Monday 22 March 2010

Hanya Dia 18

BAB 18
MAISARA melirik jam ditangan kanannya. Jam menunjukkan ke angka enam. Maisara mengeluh lagi. Kesesakan jalan pada petang Jumaat sebegini sudah menjadi perkara biasa di pusat Bandar Georgetown.
Hari-hari lain walaupun jalan sesak pada waktu pulang kerja, namun tidak seteruk pada hari Jumaat.
Ingatan Maisara kembali terimbas kembali apa yang berlaku sewaktu makan tengahari tadi. Dia mengeluh seketika.
Mungkinkah dia diterima bekerja di situ kerana Fariz? Kerana Fariz mahu mengetahui aktiviti hariannya. Atau mungkin, Fariz langsung tidak mengetahui tentang dia sewaktu dia memohon jawatan di Nusmefa Emas?
Biasanya segala perlantikan jawatan di Nusmefa Emas diluluskan oleh Mr. Lim sendiri. Dan Infera Emas tidak masuk campur dalam urusan pengambilan pekerja. Cuma, segala perlantikan di setiap anak syarikat perlulah mengikut sayarat-syarat yang di kenakan oleh Infera Emas. Jadi, tak mungkin dia diterima kerana Fariz.
Maisara menghembus nafas lega apabila dapat melarikan diri dari kesesakan. Keretanya di pusing melalui jalan pintas untuk ke Bandar Tanjung Bungah.
Sebaik sahaja tiba di perkarangan banglo tiga tingkat itu, pantas Maisara menekan loceng pintu depan. Setelah pagar di buka, Maisara melangkah ke halaman. Kelihatan Tarti telah sedia menunggu di pintu depan.
“Petang Non Sara!” Tarti berbahasa.
“Petang Tarti,” ujar Maisara sambil matanya menjenguk ke dalam untuk mencari tuan rumah.
“Maaf non............itu....bapak sama ibuk lagi pergi. Masih belum pulang,” ujar Tarti seperti tahu Maisara mencari mereka.
“Fariz dan Aiman?” tanya Maisara lagi.
“Bapak Fariz sama Aiman baru aja pergi sama.....non Yana,” Tarti bersuara takut-takut.
“What?!!”
Maisara kelihatan tidak berpuas hati. Sepatutnya, petang ini gilirannya bersama Aiman sehingga Ahad petang. Mengapa Fariz langsung tidak menghubunginya dan memberitahunya terlebih dahulu?
Setelah mengucapkan terima kasih kepada Tarti, Maisara kembali ke kereta dan mendail nombor Fariz.
Setelah beberapa kali mencuba dan tidak mendapat respon dari lelaki itu, Maisara memusing keretanya pergi sambil mulutnya tak sudah-sudah menyumpah dengan tindakan Fariz. Begitu juga dengan Ilyana yang tiba-tiba hadir lalu mengganggu hidupnya.

FARIZ memerhati telefon bimbitnya yang berbunyi. Tertera nama Maisara di skrin. Sudah beberapa kali gadis itu menghubunginya. Sengaja dia membiarkan telefon itu berbunyi tanpa dijawap.
Memang hati kecilnya melonjak-lonjak untuk menjawap panggilan itu, namun akalnya pantas membantah. Semua yang dilakukan ini hanyalah untuk menyedarkan Maisara.
Menyedarkan Maisara tentang cinta Maisara masih kekal untuknya dan untuk menyedarkan Maisara betapa pentingnya cinta mereka bersatu demi seorang anak kecil yang bernama Aiman.
Fariz memanjang jauh melihat Ilyana yang sedang mendukung Aiman. Memang dia tahu, tidak baik dia menggunakan Ilyana untuk menguji hati Maisara. Namun, Ilyana sendiri yang bersungguh-sungguh untuk membantunya.
Ilyana merupakan temannya di kampus dahulu. Bekerja di syarikat warisan keluarga dan syarikatnya merupakan salah satu syarikat yang sering bekerjasama dengan Infera Emas.
“Hai......menung jauh nampak?” tanya Ilyana yang menghampiri Fariz tanpa disedari.
Melihatkan Fariz, Aiman yang masih berada dalam pelukan Ilyana mula melonjak-lonjak dan menghulurkan tangan meminta Fariz mengambilnya.
Melihatkan Aiman begitu, pantas Fariz mengambil Aiman. Dia tahu Aiman masih belum betah dengan Ilyana.
“Aiman........dengan I sekejap aje dia mahu,” Ilyana seperti merajuk.
“Dia belum kenal you. Lagipun, dari kecil sampai sekarang, hanya Maisara yang dia kenal. Lama-lama nanti dia biasalah dengan you,” ujar Fariz seolah-olah memujuk.
Ilyana tersenyum lalu mencuit manja pipi gebu Aiman. Aiman mendakapkan wajahnya di dada Fariz seperti tidak senang dengan kelakuan Ilyana.
Ah Sara.....memang tiada siapa yang dapat menggantikan tempat kau di sisi Aiman.........dan aku.........
“Yana.....I sangat-sangat berterima kasih pada you sebab sudi tolong I.”
“It’s okey.......Don’t mention!” Ilyana tersenyum lalu berlalu seketika.
Anything will do for you Fariz.........Asalkan I berjaya dapatkan you........
Ilyana tersenyum sendiri. Kini dia tahu apa yang boleh membuatkan dirinya diterima oleh Fariz. Aiman.........Aiman adalah jawapannya!

1 comment:

  1. salam...alaa...x nak le fariz ngan ilyana...tlg le hope firaz akan sedar tujuan ilyana x ikhlas.....nak firaz ngan maisara...aiman jgn suka kt aunty ilyana ye.....your mama maisara....

    ReplyDelete