pergi tetapi ditahan Wes.

“Maafkan saya.” Sekali lagi dia mengulangi kata maaf.

“Baiklah. Kita akan cuba berbaik-baik sehingga keluarga saya bersetuju dan membenarkan kita berpindah dari sini. Bila kita dah berpindah, kita boleh buat hal masing-masing sehingga satu hari yang sesuai untuk kita membuat keputusan mengakhiri hubungan kita.”

No comments:

Post a Comment